Klumme

Brøleren Bendtner

Når man sætter kendisser foran mikrofon og kamera, fordi man tror, at navnet alene vil skaffe seere, tager man alt for ofte fejl. Nicklas Bendtner som medkommentator under VM-finalen var sådan en fejltagelse
16. juli 2014

DR-sportens chef Jakob Kwon står bag flere besynderlige beslutninger og handlinger. Han var ansvarlig for DR’s valgdækning, da beslutningen om den katastrofale exitprognose ved kommunalvalget blev trumfet igennem. Det var ham, der gennemførte den kammeratlige samtale med deadlineværten Adam Holm, som resulterede i den advarselsskrivelse, som Folketingets Ombudsmand senere beskrev som direkte grundlovsstridig.

Som chef for 21 Søndag stod han i spidsen for tabloidisering af DR’s mest sete nyhedsmagasin – og nu er han igen kommet i medierne, fordi han hyrede Nicklas Bendtner som Henrik Linigers medkommentator under VM-finalen søndag aften. Et par aftener før sad Bendtner i DR’s VM-studie på Islands Brygge og bød ind med klicheer og banaliteter. En klar fejldisposition i et felt, der talte erfarne og vidende folk som landstræner Morten Olsen, Frank Arnesen og måske landets bedste fodboldkommentator, Viasats Niels Christian Frederiksen.

Jeg er en trofast tv-seer, men har ikke andet end gennemsnits- seerens basale forhold til fodbold. Jeg bruger timer på det og bliver konstant positivt overrasket over, hvordan den nyeste tv-teknik og dygtige producere kan forvandle 22 menneskers boldspil til et tv-drama af høj kvalitet.

Der er dog en kendsgerning, de digitale video-ekvilibrister ikke kan ændre på: Den menneskelige faktor. De kan ikke få et dårligt hold til at spille godt, og de kan ikke gøre dårlige kommentatorer eller værter gode. To ting gør værter og kommentatorer gode: Føler vi os som seere godt tilpas i deres selskab, og kommer de med analyser og kommentarer, der bibringer gennemsnitsseere som mig ny viden og nye, overraskende vinkler?

Da den argentinske angriber Gonzalo Higuain brændte en såkaldt direktør foran det tyske mål søndag, var det Niels Christian Frederiksen, der udvidede min begrænsede fodboldhorisont ved kort og koncist at give et rids af den argentinske spillers karriere og grunden til, at Real Madrid solgte ham til Napoli – nemlig at han for ofte i afgørende målsituationer brændte chancen. Og det var en fornøjelse at høre både Morten Olsen og Frank Arnesen øse af både vid, erfaring, fodboldglæde og interessante analyser.

Det var noget helt andet med Bendtner. Ikke på noget tidspunkt bidrog han med andet end almindeligheder. Ja, jeg er ikke dummere, end jeg kan se, at en lang og præcis aflevering på tværs og langt fremad er »fantastisk« og jo, jeg kan også forstå, at Lionel Messi er en fremragende spiller. Og så opfandt Bendtner et nyt ord, nemlig »skabechancende«.

Bendtner er en nutids-kendis, hvis internationale fodboldkarriere har gjort ham mere kendt i Danmark end i udlandet. Han er fast inventar i ugebladene, hvilket i den moderne tv-verden kan skabe det indtryk, at han også kan sælge billetter som tv-kommentator. Det kan han ikke.

Men alligevel valgte Jakob Kwon at sende ham fra lænestolen på Bryggen til finalen i Brasilien. Ikke fordi han havde forstand på at kommentere, men som Kwon fortalte Ekstra Bladet: »Fordi han er en af vores førende angribere og en af vores førende fodboldprofiler – også i udlandet – altså når han nu igen får sig en klub. Jeg mener, at han kunne bidrage med sin store viden til kampen.«

Fordi man er en kendt sportsmand, bliver man dermed ikke automatisk en god tv-vært. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre, det er DR’s Peter Møller et godt eksempel på. I den modsatte ende er Peter Schmeichel, som TV 2 købte som det store trækplaster i efteråret 2013.

Han er med rette internationalt berømt som Manchester Uniteds (og det danske landsholds) gigant-keeper, men hans karriere som tv-vært har balanceret på grænsen mellem det uengagerede og det arrogante. Han er, som det hedder i tv-verdenen, en deler, ikke en samler.

TV-værter skal have x-faktor. De skal både udstråle troværdighed og viden og få os til at føle os godt tilpas. Når man sætter kendisser foran mikrofon og kamera, fordi man tror, at navnet alene vil skaffe seere, tager man alt for ofte fejl.

Det handler mere om drømmen om seertal end et sagligt ønske om at perspektivere og videreudvikle den direkte tv-oplevelse. Det handler om at være smart. Men Bendtner i DR og Schmeichel i TV 2 var ikke smart.

Lasse Jensen er vært på P1-programmet ’Mennesker og Medier’

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Carsten Søndergaard
  • Per Pendikel
  • Anker Nielsen
  • Laurids Hedaa
  • Vibeke Rasmussen
  • Niels Engelsted
  • lars abildgaard
  • Tino Rozzo
  • Jeppe Petersen
  • Peter Taitto
  • Erik Jensen
Carsten Søndergaard, Per Pendikel, Anker Nielsen, Laurids Hedaa, Vibeke Rasmussen, Niels Engelsted, lars abildgaard, Tino Rozzo, Jeppe Petersen, Peter Taitto og Erik Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Taitto

Selv om emnet måske er banalt og eksemplet med Bendtner virker søgt, er det ikke desto mindre ganske vigtigt. Der skal så lidt til før et vigtigt emne lynhurtigt kan virke overfladisk, uinteressant og ligegyildigt. Jeg har længe fornemmet en tendens til, at værter og udvalget af nyhedshistorier i kvalitetsmæssigt spøjse kulører følges ad. Desværre.

jens peter hansen

Tja, tjo, men Bendtner sagde da ikke så meget vrøvl. Det var da en lise at høre de to kommentatorer tage det helt afslappet. Det skulle Lasse Jensen også have gjort.

Allan Hansen

Manden er hyret til en at kommentere en kamp for første gang i hans liv - han gør det udmærket og i mine øjne bedre end fx. Flemming Toft, hvis fremgangsmåde kendetegnes ved 2 plastskåle placeret på hans kommentatorpult. Skålene er farvet i de to holds farver. I disse har han skrevet spillernes navne på små stykker papir og lagt dem i den skål som passer til spillerens klub. Derefter tager Toft så med jævne mellemrum en seddel op og indsætter navnet på sedlen i situationen han just kommenterer... Bendtner kender spillerne og må have en udmærket viden om taktik grundet hans daglige sparring med Arsené Wenger og til tider Hr. Olsen. Så at skyde Bendtner ned med div. platheder er så ærgerligt. Det lugter lidt af Janteloven der har forplantet sig i mange danskere... Bendtner har et talent og har tjent fint med penge på det - hvordan han så formøbler den formue er da komplet ligegyldigt. Det er hans ansvar... Stop hetzen!

Brian Klysner

Medkommentator er som regel lamme at høre på, og bendter var ingen undtagelse.. Evig og altid skal de disse medkommentatore spille smart med deres indsigt, som ofte bliver udtrykt i det mest åbenlyse såsom hvis de nu bare smækker den ud på fløjen og ind i hovet på den høje angriber, så får de nok en chance. Og de er som regel også ligeglad med der ellers sker, om så et af holdende har et skud på stolpen, eller hvad dulen der sker på banen så blabre løs alligevel.

Så hvorfor denne harme over Bendter han er jo ikke engang i top ti over ringe medkommentatore, hvorfor ikke bare være harm over selve konceptet, eftersom den "enlige kommentator" klare opgaven som han skal, med relevante kommentarer, oplysninger om de enkelte spiller og en indlevelse i form af nærvær i kampene man ikke får når der sidder et kvaj og spiller unødvendigt smart med det mest åbenlyse..

Michael Sørensen

I forhold til de mange kommentatorer der helt har glemt at kommentere selve kampen og sidder og snakker om alt muligt andet, så var Bendtner en hel befrielse.
I forhold til de mange "intellektuelle" med-kommentatorer som har en masse fortænkt selvpromoverende fodboldteori, så var Bendtner en hel befrielse.
Der er nogle enkelte kommentatorer på kanal 9 og kanal 8, ganske unge lyder de til, som virkelig forstår at KOMMENTERE en kamp, som er aktuelt up-to-date, ved meget om hver enkelt spiller i indeværende sæson og deres fortid. Det er gode kommentatorer som møder op super forberedt.

Niels Engelsted

Helt enig med Lasse Jensen. Bendtner var virkelig tåkrummende dårlig, selv som kliche-mager. Da det var første gang, kan man dog ikke afvise, at han hurtigt kunne blive bedre, også selv om Schmeichel aldrig blev det. Mit største problem med Bendtner er derfor hans specielle diktion, som næppe står til at ændre.

Hvad jeg hørte fra Bendtner var ganske fint. Jeg har selv spillet fodbold i 20 år, og synes ikke jeg fandt noget at udsætte på ham.
Måske skulle man lige tage en slapper med kritikken af en så ung mand, som gør dette for første gang i sit liv?

Anders Sørensen

Min farfar ville have været at foretrække frem for Bendtner. Og han har været død i 12 år.

K. Nørgaard

I forhold til det ualmindelig ringe niveau Mikkel Beck, Morten Bisgaard og John Faxe Jensen lægger for dagen, var Bendtners debut som medkommentar befriende og på et fornuftigt niveau.

Han havde nogle gode betragtninger til hvordan det er at spille sådan en kamp, og vi må også huske på at en stor del af målgruppen til denne finale er drenge i de yngste rækker. Nok er Niels-Christian Frederiksen blandt de bedste kommentatorer, men der er ingen grund til at gøre en VM-finale til et P1-stævnemøde.

Bendtner prellede konstant af på Linigers uprofessionelle spørgsmål om Arsenals træningsrutiner og foreholdt sig igennem kampen objektivt. Nok stammer hans accent fra Amager, men en enkelt talefejl fra en 26-årig mand, der har boet de sidste 10 år i England skal der være plads til. Specielt med tanke på Faxe, der rødvinsnøvler sig igennem enhver optakt og Mikkel Beck, der får brug for en translatør for at bryde igennem til Østdanmark.

Fair nok at vi har behov for et kvalitetsløft i den danske fodboldjournalistik, men det starter ikke med Bendtner, der som en af de få ved hvad en europæiske topkamp anno 2014 handler om.

Man kan derimod diskutere om Morten Olsen var tvunget til at sidde i studiet qua DBU's folkepoliti, og endelig kan man diskutere hvorfor en Superligatræner (T. Frank) bruger 4 uger i studiet blot en uge før Superligastart. Uambitiøst.

Vibeke Rasmussen

Wauw! "Han skal nok blive bedre", "Jantelov" og ghm "hetz" mod Bendtner!

Hvilken overbærenhed, fordi … fordi manden angiveligt er en god fodboldspiller? Det gør ham jo ikke, hvilket han tydeligt beviste, til en god kommentator, hverken i studiet på Bryggen eller som medkommentator i Brasilien. (Det sidste ville ellers ikke have krævet meget, med skrigeballonen Henrik Linninger som medkommentator!)

Niels Christian Frederiksen var suveræn, skarpt forfulgt af Frank Arnesen og Morten Olsen. De leverede viden, indsigt, analyser … og begejstring. En begejstring, der var smittende, også for en fodboldanalfabet som overtegnede. Nicklas Bendtner derimod? Han lød som en bokser, der har taget imod alt for mange slag.

Hvorfor er det mon så svært at skille manden, der efter sigende kan spille fodbold, fra manden, der åbenlyst ikke kan kommentere?

Hvorfor lade sig nøje med en amatør? Hvorfor undskylde, at nåh-ja, det er jo første gang, han skal nok blive bedre? Gælder det så også for andre områder, værter, kommentatorer på DR? Eller kun for fodboldspillere?

Men Bendtner fik nok en god hyre. Og en weekend i Rio. På licensbetalernes regning. Godt for ham. :-/

jens peter hansen

Vibeke Rasmussen. De omtalte herrer sad og diskuterede kampen FØR og EFTER play off. Bendter skulle kommentere mens der blev spillet og han var ganske god til at holde kæft, hvad der er en rigtig god ide. Han var så absolut en af de bedre til at kommentere, da han netop ikke forsøgte at anstille sig som noget han ikke var. Lasse Jensen har uret ganske simpelt

Anders Sørensen

Jens Peter Hansen, Bendtner var jo netop, før sin debut som (med)kommentator, studie-ekspert. Jeg vil ikke sige, at han var pinagtigt dårlig som sådan, men han var alligevel, objektivt vurderet, den ringeste af de forsamlede. Den mest ligegyldige.

Alligevel blev han altså sendt til Rio for at kommentere finalen. Heller ikke her var han da øretæveindbydende ringe, men skulle det nu være succeskriteriet? Hvorfor ikke benytte en (med)kommentator, der faktisk var GOD? En medkommentator, der, hvilket også er et af ankepunkterne i ovenstående klumme, havde andet end almindeligheder at bidrage med? En medkommentator, hvis største talent var et andet end evnen til at holde kæft? Det ER da en lidt sølle egenskab at fremhæve i et job, der så'n alt i alt faktisk går ud på at snakke.

Og Bendtner er jo fanme ikke engang karismatisk. Han har et navn, han kan drikke et par bajere og køre bil samtidig, og han har skuespillerkæreste. Af og til spiller han endda en gang hæderlig fodbold.

Men hvorfor i alverden flyve manden til Rio for at kommentere? Og hvorfor forsvare den disposition?

Vibeke Rasmussen

jens peter hansen, det har du så ikke ret i. Nicklas Bendtner sad også i studiet på Bryggen, hvor han ikke havde meget at byde på andet end at gentage, hvad de andre allerede havde sagt. Eller som fx i forbindelse med semifinalerne at påpege, at holdene jo naturligvis gik efter de tre point!? Og så i øvrigt prøve på at 'se ud' – nu hvor han ikke havde noget substantielt at byde ind med.

jens peter hansen

All right, jeg har ikke set Bendter i klogepanelet, men de andre herrer kommenterede IKKE løbende kampen. Jeg ser undertiden fodbold og skuffes ofte af kommentatorernes rent ud sagt manglende evne til at se kampen, men er helvedes optaget af al den research de har lavet og derfor kommenterer kampen som de tror den skulle se ud og ikke hvad en sølle amatør kan se rent faktisk sker. På det plan synes jeg ikke at Bendtner klogede sig, men klogelig holdt sin kæft, således at vi slap for alle de brøl og det vrøvl vi normalt udsættes for. Solen skinner og jeg må ud.

Kan de tilstedeværende kritiske meddebattører huske da Flemming Poulsen startede som kommentator efter han blev sendt ud af fodboldkarrieren efter sin skade? Han var åbenlyst nervøs og absolut ikke i den klasse han skulle være. Se så ham idag, hvor han er en suveræn (efter min mening) kommentator. Bendtner er på nuværende tidspunkt bedre end Flemming Poulsen var.
Dertil kom han efter min mening med langt fra trivielle indsigter i en angribers situation i finalen.

Flemming Scheel Andersen

Det bliver spændende hvilket niveau der bliver lagt, når medkommentatorerne får en........medkommentatormedhjælperassistent

Anders Sørensen

Dennis Berg, igen den med, at "man må da nok forstå, at Niklas Bendtner har tid til at lære, han er ung og ny i faget, og lad os nu lige give manden en chance, han har det hårdt nok i forvejen, slap nu lidt af med den jantelov, han talte et nogenlunde forståeligt dansk i meget af kampen, især mens han holdt kæft, hvilket han var rigtig god til".

Jesus Kristus. Nu skærer jeg igennem og sætter skabet på plads:

Manden er dømt spritbillist og voldsmand og en for øjeblikket i bedste fald tæt på lidt ringere end middelmådig medkommentator.

Og drop så den kasket, Bendtner, dit fucking fjols.

Per Pendikel

@ Dennis Berg
Det er vel ikke et lærlinge job, som Bendtner havde.
De forskellige kommentatorer får deres hyre, som bestemt ikke ligner en lærlingeløn.

Kenneth Jacobsen

Til næste gode gang: skift over til svensk TV - eller tysk, for den sags skyld. Det er så meget, meget bedre...

Benny Jensen

At man kan have en person foran skærmen, der har kørt bil mod færdselsretningen i en kæmpebrandert, det siger alt.

Henrik Brøndum

Fin analyse af Lasse Jensen, men den beskaeftiger sig ikke med det centrale problem: Der er alt for faa kommentatorer. Det ses ogsaa paa BBC hvor det simpelthen ikker lykkedes at fremstille en sofa der kan klemmes mere end 4-5 mand ned i naar der skal kommenteres - selv naar der sendes i bredformat. Der er saa et udviklingsarbejde i gang med en slags "koejesofa" hvor de placeres oven paa hinanden. Der er dog stadig et stykke vej til det optimale hvor vi har minimum en kommentator per spiller, dommer, bolddreng .....