Kommentar

Så hold dog kæft, kære lærer

Jeg er med på, at I ikke har skrevet under på den her reform. I protesterede og blev lockoutet, og der skete absolut ikke en skid. Men nu er den her, reformen. Og indtil politikerne kommer på andre tanker, tager I jeres kolleger i hånden, tager jahatten på, og stopper jeres negativitet, bagtaleri og bugtaleri
3. november 2014

Jeg er lærerstuderende. I sidste uge var jeg til praktikmøde på den skole, hvor jeg snart skal i praktik. Den ligger på Frederiksberg, derudover skiller den sig ikke synderligt ud fra resten af Danmarks folkeskoler.

Jeg har aldrig haft et lærervikarjob. Så jeg ved ikke en skid. Jeg har til gengæld haft æren af sølle fire ugers praktik om året. Nu er det tid igen, derfor var jeg til møde på Frederiksberg.

Til mødet sad seks lærere. De havde alle givet op over for sig selv og deres job. Umotiverede som bare fanden. Uinspirerende som bare fanden. Og de her gutter skal vise mig vejen. ’Pis’, tænkte jeg, ’pis også!’ Hjemme i Jylland ville jeg kalde det for en træls situation. På Frederiksberg ville jeg kalde det lort med lort på.

Jeg kunne bruge fremmedord, hive diverse politiske udlæg ind, trække på min bevidsthed om et samfund i udvikling, pædagogisk ekspertise og fagdidaktiske begreber med sovs på – og komme ingen vegne. Så nu skriver jeg noget, vi alle kan forstå. Også alle jer, der fatter hat af den nye skolereform.

Emmer af bitterhed

I tidernes morgen blev der lavet et udspil vedrørende en ny reform. Vi skal have eliteelever. Folkeskolen stod over for en udfordring, folkeskolen skulle præstere mere. Den skulle banke elever igennem systemet, så de kan indgå i konkurrencestaten Danmark. Et samfund, der ikke aner, hvilken folkeskole vi har. Hvilken slags elever vi har eller får. Elever, der ikke kan hænge sammen, når de har fri. En konservativ uddannelsesinstitution i oprør. Og fy for satan.