Klumme

Det skamløse snit

Venstre og dets formand giver stof til bøger, der allerede er skrevet
Debat
21. juni 2014

Således som Venstre har forvaltet krisen – den, man efter eget tvivlsomme udsagn er kommet igennem – skylder man i tilbageblik efter genopstandelsen som støtteparti for regeringen de ledende venstrefolk tak for underholdning i erindring om store øjeblikke i litteraturen.

Charles Dickens ikke mindst var foruden overdådige evner som fortæller en af de helt store kendere af lurvethed, bedrag og skamløst hykleri: gnieren, der foregiver omsorg og kræver ubetalt overarbejde af den segnefærdige kontorist, bedrageren, der bedyrer sin uskyld ved endnu et bedrag, kostskolen, hvis pensum i Jesu navn indterpes ved slavearbejde …

Propagandaens nye muligheder, udmøntet i det 20. århundredes totalitære systemers massekommunikation, lærte os, at blot en sag fordrejes tilstrækkeligt vedholdende og groft, kan en folkestemning styres. De samme ord bruges igen og igen. En given organisation eller et parti indøver sproglige figurer, som konsekvent repeteres, andre formuleringer afvises, mens de vedtagne formler bankes fast. I skandalen om venstreformandens anløbne adfærd lancerede partiets ordførere vendingen: »Lars Løkke Rasmussen er Christiansborgs dygtigste politiske håndværker«. Den gentog de alle med stor iver som svaret på alt. Udsagnet er i al sin primitivitet en tvivlsom påstand med brug af en lige så tvivlsom metafor. Hvordan måler man for det første politisk dygtighed? Ordet håndværker skal dernæst associere noget godt og solidt med begge ben på jorden, en mand, der ikke går rundt og funderer over, om et slips og en sok har kostet 25 eller 800 kr. mere eller mindre – og hvem der betaler. Den dygtigste håndværker af alle slår blot de søm i, det kræver at komme videre.

Sagt tilstrækkeligt mange gange står det fast, at Løkke er alle andre overlegen med værktøjet på Christiansborg, hvor andre er amatører. Formlen er ikke alene ment til ydre, men også til internt brug af hensyn til de vrede jyder, der ikke rutter med penge til andres underbukser. Når han nu er så dygtig, formanden, og det viser sig, at Kristian er et illoyalt skvat, må vi hellere holde på lille Lars. Man ved, hvad man har. Piece of cake.

Årsag og virkning

Og så sætter skamløsheden yderligere ind: Manden, der har været rimelig årsag til den mest enerverende politiske personsag siden Thornings og ægtemands urimeligt rejste skattehistorie, appellerer til folket om, at det da nu må være nok med det fnidder, nu må personsagerne høre op, nu skal vi tale politik. Årsag og virkning byttes om med et snuptag og vendes behændigt mod den presse, som de fleste heller ikke bryder sig om, når den går nogen for nær. Heller ikke når pressens ihærdighed som her er på sin plads.

Næste fase i Venstres strategi er én gang for alle at lukke munden på det segment i partiet, de tungeste af jyderne, der stadig har det skidt med boksershorts på første klasse, og som samtidig sidder på et erhverv, der, takket være finansieringsforhold og andet, så at sige altid må ekspandere. Som for resten nok også ville have mere, selv om de ikke var pisket til det. Kort sagt de mange magtfulde svineproducenter.

Hvad kan den trængte venstreleder med røven i vandskorpen gøre mere effektivt end at give grønt lys for mere gylle takket være yderligere en million grise til landets svineproduktion! Manden, der faldt i søvn på formandsposten midt under klimatopmødet i København, understreger her sit dygtige politiske håndværk i miljøet. Rigtige venstremandfolk vil da skide på grundvandet.

Åbenhed og politikerlede

Hvor ordet skamløshed fik ny næring var med Venstres reaktion under folkemødet på Bornholm, da statsministeren i sin store tale som nationens samvittighed mente det på sin plads, hvis oppositionslederen, der jo vil have hendes job, lagde papirerne på bordet, bilag og det hele, og fik gjort en ende på sagen. I betragtning af Venstres krav om åbenhed, da det gjaldt den daværende oppositionsleders skatteforhold, og da Skatteministeriet under Venstres ledelse på minister- og embedsmandsplan udviste stor interesse i de thorningske familieforhold, var statsministerens opfordring til Løkke – vel heller ikke objektivt set – helt urimelig.

Men så trådte chefstrateg Claus Hjort Frederiksen frem i al sin oppumpede vælde. Som en ond parodi på en bifigur hos Dickens messede strategen: Nu skal statsministeren passe på og ikke puste til politikerleden!

Den store brite kunne næppe have udtænkt en mere raffineret skamløshed, som i spidskompetencens ophøjelse består i at vende lodret urimelighed på hovedet. Som tjeneren, der bebrejder gæsten, som finder et hår i suppen, at denne ikke bærer hårnet, når han spiser ude.

Den politikerlede, som altså Hjort Frederiksen erkender som risiko – og hvorfor mon – begynder i denne optik først med statsministerens opfordring til, at Venstrestatsministerkandidaten fremlægger dokumentation til opklaring af, hvorvidt han er en lille svindler eller ej.

Man skal ikke være professor i statsvidenskab for at gennemskue Venstres modtræk. Foruden Dickens associeres frit til Victor Klemperers banebrydende værk fra 1947: LTI – Lingua Tertii Imperii, den store tyske sprogfilosofs notesbog om totalitarismens uhyrlige sprogform.

»Ord kan virke som bittesmå doser arsenik: De sluges ubemærket, men efter nogen tid viser giftens virkning sig alligevel.«

Ikke kun som svinegylle, der lanceres som afledning og forsvares i konkurrenceevnens hellige navn, ikke kun som fusk med bilag, der skjules og eroderer almen hæderlighed, ikke kun som den tomme påstand om den dygtigste håndværker på Christiansborg, men som summen af hele dette korrumperende orwellske nysprog, hvis indlagte drop forgifter al anstændighed i riget.

De skulle skamme sig.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Aldrig i Danmarks historien har en væltet møjvogn kunne forvente således genrejsning.

Claus Jensen

"Rigtige venstremandfolk vil da skide på grundvandet."

I grundvandet hr. Metz, i grundvandet!

Men hvorfor ikke følge Glen Greenwalds eksempel og engagere dine læsere i folkedybet, den vederlagsfrie undertekst - kommentarsporet med andre ord - og fortæl os dette: Er dansken uoplyst og sløv? Hvorfor falder mestendelen af befolkningen for:

"Propagandaens nye muligheder, udmøntet i det 20. århundredes totalitære systemers massekommunikation, (som) lærte os, at blot en sag fordrejes tilstrækkeligt vedholdende og groft, kan en folkestemning styres. De samme ord bruges igen og igen. En given organisation eller et parti indøver sproglige figurer, som konsekvent repeteres, andre formuleringer afvises, mens de vedtagne formler bankes fast."

Hvorfor, hr. Metz, hvorfor?

Kristian Rikard

Jeg har givet artiklen en anbefaling for stil, men er øvrigt ret enig i Claus Jensens kritik.
Jeg har tidligere i disse spalter givet udtryk for, at jeg slet ikke er enig i, at "den
almindelige dansker" er helt så "dum" og godtroende som medierne ynder at tro. Tværtimod faktisk.
Og resultatet er desværre at en række TV-programmer fremtræder tåkrummende pinlige i min optik.

Torsten Jacobsen

Det handler ikke om at være 'dum' eller 'godtroende'. Det handler om at være let påvirkelig. Og ja, Kristian Rikard, vi er, alle vi mennesker, meget let påvirkelige. Men vi ved det ikke, vi tror det ikke, og det udnyttes af mennesker, der ved bedre besked.

Jens Falkesgaard, Dennis Berg, Kirsten Kathrin, Rasmus Kongshøj, Mette Hansen, Henning Pedersen, Jeppe Petersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Claus Jensen

Same same, Torsten Jacobsen.

Kristian Rikard og jeg når ikke nødvendigvis de samme konklusioner, men spørgsmålet skal stadig besvares: Hvis Torsten jacobsen ikke er "let påvirkelig", hvorfor er resten af familien Danmark det så?

Kristian Rikard

Torsten Jacobsen,
Jeg tror egentligt ikke, at mig og mine er SÅ forskellige fra andre danskere. Og jeg mener
faktisk at spin/retorik/kommunikation er vildt overdrevne discipliner :)

Torsten Jacobsen

Ikke same same, Claus Jensen. 'Dum' og 'godtroende' har negative konnotationer, som 'let påvirkelig' ikke har, med mindre man da lever i en illusion om, at man ikke er netop det.

Jeg er lige så let påvirkelig som alle andre, mit perspektiv er blot tilpas anderledes. Jeg er blind for visse ting, som andre ser klart, og ser klart hvor andre er blinde. Der er altså ikke tale om nogen overlegenhed. Ethvert perspektiv har sine fordele og sine omkostninger.

Når det er sagt, er jeg selvfølgelig ikke i tvivl om at mit perspektiv er det rette. Men det faktum demonstrerer i sidste ende måske ikke andet end netop min påvirkelighed.

Torsten Jacobsen

Hov, det var ved nærmere eftertanke ikke helt sandfærdigt, hvad jeg der fik skrevet.

Jeg er faktisk ofte i tvivl om hvorvidt mit perspektiv er det rette. En tvivl, som driver mig til at opsøge ny information, og at tænke dybt over den information jeg finder.

Det er mit indtryk at ikke alle i familien Danmark er ramt af samme grundlæggende tvivl. Den slags mennesler lever bedre og tænker mindre, tror jeg. Fordele og omkostninger.

Olav Storm Jensen

Når Claus Hjorth Frederiksen af alle advarer mod fremfærd, der skaber politikerlede, bliver man da fuldstændig bims af omvendthed.

Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj, Rune Petersen, Mette Hansen og Tino Rozzo anbefalede denne kommentar
Olav Storm Jensen

Når Claus Hjorth Frederiksen af alle advarer mod fremfærd, der skaber politikerlede, bliver man da fuldstændig bims af omvendthed.

Olav Storm Jensen

Nanna Wulff M., Elisabeth Andersen, Claus Jensen, Lise Lotte Rahbek og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Bente Simonsen

Det blev vi næsten bims af.

Glædeligt, at nogle folk har indset, at den megen gentagelse af 'den dygtige politiker' er en (neo-liberal) vildledningsmanøvre, en metode neo-conbevægelsen så dygtig lærte mediebranchen at anvende i det forrige århundrede. - Undrer om journalister er dummere end andre, om de får betalt for at vildlede eller de bare vil beholde deres job?

Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj, Ture Noch-mal-wieder, Rune Petersen og Mette Hansen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Det er nok med det, som med historien om den fattige husmand, der købte en ged på Hjallerup marked og lod den sove i en kurv under sengen vinteren over, fordi han ikke også havde råd at bygge en stald til kræet.

Der må da lugte forfærdelig i dit sovekammer, sagde naboen, da han hørte historien.

Det kan ikke nægtes, sagde den fattige husmand. Men lugten må geden sågu finde sig i, til det bliver sommer igen, hvis den ikke vil fryse røven af sig forinden.

Michael Kongstad Nielsen

Jeg har hørt i mit supermarked, at underbuksehistorien nærmer sig sidste salgsdag.

Michael Kongstad Nielsen

Grethe Preisler - hvis geden er Lars løkke, hvem er så den fattige husmand?

