Hold nu kæft, hvor er jeg træt af drengerøve

Drengerøven hærger familielivet. Han er ligestillingsparolernes mester, men håndhæver kun dem, der giver ham frihed og ansvarsløshed. Det undrer ham, at konen er sur; hun kan da også bare tage på drukturné og knalde løs. Der er jo ligestilling, mand
Drengerøven hærger familielivet. Han er ligestillingsparolernes mester, men håndhæver kun dem, der giver ham frihed og ansvarsløshed. Det undrer ham, at konen er sur; hun kan da også bare tage på drukturné og knalde løs. Der er jo ligestilling, mand
iBureauet/Katrine Marie Nielsen
3. juli 2014
Delt 7 gange

Hvad er det med alfa-mænd, der tror, de er mænd, med stort M, fordi de gør, hvad der passer dem. Mænd, der insisterer på at leve livet som de vil, uanset at de har fået både kone og børn, rudekuverter og en familie, der skriger efter nærvær?

Disse forvoksede drengerøve var der rigtig mange af i min ungdom. De var sjove og ubekymrede, ansvarsløse, charmerende og festlige. Det var let at blive revet med, og det var let at blive forelsket. Det blev jeg så for 15 år siden. Nu er vi 41. Vi blev ældre, og vi tog en masse valg undervejs. Vi blev en familie med børn, med madpakker, fredagsslik, vasketøj og weekendsex. Det hele blev rutine, og forelskelsen og friheden blev mindre og mindre gennem årerne.

Det var svært at forene det spontane med det stabile, svært at forene festen og hverdagen, og det er faktisk ikke muligt at leve et ubekymret og ansvarsløst liv, hvis man også gerne vil have en tryg og harmonisk kernefamilie.

Men alfadrengerøven mener godt, det hele kan forenes. Han ligger ikke under for konens mening, og han går ikke på kompromis. Hvis han vil feste, fester han. Hvis han vil drikke, drikker han. Og hvis han vil ryge lidt pot i ny og næ, så skader det da heller ikke. Hvis han vil knalde en anden, kan han da også gøre det, så længe han er hjemme, inden konen vågner. Så kan det godt være, han er lidt bagstiv og først står op klokken 13 – men han er hjemme. Og det kan også godt være, han er sur og råber ad børnene, men han er hjemme.

Men hvorfor overhovedet komme hjem til en sur kone, larmende børn, lortebleer og legetøj overalt? Hvorfor ikke spare pengene på taxaen hjem?

Når konen brokker sig og siger, at han burde tage at blive voksen, svarer han, at hun jo bare kan gøre det samme som ham. For han går skam ind for ligestilling. Han går ind for lige druk, lige hor og lige en hel masse andet. Bare ikke lige barsel, lige antal børnesygedage og lige madlavning. Han har hørt efter i skolen, og han har hørt efter kvinderne. Når de snakkede om ligestilling, og når de endevendte kønsdebatten. Han har taget de bedste bidder fra kvindefrigørelsens lille tagselvbord til sig selv.

Han ved godt, at han ikke behøver at betale for kvinden. Han ved godt, at han ikke skal holde døren for hende. Det vil en moderne kvinde ikke have. De kan og vil jo selv. Faktisk kan de så meget selv, at der slet ikke er brug for mænd mere. Det er hans konklusion.

Han mener, at kvinderne er så selvstændige i dag, at de hverken tænder på de bløde mænd eller respekterer dem, og derfor er der brug for de gode gammeldags mænd som ham. Mænd, der har bukserne på; mænd, der siger fra; mænd, der tager, hvad de vil have.

Men den gammeldags mand burde være en uddøende race, fordi historien viser, at han hverken var en god mand, en god far eller et godt forbillede.

Ud af prutteskabet

Den gammeldags mand er drengerøvens far. En patetisk mand. Proletariatets svar på Jørgen Leth med åbentstående skjorte, branket bryst, badesandaler og syntetiske shorts. Sådan en mand, der skred fra sine forpligtelser, og fandt den store yngre kærlighed på den anden side af jorden, hvor kvinderne ikke brokker sig, og hvor den hvide mand er en verdensmand. Et mandschauvinistisk fjols, der ikke fik et ben til jorden på de nordlige breddegrader, og endte med en slatten pointe om, at danske kvinder ikke ved, hvad mænd vil have. Drengerøven bøvser og prutter højlydt, for så ligeglad er han med andres mening. Faktisk føler han, at han gør sit køn en tjeneste ved at lokke andre mænd ud af bøvse- og prutteskabet, når han gør det. Han går heller ikke op i sit tøj.

»Det er bøsset og prætentiøst,« siger han. Han har en ternet fleeceskjorte fra Aldi, der lugter lidt af hipster på afstand, men mere af Sydhavnen tæt på. Og det er godt, for man skulle da nødig være smart med de smarte. Hellere snobbe nedad end opad. Hellere være i træskohøjde med dem på kajen end dem i Kødbyen.

Han synes, andre mænd er nogle skvat, hvis de går hjem fra byen før klokken 1. De må have nogle dominerende koner, der bestemmer over dem.

Sådan en kone vil han ikke have. Han vil have en frisindet kvinde, der går derhjemme og passer børnene og huset. Som køber ind og laver mad, gør rent og rydder op. Går i seng med ham og går i byen med ham. En huslig kvinde og en festlig kvinde med et forklæde om livet og høje hæle på fødderne. Hun skal elske ham og rose ham og elske ham og rose ham. Når han slår græsset i haven med bar overkrop og grønne tæer, og også når han tømmer opvaskemaskinen!

Farvel, drengerøv

Sådan en moderne mand er han, og sådan en frisindet kvinde vil han have. Sådan en kvinde er jeg ikke. Det er helt sikkert fordi, jeg er sådan en feministisk kvinde, der har et arbejde. Og fordi jeg har sådan nogle feministiske veninder, der også har et arbejde, som jeg snakker med og bliver påvirket af.

Og det er helt sikkert dem, der har gjort mig til den pikforskrækkede kvinde, der hader alle mænd og især ham. Det er de veninder, som har lokket mig til at gå fra ham. Hvis det ikke var for dem, var jeg helt sikkert blevet på min trygge, kærlige matrikel i Nordsjælland. Men kære drengerøve. Kære eksmand: Jeg har fået nok.

Nok af at blive klappet i numsen, hver gang jeg bøjer mig forover i din radius. Nok af at blive plaget om sex, når jeg har sovet dårligt i halvandet år, fordi tvillingerne har holdt mig vågen. Nok af, at det er mit ansvar som kone at tilfredsstille dig. Nok af at blive belært om vigtigheden af sex og nærvær, når du aldrig er nærværende. Nok af, at du altid er på Facebook, mail og sms.

Nok af, at du praler med, at du spiser røde pølser, når du drømmer om kulturelite og røde løbere.

Nok af dine paradokser og dit evige jydekompleks, når København har adopteret dig, og du er blevet en af vor egne. Nok af, at det første ord, du siger, når du kommer hjem klokken 9 om aftenen er »kaos.« Nok af, at det er mit rod, fordi det er mig, der har lavet maden.

Nok af at få at vide af dig, at jeg slet ikke må arbejde, når jeg er på barsel. Nok af alligevel at skulle betale halvdelen af alle udgifter, når jeg ikke kan passe mit firma, fordi jeg er på barsel. Nok af, at dit arbejde kommer i første række. Nok af, at du har reserveret hver torsdag og fredag aften i over et år, på grund af dit arbejde, og nok af dårlige undskyldninger for, at dit ’arbejde’ trak ud.

Nok af din mangel på at sige fra over for andre end din familie. Jeg går bare fra dig. Jeg flytter mit liv og mine ting og mine drømme.

Ikke fordi, jeg har mødt en anden. Ikke fordi, jeg vil være enlig mor med fire børn. Ikke fordi, jeg ikke ønskede en kernefamilie.

Men fordi, jeg ikke drømmer om din form for ligestilling. Lige druk, lige hor og lige fest. For jeg drømmer ikke om at drikke hjernen ud hver weekend. Jeg drømmer ikke om endeløse byture mere, og jeg drømmer ikke om joints og Bon Jovi-soloer.

Jeg drømmer ikke om at være din mor, og jeg oplever dig ikke som en mand, når du opfører dig som et stort barn.

Jeg drømmer om en af de mænd, du kalder et skvat. Sådan en mand, der kommer hjem, fordi han har lyst. Sådan en mand, der ikke skal have ros for at gå ud med skraldespanden. Sådan en mand, der ikke altid skal lukke festen. Sådan en mand, der ikke ligner en Hus Forbi-sælger.

En mand, der interesserer sig for mig. Og jeg vil også gerne have hele pikpakken, hvis den sidder på en mand, der er sød ved mig.

Susan Liebe er mor til fire

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Anne  Andersen

Hahaha...sikke meget gult sne sådan et læsebrev kan fremkalde. Straks kommer "den forudrettede mand" løbende ud af busken og kaster om sig med de samme selvbekræftende postulater som altid. Udtalelser som jo bare bekræfter at der stadig findes mænd i Danmark, som ikke ejer særlig meget selvindsigt, menneskelig empati eller kendskab til kønsrelaterede privilegier. "Sådan er alle mænd altså ikke", "det feminiserede samfund ødelægger os", "bitter fruentimmer", "Flyt ud i et lesbisk kollektiv". Hokus Pokus min egen penis skal altid være i fokus.

Tak Susan, fordi du deler dine tanker og frustrationer med os. Min egen mand er slet ikke som din ex, men jeg har hørt historier om "drengerøvsmanden" fra et utal af veninder alt for mange gang. Jeg genkender ham også fra min egen fortid, men mistede hurtigt interessen (helt uden at flytte i et lesbisk kollektiv). Det lyder som om du har taget nogle sunde beslutninger, taget ansvar for dit eget liv. Det er nok sundt for alle parter. Håber energien kommer tilbage :-)

P.S. Jeg elsker at gå i byen, også til den lyse morgen. Det samme gør min mand, også selvom vi altid vægter familien højest. De bløde familie-værdier kan sagtens sammensmeltes med individuelle behov for selvstændighed, særligt når man ved at de grundlæggende fælles prioriteter er i orden.

Brugerbillede for Thomas Gyldborg

Hvis du havde sådan en mand kan jeg godt forstå at du skred, men jeg kan samtidig heller ikke forstå at han blev med den attitude du lægger for dagen. Ja han gav for lidt, men i din kronik virker det som om at du kræver så meget at han alligevel aldrig vil kunne gøre dig tilfreds. Hvis man alligevel får bøvl for det man gør, kan man jo ligeså godt gøre de ting man synes er sjovt.

Et parforhold er jo et kompromis. Det er et sammenhold hvor trygheden og friheden skal finde sammen. Hvor den ene part kan tage ud og more sig den ene dag, velvidende at den anden part holder skansen på hjemmefronten, hvor man så bytter roller den anden. Indimellem får man så en tredje part indover til at holde skansen derhjemme, så man kan have noget frihed sammen. Andre gange er begge parter hjemme og deles om opgaverne.
Det er et give and take. I dit tilfælde lyder det som om I begge blot krævede det hele af den anden, og den går jo ikke i længden.

Tillykke med at I slap for hinanden. Det har I begge fortjent.

Brugerbillede for Geert Gissing

Skilsmisse for åbent tæppe? Jeg vælger at læse historien som meget personlig, og derfor ikke generaliserende, selvom den sikkert også rammer andre mænd og forhold. Håber at din mand har tid til at læse Information. Jeg forstår nok både din mand og dig. For sådan er vi mænd, især blandt andre mænd. Det er jo en del af myten, at vi er frie, går bersærk og lægger damer ned. Det giver beundring hos de andre mænd. Og jeg forstår også godt at du måske er misundelig, og føler at du skal lave det hele, uden at blive påskønnet. Men du må også tilgive ham lidt, et eller andet sted i dig selv til at starte med. Og så må du sætte stolen for døren ind til soveværelset i en tid. Og lade ham gå noget af planken ud. For i virkeligheden kan han ikke leve uden dig. Og du skal ikke tro at han finder ud af det af sig selv. Det opdager vi mænd tit først når det er for sent.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Nick Mogensen

Forfatteren er selv en karikatur af det moderne menneske (eller det nøgne, hvis man skal blive i fruentimmerets vokabular). Man skal altid huske det det med fingrene. Der peger et par stykker i egen retning.

Jeg forstår nedslagspunkterne. Men de er for ideologisk styrede. Der er ikke noget galt i en kvinde der går hjemme eller arbejde mindre. Selvstændighed er ikke forbeholdt feminister.

Der har altid været fest, farver og sex. En nostalgisk drømmetænkning er udelukket.

Man(d) må først og fremmest være menneske. "Ideologi er noget bra," som Schlüter sagde.

Brugerbillede for Steffen Gliese

Jeg må bare sige, at de parforhold, som jeg iagttager etableringen af, fører til en anden indbyrdes omsorg, en anden indbyrdes nysgerrighed, en etablering af en fælles opmærksomhed og et fælles ståsted. Som én, der tidligt valgte den anden, single-livsstil, kan jeg nu godt blive lidt misundelig. Under alle omstændigheder beundrer jeg det.

Brugerbillede for Tore Hansen

Hvad var der mon sket, hvis du havde fundet ud af, at du var træt af drengerøve, mens du var i 20'erne?

Hvad var der mon sket, hvis du havde valgt at få børn med en mand, som ikke var "spændende", "farlig", "sexet" og havde glimt i øjet? Hvad nu, hvis du i stedet var gået efter en mand, som faktisk var indstillet på at være ansvarsfuld og ligestillet?

Hvad nu, hvis du havde valgt med hjernen i stedet for med æggestokkene?

De søde fyre, som du ikke værdigede et blik, da du var 25, skal måske først have chancen, når du endelig er vokset fra din bad-boy-fantasi?

Som det måske fremgår af dette indlæg, er jeg rimelig træt af kvinder som klynker over, at den spændende, sexede mand, de valgte at få børn med, ikke på magisk vis transformerer sig til ansvarsfuld stationcar-far, når de tider kommer (og velsagtens tilbage til bad boy, når det så bliver for kedeligt med en 24/7 speltmand...). I vælger selv - og ja, det er helt og aldeles bogstaveligt ment - hvem I får børn med. Hvis I hellere vil have en pæn, charmerende, livsnydende, impulsiv mand, når I er 25, skal I ikke klynke over, at I har en pæn, charmerende, livsnydende og impulsiv mand, når I er 40.

Brugerbillede for sofie jørgensen

Hold da op for nogle kommentarer! :-D men ja, det er, hvad man får, når man holder op med at smile sødt og være evigt rummelig. Der er, stadig, alt for mange af den slags mænd derude, men der er håb for næste generation; flere af dem under fyrre er faktisk helt okay!
Tillykke med, du fik sagt fra, en skam, der skulle gå fire børn og en masse år, men Pøj-pøj med friheden :-)

Brugerbillede for Søren Geckler

Mon Information ville have trykt en lige så privat kronik med titlen "Kællinger vil ikke andet end at shoppe og se danske tv-serier"? Eller sidder der en kvindelig redaktør, som også har været dårlig til at bedømme sin eks og er blevet hos ham for længe? I øvrigt er det vist ikke kønspolitisk korrekt at angive en kvindes stilling til at være "mor til fire".

Brugerbillede for Marianne Mandoe

Der er rigtigt mange fornuftige mænd der ikke har noget i mod at blive voksne og tage det ansvar der følger med at være voksen.
Men der er også alt alt for mange af drengerøvs-mændene derude.
Faktisk er jeg stødt ind i rigtigt mange af dem, og kendetegnende for de fleste er at de "så sandelig går ind for ligestilling."
På en helt skæv og surrealistisk måde.
Nemlig... "Kvinde, du er ligestillet, så derfor får du lov til at tage slæbet med hjem, indkøb, unger, job og hele den pukkelryggede, for så har jeg nemlig tid til IKKE at blive voksen og IKKE tage ansvar.
Og for hel**** husk at rose mig til skyerne den ene gang i årtiet jeg opdager hvor støvsugeren står, eller jeg husker hvornår MIN mor har fødselsdag, for gør du ikke det er du en snerpet, sur og umulig kælling"
Manden der ser et nyt stykke "legetøj", være sig computerudstyr, gammel bil der trænger til kærlig hånd, motorcykel, younameit, og derfor tømmer den fælles konto de 3 i måneden uden tanke for hvordan familien skal kunne spise lige netop den måned. For hans behov kommer selvfølgelig først og SKAL opfyldes. At hans afkom så risikerer at gå småsultne i seng en måneds tid er ikke HANS problem... det skal hans tilgifte mor-kone nok finde ud af. Og hvis hun brokker sig er hun bare en skide hysterisk, snåsnerpet og hysterisk feminist der ikke har fundet ud af at hun er ligestillet og derfor skal lege mor for sin mand også.
Helt galt bliver det hvis hun tvinger han til at leverer det indkøbte tilbage. Så bliver der lavet Maude, skubbet underlæbe frem... alt undtagen at manden kaster sig på gulvet og skriger og sparker som en 3-årig der bliver nægtet at få dagens 5. is.

Jo tak... den slags mænd er der mange af, også for mange.
Vi ser dem hver dag, og den eneste grund til at han ikke går tilbunds pga sin barnlighed er at mor-konen holder sammen på forholdet af hensyn til børnene (og med et evigt svindede håb om at han vel for pokker en dag må blive voksen)

Jeg er en ægte lykkens pamjulefis.
Det lykkedes i tredje omgang at finde en mand som både er Alfa-han når den slags situationer opstår, men som også har set livet fra kvindernes side, da han har været enlig far for to i 15 år.
Han laver gerne mad, gør gerne rent, lader gerne mig arbejde røven ud af bukserne i min separate karriere, også uden at føle at nosserne falder af ham i de perioder hvor jeg tjener dobbelt så meget som han gør.
For hvad pokker... pengene går jo ind på samme konto, og han kan se at jeg ikke kommer let til dem.
Han FORVENTER at jeg arbejde, lige som han IKKE forventer at jeg står og er ved at dåne af benovelse når han har gjort rent. Vi er jo to i huset, to der sviner og roder, og derfor er det naturligt at vi selvfølgelig også er to der tager ansvaret for den fælles bolig og de fælles måltider.

Desværre er der ikke mange af hans slags... jeg har skudt den eneste papegøje jeg nogen sinde har mødt.
Han bliver ikke mindre Alfa-han med store muskler og stor personlighed af at jeg har succes i mit job og hiver +50% af pengene hjem, for en rigtig Alfa-han føler sig ikke truet af stærke og succesfulde kvinder, de bliver stimuleret af dem (hans ord). :-)

@ Tore Hansen.
Måske HUN accepterede at blive voksen, mens han ikke gjorde.
15 år er immervæk nogle år når man mødes midt i tyverne.

Brugerbillede for Lars Bækgaard

Det er vist en stråmand, hun tager afstand fra ... jeg kender ingen mænd, der passer på hendes beskrivelse.

Men jeg kender mænd, der ikke vil formes efter kvinders forestillinger om, hvordan mænd bør være.

Og jeg kender ingen kvinder, der vil formes efter mænds forestillinger om, hvordan kvinder bør være.

Målet må være ligeværdig interaktion med udgangspunkt i forskellighed og gensidig respekt.

Brugerbillede for Enriquo Longo

"En mand, der interesserer sig for mig. Og jeg vil også gerne have hele pikpakken, hvis den sidder på en mand, der er sød ved mig."

Hold da helt kæft hvor Susan Liebe kører af sporet.

Det er ikke den maskuline halvdels skyld at hun har fisket en idiot op.

Hun har ikke, formodentlig, været udsat for tvangsægteskab.

Hun glemmer fuldstændig at mange kvinder tænder på Alfa-hanner når de er klar til sætte børn i verden, og derefter kan de ikke lide typen.

Kvinder - tag jer sammen og kom fri af jeres besættelse af Alfa-hanner og få defineret hvad et godt liv er.

Brugerbillede for Frank Meier

Trist historie, omend det er lidt svært at tyde hvori den almene interesse er? Forfatterens læringskurve (excuse me, fire børn?!) må være den fladeste i gaden. Valg af platform - Information - er også forvirrende: For det første er der næppe nogen nævneværdig andel af 'drengerøve' i avisens segment (imt. M!, EB og måske Euroman?) - jeg kender for eksempel ikke nogen. Snarere er vi vel 'skvat' indenfor forfatterens retorik. For det andet får forfatteren - hvis artiklen også er en invitation til alternative 'pikpakker'? - samlet set lagt et lidt tvivlsomt visitkort ud. Her kunne Informations redaktør måske godt have været lidt mere hensynsfuld, small country and all?

Brugerbillede for Bjørn Pedersen

Det var nok den mest underholdende kontaktannonce, jeg nogensinde har læst på Information...

Men da alligevel et tillykke til fru Liebe med at hun efter små femten år med en infantil, udannet proletarprut, der ligner en usoigneret hjemløs og opfører sig som en teenager, er nået frem til den erkendelse at hun fortjener bedre.

Jeg er dog næsten overbevist om at ukultiverede, proletarmænd uden ambition og dannelse, der ligner Hus-Forbi sælgere ikke læser særlig meget Information....men sådan er jeg jo så elitær.

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen

Drengerøvs moden har været en katastrofe og specielt for et land som Danmark, hvor der går flere årtier for den enkelte med, at forsøge på at blive voksen - og jeg syntes måske ikke artiklen her bidrager særligt meget med til, at finde en vej ud af barndommen, næsten tværtom så udpensles der en illusion om, at der stadig er en måde at forblive et sort barn...
- Det ville være interessant, hvis H.C Branner havde kunnet levere et bidrag til denne diskussion...

Brugerbillede for Lotte Jørgensen

Der er nok en lille chance for at eksmanden også læser Information. Citat:
"Nok af, at du praler med, at du spiser røde pølser, når du drømmer om kulturelite og røde løbere."

Ellers god vind fremover - det er altid svært når man endelig indser at løfter om forbedring sjældent bliver ført ud i livet.

Brugerbillede for Simone Bærentzen

(Sidste forsøg!)

Jeg er desværre også løbet ind i en version af drengerøven. Han var selverklæret feminist, men altså kun lige når det ikke var til besvær for ham selv, viste det sig hen ad vejen. Han pralede ofte af at være gift med en intelligent og ambitiøs kvinde, men alligevel var det hans karriere, der blev jagtet rundt omkring i verden, imens jeg måtte forblive i venteposition som ægteskabeligt vedhæng. Huslejen blev ofte udskudt pga impulskøb, og vi løb konsekvent tør for penge en uge inde i måneden, og da jeg efterhånden blev træt af det og insisterede på at vi sammen lagde et budget, var svaret "hvorfor gør du det ikke bare?". Det endte jeg så til sidst med at gøre, selvom jeg følte at det skubbede mig ind i en formynderrolle, som jeg absolut ikke brød mig om - udover at jeg grundlæggende mener at økonomi bør være et fælles ansvar i et parforhold, så kom det til at føles endnu mere bizart og mor-agtigt, fordi hans indtægt var den eneste og han stod for langt det meste af vores forbrug (i kraft af at han var den, der arbejdede). Jeg måtte give ham valget imellem taxa til arbejde eller restaurant i frokostpausen (igen, en totalt bizar fornemmelse), han valgte taxa, og gav derefter begrundelsen "jeg må ikke for min kone" når kollegerne (som også var vores fælles venner) gik i frokostpausen. Heldigvis nåede vi ikke at få børn!

Brugerbillede for Torben E. Lund

Hold da op for et galdesurt indslag af Susan Liebe !
Og hvor er det selvmodsigende, for hun beskriver lige præcis den måde, mange kvinder opfører sig på! I nutidens DK er det da netop kvinderne, der vil have lov til at være "drengerøve".
Jeg har aldrig haft brug for "ros for at gå ud med affaldet", og mit arbejde kommer ikke i første række - og derfor har jeg aldrig fundet en kvinde, der ville have mig.
Susan Liebe ønsker ikke en mand, der bruger for meget tid på arbejdet, men samtidig på han heller ikke ligne en Hus-forbi-sælger - med andre ord: Han må gerne have mange penge, men han må ikke bruge tid på at tjene dem. Åh, man brækker sig over, så selvmodsigende, det er !!!

Brugerbillede for Bente Simonsen

Mænd er vældig overskattede - og tro ikke deres forståelse for ligestilling tangerer kvinders.
Har set mange sørgelige parforhold, skabt i ungdommens hede, hvor han er endt op som en sofakartoflen med en ensidig interesse for sport/fodbold.

Brugerbillede for Tore Hansen

Marianne Mandoe:

Så når skribenten på et tidspunkt opdager, at der er vigtigere ting i livet end høje kindben og at veninderne er misundelige på den lækre, impulsive kæreste, er det alfa-hannens opgave at forvandle sig til den kedelige, ansvarlige mand, som hun ikke ville røre med en ildtang før? (Dog stadig med de rette hipster-klæder og kontakter i Kødbyen, forståes på debatindlægget)

Hvorfor er det, at kvinder kan falde i svime over alfahannen gang på gang, og så stadig regne med, at det er en helt anden mand, de kommer til at leve med, når først børnene med de gode gener er undfanget?

Med mindre fru Liebe er blevet truet til at få fire børn med drengerøven (og det tror jeg næppe, al den stund at tvangsgifte kvinder sjældent klynker i Information over, at deres mænd ikke kender hippe mennesker nok) har hun selv valgt ham. At det skete på et tidspunkt i hendes liv, hvor hun helst ville være sammen med en drengerøv, ændrer ikke ved det faktum, at hun helt og holdent ligger, som hun har redt.

Brugerbillede for M. Behnke

Det er heldigvis (vel?) langt fra alle mænd som er sådan som den frustrerede ekskone her beskriver, men jeg kender godt typen. Puha, kan godt forstå behovet for at komme af med galden efter 15 år. Vælger dog også at se artiklen mere som et udtryk for en personlig historie end som en fortælling om noget generelt ved danske mænd... Håber jeg da! :-S

Brugerbillede for Lone Christensen

Jeg kan ikke lade være med at tænke på begrebet 'gaslighting', som jeg læste om på Dansk Kvindesamfunds' Facebook side. Læs med her:

Ifølge amerikanske Yashar Ali, vil mange kvinder sandsynligvis kunne svare ja til at blive beskyldt for én eller flere af nedenstående ting, når de har givet udtryk for deres holdninger.

"Slap dog af. Lad være med at flippe sådan ud!"
"Det var bare en joke, har du ingen humor?"
"Du er altid så dramatisk. Kom nu over det!"

Ali introducerer begrebet 'gaslighting', en form for følelsesmæssig manipulation, som bruges til især at lukke ned for kvinder. Selv skriver Ali:

"Når der er nogen, som siger disse ting til dig, så er det ikke et eksempel på ubetænksom adfærd. Når din ægtefælle kommer en halv time for sent til aftensmaden uden at ringe og advisere om det – så er det ubetænksom adfærd. En bemærkning, hvis intention er at lukke ned for dig, som fx ”Køl ned, du overreagerer”, efter at du har adresseret nogens dårlige opførsel, er slet og ret følelsesmæssig manipulation.

Og det er denne form for følelsesmæssig manipulation som spreder sig som en epidemi i vores land, en epidemi, der definerer kvinder som hysteriske, irrationelle, oversensitive og ude af balance. Denne epidemi giver næring til forestillingen om, at kvinder kun har brug for en svag antydning af en provokation før de giver slip på deres (hysteriske) følelser. Det er åbenlyst forkert og unfair".

Indlægget blev første gang bragt på F-frekvensen 30. januar 2013, men det har på ingen måde mistet sin relevans.

Om Yashar Ali:
Yashar Ali is a Los Angeles-based columnist, commentator, and political veteran whose writing is showcased on The Current Conscience. Yashar appears frequently as a commentator on state and national politics, and has been featured in The Wall Street Journal, TIME Magazine, The New York Observer, The Huffington Post, Jezebel, The New York Times, the San Francisco Chronicle, and he has appeared regularly on the Patt Morrison show on Southern California Public Radio and NBC News.

http://f-frekvensen.dk/en-besked-til-kvinder-fra-en-mand-du-er-ikke-hyst...

Måske Susan Liebe er blevet manipuleret, mens hun klarede både hus og børn, og først nu er blevet mere bevidst og er begyndt at sætte grænser og sige fra?

Brugerbillede for randi christiansen

Tja, kan vi ty til vores kloge landsmand, som i sidste øjeblik fravalgte hymens lænker, søren kierkegård > livet leves forlæns og forstås baglæns. Og selv om fr. liebes læringskurve vitterlig har været flad, så har hendes udfordring - som jo altid er en kombimodel - nok været ret stejl. Det er jo nemt at være klog på andres vegne, og nan kan jo ikke lade være med at spørge sig selv, hvorfor i al verden hun holdt sådan en idiot ud så længe? Der læringskurven godt kan blive lige så lang og stejl som geels bakke på cykel. 15 år og fire børn - puha, godt det ikke er mig - men hun lyder nu som om, hun har godt med sisu - tillykke med det, susan, du har trods alt mere at rutte med end så mange, og fremover passer du nok bedre på.

Brugerbillede for Søren  Sørensen

Ahahahahahahaha....
...hahahahahahahaaaaaahhhh!
...av mine mavemuskler, men det skulle jo være så sundt at grine, tak, Information :D

Vi er i DK i 2014.
Der er ingen der vælger kvinders partnere for dem (og vice versa, for ligeberettigelsens skyld), og det har der vist ikke været i DK i de sidste mange årtier.

Enhver form for klynk over valget af partner falder direkte tilbage på afsenderen.

Brugerbillede for Peter Taitto

Skrivestilen er set før. Den fik for alvor sin popularitet med Anne-Sophia Hermansen og Bitterfissen Bethany (hvor begge var i en utrolig underholdende infight i sin tid - begge med en endelig tilgang til, at midlerne helliger målet; simpel opmærksomhed), og blev siden kopieret af mange journalister, bloggere og andet godt-/skidtfolk med en tyrkertro på egne kommunikative evner.

Bortset fra det, så blev jeg ikke en skid klogere. Det skuffer mig dog, at Information slækker lidt på de kvalitative krav til indholdet på netavisen, når jeg læser ovenstående indlæg fra Susan Liebe.

Brugerbillede for Marianne Mandoe

@ Tore Hansen
... og hvorfor blive nogle mænd hos deres helt tydeligt hysteriske og kontrolfreak-ramte koner?
(for lad os erkende at dem findes der jo altså også nogle af, og i min optik er de OGSÅ teenagere der har nægtet at udvikle sig ud over det 17. år)

Ja hvorfor?
Nok fordi at når der først er børn med i billedet, så bliver den voksne og ansvarlige del af forholdet ENDNU mere voksen og ansvarlig, og vil gøre stort set hvad som helst for at sikre afkommet en opvækst i en kernefamilie, , pga udviklede yngelplejeinstinkter parret med social-acceptabel opdragelse,

Samme mekanik som når en voldsramt bliver hos partneren, fordi vedkommende opdragelsesmæssigt er programmeret til at opføre sig socialt acceptabelt udadtil, og fordi de er blevet hjernevasket til at tro det er deres skyld og at hvis de bare liiiige gør... så skal alt nok blive bedre.

At fise af fordi partneren skaber sig en gang eller to er lige så umodent som en teenage-voksen der forventer at partneren er mor/far for vedkommende.

Sider