Læserbrev

Frustration er en del af livet

15. november 2014

Min medstuderendes indlæg »Så hold dog kæft, kære lærer« i Information den 3. november har vakt voldsomme reaktioner. Lærere kalder hende for uvidende og latterlig. Men det er ikke første gang, en lærerstuderende vrisser over negative lærere. Et stærkt bånd mellem lærere og lærerstuderende slår sprækker.

Debatten om skolens gennemgribende forandringer står stille. En kamp, der synes at være mellem blinde, euforiske jahatte og dødbidere og brokkemaskiner.Skal lærerne tage jahatten på og se, hvor lang tid det tager, før de går ned med flaget? Eller skal de forsvare skolen ved at synke ned i brok? Har vi virkelig kun disse to ringhjørner?

Hos min egen praktiklærer ser jeg frustration og et brændende lærerhjerte i én og samme person. Jeg ser et lærerteam, der energisk planlægger nyt tværfagligt forløb, og som samtidig brokker sig over, at der ikke er tid til, at de kan mødes med pædagogerne og tale trivsel. Jeg ser andre lærere, der begejstret fortæller om afgørende progression for to elever, der har haft vanskeligheder, og som senere bander over, at den skærpede forberedelsestid går ud over de selv samme elever. Hvor i debatten er disse lærere, der ellers findes flest af: de professionelle? Lærere, der på én gang glæder sig til at gribe de nye muligheder, og samtidig er frustreret over alle de ugennemtænkte initiativer.

Et profesionelt narrativ

Den professionelle lærers fortælling må frem. En fortælling, der befinder sig mellem de to yderpositioner, jahatten og brokkemaskinen. Det må lærere og lærerstuderende sammen insistere på. Vi må fortælle, hvem den professionelle lærer er. Resten af befolkningen ved det efterhånden ikke. Vi må fortælle det til eleverne og forældrene, dernæst til politikerne og vores fagforening.

Ledelse og lærere på skolerne beslutter sig for, hvilket narrativ de bruger i deres virke. Men vi, de studerende, skal huske, at læreren indeholder mange facetter, og at frustration er en del af spektret. Vi står fortsat sammen som kommende og nuværende professionelle. Sammen om at påpege de fejl, der ikke kommer eleverne og forældrene til gode, og vi understreger, at vores altoverskyggende drivkraft er elevernes læring og trivsel.

Rasmus Danker Danielsen, København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu