Læsetid 3 min.

Venstrefløjen elsker fædreland og modersmål

Bliver vi bedre til at bekæmpe social dumping og global opvarmning, hvis vi rejser os, når nationalsangen bliver spillet? Begynder de brodne kar blandt danske arbejdsgivere at udvise social ansvarlighed i stedet for at hyre rumænsk slavearbejdskraft, hvis vi gør det til et spørgsmål om danskhed?
4. juni 2014

Jeg kender verdens smukkeste sommersted. Det ligger langt ude på landet på Sydsjælland, der hvor jeg voksede op. Solen skinnede altid, og kirsebærrene var så store som en knyttet hånd. Jeg har aldrig brækket en knogle i min krop, og det tilskriver jeg ubetinget det kalkholdige drikkevand i jorden under min barndoms landskab.

Jeg vil, så længe jeg lever, være følelsesmæssigt knyttet til det sted, det er klart. Sådan har majoriteten af klodens befolkning det med deres barndoms sommersteder, og naturligvis også den danske venstrefløj i al dens sammensathed. Ja, det er banalt.

Natasjas nationalromantiske hymne »Gi’ mig Danmark tilbage« var et megahit på den danske venstrefløj. Sangen handler om en svunden tid før Pia Kjærsgaard og Ruth Evensen, hvor fornuften og frisindet stadig herskede. Sangens popularitet skyldes måske, at den sætter ord på følelser af såret national stolthed og nationalt tab af uskyld. Hvis man føler national stolthed over Øresundsfiskerne fra 1943, er det nærliggende at føle national skam over Morten Messerschmidt.

For nylig efterlyste Claus Pedersen her i avisen mere nationalfølelse og nationalisme på venstrefløjen. Bagtæppet for anbefalingen er, at Dansk Folkeparti fik 25 procent af stemmerne ved valget til Europa-Parlamentet. Pedersen mener, succesen skyldes nationalisme – uden at han dog gør sig den ulejlighed at forklare, hvad han lægger i begrebet.

Optræd mere nationalistisk

»Den danske befolkning har et massivt behov for tryghed. Befolkningen oplever arbejdsløshed, fremmede sprog på gaden om aftenen, landet er i krig,« skriver Pedersen.

Hans tese er, at venstrefløjen kan erobre den nationalsindede opbakning fra højrefløjen ved at optræde mere nationalistisk. Det er dog uklart, hvad det præcis er, venstrefløjen skal gøre anderledes, og hvordan nationalisme kan tjene som konkret værktøj i det politiske arbejde.

Det eneste eksempel på ændret adfærd, Pedersen efterlyser, er, at venstrefløjen skal blive bedre til at rejse sig op, når nationalsangen bliver spillet (så skal han ikke stå alene og blomstre). Alle må dog være enige i, at dette alene ikke er nok til at bekæmpe hverken global opvarmning eller social dumping.

Er pointen, at vi kan lokke danskerne til at droppe flyrejser og bilkørsel, hvis vi fortæller dem, at det er nationalsindet? For vi er vel alle enige om, at de globale stigende temperaturer ikke lader sig påvirke af folks følelser?

Og er pointen tilsvarende, at de brodne kar blandt danske arbejdsgivere begynder at udvise moral og socialt ansvar i stedet for at hyre underbetalt rumænsk slavearbejdskraft, hvis vi gør det til et spørgsmål om danskhed i stedet for et spørgsmål om profit?

Nationalisme light

Pedersens danskhed er en inkluderende kategori, forstår vi. Faktisk så inkluderende, at det ikke er indlysende, hvor danskheden begynder og slutter. Pedersen opererer således tilsyneladende ikke med begrebet udansk, der jo normalt er den negative kategori for socialt ekskluderede fænomener.

Pedersen foreslår tilsyneladende en slags halv nationalisme eller nationalisme light, der kun rummer positiv tiltrækning og ikke negativ frastødning. En nationalisme blottet for selvretfærdighed så at sige.

Det lyder jo besnærende, men hvad med de fremmede sprog i gaderne? Ser Pedersen det virkelig som et objektivt problem, som venstrefløjen skal forsøge at begrænse? Er det slut med at skråle Michael Jackson, eller er det kun bestemte sprog, der skaber utryghed? Skal det være en politiopgave at holde det nede, eller hvordan skal det håndteres?

Det er nationalismens indbyggede ekskludering, der har gjort den til et frygtet og effektivt redskab i hænderne på selvretfærdigheden: Vi finder fællesskab i at distancere os fra det, der ikke er os. Det er denne mekanisme, der kan føre til, at mørkemænd i 2014 bruger negative generaliseringer som »løntrykkere« om millioner af migrantarbejdere fra Østeuropa og tilskriver dem amoralske motiver i deres jagt på den lykke, alle mennesker har fortjent.

Sådan taler mennesker fra Martin Andersen-Nexøs hjemland naturligvis ikke om Pelle Erobreren og Lassefar fra Østeuropa. Det er jo et nationalt løfte blandt alle danskere, at Pelle og Lasse skal have en mere respektfuld og værdig modtagelse, næste gang de kommer hertil.

Det er nu, det løfte skal indfries – uanset Dansk Folkepartis og dets sympatisørers historieløshed.

Mikkel Skov Petersen er kommunikationsmedarbejder

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for Herdis Weins
    Herdis Weins
  • Brugerbillede for Jes Kiil
    Jes Kiil
  • Brugerbillede for Steffen Gliese
    Steffen Gliese
Herdis Weins, Jes Kiil og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for odd bjertnes
odd bjertnes

Som tidligere nævnt til liden jubel - det er nok bedst om man holde den postmoderne jubijæh-bøllehat kaldet 'danskhed' udenfor og fokuserere på mest ønskelige almene kvaliteter bedst repræsenteret i de nationale traditionelle selvopfattelser. Det har i øvrigt til glæde for enhver marxist alt med markeder at gøre :
Gud : folkekirkeordning fremfor det frie 'gude'-marked og hipster-Brians kønsorganiske mikromakrokult. .
Konge : kransekagefiguren fra erhvervslivet har en 'national' overordnet.
Ej heller magten er en vare på et frit marked.
Fædreland. Homogene sociale strukturer fungerer bedre. Åben enheds målsætninger leverer ønskelighed (men ikke nødvendigvis flere kolli på kortere tid, nej :-)) - bedre end liberal mangfoldigheds markedskræfter.
Please proceed :-)

Brugerbillede for Lasse Damgaard
Lasse Damgaard

- Danmark er mit føde land. Jeg er etnisk Dansker.
Mit folk min plage. Kong gulerod til alle dage.
Her står jeg så - på toppen mellem tvende have - og ser mig omkring.
Udsigten er smuk.
Der ligger bælter og fjorde - oversået med broer.
Mylder og røg fylder godt disse dage.
Landet badet i ammoniakdamp, og solens stråler opsuges af gyllelaguner.
Her står jeg og ser mit fæderland, udlagt til motorvej.- jo mit land har meget at byde på
- landet hvor jantemekaniken har kronet dage.
Jeg sidder her på toppen af tvende have - og tænker på dagen før.
Hvor solen modtogs på alle tage.
Danmark er ikke som igår - måske min dage er uden mage, nu vil jeg bare tilbage, hvor de dage - var gode at smage.

Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

I stedet for alt det nationalismegejl kunne vi måske tale om det mere uskyldige, men mere præcise "dansk egenart".

Lasse Damgaard

Dansk egenart ?

Okay dansk sprog og ikke så meget andet. Det var hurtigt overstået :)

- Vi går jo ikke mere i nationaldragter. Så hvis du stiller 100 tilfældige mennesker op fra hele jorden. Ville du ikke kunne se hvem der er dansk.
Spørger ind til mere specifikke ting. Ville du ikke få et mere fyldestgørende svar på egenart. Vi lever i en Globalkultur der er præmissen for 3-4 milliarder mennesker.

Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Lasse Damgaard, danskere har en afgørende anden måde at leve sammen på end alle andre samfund. Vi lever sammen i en masse parallelle samfund, som i dag kan kommunikere bedre med hinanden, men ikke nødvendigvis forstå hinanden bedre, og slet ikke forfølge de samme mål.

Lasse Damgaard

Peter
det er ikke specielt dansk - det er en urban virkelighed over store dele af verden.

Hvis vi skulle finde en speciel dansk egenart udover sproget - så må det være selvpral

Brugerbillede for odd bjertnes
odd bjertnes

Vi bliver nødt til at formulere nogen nye 'Ned Med - slogans'. Positiv nytænkning ligger ikke helt lige for for målgruppens behov for fjendebilleder, men det kommer vel : :
Ned med kommerciel tro og afladshandel . Ned med halal og den slags er vi meget imod.
Ned med republikker og præsidenter og sekulære liberalister, hundehoveder og socialdemokrater.
Ned med mangfoldighed-krampe. Minoriteter er minoriteter og ikke noget adderet flertal der repræsenterer noget som helst.