Læserbrev

Svend Brinkmann: Jeg hader ikke mindfulness

Jacob Piet og Lone Fjorback kritiserer i indlægget »Mindfulness er langtfra navlepilleri« i Information den 16. oktober min bog Stå fast – et opgør med tidens udviklingstvang. Men deres kritik hviler på en misforståelse og er en kritik af en bog, de ikke har læst
22. oktober 2014

I forrige uge havde de en tilsvarende kritik i Politiken, som beroede på samme misforståelse, hvilket jeg også gjorde dem opmærksom på. Derfor undrer det mig meget, at de nu gentager fejlen mod bedre vidende. For at sige det kort: Jeg kritiserer ikke mindfulness som sådan i min bog. Og det Jacob Piet og Lone Fjorback citerer mig for – »Det hjælper os bare ikke en døjt« – har jeg ikke sagt. Den sætning er fra artiklen »Hold op med at mærke efter i dig selv« bragt Information den 22. september. Sætningen er journalistens ord, og det fremgår tydeligt af artiklen, at det ikke er et citat. Jeg tror ikke, at Jacob Piet og Lone Fjorback har kunnet finde steder i bogen eller i artiklen, hvor jeg udtaler mig kritisk om mindfulness.

Det er tydeligt, at Piet og Fjorback ikke har læst bogen, hvilket undrer mig meget, da den er genstand for deres kronik. Min bog er en kulturkritik af tidens udviklingstvang og tendens til at søge individuelle løsninger på problemer, der hidrører fra vores livsbetingelser, som vi i stedet burde ændre på.

Individualiseret problem

Jeg har selvfølgelig ikke noget imod, at Jonas Piet og Lone Fjorback med dokumenteret effekt kan behandle deres patienter med mindfulness. Ordet optræder i alt kun syv gange i min bog, og alle gange som en del af en opremsning af forskellige psykologiske teknikker. Jeg ved ikke, hvor det kommer fra, at jeg skulle være fjendtligt indstillet over for mindfulness – det er jeg slet ikke. Selvom jeg godt nok mener, at det er problematisk, når det bliver opfattet som et universalmiddel. Eksempelvis når man tror, at strukturelle problemer i organisationer eller skoler kan løses med meditation. Dette er efter min mening et udtryk for en problematisk tendens, hvor man individualiserer sociale problemer.

Som nævnt har jeg ikke selv udviklet en kritisk analyse af mindfulness, men interesserede kan konsultere den norske psykolog Ole Jacob Madsen og læse hans bog ’Det er innover vi må gå’, som argumenterer for, at mindfulness risikerer at blive en effektiv tilpasningsideologi til problematiske ydre omstændigheder.

Svend Brinkmann, professor i psykologi ved Aalborg Universitet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• uffe hellum
  • Jakob Lilliendahl
  • Lise Lotte Rahbek
  • Steffen Gliese
uffe hellum, Jakob Lilliendahl, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mindfullnessforeningen bør jo gå ud og fastslå at mindfullness er skadeligt hvis mindfullness eller lugnende typer af adfærdskontrol ordineres af sagsbehandlere lægekonsulenter og hvis der er nogen som helst tvang, topstyring og eller trusler om tab af forsørgelse forbundet med praksis

Mindfullness kan have en positiv virkning i en fri praksis udført på baggrund af individuel motivation og under instruktion af erfarne instruktører der er klar over at mindfullness ikke kan reparere psykisk skrøbelighed uden omfattende skånehensyn ligesom medicindoser udmålt i forskning på raske unge mænd er skadelige for ældre syge kvinder

Læs endelig hans bog. Svend piller omhyggeligt, høfligt og nådesløst en masse pladder ned som det, det er: pladder.

Det er helt fint at arbejde med mindfullnes, hvis målet er at ændre min livsholdning. Hvis der derimod er et problem med mine livsbetingelser (sygdom/underbetalt arbejde/arbejdsløshed), så er løsningen naturligvis ikke at ændre min indstilling, men at reparere min sygdom/forhandle kollektivt/indskyde kapital i erhvervslivet.

Naturligvis kan kræftpatienter blive gladere med morfin, men sålænge målet er livsforlængelse, så er kemoterapi bedre.