Interview

’Medbestemmelse kan stresse’

Jeg har aldrig nogensinde mødt nogen, der stresser, fordi de ikke oplever demokrati på arbejdspladsen, siger livstilscoach Sofia Manning
Debat
8. oktober 2014

– Kristian Haug skriver i sin kronik, at de individualiserede stressråd er »useriøse« og et fejlagtigt udtryk for, at det er individet alene, der er skyld i stress. Hvad mener du som livsstilscoach om den kritik af dit arbejde?

»Jeg synes aldrig, det er useriøst, at det enkelte individ tager ansvar for sit eget liv. Det er jo mennesker med seriøse problemer, der kommer for at få hjælp til at tage et skridt ud af deres stress. Med det sagt, så er det klart, at vi også har nogle strukturelle problemer på arbejdsmarkedet, som bør løses. Men ændrer ikke på, at det enkelte menneske kan have et stressproblem, som skal tages alvorligt. Det kan du ikke afhjælpe med en langsigtet samfundsstrategi.«

– Men placerer du ikke skylden for stress hos den enkelte person, når du kun fokuserer på, hvad de selv kan gøre anderledes?

»Jeg giver mennesker værktøjer, der hjælper dem med at tage ansvar over deres eget liv og valg, når de føler, de har mistet kontrollen med det hele. Jeg møder mange mennesker, der har taget en lang universitetsuddannelse, fået det gode job og 2,2 børn med en fast partner–og de er simpelthen ved at dø af stress. Det er problemer med at få arbejdet og privatlivet til at hænge sammen, når vi også skal hente børnene før klokken 15 og træne til en Iron Man. Vi tager for mange hatte på.«

– Kristian Haug foreslår, at der indføres mere demokrati på arbejdspladsen, så den enkelte får mere reel indflydelse på sit arbejde. Det vil forebygge afmagt og stress. Er du enig?

»Jeg har arbejdet med coaching de seneste 15 år, og jeg har aldrig nogensinde mødt nogen, der stresser, fordi de ikke oplever demokrati på arbejdspladsen. Vi har set en udvikling fra topstyring til meget mere medbestemmelse på arbejdet, og det er faktisk også noget, der stresser rigtigt mange, fordi de hele tiden bliver spurgt, hvad de synes arbejdspladsen skal gøre. Så det er ikke ubetinget godt.«

»Til gengæld har jeg snakket med mange folk, som stresser over, at de ikke tør tage samtalen med deres chef om, at de gerne vil arbejde mindre.«

»Men når de så tager samtalen, får de ni ud af 10 gange lov. Vi har et meget fleksibelt arbejdsmarked, og derfor er det den enkelte, der er nødt til at kigge på sig selv og skabe en struktur i hverdagen, som ikke stresser dem.«

– Hvis den enkelte kan gøre op med sin stress, hvorfor har 300.000 mennesker så stress?

»Vi er meget homogene i Danmark og spejler os hele tiden i hinanden. Det bliver enormt stressende, hvis du føler, du er bagud i forhold til dine jævnaldrende venner og veninder. Grundlæggende stiller vi bare for mange krav til os selv, og der er ikke plads i vores lille samfund til bare at melde sig ud.«

»Som dansk kvinde skal du både arbejde meget og bruge meget tid med dine børn. I USA, hvor jeg har boet, har de ikke lige så meget stress. En af grundene til det, er de mere klassiske kønsroller–som jeg ikke nødvendigvis synes er gode–men som gør det mere acceptabelt, at kvinden tager tidligt fri for at passe på børnene. Det er nemmere at vælge fra, hvor vi Danmark skal kunne det hele«

Serie

Duellen

Seneste artikler

• ’Stress er et gummibegreb’

8. oktober 2014
    Hvis man skal forstå væksten i stress, er den strukturelle kritik af, at arbejdsmarkedet kræver mere af os, for forenklet, siger Nanna Mik Meyer, professor i sociologi
  • Kan godt diskuteres

27. august 2014
    Ser man på årsagerne til, at så mange bliver dræbt på vej til Europa, handler det mere om den førte politik end om konventionerne, siger Martin Lemberg-Pedersen, der er adjunkt på Centre for Advanced Migration Studies, Københavns Universitet
  • ’Det er en minimums-konvention’

27. august 2014
    De syriske flygtninge, som kommer til Europa, flygter fra krig og ødelæggelse, fra drab og mishandling. De er ikke i Europa på grund af Flygtningekonventionen, siger Claus Juul, juridisk konsulent i Amnesty Danmark
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her