Læserbrev

Fælles ansvar for bæredygtig mode

Debat
9. august 2014

Modeugens fokus har i år været bæredygtighed. Men hvis ansvar er det, at mode- og tekstilsektoren bliver bæredygtig? Ved et velbesøgt debatmøde på Christiansborg torsdag, blev der spurgt: »Er det industriens, forbrugernes eller politikernes ansvar?«

Mit eget svar hertil er, at det er et fælles ansvar, et delt ansvar, som kræver noget af alle. Det er kendt, at tekstilindustrien er en vigtig sektor i Danmark i form af eksport og beskæftigelse. Samtidig er sektoren en af de mest forurenende og ressourcekrævende i verden med betydelige potentialer for forbedringer.

Den 4. august udtaler en af dansk modes mest markante skikkelser, Eva Kruse i Information, at modebranchen har en moralsk forpligtigelse til at blive bæredygtig, og efterlyser samtidig opmærksomhed fra politikerne. Der er derfor brug for en dialog mellem designere, industri, brancheorganisationer og politikere. Jeg kunne godt tænke mig klarere svar på, hvad vi som lovgivere kan gøre bedre for at fremme bæredygtighed i sektoren.

Et af svarene er, at vi skal gentænke den måde, vi laver forretning på. Vi har et politisk ansvar for at føre samfundet væk fra en ’brug og smid væk-kultur’ og mod en ’brug og send tilbage eller genanvend-kultur’. Det kræver til gengæld, at vi begynder at se aflagte produkter, som ressourcer der kan genanvendes og værdiskabe i stedet for blot at energiskabe gennem forbrænding.

Nye forretningsmodeller

Det kræver viden at vælge kvalitet, der holder, og det kræver ekspertise at kunne reparere kvalitetstøj i stedet for at smide det ud. Jeg vil gerne i dialog med alle interessenter om, hvad det så præcis er, vi kan gøre som politikere for at understøtte og skabe den viden.

Vi kan eksempelvis understøtte de bæredygtige initiativer ved at hjælpe til med udviklingen af nye forretningsmodeller, udviklingen af bedre retursystemer til genanvendelse af materialer og effektiv mærkning, så der let dannes overblik over tøjets effekt på miljøet.

I artiklen nævner Eva Kruse flere initiativer, som eksempelvis mere bæredygtige materialer, der kan understøtte og skabe bæredygtig værdi i branchen. For at disse initiativer skal lykkes, og for at de gode erfaringer kan blive delt på tværs af virksomheder, kræver det en fælles debat, som jeg, som politiker, vil gøre mit ypperste for at fremme.

Lone Loklindt (R), formand for Miljøudvalget og ordfører for miljø, handel, udvikling og menneskeret

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her