Klumme

Det er nu lidt mærkeligt

Trykkefrihedsselskabet er tilsyneladende ufrivilligt blevet fanget in flagrante med højrenationalist. Sagde han slet ikke noget, de studsede over?
Debat
26. juli 2014

De har floreret på nettet i nogen tid. Først i netaviserne P77, DenFri samt Modkraft, inden billederne endte i BT under overskriften: »Se de afslørende billeder: DF-topmedlem hyggede med militant nazist.«

Billederne fra Trykkefrihedsselskabets sommerhus under folkemødet i juni på Bornholm, hvor seks af beboerne på et af dem har lagt armene over skuldrene på hinanden og, i ens T-shirts, er stillet op til et gruppefotografi ude på græsplænen. Fra venstre: medlem af bestyrelsen i Trykkefrihedsselskabet Torben Mark Pedersen, selskabets næstformand og folketingskandidat for Dansk Folkeparti Aia Fog, bestyrelsesmedlem Kit Louise Strand, tidligere PET-agent Morten Storm, den tidligere talsmand for Danish Defence League André Eiby samt Trykkefrihedsselskabets formand, datter af Søren Krarup og medlem af Danmarks Radios (DR) bestyrelse, Katrine Winkel Holm. Et femte medlem af Trykkefrihedsselskabets bestyrelse, Marianne Myrup, har taget billedet.

Hvordan André Eiby, eller André Daner som han kalder sig, endte med armen over skulderen på Katrine Winkel Holm er uklart, da hverken han eller Morten Storm, som han kom sammen med, efterfølgende har kommenteret historien. Aia Fog forklarer, at Morten Storm – som Trykkefrihedsselskabet havde inviteret til Bornholm for at tale om islamisme og »radikaliseringstendenser i Danmark« – medbragte en »ven«. Torben Mark Pedersen fik indtryk af, at André Eiby var Morten Storms »bodyguard«, da han forinden henvendte sig for at komme med til folkemødet. Katrine Winkel Holm bruger ordene »en slags assistent«.

Under alle omstændigheder tager alle tre afstand fra, hvad de siden har erfaret om André Eibys politiske holdninger. Alene i år har André Eiby deltaget i to demonstrationer arrangeret af Danmarks Nationale Front (DNF), og tidligere har han flere gange optrådt maskeret og bevæbnet på sociale medier, ligesom han har offentliggjort et billede af sig selv holdende et banner for den nazistiske gruppe Blood & Honour samt Combat 18.

Andre Eiby havde ganske vist angiveligt om aftenen, efter debat-arrangementet, fortalt om sine tidligere domme for vold og våbenhandel og tilknytning til »forskellige nationalistiske grupper«. Men både Torben Mark Pedersen og Aia Fog beskriver André Eiby med ord som »høflig«, »venlig« og »velformuleret«.

Katrine Winkel Holm er lige så overrasket.

»Jeg kan ikke huske, hvad han har fortalt, og hvad han ikke har fortalt. Jeg deltog ikke i middagen, fordi jeg havde migræne. Men jeg synes heller ikke, at det er så fantastisk vigtigt. Det korte af det lange er, at hvis vi havde vidst, at han havde forbindelse til Blood & Honour, som er et decideret modbydeligt slogan, så havde han ikke siddet til middag i vores sommerhus. Han kom som vores gæst, og vi er høflige og gæstfri, så bagefter viser det sig, at han har en fortid. Sådan noget sker jo, og længere er den ikke. Det er kun den ekstreme venstrefløj, der vil gøre en historie ud af det,« siger Katrine Winkel Holm til BT.

Trykkefrihedsselskabet skal selvfølgelig ikke høre for, at de er høflige og gæstfrie mennesker, som fordomsfrit slår dørene op for fremmede. Et billede eller besøg beviser ingenting. Men det er nu lidt mærkeligt.

Sagde André Eiby virkelig aldrig noget under diskussionerne i sommerhuset – der vel også kom ind på »radikaliseringstendenser i Danmark« – som vakte deres mistanke.

Noget som netop var radikalt? Eller lød det bare ikke sådan?

’André Daner’ breakede oprindelig selv historien på Facebook med følgende betragtning om sommerhusopholdet, som han illustrerede med de nu berømte/berygtede billeder:

»Aften #2 havde Morten holdt sit foredrag for et tætpakket publikum på »Hut Li Hut« - Caféen, så Morten og jeg driblede gennem byen, efter en del humle og gode samtaler, så gik turen nu til Rønne Sygehus hvor Morten skulle have pillet et stykke glasskår ud af sin fod. Da vi sent om aftenen endelig kom tilbage til de andre, havde de lavet den dejligste aftensmad, og masser af det. Jeg vil endnu engang gerne takke TFS (Trykkefrihedsselskabet, red.) for turen, den bliver ikke glemt foreløbig he-he ...«

Kim Kristensen er politisk reporter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Nej, det er ikke let ikke at være Marie...