Læserbrev

Banken kigger med hos SKAT

Regeringen er kommet med et forslag om, at bankerne skal have adgang til deres kunders oplysninger på SKAT.dk. Forslaget beskrives i artiklen »Regeringen vil udvide bankerns adgang til skat’s data om borgerne« den 10. november i Information. Det har affødt en hed debat på information.dk :
Debat
11. november 2014

Peter Hansen, information.dk

Det er den stik modsatte udvikling, vi skal hen imod. De offentliges oplysninger om borgerne skal være absolut utilgængelige for private erhvervsforetagender. Man må også spørge, hvad det overhovedet skal til for. Der er absolut intet, der kan give banker nogen anledning til at kende folks skatteforhold.

Tidligere gik al politik ud på at sikre borgerne imod, at private virksomheder kunne drive rovdrift på deres pengesager, deres arbejdskraft og deres frihed. Hvis velfærdssamfundet skal bestå, er det de ting, der skal kæmpes for igen.

Henrik Christensen, information.dk

Hvis det bliver vedtaget, kan det i så fald lige så godt blive som i Sverige, hvor skatteforhold er helt offentlige. Eftersom der i praksis ikke er nogen effektiv beskyttelse alligevel, kan vi lige så godt spare på tid og penge og få klarhed over, hvem der tjener hvad, hvilke fradrag de har, og hvem der betaler hvad i skat.

Espen Bøgh, information.dk

Sådan noget må og skal per automatik ikke ske. Bankerne kommer let til at vide mere om det enkelte individ, og det er i sig selv ikke behageligt. Men tanken om hvordan banken så vil bruge informationerne efterfølgende, må være langt mere ubehageligt. Den slags lovgivning vil også være med til at zombie-gøre befolkningen og deres liv, som andre så helt og holdent vil kunne skalte og valte med efter behag.

At det skulle komme fra Socialdemokraterne er helt uhørt. Det tjener slet ikke Socialdemokraterne at fremsætte den slags forslag – tværtimod.

Kjeld Hansen, information.dk

Borgerne i det digitaliserede Danmark er langt mere overvåget og kontrolleret af staten, og efterhånden tillige private virksomheder, end borgerne i det tidligere DDR nogensinde var. Vi bevæger os stille og roligt hen imod det totalitære samfund, uden borgerne opdager det. Bare et lille bitte ubemærket stykke hver dag.

John Michael Foley, information.dk

Talrige offentlige myndigheder har fået alvorlig kritik af deres mangelfulde it-sikkerhed og lemfældige omgang med befolkningens personfølsomme og fortrolige oplysninger. Vores oplysninger hos Skat, Erhvervstyrelsen og Politiet er blot nogle af de mange eksempler på, at staten kompromitterer befolkningens oplysninger, som de i virkeligheden burde stå som garanter for. Nu vil man så give bankerne adgang til Skats databaser. Så er ladeporten for alvor åben for hackere og cyber-kriminelle, tilmed med statens velsignelse.

Kristian Løwenstein, information.dk

Jamen så lad det da bare gå begge veje og udvid borgernes ret til indsigt i bankernes interne driftsregnskaber og skatteforhold. Så vi er sikre på, at alle har orden i papirerne. Så kan den enkelte borger og fremtidige kunde også bedre vurdere, om vedkommende vil handle med denne bank, eller om han eller hun bør holde nallerne fra, hvad der jo hurtigt kan vise sig at være en tidsindstillet spekulativ finansbombe med forkærlighed for skattespekulation og finansiering af storsvindlere. Der er helt sikkert en del bankkunder, der gerne ville have haft lidt mere indsigt i bankernes data, inden de købte aktier i nullerne.

Bill Atkins, information.dk

Jeg undrer mig lidt over nogle debattørers associationer til DDR. Jeg går ind for åbne skattelister over hele linjen, fra top til bund. I modsætning til de borgerlige, hvis ordførere i 2012 kaldte åbne skattelister for en gabestok og hetz mod virksomhederne.

Odd Bjertnes, information.dk

Det burde være i skatteminister Benny Engelbrechts (S) job-bskrivelse at arbejde for at staten har større indsigt i private firmaer, end at private firmaer har indsigt i staten.

Søren Jensen, information.dk

Det bekymrer mig, at de fleste folketingsmedlemmer er ligeglade med beskyttelsen af borgernes personlige data. Jeg ser gerne virksomheders regnskaber og skatteoplysninger bliver offentlig tilgængelige, men beskyttelsen af borgernes data er noget, staten skal værne om, og ikke give til højre og venstre. Statens forvaltning af borgernes data skal efter min mening kun ske i statsregi. Om vi skal have offentlige skattelister på alle borgere, er jeg ikke færdig med at tage stilling til, men med hensyn til virksomheder tror jeg, det er en god ide.

Lise Lotte Rahbæk, information.dk

Vi har et repræsentativt demokrati.

Ja, men det er som om, det i stigende og eskalerende grad er virksomheders og pengeinstitutters interesser, der repræsenteres, og ikke befolkningens.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her