At frit associere samfundstømmernes retorik til forne tiders totalitære magthaveres sprogform er et novum i dansk sammenhæng – men godt set, Metz - og svinegylle er en rammende metafor …

Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj og Mette Hansen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Nichael Kongstad Nielsen,

Det var nok ham, der mente, han gjorde en god handel hos den flinke krejler med fadølsanlægget, der var rejst hele vejen fra Sjælland til Hjallerup for at sælge en ged til en udkantshusmand med ondt i terminen og skatten.

Hvor øllet går ind, går forstanden ud, og folk kommer hjem med de særeste ting fra Hjallerup marked.

Michael Kongstad Nielsen

Altså gyllebaronen, og jeg ved godt, at naboen synes det lugter forfærdeligt med både geden og baronen i samme sovekammer. Men jeg har også hørt, at det var geden, der kom ud først. Så det kan være, Lars Løkke alligevel bliver den første til at søge mod det fri, når han mærker stanken rive i næsen, ligesom hans forgænger (...ikke en fugl, ikke en frø...) sprang ud som grøn, det det var for sent.

Grethe Preisler

'Forgængeren' havde det fortrin frem for 'efterfølgeren', at han aldrig drak så meget, at han tabte selvkontrollen og fornemmelsen for, hvor langt han kunne gå uden uden risiko for at blive taget på fersk gerning og afsløret i utide. Han fik m.a.o. ikke blackouts, så ham kunne de roligt sende i byen uden barnepige, Michael Kongstad.

Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj, Mette Hansen, Niels Mosbak og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Nanna Wulff M.

Vi er hverken dumme, godtroende eller letpåvirkelige. Nej, slet ikke! Jeg tror, simpelthen at mange af os er kommer dertil, hvor vi ikke ser nogen reel mulighed for at påvirke noget som helst.

Hvor mange af os skrev under på at Dong ikke skulle sælges til Goldman Sacks? Mere end 110.000 hvis jeg husker ret.

Det havde ingen effekt --- ingen overhovedet --- hvor mange underskrifter ville have været nok til at stoppe det salg?

Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj, Michael Kongstad Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

Er vi dumme eller godtroende? - Det skal jeg ikke kunne sige noget om. Jeg tror snarere problemet er at vi er overbeviste om at alle andre er dumme og godtroende, og at politisk forandring derfor er umulig.

Flemming Madsen

"Når jeg ser på en stemmeseddel, føler jeg mig som en muhamedaner, der ser på et spisekort der udelukkende består af retter med svinekød" -- Dan Turèll

Rasmus Kongshøj, Niels Mosbak, Torsten Jacobsen, Tue Romanow og Claus Jensen anbefalede denne kommentar
Thomas Krogh

Jeg er næsten sikker på, at det er i en af A. Connan Doyles historier man finder citatet, »Ord kan virke som bittesmå doser arsenik: De sluges ubemærket, men efter nogen tid viser giftens virkning sig alligevel.«, rette mening i denne sammenhæng. Mordet i hans historie, begås ved at den anklaget langsomt tilvende sig en stadig kraftigere dosis arsenik. For ved en senere lejlighed at invitere ofret til middag. Nøgle-bestanddelen er vistnok æg. Der også naturligt skulle dække over forbrydelsen ved dets kemiske bestanddele. Heri ligger naturligvis også analogiens berettigelse i "...indlagte drop forgifter al anstændighed... ", da den eneste overlevende er den skyldige. Forsøg at sælge dette til Venstre næste landsmøde. :)

Niels Mosbak

Thomas Krogh

Jeg kan trøste dig - tag bare fejl - der er nok af dem.

Citatet stammer helt korrekt fra Victor Klemperers bog: LTI – Lingua Tertii Imperii: Notizbuch eines Philologen.

Thomas Krogh

@ Niels M.

Jeg forsøgte alene at sætte citatet i sin 'rette' litterære kontekst. E.g. at trække det ind i en krimi. jeg betvivler ikke citatets kurant.

Thomas Krogh

@ N. Mosbak

Jeg kan trøste dig med at du ikke har fatte pointen. Du er ikke alene. Bon appetit. :D