Læserbrev

Adam Fajkovic, 44 år: De skal leve i den virkelige verden

»Sluk for skærmene, er mit råd! Lad dem kede sig, komme ud og møde hinanden.«
11. november 2014

Jeg er far til to drenge på 9 og 12. Jeg kom til Danmark i 1993 som flygtning fra Bosnien og Hercegovina. Min kæreste er dansk, og vi har boet sammen i 15 år.

At være far består for mig i dag mest i, at beskytte mine børn mod de meget agressive medier. De vokser op i en verden, der er beregnende, kalkurerende og forførende. Børnene har ingen muligheder for at gennemskue det. En tilgang med begrænset medieforbrug har bragt ro i vores familie. Når vi står op om morgenen, sidder vi længe og snakker. Børnene ved, at vi ikke tænder skærmene før om eftermiddagen, og det giver ro til samvær.

Jeg ville ønske, at mine drenge kunne komme hjem, gå ud og møde nogle andre at lege med. Sådan var min barndom, men sådan er det ikke i dag. Deres venner går til noget eller sidder og spiller derhjemme. Derfor går mine drenge også til noget (musik og sport) og spiller lidt om aftenen efter lektier og aftensmad. På den måde finder vi balance.

Sluk for skærmene, er mit råd! Lad dem kede sig, komme ud og møde hinanden. De skal leve i den virkelige verden så længe, det er muligt, indtil de bliver store nok til at møde medier og deres forførende kraft. Utopisk? Måske. Medmindre vi vågner op og tager ansvar, for vi er de voksne, ikke?

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu