Jeg har en vane med at have TV 2 Nyhederne kørende, mens jeg stryger. På den svenske valgdag var det ved at koste mig en skjorte. For på TV 2 News analyserede Holger K. Nielsen og Uffe Ellemann valget, og pludselig spørger en af studieværterne: »Uffe, hvad ved vi så om Feministisk Initiativ?« Uffe tøhø’ede og sagde: »Jeg ved, at de ikke har megen humor. Jeg fortalte engang en repræsentant fra Feministisk Initiativ, at jeg skam godt kunne lide kvindebevægelser – specielt dem, kvinder laver med numsen, når de går. Og det synes hun ikke var sjovt – tøhø!«
Holger K. Nielsen og studieværterne – én af hvert køn – tøhø’ede med, og så gik de videre til næste emne. Jeg sved næsten en skjorte af, for hvad fanden skete der lige der? To tidligere partiformænd og udenrigsministre – en blå og en rød – sidder og tøhø’er af et parti, der næsten har 10 års fødselsdag, som sidder i 13 byråd, og som har ført en opsigtsvækkende valgkamp.
Uffe Ellemann og company syntes tydeligvis ikke, det var relevant at analysere, hvorfor Sverige, der opfattes som et at de mest ligestillede lande i verden, har et parti som Feministisk Initiativ. Grundene er formentlig blandt andet, at folkene bag Feministisk Initiativ ikke bliver hørt af de eksisterende partier, og at mændene i Sverige – næsten ligesom i Danmark – tjener 14 procent mere end kvinderne. Og at blot 25 procent af de nye fædre tager barselsorlov.
Den danske tone
Men Uffe Ellemann valgte den platte vej, og slap af sted med det fordi det var på dansk tv. For midt i strygeriet fik jeg også den tanke, at Uffe Ellemanns kommentarer aldrig var gået i Sverige. Der var de havnet på nærmeste avisforside.
Men jeg oplever, at tonen i Danmark er blevet mere rå – at køn er noget kvinder har, og som det er o.k. at kommentere, latterliggøre og håne. Og hvis man ikke griner med, så er det fordi, man ikke har humor.
Uffe Ellemann udstiller danskernes ligegyldighed over for ligestilling. Historien får lov til at gentage sig, mens vi bilder hinanden ind, at vi har ligestilling. En Uffe på tv er som de hadefulde kommentarer, der fulgte skuespillerinden Emma Watson efter hendes FN-tale om kønsdiskrimination. Men som Amanda Taub, der er menneskerettighedsdebattør, siger, så er ethvert angreb på Emma Watson et angreb på os alle. Og vi bør alle tage det alvorligt.
Jeg tager Uffe Ellemanns platheder meget personligt. Jeg tager hans publikums grinen meget alvorligt. Og bestemt ikke fordi det næsten kostede mig en skjorte.
@Jane Korczak
Du pirker til den dårlige samvittighed.
Jeg var ikke i salen og kunne derfor ikke deltage i den almindelige latren over Uffe Ellemans platte bemærkning. Men hvis jeg havde været der, så er jeg bange for, at jeg havde deltaget i latteren og så ærgret mig bagefter, når det var for sent.
Hvis en eller anden bliver gjort lidt til grin på grund af tykkelse, køn, hårfarve eller hvad ved jeg, så er det desværre ikke altid, at i hvert fald jeg når at få sagt fra i tide.
Så kan man bagefter gå og ærgre sig over det.
Det er betydeligt nemmere at sige fra overfor deciderede grovheder.
Hvor ville det dog have været fint, hvis Uffe Ellemanns bemærkning og alles – inklusive Holger K. Nielsens! – reaktion på den, bare havde været udgangspunkt for at påpege den allestedsnærværende 'hverdagssexisme'.
Nu er den så i stedet blevet til hovedsagelig et angreb på Uffe Ellemann. Hans navn nævnes ikke mindre end 9 gange i den ellers ret korte tekst!
Men hvad med fx radioværten, en familiefar, der forarges over, at han, uforståeligt for ham selv, kaldes sexist. Herregud, hvis han fx ser en kvinde med nogle flotte bryster, skal han da have lov til at give udtryk for, at "Hende gad jeg godt knalde!" – "Hvad er problemet i dét?", spørger han lettere pikeret. Og studiegæsterne m/k giver ham ret: "Nej, det er da virkelig også for galt, med de feminister."
For der er jo mange – også herværende! – debattører, der tror, at det er ok at vise foragt for kvinder/ kvindekønnet … hvis bare man skifter ordet 'kvinde' ud med 'feminist'. Og som i øvrigt som oftest slipper fra det uden påtale. For af en eller anden grund – som jeg ikke helt kan gennemskue – betragtes det som helt legitimt at hade feministerne. Dér er noget, vi alle kan være fælles om, og nogen vi kan være fælles om at hade … ud over Pia Kjærsgaard.
Hverdagssexismen, ses også dagligt i Informations debatter. Man må bære skyklapper for ikke at se det. Og her tø-høer man så i stedet ved hjælp af en anbefaling.
Men jeg er fuldstændig enig i dette:
"… køn er noget kvinder har, og som det er o.k. at kommentere, latterliggøre og håne."
… og man burde have mod til at sige fra, men:
"… hvis man ikke griner med, så er det fordi, man ikke har humor."
Og derfor vokser den, og får lov til at vokse, sexismen.
Hvis feministerne havde lidt selv-ironi – så ville det være noget sværere at komme med jokes. Det er lidt som at gøre grin med Nick og Jay eller Bendtner. Når nogen, eller en bevægelse er blottet for selv-ironi – ja så bliver de SÅ lette mål at det er næsten umuligt ikke at lave lidt sjov med dem. Og det har ikke noget med sexisme at gøre. DER er der lighed for kvinder og mænd. Det kan I vel glæde Jer over.
Christian Holm
Selv-ironi er jo netop ironisering, som kommer indefra og defineres indefra.
Selv-Ironi kan ikke påkræves, påduttes eller defineres udefra, for så forsvinder 'selv', og det bliver bare en ironisering. Ikke at der som sådan er noget i vejen med ironi, men hvor det kan være ret sjovt, når folk løfter øjenbryn over egne handlinger, kan det hurtigt blive anstrengt, når andre gør grin med dem-
Christian Holm: "I" ? Hvem?
Der er intet så humørforladt som svensk feminisme: Det skulle lige være norsk humor :-D
Feministisk Alternativ er ikke interessant at diskutere i Danmark, fordi på denne side af sundet har vi en sund humoristisk sans, som slår femi-jihadismen ihjel: Den tåler ikke humor. Og så er Uffe Ellemann er en lun fætter.
" ...og at mændene i Sverige – næsten ligesom i Danmark – tjener 14 procent mere end kvinderne"
Som sædvanlig glemmer man at nævne hvad denne lønforskel skyldes, men går vel ud fra at den skyldes diskrimination. Men lønkommissionen fra 2010 har vist, at Ligelønsloven overholdes. Kvinder og mænd får samme løn for samme arbejde. Men vi har et kønsopdelt arbejdsmarked, f.eks. syv ud af ti ansatte i den offentlige sektor er kvinder og ca. halvdelen af kvinderne arbejder på deltid, mens mænd overvejende arbejder på heltid i det private. Citat: "kun mellem 0 og 3 pct. af forskellen i mænds og kvinders løn ikke kan forklares ud fra objektive faktorer som uddannelse, erhvervserfaring og arbejdsopgaver".
http://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2010/05/20200528-loenkommissi...
Læs også:
http://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-far-maend-hojere-lon-end-kvinder
@ Jesper Oersted
Der er intet så humørforladt som svensk feminisme: Det skulle lige være norsk humor :-D
Sjovt nok så er nogle af de sjovest og morsomste mennesker jeg kender... Nordmænd.
Og svenske feminister har også glimrende humor, så længe humoren ikke går på at kvinder er nogle mindreværdige væsner.
Der er forskel på humor og platheder. Der er også forskel på humor og latterliggørelse. Der er også forskel på humor og tingsliggørelse. Der er også forskel på humor og ydmygelse af offeret/ofrene for "humoren".