Klumme

Når fascinationstrangen for alvor melder sig på redaktionen

Henrik Qvortrup har i årevis bedrevet journalistik efter devisen: Substans er kedeligt, dramaet, menneskene og spillet er altafgørende. I dag profiterer han voldsomt af, at flere og flere journalister tilsyneladende er enige med ham
»Jeg har jo aldrig interesseret mig for substansen i politik. Tanken om at beskrive en arbejdsmarkedsreform, studere detaljerne i et forlig eller læse en finanslov gør mig træt. Politik er staffage, udenomsværker, taktik. Jeg interesserer mig for skæbnerne, menneskene, dramaerne, spillet, alt det ikke-kedelige,« sagde Qvortrup til Ud og Se i 2008

»Jeg har jo aldrig interesseret mig for substansen i politik. Tanken om at beskrive en arbejdsmarkedsreform, studere detaljerne i et forlig eller læse en finanslov gør mig træt. Politik er staffage, udenomsværker, taktik. Jeg interesserer mig for skæbnerne, menneskene, dramaerne, spillet, alt det ikke-kedelige,« sagde Qvortrup til Ud og Se i 2008

Martin Stampe

28. maj 2014

I P3’s Pressen, mandag, genopstod Henrik Qvortrup som politisk kommentator. No problem, sagde P3-chef Christian Ottenheim ifølge BT: »Qvortrup er en af de mest vidende personer om det, han blev bedt om at kommentere på ... det kan man ikke tage fra ham.«

Det er interessant i lyset af, at Qvortrup selv, og hans tidligere chef, TV 2’s nyhedsdirektør Michael Dyrby for få dage siden var helt enige om, at Qvortrup ikke længere var troværdig som politisk kommentator, og at han derfor valgte at forlade TV 2.

Det har P3-chefen tilsyneladende ikke opdaget, selv om man, som han udtrykker det, »med rette kan diskutere, om den verserende sag tager fokus fra hans analyse, så budskaberne drukner.« Et perfekt forsvar for et moderne journalistisk jugement, der sætter den øjeblikkelige fascination og aktualitet over enhver form for journalistisk eftertænksomhed. »Orv, kunne det ikke være fedt, hvis vi fik Qvortrup i radioen?« har man spurgt sig selv på P3. Svaret har været et rungende jo.

Det kan tilføjes, at Qvortrup aldrig har udvist ekspertise med hensyn til EU og aldrig har interesseret sig for politisk substans:

»Jeg har jo aldrig interesseret mig for substansen i politik. Tanken om at beskrive en arbejdsmarkedsreform, studere detaljerne i et forlig eller læse en finanslov gør mig træt [...] Politik er staffage, udenomsværker, taktik. Jeg interesserer mig for skæbnerne, menneskene, dramaerne, spillet, alt det ikke-kedelige,« sagde Qvortrup til Ud og Se i 2008.

Her giver den daværende Se og Hør-redaktør et præcist billede ikke bare af sig selv, men også af den nye politiske journalistik, som han selv var med til at indføre i dansk presse i 1990’erne som medarbejder og redaktør på Berlingske, Ekstra Bladet og BT. En linje, der siden har bredt sig massivt i journalistikken. Substans er kedeligt. Dramaet, menneskene og spillet er altafgørende.

I dette erklærede ikke-substantielle lys kan man vælge at se mange mediers fascination af Qvortrup. Her er P3’s dumsmarte brug af en kommentator, der ifølge sig selv har mistet sin troværdighed, blot seneste eksempel.

Hvis man kigger på ordet ’politik’ i Ud og Se-interviewet fra 2008 og erstatter det med ’samfundet’, forstår man bedre, hvorfor organet for den højeste oplysning – Dagbladet Politiken – forleden valgte at bruge forsiden af sit kulturtillæg og flere efterfølgende sider på et portræt af ’mennesket’ Henrik Qvortrup. Portrættet er skrevet af en af Danmarks bedste interviewere, Lotte Thorsen. Det er pletfrit, journalistisk arbejde. Qvortrups hukommelsestab i forbindelse med Se og Hør-sagens konkrete forløb er tankevækkende. Billederne viser et afslappet friluftsmenneske. Man noterer sig den skrigende modsætning mellem Qvortrups venlige såkaldte åbenhed over for den inviterede Politiken-journalist og samme Qvortrups forargelse over de grimme journalister, der på ren Se & Hør-manér har lusket rundt på hans svenske ødegård. Sidstnævnte er såmænd bare reportere, der udøver den paparazzi-journalistik, Qvortrup selv indførte i Danmark. Moral er godt, dobbeltmoral dobbelt så godt. Og Politikens beslutning om at give interviewet med Qvortrup topplacering og oceaner af plads har dermed bekræftet den qvortrupske tese om, at substans er kedeligt, dramaet og mennesket overskygger alt.

Det handler om de tre hovedingredienser i enhver fortælling. Den skal indeholde fascination, identifikation og information. Når journalistikken menneskeliggøres tilfredsstilles både fascination og identifikation, men informationen risikerer at lide skade.

Den evindelige case indeholder en betydelig risiko for totalt at afspore sagen. En grædende enlig mor overskygger enhver analyse eller forklaring. Når fascinationstrangen for alvor melder sig på redaktionen, er eftertanken og væsentligheden i fare for at drukne. Som da den bedrageridømte Klaus Riskær Pedersen fik spalteplads til sin forargelse over Løkke Rasmussens tøjindkøb, eller da Stein Bagger fik en time med 850.000 seere i primetime på DR1. Hver eneste gang ryger lidt af den journalistiske troværdighed, som lige nu er på et historisk lavpunkt. Seerne, lytterne og læserne er nemlig slet ikke så dumme, som mange medier tror.

Lasse Jensen er vært på P1-programmet ’Mennesker og Medier.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Rasmus Knus
  • Henrik Klausen
  • Lars Jorgensen
  • Henrik Christensen
  • Carsten Søndergaard
  • Per Jongberg
  • Kristian Rikard
  • Claus Piculell
  • David Zennaro
  • Vibeke Rasmussen
  • Robert Kroll
  • Kristian Lund
  • randi christiansen
  • Niels-Simon Larsen
  • Herdis Weins
  • Bente Simonsen
  • Jørgen Dragsdahl
  • Helge Jørgensen
  • Niels P Sønderskov
  • Ingrid Uma
  • Steen Sohn
Rasmus Knus, Henrik Klausen, Lars Jorgensen, Henrik Christensen, Carsten Søndergaard, Per Jongberg, Kristian Rikard, Claus Piculell, David Zennaro, Vibeke Rasmussen, Robert Kroll, Kristian Lund, randi christiansen, Niels-Simon Larsen, Herdis Weins, Bente Simonsen, Jørgen Dragsdahl, Helge Jørgensen, Niels P Sønderskov, Ingrid Uma og Steen Sohn anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Seerne, lytterne og læserne er nemlig slet ikke så dumme, som mange medier tror".
Hm, kan man nu være helt sikker på det?

Hanne Ribens, Henrik Christensen, Torben K L Jensen, Vibeke Rasmussen, Lise Lotte Rahbek, randi christiansen og Børge Rahbech Jensen anbefalede denne kommentar

Hvor ville det være synd for Qvortrup, hvis han ikke får alle de chancer, han aldrig har givet andre.
Ubegribeligt at denne manipulerende sladretaske - efter adskillige års samvittighedsløs kynisk svælgen i kendte og almindelige menneskers privatliv - overhovedet kunne få en fod inden for som politisk kommentator på tv2. Og nu sker det også hos DR. Oh, hvor må han have kronede dage! I stedet for at lade ham smage den medicin, som han æreløst og lurvet gjorde til sin levevej hos Se & Hør, nurser man ham til helt den store guldmedalje. Skam få den der tænker ilde derom!

Karsten Aaen, Poul Carlsbæk, Hanne Ribens, Lars Jorgensen, Morten Pedersen, Dorthe Jørgensen, David Zennaro, Ingrid Uma, Vibeke Rasmussen, Bente Simonsen, randi christiansen, Niels-Simon Larsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Bente Simonsen

Drog folket med hjernedød underholdning på alle kanaler.
Gi' dem lidt drama, så de ikke opdager, at 'gangsterne' bag kulisserne ta'r magten over regering og lovgivning og EU med.
I al dramaet rundt Løkke Rasmussen er der ingen, som spørger, hvem er de folk, som har sat en tydelig naiv person i den situation, han nu er i?
Der er jo nogen bag, som har haft en agenda?
Journalister grav lidt, gør jeres arbejde. Lad os få navne på disse fordækte personager og deres bagmænd.

Det samme burde gælde for sagen om statsministeren og hendes mand, som løb ud i sandet ...

Karsten Aaen, Vibeke Rasmussen og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Børge Rahbech Jensen

Uddannes nutidens journalister ikke med den holdning, denne artikel indledes med?
Fascinationen er større ved afsløringer end ved formidling af mere kedelige informationer.

Jeg ved ikke, om en udvikling antydes af begrundelserne for Cavlingprisen:
http://da.wikipedia.org/wiki/Cavlingprisen .
Derimod kan fascination og identifikation nu aflæses på antallet af klik på artikler og indlæg i debatter på netaviser.

"Seerne, lytterne og læserne er nemlig slet ikke så dumme, som mange medier tror."

Det er vist en sandhed med modifikationer. En modifikation er, at antallet af seere, lyttere og læsere falder. En anden modifikation er, at fascinationen kan spredes med mund-til-øre metoden, hvor seere, lyttere og læsere formidler sin 'fascination' til sin omgangskreds.

Personligt synes jeg, brugen af politiske kommentatorer som Henrik Qvortrup i sig selv har svækket den journalistiske troværdighed. Informationen er blevet journalisters egen udlægning af begivenheder og udsagn.

Karsten Aaen, Bjørn Pedersen, Vibeke Rasmussen, Herdis Weins, randi christiansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Og så undrer aviserne sig over et vigende oplagstal? Der er intet andet end substans, der er interessant! Men hvad ved jeg, jeg foretrækker jo også kunst frem for sport, det er vel det samme problem?

Hanne Ribens, Carsten Søndergaard og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Qvortrup er klog nok til at vide, han har handlet ulovligt. Hvorfor har han så alligevel vovet det? Han har også insiderviden i et omfang, vi kun kan gætte om. Når han har taget - hvad der er en kalkuleret - risiko, kan det kun være fordi, han ved, at skulle ulovlighederne blive opdaget, er konsekvenserne til at leve med. Kender han strafferammen - mig bekendt er der ikke voldsom præcedens - eller kender han folk på rette sted, som han måske ovenikøbet har belastende viden om? Når han bevæger sig i disse yderst tvivlsomme områder, har han uden tvivl gjort, hvad han kan, for at sikre sig en kattelem i tilfælde af at det meget sandsynlige sker > at hans egen lort vender tilbage til ham selv.
Qvortrup - du misbruger din charme og dit mandat. Du er en skamplet for dit fag og for offentligheden. Her står du jo ikke alene internationalt set, du er i samme usle klassement som murdochs mediemutanter. Du burde være uden for det gode selskab - at den offentlige public service tjeneste p3, ansætter dig og betaler dig med offentlige midler er hinsides enhver forståelse - det er utilladeligt, uacceprabelt, diskvalificerende og burde medføre øjeblikkelig fyring af den ansvarlige for din ansættelse. Hvordan kan det overhovedet være muligt, endsige lovligt, at ansætte en person, der er under anklage for kriminellle forhold - som det vist kræver mere end houdiniske bortforklaringsevner at vikle sig ud af.
Det stinker fælt.

Karsten Aaen, Jan Kønig, Mikael Velschow-Rasmussen, Herdis Weins, Ingrid Uma og Bente Simonsen anbefalede denne kommentar
Robert Kroll

Substansorienteret journalistik er ikke en nær så "salgbar vare", som den nye "underholdnings og skandale orienterede" stil.

OG til den nye stil hører så også noget grovere arbejdsmetoder, med bl a dankortovervågning, hackning, aflytning, intimidering og paparazzifotografer m v ( - News of the World, Se & Hør m fl.)

Mon News of the World og Se & Hør virkelig er enkeltstående grimme eksempler ? - eller mon ikke det snarere er sådan, at endnu flere nyhedsmedier står for tur til at blive afsløret ?.

Karsten Aaen, Børge Rahbech Jensen og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Jamen det er da fint, at drengerøvskanalen P3 sådan stiller en åben mikrofon til rådighed, så Henrik Qvortrup omsider også kan få lejlighed til offentligt at give sin forargelse over og fordømmelse af Lars Løkke Rasmussen frit løb. For det er da simpelthen ikke fair, at han – lige netop han af alle! – hidtil har været afskåret fra at hyle med i dét kor!

Tidligere kunne Henrik Qvortrup med rejst … mikrofon bane sig vej gennem en mur af journalister og fotografer, i gang med at overfalde en politiker og med et myndigt: "Det er TV2. Vi er på live", få flokken af kolleger til ærbødigt, uden mukken at vige og give plads. Sådan lidt 'Hil! Kongen er blandt os'-agtigt. Og denne beundring fra kolleger er åbenbart en konstant, lige meget hvad.

Er der nogen anden faggruppe, der er så betingelsesløst loyal over for kolleger end netop journalister? Eller som, for den sags skyld, med så ulidelig lethed agerer efterplaprende, lemminge-agtigt halehæng?

Karsten Aaen, Pia Konstmann og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
georg christensen

Hvad? forlangte redaktionen af denne journalist?, i grunden kun med et lille virkeområde, som en lille klovn, med det store "illusionære" lotteri for øje.

Et stykke med "intet" gav de ham.

NB: Jeg kan tydelig huske dengang, for mange år siden, da en lille nyuddannet intelligent journalist ved navn "Mette Fugl", trådte en socialdemokratisk valgt "Anker Jørgensen" på tæerne, og øjeblikkelig af DR, blev smidt på porten. Nu har DR så, måske præsteret det samme igen, og med en flok intetsigende ord igen forsøger at tilkendegive sin uskyldighed med ordene: Han valgte selv at "GÅ".

Min tro på DR,s formidlings proces beskrivelser bliver igen udsat for et attentat, vel nok kommende udefra, men på bedste diktatorisk vis tvangsbetalt "indefra".

Det neutrale "tvangsbetalte" DR, er desværre kun en illusion.

Kjeld Hansen

Det er lidt det samme som de læger der på rigshospitalet er blevet taget med fingrene i slikposen. Nogen mennesker tåler ikke magten...

randi christiansen

Eller han er bare for dum - en blind vinkel, ingen moral - må indrømme, jeg undrede mig, da han tog jobbet på se & hor - hvor dybt kan man falde? Åbenbart så dybt - farvel henrik .... og alligevel ser vi, at der står folk parat til at 'bruge' ham. Farvel qvortrup - træk dig tilbage til meditativ eftertænksomhed sammen med de andre platugler, som heller ikke stod distancen - og blev opdaget, LL og lign anløbne personager. Det værste er, at det uden tvivl kun er toppen af isbjerget. Fx antyder hele forløbet omkring goldman sachs yderst tvivlsomme forhold - korruption i stor stil. Atter et hint til mediestanden : undersøg dansk energisektors historik, ref. Jørn alstrup.

Lasse Jensen

1) Jeg synes ikke i al beskedenhed at min klumme som en kommentar her antyder, er et udtryk for journaliststandens dækken over hinanden. Tværtimod. Jeg kalder mig da stadig journalist! 2) Den med Mette Fugl kan jeg slet ikke genkende. Så vidt jeg ved fik hun, som den dygtige journalist hun er, sit eget interviewprogram i årevis og blev senere en fremragende EU-korrespondent i en årrække for DR.

randi christiansen

Lasse - du fremstår stadig som en journalist med moral og integritet i behold - værn om det, en sjældenhed i vor tid.

randi christiansen

Jørgen steen nielsen, ulrik dahlin er andre jeg i farten må anerkende som værdige repræsentanter for journalistfagets uvurderlige funktion som folkets vagthund over for magten.

randi christiansen

Så når aller koncernens ledelse har anvist denne dybt kriminelle strategi, så parkerer qvortrup sin moral og skelneevne i chefernes lommer? Det kan blive småt for enhver, men han kommer nok til at fortryde det .... fede øre