Fremmedhadet er blevet så almindeligt, at vi ikke bemærker det

Hvis en ’kristen somalier’, der er ’uddannet fra Sorbonne’, vil til Danmark, skal det selvfølgelig være muligt, sagde Lars Løkke Rasmussen for nylig på DI’s topmøde. Kun en udenlandsk gæst undrede sig over Venstreformandens racisme. For de danske tilhørere er intolerance blevet hverdag
Hvis en ’kristen somalier’, der er ’uddannet fra Sorbonne’, vil til Danmark, skal det selvfølgelig være muligt, sagde Lars Løkke Rasmussen for nylig på DI’s topmøde. Kun en udenlandsk gæst undrede sig over Venstreformandens racisme. For de danske tilhørere er intolerance blevet hverdag
iBureauet/Mia Mottelson
20. oktober 2014
Delt 10 gange

Aldrig har jeg haft så stor lyst til at flytte hjemmefra, som da jeg opdagede de 70 problemer, min kommune Rudersdal står over for. Mine medborgere frygtede for vold og voldtægt, økonomiske byrder og pladsmangel, da det blev offentliggjort, at kommunen skulle modtage hele 70 flygtninge. Jeg var skræmt.

Ja, aldrig har jeg haft så lidt lyst til at bo i en kommune, der ikke blot nægter at tage ansvar i en global krise og derfor vil afvise flygtninge, men også fremmaner et forskruet og generaliseret billede af ’de fremmede’ som byrder og trusler. Jeg ville væk fra dette snæversyn, men i min forargelse opdagede jeg, at der ingen steder er at flygte hen. Fremmedhadet har ikke kun spredt sig til Nordsjælland, men gennemsyrer i øjeblikket næsten hele det politiske spektrum, alle sider af udlændingedebatten og ikke mindst alle kroge af vort ganske danske land.

Håb fra Vatikanet

Mens intolerancen har kronede dage i den danske debat, og det danske folketing har travlt med at lukke Danmark om sig selv, kom det som noget af en overraskelse for mig, at det blev Vatikanet, der fik mit håb for en fordomsfri fremtid til at blomstre på ny.

Rom, oktober 2014: Ærkebiskoppen Bruno Forte tager ordet til et pressemøde oven på et to uger langt møde i Vatikanet om den moderne familie. Han er en lille mand med runde briller og traditionelle klæder, men hans ord er store, og de er et udtryk for, at selv Vatikanet – et af verdens mest konservative samfund – har opdaget, at man ikke kommer langt med at dele mennesker ind i generaliserende kasser. Han bekræfter det offentliggjorte resumé af mødet: »Vi må respektere alle menneskers værdighed. Det at være homoseksuel betyder ikke, at denne værdighed ikke skal anerkendes og fremmes.«

Han understreger vigtigheden i at se mennesket under overfladen og dømme folk på deres personlighed og værdighed frem for seksuelle orientering, eventuelle skilsmisse eller brug af prævention. Med andre ord opfordrer han til at se på individets vilje til at være en del af fællesskabet frem for den personlige baggrund. »Den grundlæggende idé er det centrale indre i personen uanset seksuel orientering. Jeg mener, dette er det vigtigste punkt. Kirkens attitude over for homoseksuelle personer skal være baseret på den menneskelige værdighed hos hvert individ,« fortsætter han.

Med disse ord, der slutter sig til en længere række af liberale udmeldinger, bevæger den ellers ærkekonservative institution sig langsomt ind i det 21. århundrede. Vatikanets store, homogene majoritet åbner op for mennesker, der er anderledes end dem selv. Ja, endog for mennesker, der går direkte imod deres egne gamle kerneværdier. De tager chancer ved at bryde med de traditionelle katolske strømninger, der stadig er dybt forankret i mange, og selv om der er lang vej igen, slår Vatikanet her et kæmpe slag for åbenhed, generøsitet og accept. I det endelige dokument fra mødet i Vatikanet er formuleringerne ganske vist knap så stærke. Biskopperne var ikke til sinds at gå lige så langt som deres Pave. Tilbage står dog, at Paven tør tale for progressive synspunkter, der ikke nødvendigvis er populære i store dele af hans religiøse bagland.

Ubemærket racisme

København, september 2014: Venstres formand Lars Løkke Rasmussen tager ordet på DI’s topmøde om udenlandsk arbejdskraft. Han er en lille mand med stribet slips og dyrt, omend lidt krøllet jakkesæt, og hans ord er et billede på den smålighed, der har overtaget storsindets plads i den danske nationalånd. I taler og Q&A viderefører Venstres formand retorikken fra det borgerlige udlændingeudspil, der virker skræddersyet til at lukke Danmarks dør i hovedet på dem, der tror på Mohammed og ikke på Jesus. Ja, lukke døren i hovedet på dem, der er anderledes end majoriteten. Løkke forklarer, at systemet selvfølgelig skal have en vis fleksibilitet, for hvis en »kristen somalier«, der er »uddannet fra Sorbonne«, vil til Danmark, skal det selvfølgelig være muligt.

Den tager vi lige igen: Hvis en »kristen somalier«, der er »uddannet fra Sorbonne«, vil til Danmark, skal det selvfølgelig være muligt.

Med disse ord understreger Løkke, at Danmark ikke længere skal forbindes med solidaritet og tolerance, men med kristendom og dyre uddannelser. En ubehagelig udvikling i sig selv, men endnu værre er, at disse ord er gået ganske ubemærket hen. Et enkelt tweet af Ida Auken er, hvad det er blevet til – de 1.000 andre deltagere samt de utallige medier, der var til stede, lod kommentaren hænge i luften.

Vi har glemt forargelsen

Denne form for diskriminerende tale er blevet hverdagskost i en debat, der er blevet så giftig, at danskerne har udviklet resistens over for småracistiske udtalelser. Interessant nok var det en udlænding, der rigtig bed mærke i Løkkes dybt generaliserende og usympatiske kommentar. Den britiske journalist Alex Forrest beskrev i en afsluttende paneldebat på DI’s topmøde sin enorme overraskelse over tonen i den danske integrationsdebat. Især over »hr. Rasmussens« retorik: »Selv det mest højreorienterede parti, UKIP, (...) ville aldrig bruge den terminologi, der er blevet brugt i dag. Såsom at sige, at man kunne byde nogle velkomne, men man ville være mere tilbageholdende over for folk fra Somalia. Den slags sprog ville aldrig blive brugt.«

Efter mere end et årti med fremmedfjendsk retorik skal der nu så meget til at forarge os, at vi har brug for udlændinge til at minde os om det. Vi har slået verdensrekord i hverdagsracisme, og vi har ikke selv opdaget det.

Danmark som tolerancens bastion er ved at falde. Barrikaderne, der så længe har beskyttet os mod fremmedhadets omklamrende greb, bliver skudt i sænk af fygende fordomme. Og nu bliver der skudt med skarpt. Kommentarer, der ville have kostet halvanden karriere i lande fra England til Sverige og nu til Vatikanet, er blevet hverdagskost i den danske debat.

Jo da, Danmark accepterede regnbuefarvernes kærlighed, årtier før staten i Rom gjorde det, og er på mange måder langt mere åbensindet, end den katolske stat har udsigt til at blive. Men i dette kærlighedens land er det til gengæld okay at diskriminere på baggrund af religion, fødested og uddannelse. Det groteske er blevet normalen. Vi har mistet grebet om vores egen medmenneskelighed.

Tilbage til tolerancen

Den hårde fremmedretorik kan meget vel være det populære valg for alle partier lige nu, men det er på alle måder også det regressive valg.

Danmark har tradition for at være first mover i spørgsmål om accept af dem, der er anderledes and majoriteten, og jeg nægter at lade den tradition stoppe her. Jeg vil ikke acceptere, at politikerne tager mit land fra mig og tillægger det værdier, der ingen steder hører hjemme. Det kan ikke være rigtigt, at jeg i 2014 skal skamme mig over mit eget pas og kigge til Vatikanet for fremskridt og tolerance.

Så jeg beder jer: Bliv forargede! Sig fra over for det fremmedhad, der har gjort krav på normalen, og kræv retten til de danske værdier tilbage.

Lars Løkke Rasmussen bad på DI’s topmøde erhvervslivet, politikerne og danskerne om at »åbne begge øjne« og erkende problematikker såvel som succeshistorier i integrationsdebatten. Jeg beder sådan set om det samme, men mest af alt beder jeg om, at vi stopper den forskruede debat, der pr. automatik har defineret Jamil som et problem og James som en succes.

Jeg ønsker inderligt, at det igen er Danmark, der får mit håb for fremtiden til at blomstre. Lad os hæve ordene i stedet for stemmen. Det er regn og ikke torden, der får blomster til at gro.

Nina Möger Bengtsson er netop hjemvendt fra to år på en international skole i Singapore

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Kirsten Kathrin

Jeg er så gammel, at jeg husker, hvordan det var under oprøret i Ungarn 1956.
Mange flygtninge kom til Danmark og i den by jeg kom fra, Brønderslev, stod folk i kø, for at hjælpe en ungarer med mad og husly. Mange af de ungarer er stadig i byen, og har et godt liv.

Når man så hører folk råbe op om, hvilke skader de må lide, hvis de skal hjælpe folk i nød, er det nærmest så skammeligt at man må græmmes.

I 1956 havde folk ikke mange penge, men var alligevel villige til at dele med folk der hande hjælp behov.

I dag bor vi alle i ordentlige hjem, har mad og tøj som vi har brug for, men bestemt ikke lyst til at hjælpe et andet medmenneske.

Hvor er det pinligt.

Brugerbillede for Søren Brøndum Christensen

Ja det er sgu pinligt Kirsten - måske vi er blevet for besidderske, i takt med vi har fået mere og mere, så der pludselig er mere at miste? Jeg forstår ikke, hvor vores frygt kommer fra, og at vi ikke kan se, at vi i høj grad selv er medskabere af den. Hvorfor bliver vi ved med at bombe i Mellemøsten, når vi for f... efterhånden må være bevidste om, at det opfordrer lokalbefolkninger til at vende sig imod os? Trist er det, som skribenten her påpeger, at skellet mellem os og dem er blevet så skarpt trukket op. Forsøger man at påpege problematikkerne, bliver man hurtigt kategoriseret som konspirationsteoretiker eller en, der bare VIL kritisere systemet...

Brugerbillede for Bjarne Falk Rangård

Ja det er skræmmende.
Er vi kommet så langt ned i humanitært sindelag. Så har vi måske brug for flere kristne mennesker når ledende politikere tilbeder guldkalven.
Det er lige så skræmmende at næsten halvdelen af den danske befolkning ifølge aktuelle målinger vil stemme på 2 racistiske, udanske partier, der fører sig frem under falsk varebetegnelse
DF , som Dansk Folkeparti, selv om dets intolerance og mennsekesyn er noget af det mest udanske der findes,
Og Venstre der kalder sig et liberalt parti, selv om de med personager som Inger Støjbjerg, Calus Hjorth Frederiksen og ligeledes fomanden( den ene halvdel) Lars Løkke Rasmussen er noget af det mest uliberale man kan forestille sig.
Inger Støjbjerg er direkte racistisk i sine udtalelser
Claus Hjorth Frederiksen sympatiserer med oprettelse af lejre i den anden ende af verden, et forslag som er helt i tråd med Eichmanns ideer om at deportere de europæiske jøder til Madagaskar
og så nu disse udtalelser fra Lars Løkke Rasmussen.
Selv er Lars Løkke i sin personlige optræden som en grisk samfundsnasser for skatteydernes penge noget af det mest udanske der findes. Alt imens han vil forringe indtægterne for de små i samfundet både hjemme og ude, er han så grådig i sit privatforbrug at han ikke kan eksistere for næsten 700000 om året , men skal have penge fra partiet, læs skatteyderne, når han ikke længere får ventepenge fra de samme skatteydere.
Det er klart der ikke er råd til flygtninge i den FATTIGE Rudersdal kommune, når man ved hvilke partier der har flertal i denne forarmede del af Danmark. Tænk jer 70 flygtninge, ruinen truer i Whiskeybæltet.

Ikke økonomisk forarmet, men medmenneskeligt.

Brugerbillede for Torben  Knudsen

Hvordan kan jeg få mit navn frem, ja ved at hævde udokumenteret, at alle danskere er racister.
Hvordan demonstrerer jeg min egen indstilling til andre mennesker, ja f.eks. ved at skrive:
'Han er en lille mand med stribet slips og dyrt, omend lidt krøllet jakkesæt, og hans ord er et billede på den smålighed, der har overtaget storsindets plads i den danske nationalånd.'
At skrive, at manden ikke er så høj sætter dig i samme klasse, som dem du udokumenteretangriber for racister.
At misbruge udseende,farve,religion om andre mennesker er et fedt i den selvgode ånd, du vil fremstå med.

Brugerbillede for Morten Pedersen

Jeg har min hverdag i et noget mindre overgearet udgave end artiklen ovenfor. Den hverdag består også af beboere i min blok samt arbejdskolleger og gode bekendte med indvandrerbaggrund. At kalde DK skamfuldt racistisk mener jeg er forkert, men der er da bestemt folk, der ytrer sig utroligt dumt, deriblandt artiklens forfatter samt nogle af kommentatorerne. Det er forkert at blive stemplet som racist hvis man stemmer på partier, der ønsker at skrue ned for indvandringen, i Sverige SD i Danmark DF. Stemplingen sker hele tiden, og modstandere af racisme er derfor selv med til at skabe de spændinger der truer hele Europa. At integrere borgere med en muslimsk baggrund er en af de helt store opgaver for fremtiden, og den kommer ikke godt afsted ved at vi står frelste og råber af hinanden. Mit indtryk er, at mange af dem der kritiserer tonen/racismen/stramningerne ikke har et reelt svar på udfordringerne, men at en del af pakken er at stå rene i moralsk henseende. Artiklens forfatter harcelerer over at kristne eventuelt skulle foretrækkes, men jeg er på min side ved at have fået nok af de udtalte ønsker om at omdanne Europa til et kalifat. Nej, det gør mig ikke til racist, læs op på ordets betydning. Hvis der kom hundredetusinder højrekristne til Danmark og begyndte at rykke Danmark i deres tros retning ville jeg skrive om at skrue ned for deres indvandring af hensyn til at integrationen skal kunne følge med og de gode værdier jeg synes vores samfund trods alt bygger på.

Nej Torben Knudsen
Alle danskere er ikke racister, men retorikken flytter sig hele tiden også blandt politikere fra partier der gerne vil være regeringsduelige. Dem og os retorikken og generaliseringer ud fra hvilket land man kommer fra sniger sig ind i politiske forslag ( Venstres sidste oplæg). Man kører på kanten af internationale konventioner og vil gerne gøre op med disse (Søren Pind)
Sverige er forblevet en humanitær stormagt, mens Danmark prøver at være en militær stormagt.
Racisme er når man kategoriserer mennesker på baggrung af fødested, religion og etnicitet.
Det er netop det man gør med Venstres nye oplæg.
er man født i Somalia er man kun god nok hvis man er kristen og har en god uddannelse.
Det kan ikke siges tydeligere. Hvis det er normal retorik fra ledende politikere uden der reageres ser det slemt ud.

Brugerbillede for Bente Petersen

Jeg er enig med all ovenstaaende. Og er glad for at dette "emne" er blevet rejst. Der er forskel paa billig arbejdskraft fra Polen og flygtninge fra krigsramte Syrien eller Somalia... Lad os tage EU borgere fra lande some har lavere loen end I DK foerst. Naar de kommer hertil broker vi os over at de er villige til at arbedje for en mindre loen end os Danskere, ja men er det ikke os Danskere der betaler ? Saa skulle vi ikke brokke os over det istedet ? Og goere det maaske ulovligt at underbetale? Hm !!!! Mht flygtninge saa som Syrier eller Somalier lad os goere noget mere for a stoppe krigene... I det mindset lade vaere at send fly till Iraq og Syrien for sammen med USA at bombe dem soender og sammen... og saa maaske ogsaa arbejde for at der er bedre priser paa varer fra f eks Africa, saa de mange der flygter grundet daarlig oekonomi helleer vil blive hjemme ie blive boende I deres eget land... hvor de har deres familie. Ioevrigt er Danmark meget god til at laere flygtninge Dansk .... gratis... tilbyde de unge undervisning paa lige fod med os oprindelige danskere... det er et meget fint stykke arbejde og lovgining vi der har ... der er ikke ret mange lande der goer saa meget for flygtningene .... .... .... jeg tror eet af problemerne med vores skepsis overfor flygtninge er at vi ikke kender dem godt nok... at vi faktisk ikke blander os med dem... osv osv... maaske vi skulle laere dem bedre at kende... og hvis vi syenes de er soede mennesker - blive venner med dem... invitere dem hjem - ivitere dem ind I vores foreninger.... osv. Efter at ha arbejdet is 35 lande I Africa og Asien er jeg helt sikker paa at vi kan laere meget af hinanden.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Kære Nina - hvis du er skræmt over at bo i Rudersdal, og flov (det kan jeg måske godt forstå) - så er det så heldigt, at der er mange steder at flytte hen. De fleste steder er endda billigere, og man kan træffe nogle helt andre mennesker.
Retorikken er ikke det væsentligste - det vigtigste er, hvad man gør i praksis. Hvordan man opfører sig overfor de naboer, man rent faktisk har - hvordan man sørger for, at man rent faktisk omgås folk af forskellig social formåen.
Hvordan man stemmer for en skatteprocent, der rent faktisk kan give flygtninge en hæderlig start her i landet.
Jeg vil anbefale, at man siger fra overfor fremmedhadet - men at man undlader forargelsen, den har aldrig gjort nogen noget godt.
Og så husk lige, inden vi kommer for godt i gang, at vatikanet måske taler om værdighed - men ikke om ret til at praktisere homoseksualitet, og at det stadig er imod prævention. Pæne ord er ikke nødvendigvis udtryk for andet end borgerlig opdragelse ...

Brugerbillede for Marianne Bjerg

Godt brølt Nina ... bliv endelig ved ...

Men med en vis sørgmodighed må det samtidigt konstateres, at den voksende xenofobi vel er en naturlig konsekvens af den politiske og samfundsmæssige retorik, der er vokset frem gennem de sidste 10 år ... og har taget eksponentiel fart de sidste 4-5 år ..

Hvem skal nu prygels og være syndebukke?

Rygerne, de overvægtige, de syge, kontanthjælpsmodtagerne, de arbejdsløse, flexjobberne, førtidspensionisterne og andre marginal-grupper ... ja alle har de vel efterhånden forstået at de kun er til besvær og ikke helt værdige medlemmer af det danske samfund.

At "de fremmede" nu står for tur med begrundelsen af vi ikke har råd ... tja ... det kan vel ikke undre?

Bias, hedonisme og social-darwinismen har kronede dage .... og menneskelig elendighed svære betingelser.

Brugerbillede for Jørn Stjerneklar

Kære Nina

Måske du skulle være blevet ude i den store verden? Jeg synes dit indlæg er rodet og udokumenteret, generaliserende og meget andet. Set udefra synes jeg ikke danskerne er specielt racistiske - og samfundet som helhed fungerer langt bedre end de fleste andre på kloden. Jeg fremhæver altid græsrødderne når jeg skal beskrive de rigtig gode sider af Danmark overfor mine venner i udlandet. At folk engagerer sig i foreninger, interesseorganisationer osv. Et dejligt træk i det danske demokrati. Nyd friheden du har i Danmark, jeg tror den er noget større end i f.eks Singapore, eller hvad?

Synes du ikke det er plat at fremhæve Vatikanstaten, helt ærligt? Hvor mange flygtninge tror du der bor i pavens land? Den der selvpisken om, at Danmark er et forfærdeligt land nytter sgu ikke. Jeg har personligt boet i seks andre lande og helt uforbeholdent er det danske demokrati en absolut vinder ud af de seks nationer, som alle er demokratier på papiret.

Når alt det er skrevet, så er jeg glad for ikke at bo i Danmark. Men det er mest pga. vejret. Og nogle andre småting.

Flyt dog :)

Brugerbillede for Ole Nielsen

Et godt debatoplæg.
Ja. Hvor er Danmark kommet langt ud.
Mennesker i nød betragtes som et onde. Som vi skal gøre tilværelsen uudholdelig for og sparke ud af bagdøren hurtigst muligt.
En statsministerkandidat gør sig morsom over for mennesker i nød med racistiske bemærkninger.
Men bortset fra de tåbelige bemærkninger, så er den nuværende statsminister ikke meget bedre.
Tankegodset er den samme.
Den indre svinehund skal fodres hos vælgerne.
Den indre svinehund skal afgøre næste valg.
Tyve tusinde flygtninge ventes næste år.
Er det ikke nogenlunde det som stuves sammen til en koncert?
Men tyve tusinde flygtninge er der ikke plads til spredt ud over hele landet.
Rudersdal har ikke engang plads til halvfjers.
Men det er jo også en rig kommune. Hvor borgerne har brug for god plads.
Au Pair pigerne kan der dog skaffes plads til.

Hvor forsvandt dansk tolerance, respekt for andre og menneskelighed hen?
Og blev erstattet af smålighed, intolerance, forskræmthed, manglende værdighed.

Den manglende værdighed er statsministerkandidaten et godt eksempel på.
Det er nok derfor, at han er favorit til at blive den næste statsminister.
Da danskerne mistede respekten for sin næste, da mistede de også selvrespekten.

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen

Jeg skammer mig over, at vi har gjort det så umuligt, at hjælpe flygtninge/asylansøgere på en menneskelig måde. De må ikke arbejde eller lære noget. De bor på asylcentre, hvor kriminelle uden videre kan sælge narko og bedrive anden kriminalitet i stor stil....det er uanstændigt at drive centre, der skal være så umenneskelige, at de skræmmer levende mennesker for at søge der hen... Vi lader en da børn vokse op i de menneskeligt uhumske steder og alle er lige som enige om at det skal nok skræmme flygtningen væk, så vi acceptere at opføre os som umenneskelige monstre.
- Når det er sagt, så vil jeg også sige, at vi er nødt til, at kunne adressere og debattere problemerne med indvandrene, men det skal selvfølgelig ikke være så vi medvirker til, at stemple en befolknings gruppe... men der er nu engang problemer med bestemte grupperinger og det må vi kunne tale om.

