Klumme

Nallerne væk fra andre kvinders kroppe

- Også dem, der tilhører de damer, der ikke har hang til det naturlige, og som har pengene til at gå andre veje
30. oktober 2014

Hvis der er noget, jeg er god til, så er det at mene det rigtige. Når der er publikum på, er jeg, hvis jeg selv skal sige det, i en liga helt for mig selv, når det handler om at parere den menneskelig impuls til forkerthed. En re-gu-lær Ronaldo udi at navigere uden om de forkerte meninger, der hele tiden opstår, fordi jeg i bund og grund er et småligt, fordomsfuldt og bange menneske.

Ja, og det er du også, kammerat, så sid ikke der bag stempelkaffen og døm mig.

Det var derfor et hårdt slag, da jeg forleden sad helt manisk i den bedste arbejdstid og billede-googlede ’Renée Zellweger+face’. Den amerikanske skuespillerinde havde nemlig fået ’nyt ansigt’, siden vi så hende sidst.

Som hun stod der til Elle Magazines Women of Hollywood 2014-tamtam nu med meget voksne øjne og fine spinkle kæber, milevidt fra den dådyrsnaive, æblekindede Bridget Jones, der i de femiufarlige 1990’ere ville fortælle os, at man godt kunne score manden i mormortrusser, boblede det rundt i mig af lækker forargelse.

Jeg kunne have slutshamet hendes transformation, sovet på det, og så indset, at min automatdom over andre menneskers livsvalg var forkert.

Men skæbnen ville, at min gode filmredaktør trådte ind på mit kontor, netop da min optur over at se en anden kvinde blive hængt ud var på sit højeste.

»Guuuuud, har du set hendes ansigt!? Hun ligner jo en freak!,« udbrød jeg.

Den gode Christan Moongaard anerkendte min interesse, men sagde så: »Gad vide, om det siger mere om os, end om hende.« Ordene faldt på den der sindige jyske måde, der slår så meget hårdere, når den kommer fra én fra Osted.

Og ja, gad vide. For pæne mennesker som jeg kunne aldrig drømme om at tale grimt om kvinder med for gamle ansigter, for runde, for brune, forslåede. Det ville aldrig slippe forbi selvcensuren.

Men her sad jeg og fandt det, om ikke rigtigt, så i hvert fald ikke urigtigt nok til at tøjle mig selv at forarges over en kvinde – som med hvide kitlers hjælp, en diet kun bestående af kapers, Gud den almægtige eller hvad ved jeg – havde realiseret sit ansigt i det billede, hun bar rundt på.

Og fordi jeg har købt fortællingen om, at vi lever i en kultur, der har etableret et kommercielt ideal om ungdom, slankhed og det fortællingsløse ansigt, var jeg i min gode ret til at le af hende og underkende hendes valg.

Som Gennifer Gerson Uffalussy, klummist på britiske The Guardian skriver:

»Vores stadigt stigende besættelse af kendte mennesker har skabt et sært fænomen: Totalt fremmede menneskers kroppe anses for offentlig ejendom, der kan evalueres, kritiseres og afvises (...) ’Hvad blev der af Renée Zellwegers ansigt?’ At stille et spørgsmål som det – hvad mange har gjort – er at vareliggøre kvindes kroppe, selv når du på overfladen synes at kæmpe imod den selvsamme kommercialisering.«

Forrige år på 8. marts afholdt et netværk af feministiske grupperinger en demonstration på Nørrebro. Plakaten bar overskriften: »For kvindens ret over sin egen krop« med underteksten – efter fri hukommelse: »mod porno, prostitution, intimbarbering, plastikkirurgi«. Det var jo ret morsomt, hvis det havde været for sjov.

Det fornemmede jeg dog, at det ikke var. Jeg tror heller ikke, at Renée Zellweger synes, at det var sjovt at blive kaldt en freak.

Men de kvindelige skuespillere er blevet gestalter for – bodydoubles, om man vil – en bredere kamp om kvindens ret til at bestemme over egen krop. Og de afspejler et virkelig blindt punkt hos os, der mener det rigtige, men i mangel på konsekvens ender med at udøve selvsamme kontrol over kvinders kroppe.

For hvis vi mener, at kvinden skal have ret til at bestemme over sin egen krop; må sige nej til sex; sige ja til sex; sige ja til børn og kraftpetervæltemig også må sige nej; må lade sit fedt vokse ud af vores ideelle form; eller ud af sit køns skabelonen ved at afvise alle klassiske feminine tegn, så må hun også skabe sit ansigt i sit eget billede.

Ps. Føl ingen skyld, hvis du end ikke kom halvt ned i denne klumme, før du googlede: »Where did Renée Zellweger’s face go?«

Anna von Sperling er kulturredaktør.

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anne Eriksen
  • Bjørn Pedersen
  • Robert Kroll
Anne Eriksen, Bjørn Pedersen og Robert Kroll anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Det er svært at følge dig her AvS. En omgang kluddermor.
"..har pengene til at gå andre veje...". Nå, da, hvor mange drejer det sig om, og hvordan er de fremkommet? I dag en kvinde, i morgen en mand, og så kan al opmærksom gå med det, mens verden køre ad h. til. Hvor er du henne?

Torsten Jacobsen

Ps. Føl ingen skyld, hvis du end ikke kom halvt ned i denne klumme, før du googlede: »Where did Renée Zellweger’s face go?«

Pps. Hvis du klikker ind på et link som "Where did Renée Zellweger's face go?' Belønner du det pågældende website for at bringe historien. For antallet af klik er jo afgørende for annonceindtægterne på det pågældende site.

På den måde er handlinger jo væsentligt mere virksomme end tanker i denne verden.

No shame?

randi christiansen

Jeg har også besluttet mig til at være 35 til jeg dør - dog kun med brug af friske gå, cykel og samtaleture, yoga, meditation, positiv tænkning (bedre end botox) gode cremer, kontaktlinser og desværre noget tandkirurgi - nåh ja, og så div kosttilskud, sund mad og frisk luft, host... hvor vil jeg hen? Ingen steder, jeg vil bare være her, så længe som muligt. Livet er for fedt, selvom der hele tiden er en masse idioter, som gør alt for at ødelægge fornøjelsen.

Rikke Nielsen, Anne Eriksen og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

@AvS: Fint, du er der.
Jeg synes, vi står ved den yderste grænse med verden i dag, og hvis ikke vi alle vågner op og begynder at tænke i en global sammenhæng, går det galt. Derfor lyder det absurd, at nogle mennesker går så højt op i deres udseende, at de vil lave deres ansigt om. Jeg kan forstå, hvis det er bydende nødvendigt med et indgreb, og at det er en hjælp, men hvad var årsagen til omtaltes ansigtsprojekt? Var hun bare lidt træt af det?

Anna von Sperling

Men kan det argument ikke overføres til stort set alt det som andre mennesker finder værdi I som du ikke deler?

 

Torsten Jacobsen

Hvad er et værdiløst samfund? Man kunne jo fristes til at tro, at det er et samfund hvor intet har værdi. Men et sådant samfund findes ikke. For ethvert samfund består jo af mennesker, som uværgeligt vil tillægge forskellige ting forskellig værdi.

Men man kan dog også definere et værdiløst samfund på en anden måde: det er et samfund hvor alt per definition har samme værdi. Hvor det er ilde set at påpege, at noget har mere værdi end noget andet.

I et værdiløst samfund kan man gøre hvad man vil, helt uden at føle skyld eller skam. For det er i sidste ende lige så værdifuldt at interessere sig for eget eller Rene Zellwegger's udseende, som det er at sætte sig ind i konsekvenserne af den globale opvarmning, eller baggrunden for krigen i Syrien.

randi christiansen

Især for mennesker, som lever af deres udseende, er det svært at give slip. Det er klart. Problemet er, at deres udseende så sætter normen for andre - nu er det ikke nok at være født smuk, man skal også skære sig frem til tilværelsens ulidelige lethed - det bliver stadig mindre gangbart at være uden modelmål. Det er som altid sværest for de unge. Der noget eksistentielt snyd over det. Ligesom med præstationsfremmende stoffer. Det er bare med at holde godt fast på briller, gebis og sig selv.

Vibeke Rasmussen

Som reaktion på Gennifer Gerson Uffalussys klumme – og svar på Christian Monggaards spørgsmål? – skriver Viv Groskop i sin klumme "It’s not unreasonable to ask where the real Renée Zellweger has gone", bl.a.:

"The double take, however, remains. And thank goodness. Because that is a normal, human response. The ability to recognise a face is something we all take for granted; yet it is an extraordinary attribute, and one of the first we develop as a baby. It’s a life-saving skill: you learn through facial recognition to identify a) your parents (survival via the food source), and b) emotions (which tell you whether you’re safe or in danger). Neuroscientists estimate that the human brain can remember up to 10,000 faces.

