Læserbrev

Store museer er som en tur i IKEA

Debat
18. september 2014

Der har her i avisen været en del fokus på kunstmuseernes blockbuster-udstillinger. Og der har dannet sig et tydeligt mønster. Store danske kunstmuseer er ved at forvandle sig til kun at være politisk og socialt korrekte kulturoplevelser.

I udstillingen om Frida Kahlo på Kunstmuseet Arken skulle man fokusere på Frida Kahlos turbulente personlige liv, og sætte hendes malerier ind i en kærlighedsdramatisk kontekst. I udstillingen om Edvard Munch på Aros handlede det som altid om hans sindstilstand, og billedene skulle tolkes ud fra det kendte narrativ om den ustabile og angst person. Men der er andre relevante og interessante måder at se kunsten på, for eksempel med samtiden som kontekst. Men hvem kan efterhånden tillade sig at tænke så vanvittige kætterske tanker?

I Olafur Eliassons udstilling skal vi nu opleve »Nærvær. Sansning. Engagement. Museet som et åbent, levende sted, der involverer krop og sjæl. Og hvor vi som gæster må træde i karakter, tage aktivt del og sætte os selv i spil«. Så hvis jeg får tanker om menneskets kontrol af naturen, Islandske vulkaner, vores absurde placering mellem kultur og natur eller vores position i en klimakrise, er jeg så på vildveje? Personligt har jeg det sådan, at hvis jeg skal have en manual, foretrækker jeg at få den i forbindelse med et køb i IKEA. Og ikke i forbindelse med et udstillingsbesøg, hvor mine tanker normalt kan få frit løb.

Den frie fortolkning

Flere kritikere har sagt, at det ikke er på de store museer, man finder den mest frie fremstilling og formidling af kunst. Men det burde være museerne, publikum, tiden og strømningerne, der egenrådigt bestemmer det. Men den frie fortolkning hører for tiden tilsyneladende ikke specielt godt hjemme på større danske kunstmuseer.

Det er en skam for er den frie fortolkning ikke en af de særlige og vigtige kendetegn ved kunst? Og er det netop ikke en af de ting, der gør at kunst adskiller sig fra de fleste andre ting i livet?

For mit vedkommende synes jeg det er en af de allermest stimulerende ting, og jeg tror at hvis det fjernes, bliver et besøg på et af de store kunstmuseer til noget på linje med et besøg i IKEA.

Søren Storm Kristensen, København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her