Læserbrev

Sikkerhed skal komme før profit

15. maj 2014

I øjeblikket sidder Stoiber-udvalget – et udvalg nedsat af EU-Kommissionen – og kigger på, hvordan lempelse af arbejdsmiljøregler kan være med til at øge konkurrencevilkårene – men desværre er det medarbejderne, der betaler prisen, når økonomisk profit bliver vurderet højere end arbejdernes sikkerhed.

Udvalget har til opgave at lette de administrative byrder for europæiske virksomheder. De foreslog allerede i 2010 at befri små virksomheder fra kravet om skriftlige arbejdspladsvurderinger, så de kan fokusere på vækst og fremdrift.

Men lempelserne, Stoiber-udvalget lægger op til, kan koste menneskeliv. I Danmark har vi en rigtig høj standard for vores arbejdsmiljø, fordi vi prioriterer det højt. Derfor bruger virksomhederne mange penge på det, og det giver selvfølgelig en øget sikkerhed.

I min barndoms ligusterindbundne villakvarter mindes jeg en skæbnesvanger eftermiddag, hvor en roterende maskine gjorde et alvorligt indhug i vores nabos fod, der kun var beskyttet af en klipklap. En mistet storetå var resultatet af uheldet med plæneklipperen. Den episode har gjort utrolig stort indtryk på mig. Så når jeg slår min egen græsplæne, har jeg altid sikkerhedssko på. Som elektriker kunne jeg heller aldrig drømme om at tage på arbejde uden sikkerhedssko – jeg vil simpelthen ikke risikere min førlighed.

Ordentlige vilkår i hele EU

Stoiber-udvalget ønsker at lempe sikkerhedskravene i EU, så vi kan tillade lige så ringe arbejdsmiljøvilkår i Danmark, som eksempelvis mange østarbejdere arbejder under i dag.

På en byggeplads har jeg set østarbejdere, der iført klipklappere og overalls halverede en kæmpe jernbjælke med en overdimensioneret vinkelsliber – det gjorde de tilmed uden høreværn og sikkerhedsbriller. Min første reaktion var ikke, at det er træls med øget konkurrence fra øst – jeg fik i stedet et flashback til min nabo uden storetå.

Hvorfor er det, at vi vil acceptere et dårligere arbejdsmiljø for at øge konkurrencen? I dag dør 168.000 EU-borgere af arbejdsulykker eller arbejdsrelaterede sygdomme. Hvor mange flere liv vil vi sætte over styr i forsøget på at skabe en øget profit for erhvervslivet?

Rasmus Peter Henriksen, Aarup

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu