Kommentar

Drenge skal opdrages til at sætte sig i kvinders sted

Drenge vil gerne se programmer med kvindelige hovedpersoner og lege med ’pigelegetøj’, hvis bare de voksne – især deres fædre – fortæller dem, at det at være mand ikke betyder, at man skal ignorere kvinders tanker og følelser
Debat
16. juli 2014

Som en del af min samkørselsordning henter jeg to drenge, Logan og Wyatt, fra skole to gange om ugen, sammen med mine egne to piger. Logan er på Anyas alder (9 år), og Wyatt er på Stellas alder (6 år), og de er alle nogle skønne børn.

Forleden foreslog Stella, at vi skulle høre soundtracket fra Disney-filmen Frost. Reaktionen fra drengene var øjeblikkelig og aggressiv:

»Klamt! Frost stinker!«

Havde de overhovedet set filmen, spurgte jeg.

»Nej,« svarede de.

»Jamen, hvordan ved I så, at I ikke kan lide den?«

»Det ved jeg ikke. Den stinker bare.«

De kendte måske ikke grunden, men det gør jeg. Det var tydeligt, at drengenes misfornøjelse med Frost bundede i, at den har to kvindelige hovedpersoner. De behøvede ikke at se filmen for at vide, at de ikke ville kunne lide den. Der er piger i den.

Piger vil gerne se tv-programmer og film om drenge, men drenge vil ikke se programmer om piger. Som en konsekvens af det er vores medier enormt fokuserede på, hvad drenge vil kunne lide.

Der er skrevet meget om, hvordan disse rigide kønsstereotyper og mangel på rollemodeller skader unge piger. Men hvordan skader de unge drenge?

Ringeagten for piger er helt tydelig. Medierne gentager igen og igen, at de ikke er helten i historien, og at de simpelthen er ligegyldige, måske lige med undtagelse af, når de er ’præmien’, som den mandlige helt vinder ved enden af sin rejse.

Drenge har ikke det problem. De er næsten altid helten. De er portrætteret som smarte og dygtige. De er handlekraftige i historien. De har mulighed for at se på skærmen, hvilken person de kan være.

Drenge lærer ikke empati

Men den slags opbygning af rollemodeller er kun én del af, hvad historierne tilbyder. Den uophørlige dyrkelse af unge drenges magtfantasier giver dem måske selvtillid, men den nægter dem også noget, der er lige så vigtigt: empati.

Evnen til at have empati med mennesker, der er anderledes end os selv, er en af de vigtigste gaver, historier kan give læsere eller seere.

Og her svigter medierne og samfundet i det hele taget drenge.

Drenge skal lære, at det at se en film om prinsesser ikke nødvendigvis betyder, at man gerne vil være en prinsesse. At forsøge at sætte sig i en kvindes sted gør ikke en til mindre mand. Det gør dig derimod til et bedre menneske.

Vi bliver nødt til at lære drenge, at det er i orden at have empati for piger. For hvis vi ikke forbereder vores drenge på en verden, hvor kvinder og mænd er lige, vil de vokse op til at være ringe forberedt på at fungere i et samfund, der i højere og højere grad kræver den ligestilling, som det er blevet lovet.

Med nogle påfaldende undtagelser er samfundet generelt accepterende over for piger, der kan lide ishockey eller går op i computere. Men en dreng, der gerne vil have en babydukke eller leger med et legekøkken, bliver mødt med mistænksomhed og bekymring – og han ved det.

Et studie foretaget af kønsforsker Isabelle Cherney påviser, at næsten halvdelen af drenge i alderen 5-13 år ville vælge ’pigelegetøj’ lige så ofte som ’drengelejetøj’, hvis de blev placeret i et rum, hvor de måtte lege med det hele – forudsat, at der ikke var nogen, der ville finde ud af det. Især ikke deres fædre.

Drenge vil gerne se programmer med kvindelige hovedpersoner, ligesom de vil lege med ’pigelegetøj’, så længe de voksne – og især deres fædre – fortæller dem, at det at være en mand ikke betyder, at man skal ignorere kvinders tanker og følelser. Nogle gange skal vi fortælle dem det direkte. Andre gange kan vi vise det ved at sætte et godt eksempel.

Så trods drengenes protester puttede jeg soundtracket fra Frost i cd-afspilleren og skruede helt op for lyden.

Drengene har muligvis tænkt, at disse sange – disse historier – »stank«, fordi de »kun var for piger« og dermed ikke havde nogen værdi.

Men jeg vidste, hvilken lektie jeg ville lære dem, så mine piger og jeg sang på livet løs:

»Let it go.«

John Marcotte er web-designer, forfatter og politisk satiriker og far til to piger.

Oversat af Minna Julie Kolte.

F-frekvensen og Information.

Dette indlæg blev første gang publiceret hos womenyoushouldknow.net

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Alex Pedersen

Så skal piger også opdrages til at sætte sig i mænds sted!

Lars Riber , Daniel Hansen, Brian Pietersen og Thomas Gyldborg anbefalede denne kommentar
Peter Jensen

I det hele taget burde vi nok opdage mennesker, fremfor køn. Det sidste er uendeligt begrænsede og fantasiløst ... men der indtjening i lortet. Så dér står vi - igenigen. Money talks, stupidity walks.

Steffen Gliese, Carsten Søndergaard, Torben Nielsen, Jørn Andersen, Anne Eriksen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Peter Jensen

... opdRage + et lille er ekstra.

Peter Larsen

Ræk mig lige agurken. Nå nej, jeg har fået.

Carsten Søndergaard og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Implicit kan det udledes at John Marcotte HAR lært/er blevet opdraget til at have empati for piger? Hvem er forresten ikke det, hvis det drejer sig om skandinaviske drenge/mænd?
Tænker om det er et særsyn i den del af verden hvor drengenavne som Logan og Wyatt forekommer?
Med al respekt og sympati for empati, ikke mindst for kvinder, er det et godt sted at begynde hos én selv hvis man vil forandre verden? At sætte sig ind i det man vil forandre, måske endda selv at 'lære' sig at sætte sig i drenges sted, John Marcotte, før du beder dem forandre sig?

Bjørn Pedersen, Brian Pietersen, Thomas Gyldborg og Peter Larsen anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

Lemfældig omgang med data - eet eksempel bliver til en generalisering der skal gælde alle?

med venlig hilsen
Lennart

Anne Eriksen

Børn suger til sig fra omgivelserne, fra de er ganske små...
Jeg vil påstå, at film og litteratur for børn slet ikke kan måle sig med forventningerne fra familie, institutioner og skoler. Vi har været syltet ind i Mand og Kvinde - pige - dreng karakteristika fra fødslen af.
Det er ikke noget, der forsvinder hurtigt - faktisk er det så forbavsende der er på blogsider, når emnet tangerer noget med køn - også i denne spalte.
Hvorfor er det så farligt at det får disse skingre og nogen gange let latterlige udgange?

Vi lærer det fra lyserød og lyseblå - senere lidt stærkere farver - legetøj - afdelinger med dreng og pige - mest plastic. Skoletasker - det rette tøj - når jeg ser småpiger i tyl og laksko i supermarkedet, bliver jeg helt trist, faktisk har det fået en tand mere end i min barndom. Da var det fastelavn, hvis vi skulle i tyl.
Det ville hjælpe gevaldigt om skolefag fik noget mere oplysning, fortællinger om mennesker og deres liv, hvor netop ikke kønnet var det vigtigste.
Vi skal naturligvis have empati for mennesker og holde op med at frygte det andet køn.
En lang kamp tror jeg, der findes stadig i tonsvis af mænd - kvindevittigheder alle steder - men det er vel nærmest ikke krydderi til en god tilværelse?

Robert Kroll

Det er vel nyhedsmedierne og den "kulørte" presse, der i høj grad bidrager til at opretholde nogle antikverede kulturbetingede (ikke biologisk funderede) forskelle på kønnene.

Man forherliger boksere, Iron Man deltagere, ishockeyspillere, fodboldspillere o s v, "der går til den" - altså man forherliger en mandetype med voldelige tendenser og uden alt for meget hjerne.

Man fokuserer på kvinder, med flotte former, der kun tænker på "det" og på at gøre sig lækre - altså kvinde-typer uden synderlig selvstændighed og tankevirksomhed, og som bare tænker på MÆND.

Folk uden alt for mange "brikker" på øverste "etage" tror vel så, at sådan skal det være ???

Så er der de mere rædselsfulde kulturbetingede adfærdsformer for kønnenes individuelle behandling - f eks omskæring ( af piger og drenge) , krav om bestemte klædedragter for kønnene, religiøst betingede forskelsbehandlinger o s v

Mennesket er ofte en underlig størrelse ?

Thomas Gyldborg

Denne artikel er ret meget ude af kontekst. Den er oversat fordi den stammer fra en anden kultur en den danske. Jeg ser nærmere det modsatte problem eksistere her, hvor drenge ikke længere har lov til at være drenge, men tværtimod skal underordne sig den statsfeministiske tilgang til verden.

P.S. Mine fire drenge ser frost og leger/har leget med legekøkkener, som de lystede. De kommer også til at lære at lave mad og gøre rent.

Lars Riber , Daniel Hansen og Jens Harder Vingaard Larsen anbefalede denne kommentar
Lasse Schmidt

"Drenge har ikke det problem. De er næsten altid helten. De er portrætteret som smarte og dygtige. De er handlekraftige i historien. De har mulighed for at se på skærmen, hvilken person de kan være."

Det må da være et forfærdeligt pres at vokse op med ...

Lise Lotte Rahbek

Robert Kroll
Joh - og der ses skam også en tendens til, at mennesker (m/k) uden for meget hjerne også får den største omtale i medierne, jvf. diverse reality-serier, Joakim B Olsen og Trine Bramsen, osv osv.

Man kan jo overveje om der i medierne diskrimineres overfor mennesker (m/k) med viden og alternative tænkninger udenfor køns- og andre rammer,
eller disse mennesker bare er for kloge til at deltage..?

Daniel Hansen, Jens Harder Vingaard Larsen, Bjørn Pedersen, Carsten Søndergaard, Simone Bærentzen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Egon Maltzon

Hvad blev der af retten til at være forskellige ?

Thomas Faisst

Billigt!
Som forfatter kan man åbenbart nemt blive udstillet som dum, hvis nogen vælger at bruge ens tekst på medier hvor forventninger til indhold er anderledes...

Minna Julie Kolte må åbenbart mene at artiklen må passe så godt på danske forhold, at det er bedre at oversætte den, end at skrive sin egen.
Jeg synes nu at det blot er endnu et indlæg i en fortegnet og disneyfiseret kønsdebat.

Lars Riber , Carsten Søndergaard og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Morten Sørensen

"Piger vil gerne se tv-programmer og film om drenge, men drenge vil ikke se programmer om piger. Som en konsekvens af det er vores medier enormt fokuserede på, hvad drenge vil kunne lide."

Mystikken og manipulationen florerer, og det bliver til stadighed mere og mere muntert at følge debatten om det kønsneutrale samfund. For selvfølgelig er det en kulturel konstruktion, dette med "han" og "hun"; biologien og evolutionen har, helt naturligt, fejlet ad helvede til
Slemme drenge, der ikke kan forstå piger; slemme piger, der godt kan forstå drenge osv.
Lad nu bare kulturen dreje sig om det væsentlige: Fornuften (og karrieren) på begge køns vegne.
Men det kommer vist til at tage nogen tid med så afstumpede og fattige indlæg som ovenstående.

Jesper Wendt

Kvinder bliver akkurat lige så afstumpede i en magtposition som mænd, og det er jo det humlen florer omkring. Empati i almindelighed bør fremskyndes, da det er fundamentet for sammenhængskraften, men ikke ved at assimilere.

Carsten Søndergaard og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar
Jesper Wendt

Jeg tænker lidt, frustrationen må være stor, hos dem, som hvis unger leger både med dukker og drager? Er der en hotline for den slags?

Jesper Wendt

*Skal lige nævne det ikke var med henblik på bi- eller trans.

Morten Sørensen

For begge køns vedkommende er/var der kun høfligheden til forskel. Dengang da mænd holdt døren, lettede på hatten og i øvrigt lod kvinder få sædet i sporvognen. Ha,ha!
Nu er det omvendt. Mænd er pr. definition nogle røvhuller, der kan tiltales og skubbes til på den mest beskidte måde, uden det på nogen måde anfægter det offentlige rum eller forargelsen.
Tja, ligemageriet har efterhånden fået mange nuancer - ikke mindst tilbagebetalingen for god ro og orden i husmoderforeningen.
Held og lykke med "ligestillingen", som i sin mest absurde form er blevet til et af de værste og mest menneskefjendske projekter nogensinde.

Jesper Wendt

Arrogance er da ellers en del af problemet?

Kristian Lund

@Lennart Kampmann:

"Lemfældig omgang med data - eet eksempel bliver til en generalisering der skal gælde alle?"

Sjovt, jeg læste det som et eksempel, ikke som et forsøg på bevisforførelse. Hvorfra fik du idéen at historien ikke skulle læses som et eksempel, og skulle tages som et bevis på de fremførte "data" (generelle påstande)?

Kristian Lund:

Fordi forfatterens selvoplevede anekdotiske eksempel er det eneste fremførte bevis i teksten på at hans generaliserede påstand om "Piger vil gerne se tv-programmer og film om drenge, men drenge vil ikke se programmer om piger. Som en konsekvens af det er vores medier enormt fokuserede på, hvad drenge vil kunne lide" er sand.

Henrik L Nielsen

"De kendte måske ikke grunden, men det gør jeg." Njah, du har en antagelse baseret på dit eget udgangspunkt og verdenssyn. Måske Logan og Wyatt havde deres mening om filmen fra deres kammerater der havde set filmen? Det er også blot én mulighed, men at sige at man ved hvorfor andre tror som de gør er ikke altid lige sundt. Kolonialismen er et godt eksempel på at det ikke virker.

"Drenge har ikke det problem. De er næsten altid helten." De er også næsten altid skurken. Som især flere teenagere identificerer sig med. Omvendt er mediebranchens fremstilling af kvinder ikke ligefrem positiv for piger. Den seneste Transformer film er et grumt eksempel herpå. Her burde der nok sættes mere ind. Marvel gør et mærkeligt forsøg med Thor, men det er da en start.

I stedet for at lytte til drengene og gøre det til en dialog presses Frost her ned i halsen på dem. Tvivlsomt om det gør et positivt indtryk på de to. Hvis det vart mig ville min modstand mod Frost blot stige (Jeg personligt er helt vild med sound-tracket selvom jeg fandt filmen selv lidt overvurderet omend seværdig).

Derudover bør alle uanset om de er det ene, andet eller femte "køn" opdrages til at sætte sig i andres sted.

Thomas Faisst

Henrik Nielsen:
Din sidste sætning er lige vand på min mølle. Jeg bliver pis.. provokeret af at mænd (og særligt drenge) ofte hænge ud for manglende empati.
I min verden er manglende empati ofte et synonym karakter afvigelse eller ligefrem psykopati.
Derfor er det både forkert og dumt at bruge det så generaliserende i den debat.,,, med mindre man altså ønsker ballade!!
Jeg har aldrig hørt, at mænd generelt set har sværere har svære ved, at udvise empati end overfor kvinder end omvendt - og skulle man godtage sådan en hypotese, så ville evolutionen jo nok have udstyret kvinder med skjold i stedet for hår :)
Jeg synes ofte kønsdebatten forplumres, fordi nogen frustrerede debatører forsøger at udråbe mænd som afvigere, og det er trist for debatten.

Steffen Gliese

JO, det er ret præcist, hvad forfatteren skriver - og sådan er det jo blevet, fordi vi i misforstået opfattelse af barndom og vores civilisation tager hensyn til de stakkels små hormonbomber, der ikke kan finde ud af at sidde stille 45 minutter ad gangen og modtage undervisning. Selvom det sjovt nok ikke har været et problem før.