Læserbrev

Sort arbejde er ikke retfærdigt

Debat
19. juni 2014

»Sort arbejde er næstekærlighed«, skriver filosoffen Arno Victor Nielsen i en veloplagt kronik i Information den 17. juni – men han kunne ikke tage mere fejl. Sort arbejde er ’noget for noget’ – det er en lukket fest for dem, som enten kan yde eller betale. Det er ikke sort arbejde at hjælpe sin nabo uden modydelse – næstekærlighed går netop efter princippet ’noget for ingenting’.

Arno Victor Nielsen anerkender modstræbende, at staten taber provenu på grund af sort arbejde, men anfører, at det kun er ret og rimeligt, fordi aktiviteten derved bringer en smule bedre balance mellem beskatningen af den lille mand og beskatningen af »de dyre drenge«. Her tager Arno Victor Nielsen fejl igen. Sort arbejde skaber ikke mere – men mindre – retfærdighed. Det fører vilkårlighed og forskelsbehandling med sig mellem dem, som har muligheder i den sorte økonomi, og dem, som ikke har. Disse muligheder er meget forskellige mellem folk i alle samfundslag, men forskellen er størst mellem folk med små indkomster. Ydermere er det dem med de højeste indkomster, som køber mest sort. Og det er faktisk køberne – og ikke sælgerne – som høster den største gevinst ved skatteunddragelsen. Køberens gevinst er typisk to til tre gange højere end sælgerens.

Sort arbejde er altså ikke nogen systemløsning, der bringer mere retfærdighed. Har man den politiske opfattelse, at mennesker med små indkomster bliver forfordelt af skattelovgivningen, så er løsningen en anden lovgivning. Alternativet til love og regulering er ikke frihed og retfærdighed, men at de stærkeste tager for sig.

Falsk anklage

Arno Victor Nielsen skriver i øvrigt, at Rockwool-koncernen ikke betaler skat trods et overskud på tæt ved en milliard kroner. Rockwool Fonden har kontaktet Rockwool-koncernen og fået oplyst, at dette naturligvis ikke er korrekt. Rockwool-koncernen havde ganske rigtigt et overskud i 2013 på 1,225 milliarder kroner. Heraf betalte man 362 millioner kroner i skat, hvilket svarer til en skatteprocent på 29,5.

Arno Victor Nielsen nævner også, at det er uigennemskueligt hvem »Rockwool Fonden ligger i med«, hvilket vi sådan set tager som et kompliment – selv om det måske ikke helt er ment sådan. Men fonden har om ikke andet sine egne penge og er ikke i lommen på nogen.

Torben Tranæs, forskningschef i Rockwool Fonden

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

vi ved godt nok sorte arbejde er næsten altid udnyttende og dem at vil arbejde sort som natten siger med et smil at de har den advantage fordi de ikke vil betale skat. men hvis vi prøve at forstå problemet fra et social moralisk perspektiv vi kunne måske siger at dem hvem arbejde sort faktisk snyde og nedbryde deres samfund. Og hvis vi alle besluttet at arbejde sorte...har vi et samfund?

Flemming Scheel Andersen

Man kan næsten mærke den imaginære pegefinger dunke een oven i hovedet, fra de velmenende som i alle tilfælde har råd til at overholde regler og forordninger, hvis de ville.
Det vil de så sjældent.

Rasmus Kongshøj, Bjarne Bisgaard Jensen, randi christiansen, Lise Lotte Rahbek og Rune Petersen anbefalede denne kommentar

Det "sorte" arbejde der bliver udført for mindrebemidlede, skaber smfundsmæssige værdier.
Det er jo noget arbejde, der ellers ikke var blevet udført.
Staten får 25 % i moms af materialerne, så helt skattefrit er "sort" arbejde ikke.
Ofte er det en gråzone, - hvis jeg udfører al smedearbejdet i murerens nye badeværelse, og mureren udfører alt murerarbejdet i mit nye badeværelse, er det så "sort" arbejde, eller er det en vennetjeneste ?
Vi kan føre det videre, elektrikkeren udfører al elarbejdet i smedens og murerens badeværelser, og mureren og smeden udfører al murer og smedearbejdet i elektrikkerens badeværelse, er det så "sort" arbejde, eller er det vennetjenester ?
Gennemgående er det den "lille mand", der får byttet vennetjenester, og jeg er slet ikke enig med Hr. Torben Tranæs (forfatteren til artiklen), i mine eksempler er der jo slet ikke penge mellem mureren, smeden og elektrikkeren udover materialerne hvor staten får 25%.
I dette eksempel får tre husstande et nyt badeværelse, altså en berigelse af samfundet, alternativet er forfald og fattiggørelse af vort samfund.

ellen nielsen

Godt indlæg om ulovligheden 'sort arbejde',
men som sædvanlig
fejler opfindsomheden ikke noget,
når nogen - selvbestaltet - tar af fælleskassen eller forsøger at forsvare denne form for ta selv.
Jeg græmmes.

Lise Lotte Rahbek

Køberne af sort arbejde,
som ikke opererer med den form for sort arbejde som foregår indenfor bekendtskabskredsen.
løber en stor risiko.
Hvis den sorte arbejder ikke udfører arbejdet på god og regulær vis,
er pengene i bedste tilfælde tabt,
og i værste fald koster det kassen, at få udbedret skaderne bagefter.

Jeg har selv købt sort arbejde, ja. Indenfor bekendtskabskredsen.
Der findes arbejde, som er så tungt, at jeg ikke har fysik til selv at udføre det og ikke penge til at købe det hvidt.
Beløbet?
Prisen var ikke aftalt, men jeg betalte 1200 kr og begge var tilfredse.
Umoralsk?
Ja.
Anger?
Nej.

Vibeke Rasmussen og randi christiansen anbefalede denne kommentar
ellen nielsen

hvis jeg udfører al smedearbejdet i murerens nye badeværelse, og mureren udfører alt murerarbejdet i mit nye badeværelse, er det så "sort" arbejde, eller er det en vennetjeneste ?

Jørn Boye...
Tænk dig om...
Hvis du som blikkenslager sætter en vandhane op hos naboen eller en ven er det en vennestjeneste,
men hvis du laver al vvs-arbejdet i en vens nye hus er det regulært arbejde, som tages fra en anden håndværker, og du laver det enten inden for den almindelige arbejdsuge eller som overarbejde.
Hospitalslægen og netto-kassedamen betaler også skat af deres evt. overarbejde.
Hvis borgerne i dette land var solidariske og holdt sig fra sort arbejde,
kunne skatten sættes markant ned for alle, også kontanthjælpsmodtagen.

Ernst Petersen

"men hvis du laver al vvs-arbejdet i en vens nye hus er det regulært arbejde, som tages fra en anden håndværker, og du laver det enten inden for den almindelige arbejdsuge eller som overarbejde."

Ikke ifølge skattelovgivningen, der er såre simpel: Hvis du ikke får penge for det, så er det en vennetjeneste, der er skattefri. Får du penge for det, så er det arbejde, der skal betales skat af.

Det er IKKE tilladt at bytte vennetjenester, så man kun udfører arbejdet gratis, fordi man har aftalt at få en tilsvarende "vennetjeneste" til gengæld! (I en sådan situation skal der fastsættes en skønnet værdi af arbejdet, så begge parter kan betale skat.)

randi christiansen

Ellen - Hvis der intet sort arbejde var, ville alt det hvide arbejde blive meget billigere ? Har du bare sådan lige helt selv regnet den ud, eller kan du referere til fakta?

randi christiansen

De store penge kan lobbye tilsvarende meget for egne interesser og kan derfor bilde blå vælgere ind, at de arbejder for andre end sig selv. Fup og fiduser garneret med retoriske kunstgreb mens folkestaten forfalder som offer for de riges snæversynede grådighed. De rige stjæler mest og de placerer byttet i skattely. Godt være, at legokoncernen giver arbejdspladser og skatteindtægter, men et system, som tillader hver enkelt arving 12 - tolv - mia, er ikke retfærdig og hensigtsmæssig ressourceadministration. Det er bare hjernedød underkastelse til jungleloven.

Indkomstskat er noget lort. Beviset for den påstand er alle bivirkningerne - noget nævnt her, men så mange, at jeg ikke gide nævne dm her.
Selvfølgelig er sort arbejde forkert - målt med systemets målestok.
Men eksistensen deraf i det store omfang udstiller og beviser systemets elendighed.
Ingen fornuftig opfinder vil konstruere en maskine behæftet med så store fejlvirkninger, når hans kollega kan gøre det meget bedre.
Og så kan I spekulere over, hvad det kunne være.
Sort arbejde kan opfattes som protest og som frihedskamp.

Vibeke Rasmussen

Måske lidt uden for emnet? Men hvad angår betaling af håndværkere, skal man i mange tilfælde også medregne egen tabt indtjening, fordi man skal 'være hjemme' mellem 10-16. Og så er der regningerne, hvor lønnen til lærlingen, der måske bare har stået og kigget på med hænderne i lommerne, er medtaget.

Ikke at jeg tilskynder til eller bifalder sort arbejde, men jeg forstår godt, at nogen kan være ikke alene fristet men også nødt til at deltage i denne "lukkede fest"(?).

Ernst Petersen

Rene Jensen
"Ydermere som selvstændig skal man betale 25 % i virksomhedsskat og når jeg vil nyde nogle af de penge JEG har arbejdet for skal jeg af med 39%.yderligere.For at trække Dem ud.så staten tjener mere på mit firma end jeg og min familie gør? Er det retfærdigt?"

Dit problem er, at dit firma åbenbart er for lille til, at du kan udnytte skattereglerne.

F. eks. sagde Tjæreborg præsten Elif Krogager engang: "Vi er 3 milliarder kroner værd."

Han glemte dog lige, at han formelt set havde foræret det hele væk til en fond. Denne fond havde 3 bestyrelsesmedlemmer: ham selv, hans datter og en repræsentant for det offentlige.

Derudover havde han delt sit firma op i ikke mindre end 20 aktieselskaber, der alle havde forskudt regnskabsår i forhold til hinanden. Så de indberettede altså deres overskud/underskud på vidt forskellige tidspunkter af året til skattevæsenet og kunne derfor let nedbringe overskud ved at flytte lidt rundt på pengene.

Aktierne i de 20 aktieselskaber havde han som nævnt foræret til en fond, og fonde betaler ikke skat. Så han behøvede altså på trods af sine store indtægter højest rigtigt at betale skat af de få penge, som han trak ud til sit privatforbrug.

Endnu bedre er det dog, at flytte lidt rundt på indtægterne, så de havner i et aktieselskab i et land (f. eks. Monaco), hvor der ikke betales skat. (Jeg har ingen anelse om, hvorvidt hr. Krogager også gjorde dette.)

Jeg har anbefalet både Arno Victor Nielsens og dette indlæg, da jeg synes de begge er velkvalificerede. Dette er et godt svar på Arnos oprindelige, ganske rigtigt meget veloplagte indlæg.

ellen nielsen

Ellen - Hvis der intet sort arbejde var, ville alt det hvide arbejde blive meget billigere ? Har du bare sådan lige helt selv regnet den ud...

randi christiansen.....nej, for jeg har intet sagt om, at hvidt arbejde ville blive billigere!