In experiments, 35 years after leaving school, people are able to identify up to 90% of their classmates. But whether you featured alongside Zellweger in the Katy High School, Texas: Class of 1987 yearbook or not, the face at the Elle awards simply did not compute."
[…]
"Who do we want to tell our stories? We want people who are honest and truthful. But instead we have the emperor’s new clothes. Except that this time, no one is saying the emperor looks great in his amazing clothes. Neither are they saying that the emperor looks naked, or even ridiculous.

Everyone is simply saying that the emperor looks like another person entirely. And that, regardless of how this change has happened (and Zellweger is not saying exactly how), is a whole other level of illusion.

Hopefully it can still all turn out to be a hoax. Perhaps it’s a publicity stunt for the courtroom drama Zellweger is working on at the moment. The title of that film? The Whole Truth."

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/oct/23/where-has-real-rene...

Det giver for mig ganske god mening. I øvrigt er jeg uenig med Anna von Sperling i, at 'den nye' Renée Zellweger ligner en freak. Hun ser faktisk godt ud. Hun ser bare overhovedet ikke ud som Renée Zellweger. Og det er vist dét, der hovedsageligt bliver reageret på.

Lise Lotte Rahbek

Er her andre end mig der kan huske, hvad der skete med Mickey Rourkes ansigt? Åhåh.. :-/

Nå, men både mænd og kvinder må selv om, hvad de gør ved deres udseende, hvis de har lyst og råd til det. Det forhindrer nu ikke mig i at mene noget om forandringen.

Vivi Rindom, Nic Pedersen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

@AvS: "Men kan det argument ikke overføres til stort set alt det som andre mennesker finder værdi I som du ikke deler?"
Jo, og sådan er det med alting. Spørgsmålet er derefter, hvordan jeg har det med denne svæven, og hvordan jeg reagerer ud fra det. Det skal ikke føre til, at alt er lige godt og lige skidt for mig - selvom det set fra et højere synspunkt nok er det. Livet har heller ingen mening, men i mit eget tilfælde sørger jeg for, at det har det. Hvis jeg fortalte dig om min hverdag, ville du kunne se, hvad der gav mit liv mening.
Derfor skal der for mig være meget tungtvejende grunde til at lave sit ansigt om og evt. få samfundet til at bidrage til det. Hvis man har et ansigt, man ikke synes om, er det måske snarere sig selv, man skal lave om.

Håber vi engang når derhen, at det er en uomtvistet SELVFØLGELIGHED, at vi hver især bestemmer over vores egen krop, vores egen tilværelse o s v
- og anerkender andres ret til at være og vælge anderledes end os selv.

Daniel Henriksen

Så længe hun kan genkende sig selv i spejlet og ved hvem hun er, er det vel ok. Jeg tænker det som skræmmer os, er at vi ikke længere kan genkende den person som skulle være Renée Zellweger, og det virker underminerende for vores virkelighed.

Søren Rehhoff

Hun ser vel bare mere mainstream WASP-agtig ud. Alligevel er hun sikkert ikke helt tilfreds.

Anne Eriksen, Carsten Søndergaard, Torben Nielsen, Morten Jespersen, Niels-Simon Larsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Selvfølgelig bestemmer vi over vores egen krop - og betaler også selv for den (!). Hvis man fx et født med et ødem i ansigtet er det dog ikke mere end rimeligt end at staten bakker op.
Kommer til at tænke på en bog af Per Olav Enquist, hedder vist Den forskudte engel, der handler om mennesker i gamle dage, der blev fremvist i cirkus. Der er en dyb menneskelighed i den bog.

Hvor er det menneskelige aspekt henne i artiklen om den omtalte dame. Det kan AvS garanteret fortælle os.

Anders Sørensen spørger efter problemet. Nej, det eneste problem er vel, at hun stadig ikke er tilfreds med sit udseende, og hvorfor skulle hun også være det? Skulptørerne i det gamle Grækenland tog hende med de smukkeste bryster, hende med det fortryllende ansigt og hende med de mest bedårende lår. Derover lavede de den fuldendte kvindefigur.

Rygtet går, at der blev lavet en mandeskulptur, som alle mænd blev forelskede i. Klart nok, hans lige fandtes ikke ude i virkeligheden.

Den sygelige optagethed af ens udseende er ikke af nyere dato. Narzzisus (den nar) blev forelsket i sit eget spejlbillede og døde af det. Det bliver nok også den omtalte kvindes skæbne, stakkels pigebarn.

Anna,
Fint nok at vi selv skal bestemme over vore egne kroppe, men det du slet ikke kommer ind på er i hvor høj grad vore meninger manipuleres. Vi finder det selvsagt ikke rigtigt når religiøse fanatikere vil fratage kvinder retten til abort, eller når politisk korrekte venstrorienterede velbjærgede fanatikere vil fratage kvinder retten til at prostituere sig. Begge er ret gennemskuelige. Men det der mangler her er en diskussion om alle de kapitalistiske fordrejelser af virkeligheden, som perpetreres af massemedierne (og skønt det er slemt i danmark er det meget værre i usa) som gør folk ude af stand til at træffe valg som er i overensstemmelse med deres objektive interesse. Skal vi så prøve at bestemme for dem? Nej, naturligvis ikke, heller ikke hvem de babe'r nu ellers er, jeg kender dem ikke, og er ligeglad, det er rige mennesker som er fuldstændig urelevante for mit liv og jeg for deres.
Men når du nu har åbnet den her tåbelige diskussion, så synes det mig at den bør ende med at vi diskuterer hvad der er galt med hele billedet som sådan, som osse niels simon forsøger at gøre

"Vi" = du, og de af os der som regel finder det du skriver læseværdigt og ofte fremragende, og sommetider er enig. "Vi" dækker ingen andre grupper

Det må - som udgangspunkt - være enhver kvindes - og mands - ret at bestemme over sin egen krop! Det penible er imidlertid at det næppe er det Renée Zellweger gør? 'Drevet' ud i en profession for at få den anerkendelse, som hun ikke formår at give sig selv, vil hun for altid 'være på jagt' efter et sted der er bare en lille smule 'varmere' end det 'kølige' sted hun aktuelt befinder sig! Hav medfølelse!

randi christiansen

Fat det nu - konen har den hårde tjans at leve af sit udseende, og fik måske ikke lige lagt til side, da hun var ved muffen. Hvis hun så heller ikke har så meget andet i sit liv, er det vel fristende at holde fast i det gode udseende, som kan være vanedannende. Problemet er, at ansigstrekonstruktioner kræver en ganske særlig dygtighed af kirurgen, ganske små detaljer gør en meget stor forskel. Risky business, I'd say.

Niels-Simon Larsen

Lad os nu huske på Peter Seebergs filosofiske novelle om manden, der fik et utal af transplantationer og til sidst fik besøg på hospitalet af sin kone og stillede hende spørgsmålet: "Er det mig, eller er det ikke mig, der ligger her?", og hun svarede ham: "Det er dig", og dermed gav ham identiteten og livet (igen).
Hvis ikke 'nogen' giver os livet, er vi jo ikke ret meget, og det kære væsen, Renee, har nok ikke haft den person, der sagde: "Jeg ser og hører dig, og jeg elsker dig", eller også har hun måske bare ikke kunnet tage imod det af en eller anden grund.

Jeg undrer mig også over, at hun laver et sådant postyr, men man kan jo også se sådan på det, at hun har skrevet en novelle med sine ansigtsoperationer, og de, der ser hende, læser hendes ansigt. Som det går med al litteraturanalyse, kommer der mange forståelsesformer ud af det.

Jeg må nok sige, at jeg foretrækker papir, men det er nok fordi, jeg ikke følger med udviklingen.

Kære Carsten Søndergaard (kl 02.04).

Hvis du spurgte min tidligere genbo, så ville han mene, at ville være et stort fremskridt.

randi christiansen

Anders sørensen - er det forbigået din opmærksomhed, at filmbranchen er et visuelt medie, og at et alt overvejende flertal af de personer, som gestalter branchens fortællinger, har et ikke uattraktivt udseende. Hvis zellwegers udseende af en eller anden grund har fjernet sig meget fra hendes oprindelige brand, har det måske været nødvendigt for hende at tilbagekorrigere for at fastholde sine jobmuligheder. En af mine kunstnervenner, har spist frokost med deneuve, fortalte, at hun får fixet sit ansigt, 'da hun lever af det'. Det er en af branchens nådesløse vilkår, som vist nok er værst for kvinder - og så lige mickey rourke.

Lise Lotte Rahbek, Rikke Nielsen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

Jamen, hvorfor tage så meget på vej over dette? Det har jo været gjort siden tidernes morgen - at lave noget om for at tækkes/ være attraktiv på de breddegrader, man nu befinder sig.
Især i USA har det været kutyme at ændre kroppen m.m. og mange forsøger at snyde alderen og deres medmennesker.
At det så tilsyneladende ingen ende tager, at unge piger får bryster og fjernet øjen rynker før de er 20, er ok? At det på bestemte breddegrader er numser? Når aviser og blade er fulde af til tider groteske indlæg, er ok?
Det sørgelige er, at accept og loyalitet med andre mennesker forsvinder og konkurrencen og kulden breder sig i samfundet, mens etik og moral nedgraderes!

randi christiansen

Man kan også spørge, hvorfor det ydre er så afgørende?

Det ydre siger meget om det indre og vice versa - altså før kniven har været der. Det er et faktum (kvantefysik m.v.) at bevidstheden påvirker materien. Plastikkirurgien er altså med til at sælge os et falsk virkelighedsbillede. Fokus bliver fjernet fra ægte værdier, og vi mister os selv - som anne siger, etik og moral nedgraderes - vi bliver lette ofre for den 1%'s highway robbery - og betaler ovenikøbet for at blive snydt. En looseloose. At dette bedrag kan lykkes, skyldes grundlæggende vores angst for at miste det, vi elsker så meget : livet.

Vibeke Rasmussen

Nu er jeg i den heldige, synes jeg selv, situation, at jeg stort set selv kan bestemme, hvor indgående jeg vil følge min egen 'visuelle' aldring. Jeg kan i vidt omfang undgå spejle og om ikke undgå at blive fotograferet så i hvert fald efterfølgende undgå at se på fotografierne. Og andres dom får jeg i store træk kun, når jeg efter mange år, møder en jævnaldrende bekendt, i hvis øjne jeg kan læse mine egne tanker: "Oj, hvor han/hun er blevet gammel." ;)

Så let kan det ikke være, hvis man er en offentlig figur, der jævnligt ses og synes. Det være sig som skuespiller, tv-vært, politiker eller hel- og halvkendis … Så bliver ens udseende både noteret, kritiseret, debatteret i mindste detalje, og det virker som om, at jo mere almindeligt, det er blevet at lade sig 'fixe', jo mindre acceptabelt er det blevet for offentlige personer at lade sig synligt ælde. Og ganske inkonsekvent synes det samtidigt at være blevet mere acceptabelt, at kritisere dem der så lader sig fixe og/eller åbent at lufte sin mistanke om dette. Disse personer er, 'damned if they do, damned if they don't'.

Ingen her véd, om Renée Zellweger overhovedet har fået "work done" eller i givet fald hvad. Og ingen her véd, om hun var/er utilfreds med sit tidligere/nuværende udseende. Personligt undrer jeg mig bare over, hvordan hun kan ændre udseende i en sådan grad, at hun er blevet totalt uigenkendelig, men jeg mener stadig ikke, at hun ser "freaky" ud. Bare anderledes.

Derimod er der mange andre, som har fået et så "freaky" udseende af dels operationer dels indsprøjtninger af botox, filler, silicone, at ikke kun sladderbladene svælger i det, men at man ligefrem laver tv-serier om de såkaldte 'botched' operationer. Men det burde vel egentlig ikke være de personer, der falder for fristelsen til at lade sig ændre, man skal pege fingre ad, men derimod snarere kirurgerne? Og 'samfundet', hvem det nu i denne situation er, som ikke tillader, at kendte personer ældes. I hvert fald ikke så det kan ses.

Og i forlængelse af det, er der så det omsiggribende problem, at mennesker, kvinder som mænd, i en stadig yngre alder føler behov for at få noget rettet …

Michael Kongstad Nielsen

Kvinder må da gerne bestemme over egen krop. Eneste forhindring synes at være de andre kvinders dom over med-søstrene. De skal fand'me ikke komme for godt igang med at gøre sig smukke.

Henrik Brøndum

Jeg synes artikelen og kommentarerne rammer helt uden for fokus.

Renee Zeelweger er en uhyre velbegavet, fremragende skuespiller med en fantastisk stemme. Det er derfor hun er her. Man kan smaekke billeder i avisen af hobetal af koenne kvinder der desvaerre for dem glemmes naeste dag og maa noejes med at vaere TV-vaerter, ejendomsmaeglere eller turistguider - men stjerne paa det store laerred bliver du kun hvis du kan spille komedie som ingen andre.

At du saa ikke samtidig kan ligne bagsiden af en bus, og Hollywood selvfoelgelig har teknikken i orden til at tage sig af den del - er rimelig uinteressant.

Det er derimod et alvorligt problem for kvinder (og maaske nogle faa maend) der lader sig friste til at bruge nogle af amatoersnedkerne paa omraadet - og ender som botox/kirurgi - ofre.