Læserbrev

Racisme gemmer sig i spørgsmålet

Debat
18. november 2014

Tara Skadegård Thorsens glimrende kronik om racisme »Hvide velmenende ikkeracister er også racister« i Information den 15. november vakte stor debat på nettet. Mange læsere kom op i det røde felt, fordi Thorsens postulat var, at folk, der erklærer sig som ikkeracister, meget ofte er det alligevel.

Majoriteten af etniske danskere tiltaler folk med anden etnisk baggrund fra et helt andet perspektiv end andre etniske danskere. Og har man en vane, man måske ikke har erkendt, og man finder ud af strider imod ens selvopfattelse, benægter man den ofte, da det er ubehageligt at skulle indse, at man opfører sig som noget, man ikke vil være – i dette tilfælde racist.

Eksemplet i kronikken, som sendte folk op i det røde felt, var, at når man spørger brune mennesker, hvor de kommer fra, gør man det ud fra et helt andet synspunkt, end når man spørger hvide danskere. Mange påstår, at de også spørger hvide danskere, hvor de kommer fra. Det er jeg ikke i tvivl om, men de gør det ikke ved busstoppestedet. Hvis en hvid dansker svarer Hellerup, fortsætter de fleste ikke med at spørge: Jamen, hvor kommer du rigtigt fra? Eller hvis en hvid dansker svarer Ålborg, fortsætter de fleste ikke med at sige: Nej hvor taler du godt københavnsk.

Men taler man med én med en anden hudfarve, føler spørgsmålsstilleren dig ofte berettiget til at bevæge sig ind i den adspurgtes intimsfære, ofte på en nedladende måde. Hvorfor skal en brun person fortælle om sine bedsteforældres herkomst til fremmede mennesker? Hvorfor skal en person, der taler med accent, gøre rede for sit syn på Danmark, hjemland og retfærdiggøre, at hun er her og ikke der?

Selvindsigt

Jeg synes, man skal betragte Thorsens indspark i debatten som en interessant mulighed for at kigge indad og spørge, om man ser et menneske eller en hudfarve.

Hvis det er det sidstnævnte, har man racistiske tendenser. Og selvom man synes, man er venlig, opleves det ikke nødvendigvis sådan af den, der bliver talt til. Det er at opfatte mennesker forskelligt, og det kalder man racisme eller forskelsbehandling. Og det skal man ikke feje af bordet med, at brune mennesker er for følsomme. Det aner man ikke noget om, når man ikke selv har prøvet det på egen krop.

Charlotte Keck, Hellerup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Bedre og mere forståeligt og indlysende kan det vel næppe siges. Naturligvis blev læseren kraftigt udfordret af den oprindelige artikel og gav den måske ikke mange muligheder for at indvilge i, at prøve at finde egne 'blinde pletter'.

Ved at lave dette udtræk og den konkretisering, som jeg ser i denne kommentar burde mulighederne for 'at kigge indad og spørge' helt klart være blevet øget!

Det var lige præcist det, jeg prøvede at skrive i mine kommentarer til kronikken. Tak, Charlotte Keck :-)