Brugerbillede for ellen nielsen

Jeg skammer mig over, at vi har gjort det så umuligt, at hjælpe flygtninge/asylansøgere på en menneskelig måde. De må ikke arbejde eller lære noget. De bor på asylcentre, hvor kriminelle uden videre kan sælge narko og bedrive anden kriminalitet i stor stil...
... Vi lader endda børn vokse op i de menneskeligt uhumske steder.....

Poul S. Sørensen.
Som flygtning
ville jeg nok så også foretrække en velfungerende telt-lejr i mit nærområde...

Brugerbillede for Steffen Gliese

Problemet er den del-og-hersk-politik, der i mange år er blevet ført, den dårligere undervisning, der ikke i tilstrækkelig grad er fulgt med og f.eks. oplyser i højere grad om verdens lande på et nutidigt grundlag - der er faktisk sket meget med opdelingen af verden i de seneste 30 år.

Brugerbillede for Steffen Gliese

Når man til gengæld kender folk i boligforeningerne, så er historien en helt anden, nemlig om mennesker, der i al deres forskellighed arbejder på at finde et fællesskab, hvor de bor, og i øvrigt sikre deres børn (og dem selv) en god fremtid. Og det kommer, det kommer! Alting tager tid, det tog 200 år at forlige sig med tilstedeværelsen af en endog lille jødisk menighed.

Og det kommer, det kommer! Alting tager tid, det tog 200 år at forlige sig med tilstedeværelsen af en endog lille jødisk menighed

Peter Hansen.
Ja, mange af nutidens muslimske flygtninge/indvandrere
kunne lære meget af jødernes taknemmelighed, flid og accept af og respekt for deres nye lands love og kultur og holden deres særprægede religion i privats-færen.

Brugerbillede for Morten Pedersen

Ole Nielsen, nu har jeg det som nævnt fint med enkeltpersoner af muslimsk baggrund. Deres tro har jeg det til gengældt mindre fint med, for modsat jøder og andre, så er det ikke nok at udøve islam indadtil, dens dogmer bør også gælde i samfundet de er flyttet til. Det er usædvanligt og særdeles uheldigt, når man ser på del-elementerne af denne tro. Du kører iøvrigt dårlig stil med at påstå Ellen Nielsen lever i en trist verden fordi hun er uenig med dig.

Ja valgkampen er igang.
Statsminister embedet afgøres af marginalstemmerne.
Økonomien kan man ikke blive uenig om eller i Venstres tilfælde vil man helst ikke blive for konkret herom. Lover man ikke noget kan man ikke klandres, og så kan vælgerne købe katten i sækken. Konkret er Venstre udelukeknde når den nuværende regering skal nedgøres.
Derfor den såkaldte værdipolitik ind som slagmark.
Her regner specielt Venstre og DF at score tilstrækkelig med stemmer til at sikre sig magten.
Socialdemokraterne følger med en del af vejen for at sikre sig magten.
Men kynismen er ikek så udbredt og vil trods alt give problemer hos mulige regeringspartnere.
Så har de "liberale" det nemmere.
Der er reelt kun enhedslisten , alternativet og nationalpartiet der tør tale de fremmedes sag.
Selv de radikale tøver pga taburetkløen.
Men rendyrket racisme i retorikken der vinder DF og Venstre med mange længder.

Brugerbillede for jens peter hansen

How many asylum seekers are allowed to stay in the UK?
Total asylum applications to the UK in 2010: 17,790
Total granted refugee status in 2010: 3,480

Dette i et land der har en befolkning der er 10 gange større end DK.
Danmark har i perioden 1. januar 2012 til 1. september 2014 modtaget 5.935 syriske flygtninge. Det svarer til, at vi har modtaget 1,05 syrisk flygtning pr. 1000 indbyggere i Danmark.

I hele Europa er der ifølge Eurostat kun fire andre lande, der har modtaget flere syriske flygtninge pr. 1000 indbyggere, mens 27 europæiske lande har modtaget færre.
.... store lande som Frankrig, Italien og Storbritannien modtager væsentligt færre syriske flygtninge pr. 1000 indbyggere end for eksempel Danmark.

Man forstår jo godt at den britiske journalist bliver forskrækket, men hans hjemland er endnu mere lukket end det Danmark studenten fra Singapore vender hjem fra.
I Singapore var der 3 skriver tre flygtninge i 2012, dette tal er faldet fra 7 skriver syv i 2010, da Singapore virkelig var ved at svømme over af flygtninge. I Singapore bor der stort set lige så mange mennesker som i DK. Rudersdal ville nok slippe for at få én flygtning de første 500 år hvis DK fik lige så mange som Singapore lukker ind.
Men det var sikkert en rigtig god og billig skole..

Brugerbillede for Leo Nygaard

I disse debatter mødes de åh så gode og hellige med de hadefulde.
Artiklen er uinteressant, men kommentarerne er interessante i deres polarisering.
Som sædvanligt, kan man sige. For 20 år siden krævede det overvindelse hos en politiker at indrømme at antallet betød noget. Den snak er her igen ! Og vi kan genanvende betegnelsen - pladderhumanister. Og nu er påvirkningen fra den globale, urolige verden meget større.
Prøv med lidt realisme og fremsynethed.

Hvad siger du den dag, en fremmed familie skal dele din bolig på ubestemt tid.
Og den dag, landets befolkning er forøget med 1 mill.
Eller når der dagligt kommer 500 personer ind over grænsen.
Din skat forøges betydeligt.
At du må skuffe landets egne svage.
At det er dig, der skal integreres i dit eget land.

Så bliver det svært at hjælpe alle, være humanist, bevare tolerancen og at holde fast idealerne.
Og blive ved med at hade skeptikerne og dem der advarede i tide.

Brugerbillede for randi christiansen

Selvretfærdighed er en billig vare - og hvem betaler for flygtningene? Det gør de underpriviligerede, som stadig får nedbarberet deres i forvejen ydmyge eksistensgrundlag. Hvis det var de rige, som betalte regningen, var der nok ingen, som brokkede sig. Men de rige lukker sig om sig selv, og tørrer arbejdet og regningen af på de fattige. Som de altid har gjort. Fr. Møger tilhører selv den økonomisk priviligerede kaste, og så er det nemt at være generøs - med dyre ord, fedt flæsk og på de andres vegne.

Analysen er for overfladisk og for dum og går konkurrencesamfundets ærinde og dets mobning af byttedyrene. Kom igen med noget kvalificeret istedet for denne letkøbte voksenmobning af et hårdt prøvet folk, som kæmper for at holde sammen på stumperne - stump.

Brugerbillede for Flemming Scheel Andersen

Kunne vi dog ikke en gang for alle slå fast, at flygtninge/indvandrerpolitik bør tilrettelægges efter de kriterier der tjener indbyggerne i Danmark bedst, samlet set.

Og at hvert enkelt individ derudover, har krav på vor egen individuelle bedømmelse, udfra handlinger, uden vi tillægger eller fratrækker noget p.g.a. egne fordomme.

At det er alle menneskers ret at søge lykken, om de kan, i andre lande, eller hvor det måtte være, men at det ligeledes er andre menneskers ret at beskytte deres liv, kultur og rettigheder, hvis denne søgen efter lykken, udgør en trussel imod hidtidig levevis.

Langt de fleste danskere tror jeg ønsker at hjælpe mennesker i nød.
Jeg gør også.

Men jeg ønsker ikke derved at skade mine børns eller min nabos levevilkår og jeg ønsker at hjælpe flest muligt for de midler der er til rådighed.
Jeg ønsker ikke midlerne skal bruges til en indvandrerindustri herhjemme, med fortjenester til leverandører og udlejere, hvis 10 gange så mange kan hjælpes for de samme penge i de nødstedtes region.

Og jeg forstår ikke den insisteren på at undlade at hjælpe 90% af de nødstedte, for at opretholde et princip og absolut at skulle hjælpe her i landet, vel vidende at fortsættelsen af denne politik skader velvilligheden til at hjælpe hos mange og belaster samfundsstrukturer så der bliver mindre at hjælpe af.
Jeg finder det er en højst uheldig tendens at humaniteten hæves over fornuften og dermed ender som inhuman.

Brugerbillede for Carsten Hansen

Her i denne verden findes der andet end kulturrelativisme og etnocentrisme.

Det absolut store flertal af danskere vil gerne hjælpe og gerne opfylde internationale forpligtigelser.
Men vi kan ikke give flere penge ud end vi har og vi vil ikke sælge ud af vores gode demokratiske værdier.

Det helt store problem er, når disse debatter domineres af ultra-humanisterne på den ene side og ultra-nationalisterne på den anden side.
Derfor tak til de mange der ligger et sted midt imellem og samtidig helt uden for de 2 ovennævnte typer, når I her på debatten tager afstand fra en generaliserende og en-øjet påstand om, at "danskerne er racister".

Brugerbillede for Majbritt Nielsen

Nu er Løkke og vatikanet ikke nogen jeg ville fremhæve med de positive sider forfatteren her gør.

Har vedkommende overhoved sat sig ind i hvad Løkke og vatikanet har på samvitigheden? For så lyder de ord som de skulle stå for, godt nok hult.

Brugerbillede for jens peter hansen

Jeg prøver igen: Singapore har cirka samme indbyggertal som Danmark og et BNP pr indbygger som næsten på krone er det samme som i DK. Her tager man 3 flygtninge om året. Det er herfra skribenten kommer hjem og er bestyrtet over at Rudersdal ikke vil vide af 70 flygtninge. Efter 2 år på en international skole i Singapore må man vel forvente at man har lært lidt om proportioner. Rudersdal skulle skamme sig, naturligvis. Singapore derimod har intet at skamme sig over. De kender simpelthen ikke noget til problemet. Smart!

Brugerbillede for Bente Petersen

Jeg fandt lige nu data fra Bulgarsk media at de modtog 6776 flygtninge i September 2014 alene imod 7100 I hele 2013 aaret .... ... http://www.novinite.com/articles/164181/Number+Of+Illegal+Immigrants+In+...
De beklager sig ikke, de konstaterer bare, at saadan er det, og de forventer tallet vil stige grundet isaer IS (ISSIL/ISIS)'s grusomhedder. ... Bulgariens befolknings tal er omkring 7.3 mill (mod DKs 5.6 mill) og deres GDP per inbygger er US$7.300 mod DKs paa $37.700 .... flygtninge I tallet I Bulgarien er steget med 1000 procent !!!! Og de klager sig ikke... Maner til eftertanke synes jeg.

Kan være at nabolandene har åbnet deres grænser for millioner der flygtede for deers liv; Og al ære for det.

Men hvordan bor de og hvem betaler ?.
I teltlejre eller lignende, oprettet og betalt af det internationale samfund.

Mon Peter Hansen forestiller sig at der skulle fragtes 100.000 flygtninge til Danmark og installeres i teltlejre ? Med blot det allermest nødvendige til at klare dagligdagen !

Logistisker det en umulighed og selvfølgelig er det meningen at disse arme flygtninge skal vende hjem hurtigt muligt. Deres er nabolandene det mest oplagte, når millioner skal hjælpes her og nu.

Brugerbillede for Henrik Christensen

"Kunne vi dog ikke en gang for alle slå fast, at flygtninge/indvandrerpolitik bør tilrettelægges efter de kriterier der tjener indbyggerne i Danmark bedst, samlet set."

Skal det forstås derhen, at man kun hjælper for selv at få mest ud af det? Nej, det var ikke meningen, var det vel?

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen

Antal flygtninge Singapore har modtaget i årene 2000-2011:

http://popstats.unhcr.org/PSQ_TMS.aspx?SYR=2000&EYR=2012&RES=SGP&POPT=RF...

Antal flygtninge den af forfatteren lovpriste Vatikan(stat) har modtaget:

"Today, Vatican City operates something like a miniature Monaco. Totally surrounded by Rome, the city-state is in no way self-sustaining. Yet it does have a large, unionized workforce, a highly professional diplomatic corps, and a fairly good cash flow (due to support from Catholic parishes).
What it does not have is any immigrants. Nor refugees. None."

http://www.thesocialcontract.com/artman2/publish/tsc0504/article_473.shtml

Alligevel priser forfatteren Vatikanet for "åbenhed, generøsitet og accept" – virkelig!? – mens det er os, hendes landsmænd, der bør skamme sig.

Javel så.

Hvis vi ser bort fra al den snak om hvordan vi bør hjælpe; Er der så nogen her (F.eks Peter Hansen) , der har et bud på hvor grænsen for et land som Danmark, ligger ?.

Skal vi tage 10.000 - 20.000 - 100.000 ?

Og når I har svaret på det ; Hvad gør vi så med de millioner der stadig står og mangler hjælp, hvis ingen andre vil modtage dem ?

@Bente Petersen
Kender du ellers noget til Bulgariens asylpolitik - end de tal du nævner?
Kriterier (f.eks. individuel forfølgelse),indkvartering, asylbehandling, længden af ophold, familiesammenføring m.m.?
Tyrkiet modtager også rigtig mange flygtninge, men opnår disse asyl dér?

Brugerbillede for Ole Nielsen

Carsten Hansen.
Problemet med IS er skabt på grund af den forrige Iraq krig.
Nu er Danmark så med til at skabe nye problemer.

Hvad angår antallet af flygtninge.
Eftersom et meget lille land som Lebanon har taget imod en million, uden at de har været med til at skabe flygtningeproblemet.
Så bør Danmark vel tage imod et par millioner.

Ole Nielsen.

Men det er jo en helt anden historie.

Og en del af problemet ligger deri at den inkompetente Irakiske regering, der efterfulgte diktatoren Saddam Hussain, totalt har fejlet med hensyn til at inddrage mindretal i magten.

Men det har intet med den nuværende nødvendighed om at komme kurderne til hjælp.

Sider