Læserbrev

Integrationskrav er umenneskelige

6. september 2014

Min ægtefælle Sana og jeg har været gift i 10 år, men vi har dog kun boet i Danmark siden 2011. Det skyldes selvfølgelig den DF-dikterede integrationspolitik. Vi opfyldte ikke kravene for familiesammenføring i Danmark, men heldigvis stod andre klar med åbne arme – det blev til seks et halvt år i dejlige Malmø. Så burde alt vel være fryd og gammen, men i dag føler jeg stadig, at den danske udlændingepolitik er unfair og umenneskelig.

Javel, jeg kunne bare have giftet mig med en pige fra Danmark eller EU – wupti, ingen problemer. Men nu blev det en pige fra Pakistan – og for at gøre tingene værre – et ægteskab mine forældre havde arrangeret, ej at forveksle med tvangsægteskab.

Fra begyndelsen havde vi indstillet os på, at vi ville flytte tilbage så snart som muligt. Vi tog troligt toget over grænsen hver dag, hvor knægten kom i dansk institution og Sana gik til danskundervisning, som blev betalt af egen lomme. Vi havde en skøn tid i Malmø, men hjemme i lejligheden glædede jeg mig altid til at komme hjem til Danmark, og der var hele tiden den nagende følelse af at være landsforvist.

Hvad fik DF ud af de skærpede krav? For mig at se opnåede DF i vores tilfælde ikke andet end at forsinke integrationen med de seks et halvt år, vi opholdt os i Sverige. Politikken har muligvis været med til at forhindre nogle tvangsægteskaber – ægteskaber, som aldrig burde finde sted, men som desværre var og er en del af flere kulturer. For os andre – flertallet – er det ren straf.

Integration

Hvad resten af familien angår går min knægt på otte år i den lokale folkeskole, og min datter på fire år går i børnehave. Som hos mange andre forældre er kalenderen fyldt med forældremøder, klasse- og børnehavefester, julearrangementer, fastelavn, fødselsdage, besøg af skolekammerater – ja, you name it.

Er vi integrerede nok? Nogle vil mene nej, da vi jo stadig ikke spiser svinefrikadeller og ikke drikker alkohol. For dem vil glasset altid være halvt tomt. For mig at se går integrationen begge veje, de etniske danskere skal også integrere sig og lære at begå sig i dette – om man vil det eller ej – multikulturelle samfund. Her kunne politikerne måske gå forrest med et godt eksempel?

Men det sker ikke. Indvandrerspørgsmålet ser ud til at blive et af de store emner ved det kommende folketingsvalg. Ærgerligt at befolkningen lader sig forblænde – igen.

Usman Zahoor Ahmed, København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu