Læserbrev

At skære i optag er ikke socialliberalt

9. oktober 2014

Forundring, forvirring og magtesløshed er nogle af de følelser, jeg som menneske står tilbage med, når andre vil diktere min og andres fremtid. Hvem er det, som vil diktere? Det er for eksempel en politiker, som kalder sig socialliberal – Sofie Carsten Nielsen (R) – som vil skære i de videregående uddannelsers optag. Som ung liberal anser jeg det dog ikke som hverken socialt eller liberalt at indskrænke folks valg og begrænse den sociale mobilitet.

Ministerens diktat rammer særligt humaniora. Den enevældige beslutning er baseret på bagudrettede tal og en tro på at kunne forudsige fremtidens arbejdsmarked. Beslutningen om at skære i optaget bliver taget samtidig med, at regeringen har målsætninger om, at de danske unge skal være de bedst uddannede i verden – og på trods af at Center for Economic and Business Research har beregnet, at humanister skaber mere vækst end de gyldne ingeniører (»Humanister er mere værd end ingeniører«, 19. juni 2013).

Men måske kunne den socialliberale politiker genoverveje sin beslutning? Hvis Sofie Carsten Nielsen reflekterer en smule over sin beslutning om at skære i optaget på de videregående uddannelser, kan hun måske blive ramt af en smule dårlig samvittighed, når det går op for hende, at hendes diktatoriske diktat strider imod alle de principper, hun er blevet valgt på. Væk er idealerne om demokrati, social ansvarlighed og den enkelte borgers ret til at træffe selvstændige valg.

Negativ spiral

Unge risikerer med ministerens indgreb at stå med en bachelor i hånden til sommer, som de reelt ikke kan komme videre med. Dermed bliver deres sociale mobilitet bremset, fordi en bachelor desværre ikke er det store værd på det nuværende arbejdsmarked.

Derfor vil de bachelorstuderende være nødt til at finde job, de er overkvalificerede til – og de vil i sidste ende tage job fra andre faggrupper. Vi er inde i en negativ spiral, som er dybt skadelig.

Kan vi ikke finde en demokratisk måde at løse det på i fællesskab? En løsning hvor studerende har mulighed for at træffe egne valg, som ikke kun er baseret på konkurrencestatens rationale?

Jeg må til min store sorg konstatere, at Kaj Ove Pedersen havde ret i sin bog om konkurrencestaten. Der konstaterer han tørt, at den sande taber i vores nuværende frihedsindskrænkende samfund er den sande liberale. I stedet har det ambitionsløse rationale om kun at fokusere på økonomisk vækst vundet.

Dan Christensen Dall, København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Christensen

Beslutningen er ikke enevældig, idet hun må formodes at have minimum 90 mandater bag sit ønske om at skære studiepladser.
Det kan virke som om det er enevælde - fordi det kommer ud af den blå luft, og uden forudgående offentlig debat.

Det tillagde jeg personligt, som værende et særlig liberalt/Cepos - kodeks.

Fryder mig derfor, at du som liberal - også selv føler dig ramt (så er der måske rimelighed/retfærdighed til).

Metoden med politiske initiativer uden debat, er blevet brugt til at skære, sable og tromle vores trygge velfærdstat ned - efter at grådighedens krise ramte os for efterhånden 7 - 8 år siden.

F.eks. (helt ande istorie) var der ikke mig bekendt nogen offentlig debat om afskaffelsen af dækningen via det gule sygesikringsbevis i ulandet, før man - informerede os - om konsekevenserne af det - som en realitet vi blot måtte leve med.

Det skydes magtfuldkommenhed hos vores ellers demokratisk valgte politiske ledere, og det må vi så bede dem om at ændre fremover - så vi IKKE skal føle os hensat til enevælden, nu ved afslutningen af liberalismens århundrede.

Evt. kan du slippe af sted med formuleringen om enevælde - sådan rent retorisk.

Uagtet at vi har valgt en centrum venstre regering, så føres den såkaldte "nødvendige neoliberale politik" på alle parametre. Så meget for demokratiet!

Hvis du som erklæret liberal - nu vender dig imod den liberale dagsorden, så er der måske stadig et håb - for vores lille nuttede samfund!

Dog er der altså grænser for - hvor mage "kandidater i Dit og Dat" vi som samfund har brug for.

Jeg kender ikke ønske-tallet, men tænker at vi uddanner for mange kandidater i dag!

Hvad kan alt den akademiske ensretning bibringe os - som samfund?
Udover en udgift på imellem 4-10.000kr./studerende - om ugen til uddannelsen og SU. Ganget med x-antal uger om året bliver det jo en betragtelig udgift - som vi godt må overveje om det er det rigtige at bruge pengene på.

Vi står jo bl.a. som samun og skal beslutte os til - om vi inden læge skal købe nye jagerfly til 30 mia. kr.?
Ser ud som om behovet er der!

Skønt at se en social liberal (cafelatte) minister - stå i det dilemma, ud fra sådan klassiske radikale politiske traditioner: Antimilitarisme, og samtidig leflen for de højst uddannede.

Sikke et Radkalt dilemma.

God dag der ude