Læsetid: 2 min.

TTIP Må ikke udvande EU's miljøregulering

23. maj 2014

Det jeg prøvede at sige i forhold til Informations – og Huffington Posts – fokus på et lækket papir fra EU's Handelsdirektorat om handelsforhandlingerne med USA var, at den røde linje, der er utvetydig defineret og kommunikeret i EU's forhandlingsmandat om, at TTIP ikke må udvande EU's miljøregulering, den står ved magt. Også når det gælder import af fossile brændstoffer. EU har en særlig regulering af brændstoffer i brændstofkvalitetsdirektivet, og det skal det ikke underkendes i en handelsaftale. Det var det, jeg udtalte mig om.

Efter at være dykket nærmere ned i sagen forstår jeg, at Handelsdirektoratet ikke stiller spørgsmålstegn ved dette.

Derimod udtalte jeg mig ikke om, hvorvidt USA skal åbne f.eks. deres gas-marked for EU. I dag sælger amerikanerne kul ekstremt billigt på det europæiske marked, fordi den stigende produktion af skifergas mindsker deres kulforbrug. Den uheldige tendens for Europa kan bl.a. imødegås med en højere pris på CO2 i EU og altså med den reform af CO2-kvotesystemet, som Kommissionen har lagt op til, OG ved at vedtage de ambitiøse 2030 klimamål - herunder mål for vedvarende energi, som stats- og regeringscheferne har aftalt at enes om senest til oktober. Men det ville jo også hjælpe, hvis USA tillod eksport ikke blot af kul men også af gas, der jo er et renere brændsel. USA i dag har kunstigt lave priser på gas og dermed en konkurrencefordel, fordi de i stort omfang holder gassen for sig selv. Hvis de tvinges til at åbne deres markeder, vil deres gaspris gå op, da den vil tilpasse sig verdensmarkedsprisen på gas. Så ville vedvarende energi og energieffektiviseringer bedre kunne betale sig, og i Europa er det jo ikke sådan, at alternativet inden for overskuelig fremtid er ingen gas, men snarere som i dag russisk gas eller gas fra Mellemøsten.

Hvor gas erstatter kul og olie, kan det være en OK overgangsteknologi. Men det er selvfølgelig helt afgørende, at der er ambitiøse klima- og energimål, der befordrer, at landene ikke bare bevidstløst fortsætter med fossile brændstoffer men gradvis lægger energiforsyningen om. Det er nok en af de allerstørste og allervigtigste armlægninger EU-landene står over for i de kommende måneder.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu