Klumme

En blind begejstring for svundne tider

Vi er vidner til et desperat nostalgisk forsvar for vinyl og papir og hamstrer fysiske kulturprodukter, som var de gær under en generalstrejke. Men bare rolig: Vi bliver den sidste generation, der dyrker kultur som genstand
Vi elsker bøger med brækkede rygge og musik, der lyder af slitage, ja vi gør. Men det er og bliver en reaktionær bevægelse, skriver dagens klummeskribent

Vi elsker bøger med brækkede rygge og musik, der lyder af slitage, ja vi gør. Men det er og bliver en reaktionær bevægelse, skriver dagens klummeskribent

Just Ard

26. juni 2014

For et par måneder siden hørte jeg musikeren Tim Christensen i et radiointerview. Han skulle fortælle os, hvorfor vinylpladen er så fantastisk. Og hvorfor det derfor er et kulturtab, at musikken for fremtiden bare vil vælte rundt på internettet. Jeg undskylder, hvis gengivelsen ikke er i 1:1, men essensen i kærlighedserklæringen lød således: Vinyl. Man kan røre ved den. Mærke den. Eje den.

Mens jeg stod og vaskede op til tonerne af Tims trang til ting, lå min søn i hængekøjen og flintrede rundt på Youtube. Lidt Traktor Tom og så respektløst videre til den, hvor Baloo lærer Mowgli at brøle som en bjørn. Man kan mene, hvad man vil om min søns sanseløse shoppen rundt i kulturtilbud. Det gør jeg og forholder mig passivt afventende. Men, at han bruger kulturprodukter uden nogen som helst trang til at eje dem, er så smukt, at jeg kunne tude, hvis det da ikke ville være en overreaktion.

Tænk, at her er et område, hvor jeg ingen som helst pædagogisk energi behøver at bruge på at lære ham, at overdreven materialisme og trang til ejerskab over ting og mennesker er en dårlig ... ting. Jeg kan læne mig tilbage, trygt forvisset om, at alt, hvad der vil danne ham af viden og bevægende oplevelser, vil være til rådighed for ham, uden at han behøver plage mig for at få det ene, indtil han bliver gammel nok til at ødelægge sit liv ved at arbejde alt for meget for at eje det andet.

De fysiske kulturprodukters dage er talte. De forsvinder sammen med den fordel, som velhavende forældres børn havde i forhold til de fattiges; den pinagtig inspektion af boghylder på første date; for lange køer i Fona den 23. december; kældre fuld af bøger, som skal sorteres af arvinger, når vi dør af en livsstilssygdom.

Det kalder på en kæmpe fest, at alle børn i fremtiden kan få mere eller mindre lige adgang til kultur med et minimum af ressourceforbrug. Vi bør holde et grande bal for, at vores rige unger ikke får grundlagt trangen til jagten på jordisk gods, første gang de møder en sød bamse, der kan snakke. Så hvorfor opfører vi os så som om, vi er til bisættelse af en kær ven, der døde alt for tidligt?

For Tim er ikke alene. Der findes snart ikke en sidegade i de københavnske brokvarterer, der ikke er blevet begunstiget med en Kaffe og vinyl og ’en bogcafé, der tilbyder totalt afslappet og KUA-uddannet litteraturterapi’. Det er skam hyggeligt nok. Kom min beskrivelse til at lyde lidt nedlandende, var det tilsigtet, men udelukkende for underholdningens skyld. Dagligvareindkøbet er flyttet til storcentret, og den kreative økonomi blomster i de efterladte bybrokker. Nogen skal jo gøre det. Vi elsker bøger med brækkede rygge og musik, der lyder af slitage, ja vi gør.

Men det er og bliver en reaktionær bevægelse. En opblomstring af begejstring for svundne tider. En begejstring, der er blind for, at revolutionen ligger i at vinke papiret farvel, ikke i at ophøje det. At sige nej til produktion af flere dimser af Poly Vinyl Chlorid, uanset hvor suveræn en lyd fra undergrunden de måtte udsende.

Og nej, bogen er ikke mere besjælet end et hjemmesolarium. Vinylpladen er ikke mere ægte end alt muligt andet, som det teknologiske fremskridt har gjort forældet på den fede måde. At tro det er at flette fingre med en fetichisme, der har drevet os alt for langt ud over vores klodes grænser. At abonnere på den forestilling er at lade sig bilde ind, at nogen som helst genstand har sjæl. Det er teksten, det er musikken, det er kunsten, der har værdi. Og den vil i fremtiden leve ganske vel uden fysisk medie.

Jeg ved, hvad du vil sige: Anna, din gamle jubelkulturoptimist, der er også nogen, der ejer det, der ligger på internettet. Det er bare kapitalismen i sin nye form. De vil tage røven på os igen. Se Amazons droner og monopoler, tænk på Youtubes nyeste frontalangreb på de uafhængige musikproducenter.

Det er alt sammen rigtigt. Der vil altid vil være nogen, der finder nye måder at tjene penge på vores børn. Og på Tim Christensen. Men hvis fremtidens forbrugere ikke længere behøver at eje for at bruge, skal de tænke sig godt om. Og så kan ungerne jo bruge afledningen til at tilkæmpe sig til retten over nettet. Avanti.

Anna von Sperling er kulturredaktør ved Information.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jens Christoffersen
  • Steffen Gliese
  • Flemming Scheel Andersen
  • Gitte Ravn
Jens Christoffersen, Steffen Gliese, Flemming Scheel Andersen og Gitte Ravn anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben E. Lund

Kære Anne von Sperling
Jeg springer lige ud i det: Din argumentation svarer til, at man afviser økologisk jordbrug, fordi det stammer fra svundne tider - fordi sådan gjorde man for 100 år siden, for 200 år siden og endnu længere tilbage. I stedet vil du have moderne, teknologisk baserede dyrkningsmetoder med kunstgødning og pesticider, der giver hurtig opvækst og ensartede produkter, som nemt kan distribueres til hele verden.
Vinylen svarer i musikkens verden på mange punkter til økologiske gulerødder - ikke af nostalgiske grunde eller for at "eje" den, men på grund af kvaliteten. Jeg kender ikke det nævnte interview med Tim Christensen og ved derfor heller ikke, hvor meget han kom ind på den tekniske lydkvalitet. Ligeså kender jeg heller ikke dine forudsætninger på dette punkt, men jeg håber, du kan forstå det følgende.
Den væsentligste årsag til vinylens (genopståede) popularitet ligger i, at 99,9 % af den musik, der flagrer rundt på nettet er i det komprimerede MP3-format i lav eller dårlig streamingkvalitet. Ganske vist er der de seneste år kommet en del i høj kvalitet på 320 kbps, men ved en del forskellige typer musik kan man stadig høre en kvalitetsforskel til f.eks. CD'en, der leverer ukomprimeret i 1411 kbps.
På papiret er de digitale medier samlet bedre end de analoge, men f.eks. vinylpladen kan bl.a. noget, som de gængse digitale medier ikke kan, nemlig gengive diskantens højeste frekvenser korrekt. De mest udbredte digitale formater skærer i praksis en stor del af den øverste diskant væk med en meget skarp grænse. De analoge skærer også, men grænsen er meget blødere, hvilket giver en meget mere "luftig" og naturlig lyd.
Ja, der findes digitale formater, som på dette område bedre lever op til de analoge medier, men de er som sagt stort set ikke udbredt på nettet.
At vinylen så har en del nåleknas og generelt mere baggrundsstøj end MP3'erne m.m., kan man godt leve med, når selve musikken lyder langt bedre.
Så glem alle historistiske tolkninger om "svundne tider" - det handler om god musiklyd i ørerne

erling jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Eriksen, Troels Nybo Nielsen, Eva eldrup, Søren Roepstorff, Dan Johannesson, Sune Olsen, Flemming Scheel Andersen, Jakob Silberbrandt, Rune Petersen, Maremi Watanabe, Karl von Hansen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

"Og nej, bogen er ikke mere besjælet end et hjemmesolarium"

Til en der har den holdning! Er den vel omsonst at give sig til at forklare noget som helst, forstår godt at Tim Christensen er prellet af!

Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Eriksen, Kristian Kolby, Sune Olsen, Vibeke Rasmussen, Tue Romanow, Majbritt Nielsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Det handler for øvrigt ikke om at eje, men om tilgængelighed, når du først sidder med dit eget eksemplar af fx Alice i Eventyrland, så kan du læse den når du vil. Du risikerer ikke at den bliver pillet af eller redigeret skulle den pludselig blive anset for politisk ukorrekt eller at der ikke længere er salg i den. Alt hvad der ligger på Internettet kan pilles af i løbet af et split sekund, det vil tage noget længere tid at brænde bøger!

Lone Christensen, Thomas Østergaard, Gry W. Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Eriksen, Troels Nybo Nielsen, Kristian Kolby, Torben E. Lund, Per Torbensen, Carsten Pedersen, Eva eldrup, Christian Harder, Nic Pedersen, Flemming Scheel Andersen, Bob Jensen, Dennis Hauge, Jakob Silberbrandt, Glenn Lynge Andersen og Kim Øverup anbefalede denne kommentar
Anna von Sperling

Og dem, der ikke har et eksemplar af alice i eventyrland? Og de fremtidige besparelser på produktion, transport og ultimativt afskaffelse af alle de nye fysiske Alice i Eventyrland det kræver hvis alle skal have en Alice i Eventyrland i hånden?

Lise Lotte Rahbek

Årh, AvS, har du virkelig aldrig prøvet at arve, forære eller blive foræret en højt skattet (fysisk) bog fra en boghylde
og dele historien og duften, de små mærker i papiret, at kunne se sliddet, hvor de mest populære passager er blevet læst igen og igen?
Eller samle en bog op i et antikvariat eller i en togkupe og dagdrømme ud fra det fysiske indtryk om de andre mennesker, som har læst netop dénne bog?

Jeg købte Gustav Wieds samlede værker (8 bind) i et antikvariat, i nydelig mørk indbinding, med guldtryk på ryggen og mærkbare anslag i brødteksten.
Det ville aldrig blive det samme med en e-bog.
Aldrig.

Det var synd, du ikke har oplevet bog-i-hånd-suset..
Men du kan vist nå det endnu. :)

Per Jongberg, Jette M. Abildgaard, Kristine Skøtt-Jensen, Lone Christensen, erling jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Eriksen, Kristian Kolby, Torben E. Lund, Per Torbensen, Carsten Pedersen, Eva eldrup, Sune Olsen, Nanna Wulff M., randi christiansen, Herdis Weins, Nic Pedersen, Flemming Scheel Andersen, Mads Kjærgård, Jakob Silberbrandt, Flemming Madsen, Sabine Behrmann, Glenn Lynge Andersen, Majbritt Nielsen, Heinrich R. Jørgensen og Kim Øverup anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

mp3 er ret genialt, bare synd, at kvaliteten er så dårlig, sammenlignet med vinylplader. Men hvad ved en kulturredaktør om lydkvalitet?

Og så kan man heller ikke lave scratch med en mp3.

Jeg glæder mig i øvrigt til at se, hvordan de vil bære sig ad med at digitalisere oliemalerier og teaterforestillinger.

erling jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Kristian Kolby, Torben E. Lund, Eva eldrup, Søren Kristensen, Flemming Scheel Andersen, Rune Petersen og Kim Øverup anbefalede denne kommentar
Peter Elmelund

Da har vi jo det udmærkede danske folkebibliotek, hvor man uden at støtte vores kapitalistiske system kan konsumere kultur. Her tror jeg er nok eksemplarer af Alice i Eventyrland til dem, der ønsker at have det i hånden.

Jakob Lilliendahl og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Du kan lige så godt give op, Anna von Sperling. Æstetikere er immune over for rationelle argumenter ;).

Lone Christensen, Anne Eriksen, Kristian Kolby, Laust Holst, Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

P.s. Og det finder jeg egentlig sært livsbekræftende...om end ikke nødvendigvis bæredygtigt på sigt :)

Hanne Ribens, Kristian Kolby, Kim Øverup, Anna von Sperling og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Anna von Sperling

Peter@ De udmærkede danske folkebiblioteker, der bare er så upraktisk langt imellem i...hm, Østafrika.

Liselotte: Det kan du tro at jeg har.

Jakob Lilliendahl og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Nu har jeg ikke nogle nye eksemplarer af Alice i Eventyrland, de er alle købt antikvarisk, helst med ægte læderindbinding, en bog skal jo have sjæl og helst være læst og ejet af andre før en selv. Men smag og behag. Forstår bare ikke at nogen blindt tør overlade deres smag til hvad andre gider lægge op på Internettet. Personligt er jeg glad for at jeg har beholdt mine bøger og mine LP'er, bevares jeg kan finde meget på internettet, men der er lige så meget, der ikke er der, og hvis man ikke lige synes, at Leif Davidsens nyeste er sagen. Men når det er sagt, så må jeg indrømme, at der også lige pludselig er mange ting tilgængelige på fx Youtube, som har været næsten u skaffelige før, dem downloader jeg selvfølgelig, så jeg har dem når de bliver fjernet. :-)
Bortset fra det, så er Internettet langt fra miljøneutralt, bare spørg nede i Afrika, hvor alt vort gamle elektronik skrot havner. En bog brænder og så er den væk, affaldet i en mobil eller Ipad er noget sværere at komme af med. Der er jo også tale om millioner af servere, som kører i døgndrift og som bruger strøm!

Torben E. Lund, Carsten Pedersen, randi christiansen, Vibeke Rasmussen, Flemming Scheel Andersen og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Hm.
For mig er de andre sanseindtryk udover det visuelle af bøger og læsning vist også en nødig undværet del af oplevelsen.
Det er smadderupraktisk, når jeg skal forsøge at læse lange tekster på nettet. Det kan ikke lade sig gøre uden at jeg printer dem. Jeg mister simpelthen overblikket, når de fysiske input mangler.
Det er svært at migrere

erling jensen, Eva eldrup, Niels Engelsted, Tue Romanow og Mads Kjærgård anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

# Lise Lotte Rahbek

Ja bøger har også en speciel duft, kan især huske og genkende duften af Lademanns udgivelse af "De Tre Musketerer" som min far forærede mig i 1970, (gik i 4 klasse) når jeg holder den bog i hænderne og mærker duften af boglimen, kommer minderne flyvende om sommereftermiddage, hvor kampen gik mod kardinalens mænd ude bag det gamle kraftværk. Jeg har også lige købt en bog af Frank Jæger, som er signeret af forfatteren selv. Der gør altså et sus igennem mig, ved at holde en bog, der blev trykt i halvtressene og som Frank selv har, om end sikkert kun et kort øjeblik, har holdt i hænderne! Mit bedste eksemplar af Alice in Wonderland er for øvrigt fra 1903 og givet til en lille pige i julegave af hendes bedsteforældre. For mig giver det en særlig kvalitet, som jeg umuligt kan få fra Internettet, at kende en bog historie, mærke dens ældre og at vide, at andre har læst den før en selv!

Lone Christensen, erling jensen, Kristian Kolby, Carsten Pedersen, Lise Lotte Rahbek, Jakob Silberbrandt og Heinrich R. Jørgensen anbefalede denne kommentar
Majbritt Nielsen

Nostalgi og minder vil også være der i fremtiden.
Til den tid vil det nok så bare være tablets eller deres videreudviklet versioner der vil være nostalgi-fremkaldende.

Engang i 2090, vil en studine sidde med sin gamle, godt brugte tablet.
Som vil sukke over sin tablet, der måske på tidspunkt er håbløst gammeldags. Men ens mor eller far gav den til en, ved sin uddannelses dimentions.
Den havde specielt cover med alle ens youtube-klip flimrende hen over coveret fra hun lærte at gå til sin første programmering.
Så kan de der nymodens godt gå hjem og pakke sig.

Nostalgi går aldrig af mode.
Var det Tove Ditlvesen der fortæller i sin biografi, at hun havde den første skrivemaskine med på redaktionen. Hvor de gamle journalister sad med deres pen og blæk. Og var helt forarget over det der nymodens klapper-ri. Det gav jo INGEN sjæl til artikelen der skulle skrives hånden får at blive udtrykt godt nok....

I fremtiden vil giro 413 være Kate Perry - dark horse, nik og jay, DAD og andet godt.

Fremtiden truer i horisonten og pludselig er den over en og væk ;)

Man kan sige mange ting om noget så gammeldags, som en trykt bog...men jeg har aldrig oplevet, at nogle af mine er rendt tør for strøm, har manglet forbindelse til et netværk eller noget i den stil. Jeg forventer heller ikke, at det kommer til at ske.

Lone Christensen, erling jensen, Anne Eriksen, Kristian Kolby, Carsten Pedersen, Eva eldrup, Nanna Wulff M., Vibeke Rasmussen, Herdis Weins, Nic Pedersen, Torben Nielsen, Flemming Scheel Andersen, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen og Mads Kjærgård anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Eller også har regeringen fuld kontrol i 2090, så der er slet ingen der ved, hvad en tablet er! Og sandsynligvis ingen der kan læse. Så får man kun lov til at høre og se lige præcis det, de ønsker man se eller høre. Er der ikke en eller andet science fiction bog, hvor man har udvalgt 100 digte, 100 bøger og 100 sange andet har borgerne ikke brug for. Fordums kultur overlever kun qua civil ulydighed, fordi nogle har gemt de gamle tekster!

Eva eldrup og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

vi er sådan lidt lissom dem i fahrenheit 451, der værner om en samfundsfarlig literatur, der bør brændes i stedet

Carsten Pedersen og Heinrich R. Jørgensen anbefalede denne kommentar
Flemming Scheel Andersen

Fuldstændig rigtigt at der er masser af kulturtilbud på nettet og masser der ikke er der.
Hvorfor dog gå i selvsving over det første og kaste vrag på det andet??
De supplementer hinanden fint og gør dermed udbudet og mulighederne større.
De "der kan nøjes med mp3 filer, lærer jo nok engang at nyde musik til andet en baggrundsstøj, nemlig at lytte koncentreret.
Det er svært at holde ud til en MP3 fil, hvor i mod den fungerer fint som "støj, hvis man er bange for stilheden.

det samme kan siges med bøger, hvor masser af gamle værket ikke kan findes på nettet, men sagten kan give glæde og udvidelse af ens horisont, hvis man har tiden til det og ikke falder på røven over de gentagne teknologiske landvindinger som altid viser sig at have tab som en af konsekvenserne.

Kristian Kolby, Per Torbensen, Jakob Lilliendahl, Steffen Gliese, Vibeke Rasmussen, Nic Pedersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Claus Madsen

Det er noget forbandet vrøvl Anna von Sperling. Tims vinylplader har til alle tider kunnet aflyttes gratis i radioen og på biblioteket. Eller på et dengang ulovligt indspillet kassettebånd. Lige som man til alle tider har kunnet se uvurderligt kostbare værker af verdens ypperligste billedkunstnere i kirker og på museer uden at mand behøver at eje dem selv. Tror du virkeligt selv på at folk vil holde op med at valfarte til Louvre for at se Mona Lisa nu hvor de kan se hende på I padden ? Nej vel. Så stop det postmodernistiske smartass vrøvl. Du spilder min tid.
I øvrigt jeg vil blæse en hatfuld om du og din 4 årige anser mig for gammeldags og reaktionær. Jeg elsker at sidde med et stykke vinyl i hånden forsigtigt liste det ud af den knitrende cellofan pose børste den af og nænsomt sænke pickupnålen ned i rillen For derefter at høre hvordan the who i leeds i et støjinferno af dimensioner dekonstruerer deres egen musik.
Må jeg be om en smule andagt før alt ting forsvinder for evigt.

Herdis Weins, erling jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Maremi Watanabe, Anne Eriksen, Kristian Kolby, Eva eldrup, randi christiansen, Flemming Scheel Andersen, Vibeke Rasmussen, Niels Duus Nielsen og Flemming Madsen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Man krydser af i en boks, "don't show on site" eller også slukker man serveren, man kan delete det helt, eller man kan bede IP'erne om at fjerne indhold eller gøre det utilgængeligt, a la England, Kina, Danmark med andre. Youtube tog fx og fjernede en relativt uskyldig video med Lille Per, tilbage var en box, hvor der blev forklaret at indholdet var fjernet idet, videoen opfordrede til "racistisk vold" altså "pillet af". Eller som dengang jeg købte noget musik hos TDCPLAY, næsten gang jeg ville downloade det, bam, der var det væk! Men pille af, tja, det var et udtryk vi brugte når vi tog en nyhed eller noget væk fra vores site, nok ukorrekt udtrykt! Jeg bruger selv internettet meget og finder tit sjældne juveler gemt, men jeg synes blot ikke, at det skal være vor eneste kilde til kultur. Men jeg tror dybest set, at AnnaSperling har ret, der er ved at ske et paradigme skift og det måske er fremtiden, men personligt vil jeg begræde bogens død.

Lone Christensen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Nic Pedersen

Lise Lotte Rahbek,

det er jo ikke pænt at være misundelig, men din Gustav Wied-samling kan næsten bringe ens upæne sider frem. Til lykke med den! :-)

Grethe Preisler

Ups Anna von Sperling,

der fik du vel nok så hatten passede i anledning af din glæde over Lillemands sunde foragt for ejerskab over materielle forbrugsgoder, der fylder op i landskabet og samler støv. Når bare han har sin tablet ved hånden og kan downloade hele molletjavsen på youtube, mens mor vasker op.

Du bli'r klogere, gør du. Så glæd dig mens du stadig kan bane dig vej over gulvbrædderne i jeres fælles bolig for alt det merchandise, der følger med, når han bliver stor nok til at få lommepenge og administrere dem selv i det lokale shopping center. Hvor der med usvigelig sikkerhed også er en butik proppet til randen med 'must-haves' for mindreårige samlere af alle de kultgenstande, han kender fra sine udflugter i cyberspace. Alt sammen støbt i gedigen uforgængelig plastic i varierende størrelser, faconer og kulører.

Anyway: Tillykke med vidunderet. Børn er skønne, og de bedste er nu dem, man selv har lavet.

Bjarne Bisgaard Jensen, Claus Madsen, Peter Poulsen, Jakob Lilliendahl og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Herdis Weins

Da jeg for ca. 2 år siden kom hjem igen efter et besøg i Roskilde, hvor jeg i ærbødighed havde set Gustav Wieds mindestue på museet, hentede jeg mine egne, slidte paperbacks frem af reolen og mindes, da de for ca. 40 års blev anskaffet i Terkeldsens boghandel i Herning. Ak ja, Terkeldsens boghandel er forlængst forsvundet, men når jeg får de bøger i hånden, er jeg næsten i den igen. Samtidigt kan jeg huske hele Herning hovedgade, alle de forsvundne butikker - og min mors bekymring over, at jeg i teenage-årene hellere ville læse end gå til badminton og fest.
Alt det husker jeg, når jeg får bøgerne i hånden.
Jeg husker også, hvordan jeg dengang læste Gustav Wied på en helt anden måde, end jeg gør i dag.
Alt det kommer altså slet ikke frem, når jeg læser en af Wieds tekster på nettet.
Og - Lise Lotte Rahbek: jeg er også misundlig på dit Gustav Wied klenodie - men den er dig vel undt.

Lone Christensen, erling jensen, Eva eldrup, Nanna Wulff M., Flemming Scheel Andersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er ikke æstetik, Torsten Jacobsen, det er sentimentalitet. Og vi jo indrømme, at forfaldet begyndte, da bøger ikke længere var håndskrevne, rigt dekorerede tomer på gedeskind eller pergament.

"Det er bare kapitalismen i sin nye form. De vil tage røven på os igen."

Har kapitalismen måske ikke forsynet os med mange materielle goder, som beriger vores hverdag? Og hvis der også i fremtiden, er nogen der efterspørger vinylplader og trykte bøger, så er jeg sikker på at kapitalismen ligeledes til den tid vil levere...

randi christiansen

Læse bøger på en skærm der udsender lys, så hjernen blir stimuleret i stedet for at blive dysset i søvn - det så ik lige go nat læsning. Og hvad med de bromerede flammehæmmere - har alle glemt dem? I modermælken ! Og hele resten af den elektroniske dødskæde ... og ejerskabet til forbrugerne ? Det finder en anden form - med mindre ti øren falder for tilstrækkelig mange, og menneskeheden begynder at forvalte ressourscerne på en for overlevelse hensigtsmæssig måde i stedet for efterkrigstidens sanseløse misbrug af vort uvurderlige fælleseje, naturressourcerne. Jeg elsker at være omgivet af skønhed, og den fås ikke i digital form til alt. En lp eller radiotransmission kan ikke erstatte en live koncert, og en digital bog er bare ikke det samme som en af papir ... osv. Men annas tanke er ellers meget god og demokratisk, og får os til at fundere over materien og vores forhold til den.

Per Torbensen, Jakob Lilliendahl, Heinrich R. Jørgensen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Nanna Wulff M.

Den ældste skulle vaske op, og det var mig. I vores køkken ca. 1955, havde vi en meget høj vandhane med koldt og varmt lige nøjagtig så langt væk fra hinanden at der var plads til en bog som kunne læne sig op af køkkenskabet. Jeg faldt i staver over min bog og det tog oceancer af tid at vaske op.

Det bedste ved Internettet er at man kan finde næsten alt, hvis bare man ved hvordan man skal søge efter det. Jeg kan sagtens læse en eBook, men det ville være synd hvis man helt skulle undvære en bog der kan lænes op af et køkkenskab.

erling jensen, Steffen Gliese, randi christiansen, Lise Lotte Rahbek og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Heinrich R. Jørgensen

Flemming Madsen:
"Det er ikke helt sort endnu."

Næh, heldigvis er der åndehuller hist og pist...

Lise Lotte Rahbek, Flemming Madsen og Nanna Wulff M. anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Ja, som allerede nævnt er der tilbud både på og uden for 'indernedded', så "Hvorfor dog gå i selvsving over det første og kaste vrag på det andet", når de nu i virkeligheden supplerer hinanden så fint.

Jeg blev således ved omtalen af Gustav Wied mindet om en oplæsning, som jeg desværre forgæves prøvede at opspore. Til gengæld 'snublede' jeg over et lydklip, hvor man hører Gustav Wied selv læse op på en … grammofonindspilning i en optagelse fra for over 100 år siden! Se – og hør – blot hvor fint et samspil, der på den måde kan opstå mellem det og det uden for nettet. :)

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoer-gustav...

Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese, Heinrich R. Jørgensen, Flemming Scheel Andersen og Flemming Madsen anbefalede denne kommentar
Heinrich R. Jørgensen

Der findes flere udmærkede virtuelle/digitale biblioteker, der er veritable guldgruber hvis man er på udkig efter sjældne og væsentlige bøger, og navnlig er interesseret i tidlige og komplette udgaver af sådanne værker.

Steffen Gliese

Digitaliseringen vil potentielt vende op og ned på vores mentalitet, fordi vi selv kan bidrage med generøsitet og på den måde indtræde i et virtuelt fællesskab på en hidtil ikke realisérbar måde. Det er på vej.

Jens Peter Madsen

Tak for en tankevækkende klumme.
Og skønt at tænke på, at alle de mange som sværger til bøger og vinyl med patina og sjæl stadig og mange århundreder frem også kan få opfyldt dette behov for at eje og gemme.
Så vidt jeg læser klummen, er det ikke det, som er kernen i Annas vision ved opvasken, men mere at hun oplever den frihed og de muligheder, som sønnen har der i sin hængekøje med sin tablet.
Han og millioner af andre digitalt indfødte vil sandsynligvis ikke efterspørge trykte bøger med æselører eller skrattende vinyl. Han har alt hvad han har brug for lige der ved hånden, et håndstrøg borte. Han kan bevæge sig frem og tilbage i milliarder af frit tilgængelige billeder, tekster, tale. Han kan slette og gemme det han dyrker og holder af på sin egen del af cloud etc. Sønnens generation vil sikkert også føde nørder, som vil sværge til tidligere tiders kulturprodukter, men der er ingen grund til at tro at fremtidens generationer vil vende tilbage til gamle besværlige medier i større målestok. De trykte teksters tid rinder ud på samme måde som vinylen, spolebåndet og andre medier, som er erstattet af nye medier med større tilgængelighed og mobilitet.
Og hvad endnu vigtigere i mine øjne er, at vore børn i hængekøjen ikke behøver at affinde sig med at store forlag og pladeselskaber har monopol på at producere og distribuere kulturprodukter. De kan selv producere og distribuere i ord og billeder på nettet, de kan møde andre som er optaget af de samme emner, dilemmaer og livstemaer på tværs af kloden, de kan udveksle og medproducere uden egentlig at behøve at forlade hængekøjen. Og en ny tids kunstnere behøver ikke længere spilde deres tid med at divertere diverse receptioner, messer og events, hvor producenterne og ejerne af kulturprodukter koketterer med deres magt over kulturen. En ny tids forfattere skaber sine værker i direkte dialog med sit publikum, og med den umiddelbare feed back som publikum giver. Og hvis man tager sig tid til at se og lytte efter så er de allerede godt i gang med at skabe disse nye værker, som ingen længere kan eje, heller ikke dem selv.
De tomme firkanter på nettet skabes oftest af de, som endnu tror at man kan eje kulturprodukter på nettet, og som har magten og muligheden for at få dem slettet. Men en ny tids kulturprodukter lader sig ikke stoppe af den slag formaliteter og begrænsninger. Se også kommentaren den 12. juni "Skriftkulturens hovmod står for fald" http://www.information.dk/500492

Flemming Madsen, Kristian Kolby og Laust Holst anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

Ligesom penge er alle vares vare således er computeren alle tings ting. Men Anna v. S. er selvfølgelig ikke tings- , kun kulturfikseret. Hvor hører det fysiske op ?

Anna von Sperling: havde du taget menneskets iboende modstand mod forandring i betragtning, før du skrev? Det havde du sikkert ;-)
Rør dog ikke ved min identitet, 'jeg' med forstand på det der var og med en tyrkers tro på at kommende generationer MÅ dele min interesse/smag, hvis de ellers er velforvarede?
Andre end mig, på sitet, må have oplevet at børn og børnebørn nærmest skal påtvinges ens 'klenodier'? At de samme generationer, som generationer før dem, har deres respektivt unikke præferencer med specifik udgang i deres egen tid.
Privat som offentligt bruges uhyre summer på at gemme gammelt ragelse, penge der kunne bruges bedre på fremtiden, jævnfør den kendsgerning at fortid er fortid.
Mht. elektroniske tekster kan jeg få det indtryk, at flertallet af kommentarer er skrevet af nogle, der ikke er nået til den alder hvor alderssvarende syn kræver seks gange stærkere læselys end den 20'årige?
At bruge sin fladskærm som monitor tilbyder perfekt læselys, du kan vælge lige præcis den afstand til og bogstavhøjde på skærmen der passer dig allerbedst, mageligt tilbagelænet i din bedste stol vende sider med et let tryk på musen. Efterhånden vil al væsentlig litteratur blive tilgængeligt på E-reolen, hvilket i sin tur sætter dig i stand til at forsøge - endnu en gang - at kapere 'Ulysses' inden 'lyset' slukkes for altid.

Torben E. Lund

Et ny fænomen til perspektivering:
Mofibo ! De reklamerer med, at for kun 99 kr. om måneden får man adgang til op mod 10.000 bøger ....
Hmm - for 0 kr. om måneden har jeg på Folkebibliotekerne adgang til op mod 1 mill. bøger.
(Ja, ja, det er betalt via skatten, men alligevel ...) :-)

Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Eriksen, Herdis Weins, Flemming Madsen, Vibeke Rasmussen, Lise Lotte Rahbek og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Tillykke med at få påpeget din holdning og skabt debat...det er jo dejligt at få lejlighed til at reflektere over, hvorfor mennesker er draget af at skaffe og besidde ting, og i modsætning til skribenten, er jeg ikke overbevist om, at det nødvendigvis er en dårlig ting - blot et karakteristikum ved mennesket, der jo besidder sjæl (vil nogen mene) også når vi tager form som en genstand; det menneskelige dyr. Von Sperling glemmer i sit indlæg at alle de ikke-fysiske goder, som hun og sønnen nyder, er dybt afhængige af *ting* for at kunne manifestere sig: Drengen skal ha' en iPad for at kunne køre numrene på Spotify igennem, og mor ligeså, hvis hun skal læse en ny e-bog fra biblioteket. Ikke alle har mulighed for at være med på beatet, hvad angår nye elektroniske gadgets...og disse har også deres teknologiske begrænsninger i sig selv. Von Sperling beskriver frustrationen ved stressede CD-indkøb lillejuleaftensdag og pligtskimning af bogrygge ved hjemmebesøg: Men mange (inklusiv mig selv) nyder/nød jo netop det, at gå ned i en pladeforretning, snakke med indehaveren, de ansatte, andre kunder, som også lige var faldet ned i den lille genre af musik, som man dyrkede. Nu ved jeg, skribenten kunne indvende, at der er masser af musikfællesskaber at finde på nettets sociale medier, og at den tilfældige introduktion til anden musik end den man plejer, kan garanteres via apps, der specifikt præsenterer een for anden musik, som man måske ville synes om... Jeg finder selv, at nettet har åbnet ufattelig mange og gode muligheder for at finde nye fællesskaber, og det er vigtigt at få cementeret, førend diskursen om teknologifjendske vinylpladeelskere får lagt sig. Indlægget bærer her præg af en del skarpe kanter, der hurtigt får sat mure og vægge ind, og som enhver KUA-humanist -som jo også skal ha' lidt dask i indlægget - ville sige, så er tingene mere komplicerede end som så!
Det kan da være, at det et rart og dejligt, at vi nu får mere plads i hjemmene, og at boghylderne nu kan dekoreres med tidstrendy'e accessories - eller bare et meditativt tomt rum, men for mig rummer det også tabet af en masse andet: Væk er den mulighed for at skabe samtale på baggrund af værtens pladesamling eller bogsamling. Ikke længere kan man blive overrasket, når man ser den umiddelbart "tøsede" venindes hårde rock-samling. Genstandene er i hjemmet tit et udtryk for personlighed - og dén må andre så ikke se længere? Der er ikke længere nogen, der kan "fange een" i at eje en lægeroman eller lign. Uden genstande er vi på en måde fri...men vi blotter os heller ikke.
Jeg ved godt, at ting også giver anledning til en masse konkurrence om at eje det rigtige, som von Sperling påpeger, men det er naivt at tro, at vi er på vej væk fra det, blot vi alle lytter til musik fra en cloud-service. Der vil blot komme andre ting i stedet: iPads, lækre computere, fjernsyn, tøj....det er, som det altid har været.
Den fysiske dimension ved kulturprodukter er også en kilde til erindring, hvilket er en dimension, som von Sperling slet ikke har med i sine overvejelser. Vi lærer og husker i høj grad via andet end blot syn og hørelse. Taktilitet og kroppens fysiske interaktion med ting giver hjernen yderligere informationer og højner bevidstheden om dem - jfr begrebet "qualia", som er anbefalelsesværdigt at slå op. De gamle medier udfordrer os fysisk: vi er tvangsindlagt til at dedikere tid og energi for at høre en sang: Musikanlægget skal tændes, pladen skal måske børstes, efter vi har ledt efter den på hylden...vi kan umiddelbart ikke høre en hel masse forskelligt musik på een gang, men er nødt til and dedikere os dén ene. Jeg ser det, som at have respekt for musikken eller bogen, eller hvad det nu er...at vi ikke bare shopper rundt på må og få....at vi må blive siddende indtil vi kan give en værdig dom, hvilket fem sekunder ikke giver. En CD eller vinylplade på afspilleren, bliver ofte lig med, at man lytter til mere end yndlingsnummeret...og så udvikler pladen sig for een. Det bliver et samlet værk, som nogen har lavet - nogen...ikke bare en ting...nogen som et menneske. Jeg siger ikke, at man ikke må konsumere musik og litteratur på en hastigt shoppende måde - man har vel lov at gøre, som der passer een. Men jeg vil mene, at det er fattigt, hvis det bare er, hvad alle folk gør altid, fordi de kunne blive snydt for en anderledes erkendelse. Og ganske langsomt...eller ganske hurtigt...er vi vænnet til hurtige kalorier og hurtigt output; pludseligt et tanken om at sidde længe med noget lidt besværligt, lidt langsomt, lidt svært, blevet os alt for meget. Jeg kan love så meget som, at den musik eller litteratur, som skribenten nyder og konsumerer ikke længere vil blive til. For at spille et instrument eller at skrive en bog kræver tålmodighed og ihærdighed; musikinstrumenter og genstande, deres håndtering og besiddelse.

Herdis Weins, Heinrich R. Jørgensen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Torben E. Lund

Apropos svundne tider: Måske er det på tide at forstå kulturen på samme måde som naturen. I stedet for den gængse historie-totalitære opfattelse, hvor alt gammelt skal erstattes af nyt, bør vi se kulturen som en slags økosystem. Og naturens økosystemer består som bekendt af både meget gamle og meget nye organismer, og deri ligger diversiteten. Blandt de ældste finder vi bakterierne, som har 3½ mia. år på bagen, men som samtidig konstant muterer og forandrer sig. Til sammenligning er f.eks. hajer langt yngre, men de har til gengæld været uforandret i 100 mill. år. Så at et fænomen er fra en "svunden tid", forhindrer ikke, at det har en plads i det aktuelle økosystem - og sådan tror jeg også, vi skal forstå kulturen. Bach kan godt være lige så interessant som Beatles, og vinyl kan godt være lige så interessant som MP3. Betragt det som kulturel diversitet ... !

Lise Lotte Rahbek

Men hvorfor skal det også være så keedeligt.
man kan vel godt zappe mellem forskellige bøger ligesom tvprogrammer og musiknumre og sociale udhængssteder på nettet,
og på den måde opnå spændende nye kombinationer af input fra Krig og Fred, Disneys Alladin, lydsiden af en 'natur'film og en tjat med kusine Hanne...

Spøg tilside.
Man behøver vel ikke forkaste det velkendte fordi der kommer nyt.

Kristian Kolby

Altså:
Der er altid idioter der vil købe den samme støvsuger utallige gange!
F. eks: Dire Straits: Alchemy
Kom på vinyl, KØBT!
Så kom CD'en, KØBT!
Og et par downloads er vel også købt?
Jeg har vinylen som jeg feticist har passet godt på, og jeg nyder at studere diverse covers i detaljer (gerne med lup!) F. eks Frida: Someting's going on fra '82 En fyr der hedder Phil Collins producerede, sang og spillede trommer! (Han lyder bekendt)
Og på Threnody fra den plade optræder en fyr der hedder Per Gessle, Hmm? Nåja! Gyllene tider og et lille band der kaldes Roxette!
Kan man alt det med et råddent download???

Jeg vil sindsyg gerne have Rasmus Seeback på vinyl, eller børne mgp i 24 bit, og så selv lave en mastering på den.

Sider