Læsetid 6 min.

’Jeg er ældre end Bjarne Corydon’

Hele mit liv har det været et grundvilkår, at ministre, i særdeleshed finansministre, var væsentligt ældre end jeg. Når jeg ser på Bjarne Corydon, er det svært at begribe, at han er et år yngre end jeg – han virker langt mere voksen på den der ’væg til væg’-agtige måde
Selv om Mads Brügger er 42 år, er han ikke helt sikker på, at det er ensbetydende med, at han rigtig er blevet voksen. Her fotograferet med sønnerne i 2011

Selv om Mads Brügger er 42 år, er han ikke helt sikker på, at det er ensbetydende med, at han rigtig er blevet voksen. Her fotograferet med sønnerne i 2011

Sofie Amalie Klougart
8. september 2014

Kort tid efter jeg fyldte 40, fandt jeg mig selv i New York, løbende ned af 5th Avenue med et longboard i armene, altså et ekstra langt skateboard. Selv om jeg havde travlt med at nå flyveren til København, havde jeg alligevel brændt dyrebare minutter af på at købe brættet. Nu var jeg sent på den.

Lidt efter stod jeg i en hotelreceptionen, svedig og febrilsk, med mit longboard i armene og forhørte mig hos smuk receptionist, om jeg stadig kunne nå mit fly.

»Having an age crisis, are we?« spurgte hun spydigt.

Men jeg havde egentlig ikke alderskrise. Min alder blev først kritisk to år senere, sådan omtrent nu, hvor jeg for første gang er blevet bevidst om en pinefuld og dybt besynderlig kendsgerning: Jeg er ældre end Bjarne Corydon.

Hele mit liv har det været et grundvilkår, at ministre, i særdeleshed finansministre, var væsentligt ældre end jeg, og når jeg ser på Bjarne Corydon, er det svært at begribe, at han er et år yngre end jeg – han virker langt mere voksen. Men jeg er altså 42 år gammel, og selv om dette tal ifølge Douglas Adams’ Håndbog for galakseblaffere er svaret på alt, er jeg ikke rigtig sikker på, om det er ensbetydende med, at jeg rigtigt er blevet voksen. Jeg er i hvert fald ikke i stand til at projicere den samme uigennemtrængelige ’væg til væg’-voksenhed, som Corydon er.

Besøg af havfruen Wendy

Jo ældre jeg bliver, des mere tænker jeg på min far, og hvor naturligt og ubesværet han mestrede den mystiske kunst at være en voksen mand. Jeg har en udpræget fetichistisk natur, og som barn holdt jeg meget af at studere hans udstyr: Hans hyttesko med messingbidsler, hans undertøj, som alt sammen var hvidt og af samme mærke, hans jakkesæt, hans lommeknive, hans tegnebøger, hans barberudstyr, hans lighter og hans piber. Jeg hørte nøje efter, når han lærte mig, at man altid kan bedømme en mands karakter på hans skotøj, og at bælte og sko altid skal matche, og jeg elskede at kigge på, når han bandt sine slips.

Det mest voksne, jeg vidste, var, når han kom hjem fra arbejde med attachémappen i hånden, og tog sin Burberry trenchcoat af, og skænkede en whisky med soda til min mor og sig selv. Enten var det Famous Grouse eller Chivas Reagal, de drak, og i mens talte de om politik og udvekslede sladder og rygter, og jeg tænkte hver gang: »Årh ja, hvor er det bare voksent.«

Nu har jeg selv drengebørn, og de er cirkus på den alder, hvor jeg selv blev bevidst om de voksnes verden. Begge mine drenge, som er seks og ni år, er i øjeblikket vildt optagede af, hvad det vil sige at være en rigtig mand – det er ikke noget, jeg har podet dem med. Anstødsstenen har derimod været tegnefilmen Kong Neptuns Krone, hvor Svampebob Firkant og søstjernen Patrick drager ud på en episk færd for at bevise, at de er rigtige mænd og ikke bare nogle små pattebørn. Undervejs snyder havfruen Wendy dem til at tro, at hun har tryllet dem om til rigtige mænd, men i virkeligheden har hun blot klistret falske overskæg på dem. Tricket virker dog, og Svampebob og Patrick bryder glade ud i sang om, at »nu vi er mænd med rigtige overskæg, nu er vi mænd med underbuks med læg«.

Pointen synes at være, at fuldvoksen mandighed er en konstruktion, og trolddommen varer kun ved så længe, man ikke er bevidst om, at det hele bygger på snyd.

Måske Bjarne Corydon har haft besøg af havfruen Wendy?

Drik aldrig små fadøl

Men altså; jeg har et lille publikum til min adfærd som 42-årig mand, og det tager jeg meget alvorligt. Nogle af de ting, min far lærte mig – f.eks. at en rigtig mand altid bestiller store fadøl, for intet er så uklædeligt som en mand med en lille fadøl i hænderne – giver jeg videre til mine sønner. Men jeg fortæller dem også, hvad min mor lærte mig; nemlig at en voksen mand skal kunne stryge sine skjorter selv og have rene og kortklippede negle.

»Kaptajn Haddock er en rigtig mand, far,« siger min ældste søn alvorligt, når jeg læser Tintin med dem om aftenen.

»Ja, det ER han nemlig,« svarer jeg, selv om han jo helt åbenlyst også er koleriker, funktionel alkoholiker, og ude af stand til at have normale relationer til kvinder – men det var ligesom ikke rigtig noget, man snakkede om, dengang Hergé slog sine streger.

I dag, når jeg læser Politiken, falder jeg over en kommentar, hvor et medlem af Livmoderfeministisk Basisgruppe skriver, at hun »ville ønske, at hendes søn bliver bøsse«, så han slipper for at skulle forholde sig til, hvor forvansket og misvisende et billede nutidens mænd får af kvindekroppen gennem medierne. Og så tænker jeg, at mine sønner kommer til at vokse op i en skør, skør verden, som er langt sværere at navigere i, end den jeg selv er rundet af.

Som lagkage i regnvejr

Fysisk har jeg det fint med at være 42, selv om min ven Mikael Bertelsen siger, at det hele ændrer sig til det værre, når man er kommet over 45. Jeg kan godt lide at have en voksen mands krop, med en voksen mands arme og en voksen mands skægstubbe. I min adfærd forsøger jeg at være mig min alder bevidst og har f.eks. erkendt, at en mand i 40’erne ikke må drikke sig brandstiv, for så tænker folk, at der noget alvorligt galt. Det er heller ikke så klædeligt at stå på longboard, når man er 42, må jeg nok indrømme. På den anden side kan en mand i 40’erne tillade sig at ryge pibe og gå med hat uden at virke latterlig. Det har jeg bestemt tænkt mig at udforske.

Nogle gange kigger jeg mig i spejlet og frygter, at mit ansigt snart falder totalt sammen, ikke mindst fordi jeg stadig ryger cigaretter. Men så tænker jeg på et billede af digteren W.H. Auden i hans ældre år, hvor hans ansigt var så furet, at det, med hans egne ord »lignede en lagkage, der havde stået ude i regnen«. Hvis jeg får et ansigt som det, vil jeg være glad, for Auden var allersejest som gammel.

Fjoller videre

I Stefan Zweigs sidste bog Verden af i går, beretter han om det habsburgske Wien. Her var det en cause celebre, at man ansatte den 38-årige Gustav Mahler som direktør for den kejserlige opera, for gik det virkelig an at betro så vigtig en stilling til så ungt et menneske?

I det gamle Wien stolede man ikke på folk under 40. I dag er det på mange måder lige omvendt, man stoler ikke på en person over 20, og dagligt møder jeg mennesker på min egen alder, der klæder sig som teenagere og forgæves forsøger at træne sig til teenagekroppe.

Men når jeg retter blikket ud i verden, ser jeg, at mænd i begyndelsen af 40’erne, virkelig sætter fut i fejemøget for tiden – apropos Bjarne Corydon: Julian Assange er i begyndelsen af 40’erne, og det er kaliffen af Islamisk Stat, Abu Bakr al-Baghdadi, også, og de er jo ikke synderligt ’fyrre, fed og færdig’-agtige – uden sammenligning hinanden imellem og mig selv i øvrigt.

Jeg har meget, jeg gerne vil nå at udrette, før jeg fylder 50. Hvis jeg er bange for noget i forhold til min alder og fremtiden, er det, at jeg bliver magelig og sløver hen åndeligt. Derfor tænker jeg ofte på visdommen i det råd, som Steve Jobs gav til de studerende på Stanford Universitet tilbage i 2005: »Bliv ved med at være sultne, og bliv ved med at være fjollede.«

Måske var det derfor, jeg købte dét longboard.

Mads Brügger er programchef på Radio24syv

Hvordan oplever du den alder, du er nået til? Del dine helt personlige overvejelser, oplevelser, frustrationer og glæde ved din alder via linket her. Så publicerer vi de bedste påjournalen ‘10, 20, 30...‘

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Jørgen Steen Andersen
    Jørgen Steen Andersen
  • Brugerbillede for Olaf Tehrani
    Olaf Tehrani
  • Brugerbillede for Trille  Hassager
    Trille Hassager
Jørgen Steen Andersen, Olaf Tehrani og Trille Hassager anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Ivan Gullev

Typisk Rdio Møller sludderi :»Bliv ved med at være sultne, og bliv ved med at være fjollede.«
Tag dog at gøre noget Brügger uden sniksnak - eller kald ham Mads!

Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Du virker nu meget voksen eller væg til væg-agtig, som du siger Mads, især som du står der foran dit parcelhus med dine sønner, 17 år yngre en mig - som stadig er ungkarl, cyklist og bor alene på 38 m2, uden at eje hverken en uddannelse et slips eller et jakkesæt . Til gengæld har jeg fire guitarer. Men jeg kan godt følge dig, når det kommer til Bjarne Corydon. Denne mægtige mand kunne i princippet være min søn.

Bill Atkins, Jørgen Steen Andersen, Morten Bonde, lars abildgaard, Michael Reves, Gert Selmer Jensen og Thomas Borghus anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dan Johannesson
Dan Johannesson

Mads Brügger, du har en skøn humor, og den vanlige ironiske distance er også som altid intakt hos både dig og Berthelsen. Det eneste ærgerlige ved alt dette, er at det meget sjældent bliver tydeligt hvad du / i egentlig mener. Og det er trods alt det aller mest interessante ved et menneske, eller det mest trivielle, afhængigt af indholdet.

Men jeg ville sætte pris på hvis du og Berthelsen ved lejlighed turde eksperimentere så meget med livsvisdommen og alderdommens øvrige velsignelser, at i fik mandshjerte nok til at lade sløret af ironi falde, ægte og definitivt.

Ærlighed og integritet er nemlig noget af det mest voksne, og mest beundringsværdige en fader kan lære sine børn, eller en vært kan dele med sine lyttere / seere.

Mikkel Mortensen, peter fonnesbech, Jørgen Steen Andersen, Morten Pedersen, lars abildgaard, Ib Christensen, Britt Kristensen, Vibeke Rasmussen og Paul Peter Porges anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Helene Kristensen
Helene Kristensen

Mads Brügger, du vil ikke finde noget af værdi ved at sammenligne dig med Bjarne Corydon. Du vil måle dig med et fantasifoster, den mand viser intet af sig selv, kun et billede - det han ønsker at vise udadtil. Personligt ville jeg aldrig købe en brugt cykel af en person, der ikke tør eller kan vise det rigtige billede frem, den rigtige person.

Jørgen Steen Andersen, Michael Reves, Gert Selmer Jensen, Ib Christensen, Per Bruun og June Beltoft anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars  Wennesen

Bjarne Corydon ?? ( eller CoryDONG ) for nu at blive i de termer......
Jeg er et år ældre end statsministeren !!! Se DET er sgu kritisk. Jeg føler at jeg burde tage hende i skole hvergang hun hun ævler løs om løst og fast. Noget i stil med: " ja ja, du bli'r klogere min tøs"

Jørgen Steen Andersen, lars abildgaard, Jens Illum, Rune Petersen og Martin Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Frans Kristian Randlev Mikkelsen
Frans Kristian Randlev Mikkelsen

Hvordan i alverden VOVER Mads Brügger at antyde, at der skulle være noget som helst skørt i, at en kvinde håber, hendes søn bliver bøsse? Er han da overhovedet rigtig klog? Ønsker han fuldstændig at eliminere sig selv fra Danmarks kulturelle scene med et enkelt hug? Ønsker han at fordømmes til de fordømmendes helvede af 11 af Danmarks 12 biskopper? Hvad foregår der? Hvorfor er homofobi-inkvisitionen ikke allerede på pletten? Nu må verden bryde sammen.

Brugerbillede for kenneth jacobsen
kenneth jacobsen

Kristian Randlev

Det er bestemt ikke så ringe at få en halv vind til at blive en storm i et glas vand.

Jørgen Steen Andersen, Morten Ubbesen, lars abildgaard, David Zennaro, Lise Lotte Rahbek, Michael Reves og Jens Illum anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for olivier goulin

Jeg kan nu godt følge Mads Brygger i det med at være 'ældre end finansministeren'.

Lige rundet de 50, undres jeg også med jævne mellemrum over, at denne verden efterhånden regeres af folk yngre end jeg. Jeg vil tro, at det en ganske almindelig følelse for mange, der krydser den alder, hvor man 'overhales af yngre mennesker'. Den ledsages ofte af en anden følelesen af, at nu kan det kun gå den forkerte vej. Disse grønskollinger har jo ingen livserfaring :-)

/O

Jørgen Steen Andersen, Morten Ubbesen og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Eriksen

De har nu samme frisure - er det ikke noget med karriere?
Hvorfor er alder så vigtig i dag?
Er det ikke personligheden, der tæller - eller er det socialklassen - eller hvor meget magt, man har?

Brugerbillede for Frans Kristian Randlev Mikkelsen
Frans Kristian Randlev Mikkelsen

Kenneth Jacobsen - Det lyder jo ikke til, Mads Brygger synes, det er en halvligegyldig problematik, at bøssehæren og dens medløbere har kompliceret ungdommens famlen sig frem igennem kønslivet yderligere med deres statslige, kommunale og kirkelige propagandaoffensiv for anti-sex, som vi alle tvinges til at betale for.
Men at høre det kræver selvfølgelig, at man kan læse.

Brugerbillede for randi christiansen
randi christiansen

Det handler ikke om alder men om evnen til at insistere på det gode, sande, skønne og retfærdige.

Anne Eriksen, Eva eldrup, Jørgen Steen Andersen og Michael Reves anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Arne Lund

- og hvorfor er det så, at hvad Mads Brügger mener om Corydon, er så vigtigt for læserne, at han kan få mulighed for at blæse sine ligegyldigheder ud i Informeren? Kunne spaltepladsen ikke ære brugt til noget mere relevant? Fx djøj-kastens magttyranni, eller departementchefstyret.

Brugerbillede for georg christensen
georg christensen

Når en person, som dig, med 42 år på bagen, ikke er kommet videre, er det helt sikkert ikke samfundets skyld men din egnen "egoistiske" illusoriske tankegange, som har ført dig på din egen afgrund. Mit håb, er bare , at dine børn, ikke kommer til at lide under dine egne "ego" tripperier.

Brugerbillede for georg christensen
georg christensen

Jeg er ældre, som både du og corydon er: Som finansminister, burde "bybudet" for længst, have forstået, at "Euroen", samt tilknytningen dertil, har et gigantisk problem, den har endnu ikke forstået, at al sammenhandel med den, kun accepteres på "Eurobetingelser", alt andet udelukkes. Samhandel beskattes, hvis ikke Euroen accepteres. Præcist det samme som dollaren forsøger. Hvis dette lille "bagatel", er klaret, vil det vise sig, hvem der er størst og har størst "troværdighed".