Klumme

Demokratiets væsen

Folkemødet på Bornholm er lobbyisternes juleaften. Det er helt i orden, for folkemødet er oplysning til politikerne om samfundet. Og de bliver jo hele tiden anklaget for at være for langt fra danskernes virkelighed
Torsdag den 12. juni 2014 blev Folkemødet på Bornholm officielt åbnet. Her venter publikum på at høre åbningstalen af statsminister Helle Thorning-Schmidt

Torsdag den 12. juni 2014 blev Folkemødet på Bornholm officielt åbnet. Her venter publikum på at høre åbningstalen af statsminister Helle Thorning-Schmidt

Jens Nørgaard Larsen

Debat
14. juni 2014

Fra midten af 1945 til slutningen af 1946 diskuterede en række af landets mest toneangivende intellektuelle demokratibegrebet. Udover sit hovedbidrag til den debat – bogen Hvad er demokrati? – skrev Hal Koch en kronik, som Berlingske Aftenavis bragte den 12. september 1945.

Her giver Hal Koch sin udlægning af, hvordan man bør komme til enighed, når der er opstået en uenighed:

»Man kan tale sig til Rette, hvilket vil sige, at man gennem en Samtale mellem de stridende Parter søger at faa Sagen alsidig belyst, og at de samtalende Parter virkelig bestræber sig for – det maa ikke glemmes – gennem Samtalen at naa til en rigtigere og rimeligere Forstaaelse af Konfliktens Problem. Dette er Demokrati. Det er Samtalen (Dialogen) og den gensidige Forstaaelsen og Respekt, som er Demokratiets Væsen,« skriver Hal Koch.

I disse dage mødes flere tusinde mennesker – politikere, lobbyister, journalister og helt almindelige danskere – til masser af dialog, diskussion og samtale på folkemødet på Bornholm. Det er fjerde år i træk, og igen-igen bliver der sat adskillige rekorder: Aldrig har der været så mange arrangementer og debatter, aldrig har der været så mange deltagere, aldrig har der sikkert været så meget lobbyisme – eller interessevaretagelse, som det også kaldes med et ord, der lyder knapt så fordækt.

En af lobbyismens skarpeste kritikere er Socialdemokraternes erhvervsordfører Benny Engelbrecht. Før sidste års folkemøde skrev han en blog under overskriften »Lobbyistmødet i fadølshavet«:

»For mig står det klart, at Folkemødet er ved at udvikle sig til en branchefest for lobbyister og ikke for folket, fællesskabet og demokratiets ånd, som det burde. Folkemødet giver nemlig politikere og lobbyister mulighed for at mødes under uformelle rammer, og det er lobbyister ikke sene til at udnytte.

Det fik straks Venstres Martin Geertsen til at indlede en modoffensiv:

»Det er et problem for folkestyret, hvis enkeltstående politikere mener, at kolleger nærmest agerer korrupt i mødet med borgere, organisationer og virksomher,« sagde Martin Geertsen efterfølgende til Berlingske.

Han brød sig ikke om at blive mistænkeliggjort af sin kollega. »Hvis man tror, at to store fadøl fra en privat virksomhed eller organisation lige pludselig ændrer skattelovgivningen eller gør sundhedsvæsnet privat, så har man helt misforstået, hvad dialogen mellem borgere, virksomheder, organisationer og politikere går ud på,« sagde han.

Jeg har kun haft fornøjelsen af at deltage på folkemødet en gang. Det var sidste år. Mine forventninger var ikke store. ‘Politikere, der taler med de samme politikere, som de møder til daglig eller på møder i Kommunernes Landsforening, partiforeningen eller landsmødet’, tænkte jeg. Men mine fordomme blev – heldigvis – gjort til skamme. Jo, jeg snuppede en gratis hot dog hos Landbrug og Fødevarer – måske var det to – og Det Radikale Venstres bolsjer tilfredsstillede min søde tand i nødens stund. Jeg er sikker på, at min journalistiske habilitet og integritet ikke er påvirket af det, og det samme gælder for de politikere, der lod sig friste ligesom mig. For heldigvis er folkemødet så meget mere end fadøl og floskler.

Politikerne på Christiansborg bliver hele tiden beskyldt for at være alt for langt væk fra danskerne. De har ingen føling med dagligheden, lyder kritikken. Men når de så rent faktisk opsøger indtryk og indput fra nogle af de mennesker, der ved, hvad der sker i dagligheden – interesseorganisationerne – så er det også noget skidt.

I stedet for at parterne mødes på lukkede kontorer i fjerne kroge af Christiansborg, foregår lobbyismen på Bornholm ude i det fri, hvor alt og alle kan se, hvem der taler med hvem. For som Hal Koch skrev videre i sin kronik i 1945:

»Demokratiets Væsen beror paa, at man mødes og tales ved, at man gennem Samtaler naar til en bedre og rimeligere Forstaaelse og derudfra formaar at træffe en Afgørelse, som ikke alene tjener en enkelt Person eller Klasse, men som tager billigt Hensyn til Helheden.«

Casper Dall er leder af Informations Christiansborg-redaktion

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Jeg ved ikke rigtig, Casper Dall... hvilke interesseorganisationer varetager interesserne for arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere og alle de syge, der har mistet sygedagpenge på Folkemødet? Det er trods alt de grupper, der får flest tæsk i dagens Danmark, og de er lissom ikke med.
Hvem vil stillet faciliteter som stader, hotelpladser og mad&drikke til rådighed, så arbejdsløse og syge også kan være folkemødte?

Nej, vel.
De ville sikkert også bare ødelægge den gode folkestemning.

Niels Duus Nielsen, Torben Selch, Philip B. Johnsen, Peter Hansen, Carsten Mortensen, Bjarne Andersen, Torsten Jacobsen, Jens Illum, Mette Hansen, lars abildgaard, Henrik Christensen, Tove Lodal, Olav Bo Hessellund, Benjamin Lau Jensen, Per Torbensen, Jesper Wendt, Peter Jensen, Filo Butcher, Bo Carlsen, Jens Harder Vingaard Larsen, Mikael Nielsen, Jeppe Petersen, Jørn Petersen, Else Damsgaard, Holger Madsen, randi christiansen, Torben Nielsen, Rasmus Kongshøj, Benny Jensen, Herdis Weins, Claus Jensen, Rune Petersen, Tue Romanow, Grethe Preisler, Niels Mosbak, Hans Larsen, Flemming Scheel Andersen, May Olsen, Ture Nilsson og Lars Bo Jensen anbefalede denne kommentar
Lars Bo Jensen

Kald det nu bare hvad det er: Elitemødet. Der er intet folkeligt over det møde.

Viktor Hansen, Peter Hansen, Bjarne Andersen, Mette Hansen, Lars Dahl, lars abildgaard, Tove Lodal, Olav Bo Hessellund, Flemming Madsen, Peter Jensen, Filo Butcher, Jeppe Petersen, Torben Nielsen, Rasmus Kongshøj, Benny Jensen, Rune Petersen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Torben R. Jensen

Hvis folkemødet skulle være folkeligt, så burde det være placeret et sted, som giver folket nem adgang.

Selvom folket mangler på Bornholm, så er de 4 dages politikertræf en god nyskabelse, hvor det ikke kun er politikerne, men også interesseorganisationer og firmaer, der kan mødes på tværs af normale opdelinger. Netop det manglende "folk" kan være en væsentlig grund til mødets succes.

Lars Dahl, Tove Lodal og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

" Politikerne på Christiansborg bliver hele tiden beskyldt for at være alt for langt væk fra danskerne. De har ingen føling med dagligheden, lyder kritikken. Men når de så rent faktisk opsøger indtryk og indput fra nogle af de mennesker, der ved, hvad der sker i dagligheden – interesseorganisationerne – så er det også noget skidt. "

Casper Dall, med al respekt: måske skulle du tænke meget dybt over, hvad ovenstående udsagn egentlig siger om din måde at gå til virkeligheden på, og dermed hvordan din journalistiske habilitet og integritet hele tiden påvirkes af, farves af, din daglige færden i Christiansborgs korridorer.

Jeg kunne ikke drømme om at betvivle hverken din habilitet eller din integritet som journalist. Men når du finder det helt på sin plads at sætte lighedstegn mellem demokrati og så 'interesseorganisationers' og politikeres snakken hen over hovederne på det folk, som, forstås, ikke magter at forstå helheden (læs: ikke ved hvad der er bedst for dem selv), ja så bliver jeg sgu for alvor bekymret for mediernes evne til at gennemskue den rolle de selv spiller, i hele dette åh så demokratiske teater.

Peter Hansen, Bjarne Andersen, Mette Hansen, Karsten Kølliker, lars abildgaard, Henrik Christensen, Olav Bo Hessellund, Benjamin Lau Jensen, Peter Jensen, Jeppe Petersen, Rune Aagaard, Torben Nielsen, Glenn Lynge Andersen, Janus Agerbo, Vibeke Rasmussen, Rasmus Kongshøj, Herdis Weins, Claus Jensen, Rune Petersen, Tue Romanow, Grethe Preisler, Lise Lotte Rahbek og Niels Mosbak anbefalede denne kommentar
Flemming Scheel Andersen

Politikerne anklages ikke bare for at være fjernt fra virkeligheden, de er med 100% sikkerhed også skyldige, fordi de faktisk lever i et parallelsamfund på linie med andre gettoer, hvor sære love, skikke og regler afgør medlemmernes indkomst, men ikke deres indsats for det samfund de repræsenterer.

Peter Hansen, Mette Hansen, lars abildgaard, Tove Lodal, randi christiansen, Torben Nielsen, Rasmus Kongshøj og Rune Petersen anbefalede denne kommentar
Ole Chemnitz Larsen

Vælgerne sættes uden for indflydelse er folkestryrets faktiske væsen.

Hvorfor?

Fordi valgløfter bliver til løftebrud efter kl. 20 på valgaften.

Og fordi lovens tjenere, især ledende myndighedspersopner som ministre og topembedsmænd bryder loven eller borgernes vilje, når loven ikke er i overenstemmelse med deres særinteresser.

Særinteressen er især i Justits- og Skatteministeriet at bortskaffe beviser for kriminelle forhold, der er til skade for de forurettede borgere.

Hvem har så helt konkret misbrugt sit embede til at bortskaffe beviser for strafbare forhold i henhold til de ansvarlige egne dokumenter?

Det handler om en del myndighedspersoner.

Her kan f. eks. nævnes tidligere departementschef Peter Loft, Rigsadvokaten og Justitsministeriets departement.

Dette viser fakte på fakta desværre, svarende til de ansvarlige myndighedspersoners egne dokumenter

Niels Mosbak

Casper Dall

Interesseorganisationer leverer en tilpasset og filtreret udgave af virkeligheden til politikerne.
Dengang Hendes Majestæt Dronning og jeg begge var væsentligt yngre end vi begge er i dag, skulle førstnævnte besøge Politiskolen på Artillerivej.
Det medførte naturligvis hektisk aktivitet, hvor alt fremstod nymalet og nypudset - vel at mærke kun de steder Majestæten kunne tænkes at betræde.
Alt andet var som tilforn.

Således tilpasses budskaberne efter modtageren og således foregår det også når "interesseorganisationer" skal tolke virkeligheden for politikere - den ny tids adel.

Hvis politikerne virkelig ønskede at opleve hvad deres reformivrige politik betyder for de mennesker, der er langt flere af end politikere, kan de f.eks. indfinde sig ved et af Odense (det er os med Anker Boye - med telefonregningen) Kommunes steder for visitering af borger med sociale problemer, udstedelse af pas og kørekort, og hvad nu ellers den danske pøbel får tiden til at gå med - Skulkenborg centralt i Odense. Her kan politikere så ved selvsyn opleve hjemløse, alkoholikere, narkomaner, skalke, ludere og lommetyve, dagligt i åbningstiden og indtil den nærliggende Fakta lukker kl. 2200 - men det bliver nok for påtrængende virkeligt.

Peter Hansen, Ljudmila Trojanova, Carsten Mortensen, Mette Hansen, lars abildgaard, Henrik Christensen, Flemming Madsen, Flemming Scheel Andersen, Peter Jensen, Per Jongberg, Grethe Preisler, randi christiansen, Vibeke Rasmussen, Rasmus Kongshøj, Herdis Weins, Claus Jensen, Rune Petersen, Tue Romanow og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Henrik Bjerre

@Casper Dall

Du gennemfører en udmærket argumentation for folkemødets formelle legitimitet - den er svær at modgå. Men når Danmarks radio har mere end 100 journalister til stede, mærker jeg på mit vand at der er noget galt. Det sundeste man kunne gøre for demokratiet var at rulle mediestøtte, partistøtte og skattefradrag for organisationer en del tilbage, og så udvide folketingets åbningstid.

Steffen Gliese, Viktor Hansen, Lars Dahl, Olav Bo Hessellund og Filo Butcher anbefalede denne kommentar
Bjarne Riisgaard

Referencen til Hal Koch i 1945 er slående: "– gennem Samtalen at naa til en rigtigere og rimeligere Forstaaelse af Konfliktens Problem. Dette er Demokrati..."- Det siger vist desværre en del om det kritiske refleksionsniveau på Informations Christiansborgredaktion, når Casper Dall henviser til Hal Kochs idealistiske beskrivelse af demokratiet, fra en fortid stort set uden elektroniske massemedier og professionaliseret partipolitik, som udgangspunkt for en vurdering af "folkemødets" betydning, snarere end at analysere det som et rituelt fænomen, i en moderne samtid hvor globalisering, massemedier og teknologisk udvikling forlængst har elimineret Hal Kochs forudsætninger og transformeret de parlamentariske institutioners rolle i samfundet.

Herdis Weins

Lise Lotte Rahbek - desværre kan jeg kun anbefale din kommentar en gang.
Jeg havde gerne givet den et helt bundt anbefalinger, for du har så evigt ret: der er nogle grupper af folket, der bestemt ikke er repræsenterede via interesseorganisationer på mødet. De har sjældent økonomiske midler til selv at komme derover. Hvis "folkemødet" skulle være virkeligt demokratisk, skulle det naturligvis være et nødt sted i landet hver år. Så kunne bl.a. borgerne i udkantskommunerne på den jyske vestkyst, folk fra marsken i Sønderjylland og de mange nordjyder, der fortvivlet ser alt flytte væk måske også en chance for at blive hørt.
Jeg kan konstatere, at en del kontanthjælpsmodtagere nemlig rockerne - der ofte lever et ganske luksuriøst liv på overførselsindkomster uden at kommunerne rykker ud med bål og brand som de gør ved alle andre - har fået taletid på mødet! Med Peter Skaaarup. Det havde ellers været langt mere relevant, om denne selvudnævnte forsvarer af danske værdier havde mødtes med en flok ledige. Så kunne de få en dialog med ham om, hvorfor DF gik med til dagpengereformen, strammet rådighedspligt og overvågning af kontanthjælpsmodtagere. Det kunne være en interessant dialog !

Peter Hansen, Carsten Mortensen, Bjarne Andersen, Mette Hansen, lars abildgaard, Tove Lodal, Rune Petersen, Rasmus Kongshøj, randi christiansen, Torben Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Niels Mosbak anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

"Casper Dall, med al respekt: måske skulle du tænke meget dybt over, hvad ovenstående udsagn egentlig siger om din måde at gå til virkeligheden på, og dermed hvordan din journalistiske habilitet og integritet hele tiden påvirkes af, farves af, din daglige færden i Christiansborgs korridorer."

Syntes lige den fortjente en gentagelse! Og en tilføjelse "Casper Dall og alle andre journalister og politiske analytikere, der – vist udelukkende! – færdes på Christiansborg og nærmeste omegn (læs: Mediernes redaktioner)."

… som jeg netop har hørt Preben Wilhjelm sige om de fremmødte på "Folke"(!)mødet: "Jeg har indtryk af, at de fleste er sendt herover."

Det er også mit indtryk. Folket har blot fået lov at være med på en kigger. Undtagelsesvist så tæt på, at de også har lejlighed til at tage selfies med de kendte. Demokratiets væsen? :-/

Peter Hansen, Bjarne Andersen, Mette Hansen, Olav Bo Hessellund, Flemming Scheel Andersen, Rune Petersen, Rasmus Kongshøj og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar

Martin Geertsen har (helt sikkert uden at ville det) skabt det mest rammende og præcise slogan for sammenrendet på Bornholm:

Folkemøde = Fadøl og Floskler.

Martin Sørensen, Rune Petersen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeg under sagtens bornholmerne at stille lokaliteter til mødet og der er afgjort mange repræsentanter for folket på Bornholm.
Men jeg kan godt lide Herdis Weins ide om at folkemødet bør holdes et nyt sted hvert år.
Lissom kongeskibet ... det kommer jo også til forskellige steder i landet, så de borgere, som har lyst, kan kigge på royaliteterne.
Borgerne har vel i en eller anden forstand også en interesse i at kigge på politikerne - og omvendt.
Live, tak.

Peter Hansen, Carsten Mortensen, Mette Hansen, Henrik Christensen, Filo Butcher og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Lobbyister, journalister, politikere og 'helt almindelige danskere' forsamles til folkemøde på Bornholm. Hvor mange 'helt almindelige danskere' (ud over de lokale indfødte, der tjener en ekstra skilling i agurketiden på at betjene lobbyister, journalister og politikere fra osteklokken på Slotsholmen med fadøl, pølser og natlogi mv) er der plads til under 'de toneangivende intellektuelles' årlige træf på solskinsøen i Østersøen?

Og hvad får læserne af nærværende seriøse dagblad at vide om denne 'elites' gøren og laden og tanker og meninger om sig selv og hinanden, mens 'folkemødet' står på, som de ikke lige så godt kunne læse, se og høre sig til i andre medier?

Niels Mosbak har ret. Havde det ikke været for ham og andre 'helt almindelige danskere' udenfor osteklokken på Slotsholmen, ville en helt almindelige dansker som undertegnede nordjyske solformørkelse ikke ane en dyt om, hvad den danske pøbel fordriver sin alt for rigelige fritid med. På Skulkenborg i Odense og andre eksotiske steder, hvor 'eliten' sjældent har tid til at dvæle over en hotdog med det hele og en fadøl og lytte til 'folkets røst'.

Peter Hansen, lars abildgaard, Lise Lotte Rahbek, Tove Lodal, Filo Butcher, Torben R. Jensen, Niels Mosbak, Rasmus Kongshøj og randi christiansen anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Netop - indlysende ide, at hvis det overhovedet skal være et ægte folkemøde, må det foregå rundt i landet , hvor folket er, udkantsdanmark fx og ikke - hvert år - på danmarks eksklusive ferieø. Og så burde den økonomisk underpriviligerede del af folket - dem, for hvem de offentlige transportpriser ikke er til at komme i nærheden af > 600 t/r til møn fx (og bornholm) + det løse - kunne indløse en rabatbillet el.lign. Men så blir det hele måske knap så festligt ? Til gengæld mere folkeligt.

Carsten Mortensen, Bjarne Andersen, Tove Lodal og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

I øvrigt:

"Med 150 bebudede medarbejdere på Folkemødet, er DR suverænt det medie, som sender flest ansatte til Bornholm."
http://journalisten.dk/knap-500-mediefolk-akkrediteret-til-folkemoedet

Og andre 150 har man tilsyneladende sendt til Brasilien. Public Service? Brød og skuespil? Eller … Demokratiets væsen?

Peter Hansen, Henrik Christensen, lars abildgaard, Lise Lotte Rahbek, Tove Lodal, Olav Bo Hessellund, Flemming Madsen, Rune Petersen, Rasmus Kongshøj og randi christiansen anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Og feriefryns til de udvalgte

Bjarne Andersen, Mette Hansen, Torben R. Jensen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

Folkemøde, min bare. Hvis politikerne tog deres pligt til at lytte til folket alvorligt, så tog de ud i hele landet, hele året igennem, og snakkede med folk på arbejdspladser, i beboerhuse, bodegaer, idrætsforeninger, eller hvor folk nu ellers er. Og de tog af sted alene, uden journalister og uden spindoktorer.

Steffen Gliese, Peter Hansen, Bjarne Andersen, Mette Hansen, Tino Rozzo, Karsten Kølliker, lars abildgaard, Tove Lodal, Tue Romanow, Rune Petersen, Filo Butcher, Herdis Weins, Torben R. Jensen, randi christiansen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Men rasmus, nu har journalister trods alt en formidlende rolle - som supplement til de åbne medier

olivier goulin

Ironisk nok er Bornholm, som jeg selv som sommerhusejer har et ganske nært forhold til, fuld af underpriviligerede danskere, i øvrigt tilflyttet fra hele landet.
Enhver kender til øens erhversmæssige problemer, og en ganske betragtelig andel af dens befolkning er på overførselsindkomster. Hertil kommer, at den så længe jeg husker, har været et attraktivt bosted for skæve eksistenser fra hele landet - ikke så underligt efter min mening - eftersom den tilbyder absurd billige boliger i en af de ubetinget smukkeste dele af landet. Her kan man faktisk, selv på overførselsindkomst, få sit eget lille hus med have. Og ikke mindst, er den storslåede natur og ø-atmosfære tilsyneladende en lise for mange skrøbelige sind.

Så øen har bestemt og lige netop den folkelige repræsentation, I efterlyser. Hvor mange af dem, der så tager til Folkemøde, er et andet spørgsmål.

Bornholm som 'elitens eksklusive ferieø' er en helt fejlagtig opfattelse af Bornholm.
Den store gåde for mig er imidlertid, hvorfor den ikke er blevet det. Hvorfor landets mest privilegerede, de mobile vellønnede danskere i kreative videnserhverv, ikke forlængst har opdaget dette lille paradis, og taget springet herover?

Jeg ved i hvertfald godt, hvor jeg gerne ville ende mine dage som pensionist.

/O

Torben Nielsen, Preben Haagensen, Lars Kristensen, randi christiansen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Filo Butcher

Hvad betyder "elite"?
Hvorfor bliver man ved med at kalde folk som ikke gør ret meget andet end være "det rigtige sted på det rigtige tidspunkt for at gnubbe sig op til de rigtige folk" for elite?

Steffen Gliese, Torben Nielsen, Rasmus Kongshøj og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Peter Jensen

At talen om et folkemøde overhovedet kan give mening (i folkets ører) understreger vel blot at folket mødes for sjældent ... og at det politisk-parlamentariske arbejde i dagens Danmark har fjernet sig fra dem, det handler om.

Begivenheden på Bornholm virker mest som mere af det samme; jeg har indtryk af at éns deltagelse betinger at man hører på endnu længere taler fra de magtfuldkomnes magiske munde end dagligdagens radio og tv i forvejen bebyrder én med - så jeg bliver på forhånd en smule tom i træskoene ved tanken. Men Bornholm er bestemt en dejlig ø, som kulturligt nok lader sig forføre af demokraturets i betydeligt grad selvsmagende excesser.

Niels Mosbak, Carsten Mortensen, Rasmus Kongshøj, lars abildgaard og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Peter Jensen

Hvis det virkelig var meningen at folkemødet skulle leve op til sit navn, ville man nok ikke have valgt at mødet hvert år skal afholdes på én af de fjerneste øer i riget. Politikerne er væsentligt tættere på de fleste af borgerne, når de til dagligt sidder på Christiansborg midt i landets største by. På Bornholm kan de til gengæld hygge sig under frie og idylliske forhold, med journalister og lobbyister, i sikker forvisning om, at langt størstedelen af befolkningen er langt borte, og at de bliver væk. Det er jo netop dette som er forudsætningen for, at de betragter disse sammenkomster som den store succes! Dermed har folkeligheden karakter af en regulær potemkinkulisse. Og hvis dette skulle være demokratiets væsen, har det et element af uvæsen over sig. Selvfølgelig har Bornholm også sin andel af alle slags typer af borgere, men i et overskueligt omfang, og så er det de samme hvert år.

Torben Nielsen, Bjarne Andersen, Rasmus Kongshøj, Tove Lodal og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Jesper Wendt

Man kan godt kalde det demokrati, det er bare ikke repræsentativt. Problemet er bare, at det er den styreform Danmark har valgt, så løftebruddet er altså en gammel traver.

randi christiansen

Tak for din uddybende kommentar, olivier - og jeg er enig, min kommentar var nok for harsk; blot synes jeg, at også andre dele af danmark kunne være samlingspunkt for et folkemøde.

Michael Kongstad Nielsen

Altså jeg mener, man har valgt Bornholm, fordi hele idéen er en reproduktion af den tilsvarende svenske Almedalsveckan, der har eksisteret i 50 år tror jeg, og foregår på Gotland, i Almedalen, over en uge i august. Sådan en ting må vi også ha´, har Folketinget vel tænkt, og det tætteste, vi kan komme på Gotland og Almedal, er Bornholm og Allinge.

randi christiansen

I virkeligheden er det jo en skøn fest der på øen, som olivier omtaler så smukt - men folkemøde ... så er det altså, at nogen af folket godt kan føle sig lidt udenfor måske ... ?

Rasmus Kongshøj, Vibeke Rasmussen og Tove Lodal anbefalede denne kommentar

Habermas har et begreb vedr. politik - den herredømmefri samtale - det er det modsatte der foregår på Bornholm. For alle vi mange på overførselsindkomst er Bornholm lukket land. At kalde det der foregår på Bornholm for et FOLKEmøde er noget af en provokation!!!

Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen, Torben Nielsen, Bjarne Andersen, Rasmus Kongshøj, randi christiansen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Nej, det er ikke for alle folk, men også på Bornholm findes folket. I min DAB-radio poppede for nylig en kanal op, der hedder "Bornholm", og i den er der nogen, der sender døgnet rundt (ca.) fra "Folkemødet". F. eks. var der i dag et langt indslag med en 3F-er, er Dansk Industri-er og en polsk ungdoms-venskabsforenings-repræsentant- eller lignende, der samtalede om alle mulige problemer med arbejdsløse, bygningsarbejdere, polske håndværkere, mindste løn, fusk og snyd, social dumping, etc., meget god samtale, som man altså kunne overvære i radioen, når man nu ikke kunne være på stedet.

Kan et parti tisse?

"Og de bliver jo hele tiden anklaget for at være for langt fra danskernes virkelighed"
Vi kan da tage medierne med, Dahl, skøn forening.
Vi andre er med på en lytter - hvis vi ikke har andet at fordrive tiden med.

Hvad med et folkemøde på Ejer Bavnehøj næste år. Der er vidt udsyn.
Politikere ingen adgang og et par udvalgte, sensationsløse journalistelever til at referere for resten af folket.

Rasmus Kongshøj og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Kan et møde?

Vibeke Rasmussen

Til trods for de angiveligt 150 medarbejdere DR har sendt til Bornholm, har jeg i dag ikke kunnet finde ét eneste program, ikke én eneste transmission, fra "Folke"mødet på Bornholm hverken på radio eller tv. Ikke ud over en genudsendelse af Mennesker og medier, som akkurat lige så godt kunne have være sendt fra DR-'byen' i København. Og hvor mange både radio- og tv-kanaler er det ikke, DR råder over!

Derimod har der på P1 været ikke mindre end tre udsendelser – alle genudsendt senere på dagen/ natten – om Brasilien. Så-øhhh, hvad laver alle de Public Service-medarbejdere dog på Bornholm? For det er tydeligvis ikke for at servicere hverken mig eller andre repræsentanter af 'folket', som ikke har mulighed for selv at være til stede.

Men måske vurderer man bare, at det, der sker på Bornholm i disse dage, ikke er så 'Breaking'(!), at man behøver at sende direkte. Eller er fætter-kusine-festen så lukket, at man vurderer det slet ikke er nødvendigt at sende overhovedet? Eller i hvert fald ikke ret meget?

Rasmus Kongshøj og randi christiansen anbefalede denne kommentar

Kan et parti møde et møde?

Michael Kongstad Nielsen

Ikke uden pressen som mellemkomst.

Michael Kongstad Nielsen

Vibeke Rasmussen - har du ikke DAB-radio? Der er en ny kanal dedikeret til Bornholmer-mødet-.

Folkemøde lugter af folkelig og folkeparti. Og det er ikke en lugt, der dufter af demokrati.
I det repræsentative demokrati må vi kræve, at politikerne først og fremmest er i dialog - ansigt til ansigt -med deres stillere. Altså med deres vælgerforeninger, hver især.
Der er ingen åbenhed ved at mødes til fadøl med lobbyisterne på Bornholm. Venstres Martin Geertsen kan sige, hvad han vil. Faktum er at lobbyisterne flokkes om Folkemødet som fluer om en lort.
Det mange millioner der anvendes på dette show, bør anvendes til politisk arbejde folketingsvalgte, og deres vælgerforeninger, hvor nye politiske talenter kan udvikles gennem politisk drøftelse med lige folk.

Vibeke Rasmussen

Michael K. N., jeg så godt din kommentar længere oppe. Nej, jeg har ikke en DAB-radio, men det er åbenbart (mindst) to tidligere DR-medarbejdere, der har fået denne indlysende gode idé at sende direkte fra mødet. Det viser sig, at de også har sendt via Netradio – men kun ind til kl. 18 i dag. Ærgerligt at jeg ikke opdagede det/dem noget tidligere. Og ærgerligt at nuværende DR-medarbejdere ikke havde samme idé.

http://www.digitalradio.dk

https://www.facebook.com/RadioFolkemodet?fref=ts

Rasmus Kongshøj og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

Hvis idéen om et folkemøde skulle give mening, så skulle det jo holdes et nyt sted hvert år, så alle slags folk fra alle egne af landet havde lige god mulighed for at deltage.

Og så har jeg en idé til et arrangement på folkemødet. En klassisk paneldebat, men med omvendte roller; politikere og lobbyister sidder på tilskuerpladserne, og kan stille spørgsmål når mikrofonen kommer rundt, mens panelet består af helt almindelige, tilfældig udvalgte, borgere.

Lars Dahl, randi christiansen, Karsten Kølliker, Olav Bo Hessellund og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

@ Randi Christiansen:

Javist har medierne en formidlende rolle, og mon ikke politikere for tid og evighed vil være liderlige efter at komme i medierne?

Grunden til jeg mener politikerne skal tage ud til folket alene og uden journalister er, at det tvinger politikerne til at forholde sig til de mennesker, han møder. Når der er kamera på, vil politikerne kun gå op i at posere for kameraet, og ikke i at tage del i en reel dialog med borgerne.

Tue Romanow, randi christiansen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Rasmus Kongshøj,kl. 22.34:

Det er det bedste forslag jeg har hørt i meget lang tid.

Herdis Weins

Rasmus Kongshøj - jeg kan godt lide ideen om det "omvendte" panel. Men jeg frygter, at der måske ikke kommer så mange spørgsmål fra politikerne - ihvertfald ikke dem fra Christiansborg -kommunalpolitikere har som "fritidspolitikere" fingrene anderledes nede i jorden. En del af Borgens politikere har aldrig rigtigt haft føling med anet end livet på uni. Der er ingen street credit i det politiske miljø ved at have haft et ordinært job i årevis. Det er fint, at du har siddet ved kassen i Netto eller lignende, men som sommerferie-/sabbatår-/ studiejob.
Men jeg håber, ideen bliver afprøvet- jeg vil nemlig glæde mig helt vildt til at høre , hvad de spørger om, sådan konfronteret med folket uden manuskript.

Jørn Petersen

Afdansningsbal for en tyranisk elite og deres nyttige idioter.

Samlet udgør de foreninger de repræsenterer mindre end en % af den danske befolkning.

De har tildelt sig selv midler fra de tvangsudskrevne skatter og de lever højt på strå mens befolkningen lider.

Vores måde at tænke ledere på trænger til en gevaldig udrensning.

Danmark skal have stoppet de her centralister og erstattet dem med en styreform som spreder beslutningerne ud til dem som skal bruge dem.

Vi til grin for vores egne tvangs udskrevne skatter.

Vi kunne sagtens dække vores behov ved lokale styreformer og udskrivninger og kun have en overbygning som vores lokale ledere samarbejdede om med de andre.

Så ville tyranerne på bornholm blive arbejdsløse.

Niels Duus Nielsen, Torben Nielsen, Rasmus Kongshøj, Peter Hansen, Flemming Scheel Andersen og Mette Hansen anbefalede denne kommentar
Mette Hansen

Hvad med at lave et alternativt Folkemøde ..der må da være en fond under EU eller noget....der kan finansiere det???

jens peter hansen

Med risiko for at blive banket på plads, så er folket ikke kun alkoholikere, bistandsklienter, enlige mødre, sygemeldte, narkomaner og andre der har det svært. Langt de fleste danskere kan ikke komme til Bornholm på hverdage, fordi de er på arbejde. Mange politikere rejser rundt i landet og holder møder, ikke mindst i deres valgkredse. Og hvor mange er det så lige der gider at høre hvad hun/han siger eller ønsker at fortælle samme politikere om hvad man selv mener. Nej vel ?

Vibeke Rasmussen

Men er det nu også rigtigt jens peter? At der ikke er nogen, eller i hvert fald ikke ret mange, der tropper op til møder med politikere? Jeg har fx hørt Preben Wilhjelm afvise den påstand med, at når han er ude i landet og holde foredrag, er salene altid fyldt med interesserede tilhørere.

Mon ikke det også gælder andre politikere, og at den manglende interesse for sådanne møder udelukkende må tilskrives politikerne. Folketingspolitikerne. De finder simpelthen den form for nærkontakt med 'folket' for kedelig … lige ind til kort før næste valg, hvor det bliver set som en nødvendighed.

Herdis Weins

Jens Peter Hansen - det er jo endnu et argument for at folkemødet skal flytte rundt i landet, og hvert år holdes et nyt sted. Så havde andre end de arbejdende på Bornholm mulighed for at møde op efter fyraften. På det foto, der illustrerer artiklen, er det udelukkende de grå, der har lagt arbejdslivet bag sig, der er tilstede. Gud ved, hvor mange børnefamilier fra Fyn, Jylland eller bare Østsjælland, der lige kan nå at nappe en debat på Bornholm?
Så hvis politikerne insisterer på, at det skal være et FOLKEmøde, så skal det pinedød bevæge sig rundt i landet. Der er ikke så få fynske, lollanske og jyske kommuner, jeg kunne unde et sådan ryk ind af mennesker. De ville få et kæmpestort Kinderæg: de bliver set, de bliver hørt - og de tjener penge.

Kristian Rikard, Rasmus Kongshøj, Tue Romanow, Niels Mosbak og Martin Sørensen anbefalede denne kommentar
Herdis Weins

Jens Peter Hansen - det er jo endnu et argument for at folkemødet skal flytte rundt i landet, og hvert år holdes et nyt sted. Så havde andre end de arbejdende på Bornholm mulighed for at møde op efter fyraften. På det foto, der illustrerer artiklen, er det udelukkende de grå, der har lagt arbejdslivet bag sig, der er tilstede. Gud ved, hvor mange børnefamilier fra Fyn, Jylland eller bare Østsjælland, der lige kan nå at nappe en debat på Bornholm?
Så hvis politikerne insisterer på, at det skal være et FOLKEmøde, så skal det pinedød bevæge sig rundt i landet. Der er ikke så få fynske, lollanske og jyske kommuner, jeg kunne unde et sådan ryk ind af mennesker. De ville få et kæmpestort Kinderæg: de bliver set, de bliver hørt - og de tjener penge.

jens peter hansen

Selvfølgelig er der politikere der kan fylde salene, men helt ærlig hvor mange folk bliver trukket til møde når den mindre kendte folketingspolitiker holder møde ? Det er udelt nemmere at brokke sig og blive hjemme end faktisk gå til et møde, som ikke er med en kendis som Preben Wilhjelm.

Flemming Scheel Andersen

Ulykken ved "folkemødet" på Bornholm, bliver demonstreret med al ønskelig tydelighed af Lars Barfoed.
Talentløse, tvangs og vanetænkende politikere føler sig TVUNGET til at fremsætte selv de dummeste forslag man kan forestille sig, og såmænd også dummere end forestillingsevnen rækker til, uanset om de har noget på hjerte eller ej.
Kun for at få deres ideologi luftet i en efterplaprende presse, hvor kun en logrende hale er tilbage af opgaven som vagthund.
Hvis nogen skulle være i tvivl, så nej "folkemødet" mindsker ikke afstanden på flere lysår mellem "toppolitikerne" og vælgerne, i de sørgelige rester postdemokratiet udgør af vort førhen nogenlunde fungerende samfund.

Sider