Interview

Duellen: ’Reformkrav er detailorienterede’

Reformkravene levner ikke meget frihed til, at de kan tilpasses virkeligheden på uddannelserne, mener Ralf Hemmingsen, formand for Rektorkollegiet og rektor på Københavns Universitet
23. september 2014

Fremdriftsreformen er blevet udformet, uden at universiteterne har været involveret i processen. Det har vi flere gange beklaget, men der har ikke været megen lydhørhed fra politikerne, så vi forsøger at få det bedst mulige ud af situationen. Reformkravene er meget detailorienterede, så vi oplever ikke, at der er levnet ret meget frihed til at tilpasse dem til universiteternes uddannelser.

Vi prøver at indrette uddannelserne, så der er mobilitetsvinduer til for eksempel udvekslingsophold, men jeg kan godt forstå, hvis de studerende bliver mere betænkelige ved at tage ud, hvis de risikerer at skulle arbejde dobbelt så hårdt, når de kommer hjem. For slet ikke at tale om, at de kan miste deres SU, hvis de kommer bagud.

Derudover vil der jo stadig være mulighed for at vælge nogle særlige valgfag eller uddannelsesprofiler, men det står helt klart, at fleksibiliteten bliver mindre med fremdriftsreformen. Der er vi bundet af de lovændringer, som reformen har medført. En anden stor udfordring, som fremdriftsreformen helt klart bærer med sig, er at levne plads til, at de studerende har mulighed for praktik, udveksling og studierelevant arbejde ved siden af deres studie. Vi ville rigtig gerne udvikle alternative uddannelsesformer, hvor studerende kan fordele arbejdsindsatsen ligeligt mellem universitetet og en relevant erhvervsvirksomhed, men det kan vi ikke på grund af fremdriftsreformens krav om obligatorisk tilmelding til 60 ECTS om året.

I forhold til læringsmiljøet er der dog ikke nødvendigvis en modsætning imellem at forstå stoffet i dybden og følge sit studium på normeret tid. Der, hvor jeg til gengæld tror, at der kan opstå problemer, er, når de studerende skal tage mere end 60 ECTS om året, fordi de har dumpet i et fag eller er blevet forsinket af et udlandsophold. Der synes jeg, reglerne er blevet for firkantede, og jeg kan godt være bekymret for, at mange studerende vil føle sig så pressede, at de dropper ud. Og så er der jo virkelig tale om spild af talent og af samfundets uddannelsesinvesteringer.

Så vi kommer til at intensivere vores vejledningsindsats, for jeg kan godt frygte, at en konsekvens af reformen vil være et øget frafald. Men vi vil følge konsekvenserne meget nøje, også i forhold til hvor mange administrative ressourcer der skal bruges på at håndholde de studerende mere, end vi har gjort hidtil.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu