Klumme

Letfordøjelig, flink flowradio

Når Radio24syvs elitekritiske kulturjournalist René Fredensborg bliver hyggepromoveret som sommergæst på P1, så udstiller det hans higen efter respekt og P1’s kroniske kantløshed
Debat
24. juli 2014

Er du en helt?«

Det er P1’s garvede radiovært Dorte Krogsgaard, der stiller Radio24syvs kulturjournalist René Fredensborg spørgsmålet.

De to sidder i Billedsalen på Vallekilde Højskole, de er godt i gang med P1’s interviewserie ’Sommergæsten’. Intromusikken er feel good studiefunk iblandet fuglefløjt. Sommerligt. En flok radiohøjskolekursister lytter med og klapper høfligt. Snakken går på Fredensborgs kontroversielle succeser som journalistisk provokritiker af kulturelitens magt og kammerateri. Han fortæller om dengang, han med skjult kamera forsøgte at bosætte sig på Christiania og blev truet med bank. Han retfærdiggør sin kontroversielle artikel i Filmmagasinet EKKO om selvoplevet cokekammerateri i filmstøttesystemet, der fik en filmkonsulent fyret. Han kalder sig »en lonesome cowboy«, der hellere skyder sig baglæns ud af en bar end bliver del af et fællesskab. Han vogter, siger han, over skatteborgernes penge, der bliver brugt på kunst og kultur for de få (fra København).

»Jeg er nok nærmere en antihelt, fordi jeg sætter mig selv på spil og bliver frygtelig upopulær i visse kredse,« svarer han på Krogsgaards spørgsmål og tilføjer: »Og så er der andre, der tager mig til sig.«

En elitekritisk kulturjournalist taler om sig selv i en andens kulturprogram. De er begge forfængelige, de vil begge gerne elskes. Den ene er klassens såkaldt frække dreng, der hellere rækker tunge for ofte end for sjældent. Han er helt repræsentativ for den folkelige, dristige og fejlbarlige radiokanal, som han som vært og redaktør har det daglige kulturmagasin AK24syv på. Den anden er klassens dygtige duks, hun er garvet og velforberedt, hun har sine spørgsmålskort klar i skødet, hun har en tidsplan over samtaleemner og småindslag, og hun afbryder hellere samtalen, før den bliver rigtig spændende eller overraskende, frem for at overskride tidsplanen. Hun er helt repræsentativ for P1, hvis største fejl er ikke at turde noget som helst.

’Sommergæsten’ er feel good ’kløen på ryggen’-journalistik, der repræsenterer alt det, som Fredensborg siger, at han kritiserer, når han langer ud efter kolleger, der er spændt for eliteinstitutionernes ’PR-vogn’ og som er underlagt den gode smag, som ’Bermuda-firkanten’ – Louisiana, Zentropa, Politiken og Gyldendal – repræsenterer. Imens charmerer han ukritisk vært og publikum med sin jyske no bullshit-facon og lapper anerkendelsen i sig. Krogsgaard udfordrer ikke Fredensborgs (anti)heltefortælling – bortset fra hyggelig prikken til det tilsyneladende paradoks, at han kritiserer selvfedmen og rygklapperiet i den medieby på Roskilde Festival, som han selv står og drikker i. Men det paradoks indrømmer Fredensborg, hvilket er hans strategi og logik: Man skal kritisere indefra. Have magt for at kritisere magten.

Men når Radio24syvs elitekritiske kulturjournalist således bliver hyggepromoveret på elitære P1, så udstiller det begges udfordringer. Fredensborgs handler om anerkendelsessygens paradoks. Når han siger, at han er en antihelt, som vover at gøre andre vrede, så siger han det til en elite af værter, publikum og lyttere, som han snarere håber vil elske ham. Men det tager stadig brodden af hans kritiske, antielitære projekt.

P1’s endnu større udfordring er at ’slippe spørgsmålskortet’, at invitere improvisationen og blot snerten af galskab indenfor, at give rum for eksperimenter, der ikke er planlagt til døde, at slippe ideen om, at den lyd, der kommer ud af radioen, skal være én lang kagedej af letfordøjelig, flink flowradio for forandrings- og provokationsallergiske lyttere. Når de efter sommeren omlægger store dele af sendefladen og blandt andet laver et dagligt eftermiddagskulturprogram (hej, AK24syv!), så har de en chance for et nødvendigt selvopgør, som kontrasten til konkurrenten har synliggjort.

Og når en så kontroversiel og bevidst selvmodsigende mand som René Fredensborg (selv)hylder kritisk kulturjournalistik, burde han som minimum besvares af samme. Eller også burde han selv lave rav i den. Men det har alle altså måske for meget rygkløe til. Det er jo sommer. Der er ikke tid til spørgsmål fra salen, fastslår Krogsgaard. Hvis du klør min, så klør jeg din.

Katrine Hornstrup Yde er kulturskribent og anmelder.

Klummen i morgen: Julie Løntoft

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Vibeke Rasmussen

"hej, AK24syv!"

Hæ-hæ, præcis: "So ein ding muß vi nok også hellere haben."

Men vil DR nu også seriøst tage handsken og konkurrencen op, for det er vist længe siden, at DR oprigtigt har interesseret sig for at formidle kulturstof. – I øvrigt lyder 'DR' og 'seriøs kunstformidling' som inkompatible størrelser.

P1s daglige kulturprogram fx, som engang var på en halv time og lå på et fast sendetidspunkt, blev pludselig både flyttet rundt på sendefladen og sendetiden blev bid for bid forkortet. Jeg mistede til sidst helt orienteringen om, hvor det var at finde og opgav aflytningen. Desuden bestod indholdet på det tidspunkt også efterhånden hovedsageligt af dels omtale, dels afspilning af musik, og det er der jo så mange andre kanaler, der tager sig af, så …

Og på tv-siden? Suk! Kulturformidlingen dér består vist hovedsageligt af Adrian Hughes. Altid i front. Og til tider i diverse forklædninger (wtf?).

Så det skal blive spændende at følge. Og til trods for at erfaringen (med DR!) tilsiger en vis portion skepsis, har man jo altid lov at håbe det bedste. Selv som meget begejstret lytter til AK24syv og deres ofte skæve vinklinger i formidlingen af kulturstof, kan jeg godt unde dem konkurrence. Og unde os lyttere den gensidige konkurrence. Hvis altså …

Morten Balling

Kultur er ikke det samme som kunst. Ordet kultur stammer fra landbrug, hvor man kultiverer jorden. På samme måde siger man at mennesket kultiveres via indlæring. En måde at definere kultur på, er det menneskeskabte, det modsatte af natur. En anden definition af kultur, er måden vi plejer at gøre tingene på. Kunst kan defineres som kreativt sammensatte elementer, med det formål at tale til beskuerens sanser og følelser. Kunstens rolle er bla. at kritisere kulturen. Men kunsten er også menneskeskabt, og dermed selv en del af kulturen. Så kunsten skal kritisere sig selv. Måske er det dét som er så svært :)

Peter Brandt

P1's omlægning lyder som mere letfordøjelig flowradio. "Historie, kultur og livsstil i en hel og sammenhængende flade hver eftermiddag fra klokken 14-16." Ikke meget galskab eller personlighed i det.

Vibeke Rasmussen

Hæ Peter, dér tror jeg nu, at du tager fejl. Der skal nok blive masser af 'personlighed' … fra kælent pludrende studieværter!

Men alvorligt talt er jeg enig i din skepsis. Og 'letfordøjelig' synes i det hele taget at være kodeordet for alt for mange af DRs programmer.

Nu har jeg fx givet mig tid til at lytte til den ovenfor omtalte samtale, men det animerer bestemt ikke til aflytning af flere. :(

Engang udstyrede man hver enkelt 'sommergæst' med en mikrofon og en producer, der tog sig af afviklingen af udsendelsen, det tekniske samt afspilning af de ønskede musiknumre. Det kom der ofte rigtig god lytteradio ud af. De inviterede kunne skam selv! Ofte overraskende godt, rørende, oplysende, underholdende, interessant, vedkommende.

Nu skal konceptet 'Sommergæsten' vist mest underholde. Og gæsten helst ha' 'kendisfaktor'. Værten lyder, som forsøger hun at balancere den velkendte kælne DR-tone med noget, der, tror jeg, skal forestille kritisk journalistik. Det virker lidt … skizofrent. Desuden er der nu også publikum tilstede. Et publikum der tydeligvis også er indstillet på at skulle underholdes og mores, så de griiiner af snart sagt hvad som helst, der bliver sagt.

Endnu engang, igen-igen, mindes jeg Christian Braad Thomsens ord om – i forbindelse med DR-tv men lige så sandt, blot ved brug af andre midler, i forbindelse med DR-radio – at DR prøver at "reducere os alle til bimmerbørn".

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE1955481/drs-tv-journalister-ha...