Læserbrev

Hvad betyder de tre sorte mænd i galger?

4. november 2014

Det er et novum indenfor krænkelsesargumentationen, at man nu ikke længere bare anholder udsagn og udtryk, man opfatter som kritiske mod sig selv eller sine religiøse eller politiske dogmer. Nu har selve de kontroversielle aspekter spredt sig til, at der også er ganske bestemte emner, der helt enkelt ikke må berøres af andre de de dertil udpegede.

I forbindelse med diskussionen om Dan Park og hans påståede racistiske hensigter, har omtalen været koncentreret om collagen "Hang on Afrobians". Mange er stødt over, at billedet i stiliseret form forestiller tre sorte mænd hængt i galger. Det er så blevet opfattet helt uden nogen kontekstuel historik. Som om det er et visuelt udtryk, der ikke refererer til noget udenfor billedet selv. Det er som bekendt et falsum. For billedet behandler en episode, som rent faktisk har fundet sted i virkeligheden. Et overfald, som blev bagatelliseret. Og denne reaktion bliver i billedet repræsenteret ved at blive sat i relation til lynchning af sorte i USA - altså med en ikonisk repræsentation af den amerikanske racismes historie. Men at dette sker i et kritisk perspektiv - og naturligvis ikke med et racistisk motiv - spiller ingen rolle i forhold til den krænkelse, der postuleres. Her er de tre sorte mænd i galger nok som anledning for at inkriminere Dan Park.

Der er begivenheder og forhold, der nu ikke længere må repræsenteres, helt uanset med hvilket perspektiv. De er på forhånd belagt med en tabuisering. Det kom også til udtryk ved premieren på Steve McQueen's "12 years a Slave", hvor der er horrible scener med lynchninger og mishandlinger af sorte. Også her lød der protester. Et nyligt eksempel på den samme tendens til tabuisering af selve genstandsområdet - helt uanset det kritiske perspektiv - var protesten over teaterinstallationen "Exhibit B" på Barbican Centre i London af den sydafrikanske instruktør Brett Bailey. Her lykkedes det at forhindre gennemførelsen af forestillingen med dens kritiske perspektiv på racismens historie, trods de sortes skuespilleres protester. De krænkede var angivelige anti-racister.
Kritikken af tre sorte mænd i galger på Dan Parks collage er således led i en ny tendens.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu