Kommentar

Så hold dog kæft, kære lærer

Jeg er med på, at I ikke har skrevet under på den her reform. I protesterede og blev lockoutet, og der skete absolut ikke en skid. Men nu er den her, reformen. Og indtil politikerne kommer på andre tanker, tager I jeres kolleger i hånden, tager jahatten på, og stopper jeres negativitet, bagtaleri og bugtaleri
3. november 2014

Jeg er lærerstuderende. I sidste uge var jeg til praktikmøde på den skole, hvor jeg snart skal i praktik. Den ligger på Frederiksberg, derudover skiller den sig ikke synderligt ud fra resten af Danmarks folkeskoler.

Jeg har aldrig haft et lærervikarjob. Så jeg ved ikke en skid. Jeg har til gengæld haft æren af sølle fire ugers praktik om året. Nu er det tid igen, derfor var jeg til møde på Frederiksberg.

Til mødet sad seks lærere. De havde alle givet op over for sig selv og deres job. Umotiverede som bare fanden. Uinspirerende som bare fanden. Og de her gutter skal vise mig vejen. ’Pis’, tænkte jeg, ’pis også!’ Hjemme i Jylland ville jeg kalde det for en træls situation. På Frederiksberg ville jeg kalde det lort med lort på.

Jeg kunne bruge fremmedord, hive diverse politiske udlæg ind, trække på min bevidsthed om et samfund i udvikling, pædagogisk ekspertise og fagdidaktiske begreber med sovs på – og komme ingen vegne. Så nu skriver jeg noget, vi alle kan forstå. Også alle jer, der fatter hat af den nye skolereform.

Emmer af bitterhed

I tidernes morgen blev der lavet et udspil vedrørende en ny reform. Vi skal have eliteelever. Folkeskolen stod over for en udfordring, folkeskolen skulle præstere mere. Den skulle banke elever igennem systemet, så de kan indgå i konkurrencestaten Danmark. Et samfund, der ikke aner, hvilken folkeskole vi har. Hvilken slags elever vi har eller får. Elever, der ikke kan hænge sammen, når de har fri. En konservativ uddannelsesinstitution i oprør. Og fy for satan.

Ud af det blå banker de af sted, disse lærere, til det omtalte praktikmøde. De brokker sig og kommer med bitre bemærkninger, der ville give min familie hjemme i Jylland panderynker. De brækker sig med dårligdom ud over tre praktikanter, som de ikke engang byder på kaffe. Vi tager imod, mens de kører hinanden længere og længere ud. De er lige så omstillingsparate, som de er unge.

Jeg forstår sgu da godt, at det er hårdt. Jeg forstår sgu da godt, at I er utilfredse. Jeg forstår sgu da godt, at der er lavet en varm lort på jeres allesammens frokosttallerken – og I har bare at spise op. Hver dag. Fra nu og til evig tid. Alt imens I retter opgaver, forbereder undervisning, tager telefonopkald, besvarer e-mails, afholder elevsamtaler, tager på kursus, alt sammen ved siden af jeres 30 undervisningstimer om ugen.

Hele lortet går ned med stress. Men hey, så er der flere vikartimer til de hungrende lærerstuderende. Woop!

I har ikke skrevet under på den her reform, det er jeg med på. I protesterede og blev lockoutet, og jeg skal komme efter jer af vilde ting, I havde ild i. Og der skete absolut ikke en skid. Så møder I op på skolen efter sommerferien. Til snotforvirrede unger, Danmarks fremtid vel at mærke. Foran eleverne står I med jeres bitterhed og negativitet og kaster skodopgaver i hovedet på dem, fordi I ikke har tid til at forberede en skid, og derfor må trække på alt det utilfredsstillende materiale, I kan komme i nærheden af.

Børn i klemme

Jeg forstår, at vilkårene er snot. Men hold op. Jeg vil gerne være den første til at rejse mig op på mit fremtidige lærerværelse. Fortælle jer, at der er nogle børn i klemme, først og fremmest. Fortælle jer, at nu er det nok. I skylder jer selv, jeres familier, jeres kolleger, forældrene til børnene i jeres skole, og ikke mindst jeres klasser, at tage jer godt og grundigt sammen. I har et ansvar. Tag det på jer helt stille og roligt. Et ansvar i form af jeres så fint omtalte professionalitet, som ingensteds er at få øje på. Negativitet, depression, stress, bagtaleri, bugtaleri og skodfolk har aldrig nogensinde produceret noget godt. Intet produktivt, og fandme slet ikke noget, der ligner en elite.

Jeg siger ikke, at I skal samtykke. Men I skal forstå, at nok er nok, og at der er et sted og en tid for alt. En revolution må ikke være mål og aldrig middel til at ændre på ting i en rolig lilleputstat som Danmark. Her snakker vi om tingene. Her ændrer vi på tingene gennem konstruktive debatter og kompromiser mig her og mig der. Et pragmatisk forlig. En ny reform? En tilpasning af den nye reform? Revidering af den gamle i stedet?

Genindførelse af den gamle … hvem ved? Men indtil det sker, Tage & Co., så tager I jeres kolleger i hånden og tager jahatten på. Som mange, men stadig for få af de danske folkeskolelærere allerede har gjort det. Så knokler I, Tage & Co. Og indtil et eller andet nyt sker, holder I fandme jeres kæft.

Trine Pedersen er lærerstuderende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ane Søegaard
  • Jesper Witte
  • Peter Taitto
  • Tommy Knudsen
  • Henrik Lund
  • Mads Dahl
  • Laurids Hedaa
  • Michael Møller Nielsen
Ane Søegaard, Jesper Witte, Peter Taitto, Tommy Knudsen, Henrik Lund, Mads Dahl, Laurids Hedaa og Michael Møller Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lennart Kampmann

@ Kasper Andreasen
du stirrer på en debatside, hvor demokratiet virker. En ungdommelig tanke luftes og der gives svar på tiltale. Ingen selvcensur, ingen politisk korrekthed. De ærlige meninger der smides tilbage til Trine Pedersens udskæld vidner om en sund debatkultur. Hun har da fået kvalificeret svar på tiltale. Oven i købet uden for mange f*ck bemærkninger.

Hvis man vil spille i Superligaen, må man spille som en superligaspiller.

Med venlig hilsen
Lennart

Steffen Gliese, Charlotte Studtmund Klausen, Maria Strøm, Henrik Brøndum og Claus Jensen anbefalede denne kommentar
Marianne Christensen

Kongstad.

Hiv du bare Trine op til stjernerne.

Men det var et ualmindeligt enøjet med grove ord fyldt indlæg hun kom med.
Uden hensyn til de mange lærere, der er ved at køre ned eller er kørt ned..

Det er sødt at hjælpe en lille fugleunge på vej. Men hun har sparket hårdt på nogle mennesker, som i dag går til psykolog, er langtidssygemeldte, er knækket sammen.

damen skal forstå at hun som lærer skal have lidt mere empati for folk hvad enten de er børn, eller bliver udsat for knæk sent i deres arbejdsliv.

Og hvorfor fanden kan man ikke lade folk gå på efterløn i stedet for at håne dem i Information.

Så kan Trinetyper jo overtage den danske folkeskole. Med hvad det indebærer.

Michael Kongstad Nielsen

Marianne Christensen (19:37) - det er rigtig nok, men herre gud, dette er blot et frisk indspark i en (niche) avis. Og nye folk kommer til. Og det kan være træls at komme ind som ny fuld af engagement og idérigdom, og så møde en dyne af frustration. Men ok., indlægget er provokerende, og kan føles uacceptabelt groft af folk, der har slidt og slæbt i branchen i årevis.

Steffen Gliese, Maria Strøm, Trine Pedersen og Marianne Christensen anbefalede denne kommentar

Flot skrevet, bravo. Det er godt med friske, studerende øjne i skoler og institutioner. Det er også godt, at du - kommende praktikant - forstår, hvordan lærerne har følt sig i denne skoleforvandlingsproces. Du kalder det selv for "en varm lort på tallerkenen". Ingen kan være uenig i konteksten om at se fremad, give den en konstruktiv skalle for børnenes og i sidste ende vores alle sammens skyld. Det er ingen uenig i. Det kan være rigtig svært for nogen, måske rigtig mange, at give denne skalle, når rammevilkårene er helt forkerte. Når man fra toppens side så eftertrykkeligt har lavet en brøler, som dagligt går ud over vores børn. Og når ellers gode hensigter går galt - som lærerne advarede om, så meget man kunne inden for lovens rammer - så kræver det særlige kræfter at smile stort og holde fast i ja-hatten. Denne konstante udfordring fylder meget i vores læreres hoveder, så det er nok ikke overraskende et samtaleemne, når lærere samles. F.eks. på et lærerværelse. I en lukket kreds hvor man føler sig forstået, da alle deler samme skæbne. Ikke nødvendigvis altid samme opfattelse men alle ved præcis, hvilken virkelighed hinanden befinder sig i. Man kunne selvfølgelig ønske sig, at man måske strammede lidt op omkring den positive retorik, når nye kræfter (studerende/praktikanter) støder til flokken. På den anden side vil det blot være et spørgsmål om tid - når man er kommende kolleger - før den sande kulør vil tone frem. Ingen skal eller bør spille lalleglad over noget, der er så forkert. Så se det som en positiv udfordring. Dine kommende kolleger har tydeligvis de bedste hensigter og ønsker for skolen. Energien blev blot banket ud af dem med et kølleslag. Og lad os lige huske en enkelt ting: Dine kolleger har delt deres tanker og frustration på lærerværelset. Hvis ikke man må læsse af her - hvor så? Historien melder ikke noget om, hvorvidt dine kolleger møder eleverne positivt i klasseværelseret. Det må være dét, der tæller. Og husk også at har man noget at sige, så må man gerne blande sig i diskussionen. Ellers så hold dog kæft, kære praktikant.

Karin Jønsson og Charlotte Studtmund Klausen anbefalede denne kommentar
Lotte Blachfeldt

Kære Trine,
Bandeord eller ej... det ganske enkelt ikke hensigtsmæssigt at bringe kollegial utilfredshed ud i det offentlige rum på den måde. Hverken for dig selv, dine kolleger eller for lærerfaget. Jeg kender ikke til andre tilfælde som dette (heller ikke i andre faggrupper), og jeg er ganske sikker på, at jeg var blevet afskediget for fuld musik, havde jeg valgt at irettesætte navngivne kolleger i et debatindlæg i Information fremfor at gå i dialog med dem eller min leder om problemet. I det lys er jeg ikke overrasket over, at du har mistet din praktikplads, Trine. Forhåbentlig finder du en ny meget snart. Og så håber jeg, at du vil benytte dig af praktikstedets muligheder for at lære dialogens kunst, skulle du ende i samme situation igen uden kaffe ved et bord med udbrændte praktiklærere. Skulle det ske, at du atter befinder dig der, så betryg dig med, at retorik på lærerværelset er een ting - engagementet i mødet med eleverne en anden. Uanset hvor utilfredse dine praktiklærere er med deres arbejdsforhold, så har de ikke opgivet at kæmpe for deres elever. Det er derfor de stadig sidder ved det bord, på trods af at være blevet talt ned i pressen gennem den lange konflikt, på trods af stress og manglende forberedelsestid, på trods af rigide arbejdstidsregler, på trods af lort med lort på. Og måske kunne du ligefrem se en mening med at gå i dialog med de gamle ildsjæle, der stadig sidder ved det bord - godt nok ikke med den samme sødme og optimisme som dig, men dog stadig med et brændende ønske om at gøre det bedste, de kan for børnene... ligesom dig. Måske vil du lære, at når lærere gør opmærksom på ringe arbejdsforhold og rammer, så er det netop børnene, de tænker på. For hvis rammerne ikke er i orden, så ER det børnene vi ender med at svigte. Og det kender jeg ingen lærere, der vil finde sig i.

Karin Jønsson, Sofie Jørgensen, Charlotte Studtmund Klausen, Brian Jensen, Maria Strøm og Thora Hvidtfeldt Rasmussen anbefalede denne kommentar

Kongstad:

Jeg ved ikke, hvad du mener med indoktrinering her, sådan noget skal selvfølgelig ikke dyrkes i klasseværelset, men er det blevet det?

Thora Hvidtfeldt Rasmussen:

Hvis Information har set dette indlæg som en sammenstød mellem to fløje hos lærerne, så må de enten have skolepengene tilbage, eller også har de opfattet Trine Pedersen som repræsentant for andet og mere, end hun giver sig ud for.

Charlotte Studtmund Klausen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen og Trine Pedersen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Jensen - med en lille kraftanstrengelse er jeg sikker på, du kan regne ud, hvad jeg tænker på.
Hvis lærerne skal påvirke landets politik, skal det ikke foregå gennem undervisningen, men gennem de sædvanlige kanaler for politikudvikling.

Kasper Andreasen

Trine Pedersen skriver ikke at lockouten af lærerne var rimelig, ej heller at forløbet omkring OK13 var i orden. Men disse urimeligheder forsvinder ikke ved at gøre det til en faglig identitet at være bitter. Tværtimod cementerer bitterheden den nuværende tilstand som et individuelt problem. Det er, som jeg læser det, essensen af hendes indlæg. Det er ret godt skrevet.

Niels Christian Sauer

Du skriver: 'jeg har den bemyndigelse, det giver at have indsigt i forholdene.'

Hvad indeholder den bemyndigelse (er det f.eks. en bemyndigelse til at irettesætte lærerne i forhold til deres arbejdsindsats?) og hvem har autoriseret den?

Du skriver: '8 ud af 10 lærere siger, at de møder uforberedte op til undervisningen.'

Så du mener måske at de skal bruge deres fritid til at forberede sig mere. Personligt synes jeg det er en dårlig ide, men sådan kan vi jo være så forskellige.

Du skriver: 'Kanske skolelederne ikke magter at forholde sig til det,'

Ja, det er da en mulighed, men så er det vel de forkerte skoleledere, der sidder på posten, hvis det vel at mærke er noget, de skal forholde sig til, som en del af deres job.

Det kunne vel ret beset også være fordi de mener, at alt er som det skal være – selv med den ratio, du nævner.

Du skriver: 'men for lærerne er en en pinsel af levere dårligt arbejde, bl.a. fordi de mister elevernes respekt.'

Ja, jeg synes da også det er synd for lærerne, men i stedet for at fortsætte med at holde liv i elendigheden på bekostning af deres eget helbred, så er det jo netop, at jeg foreslår dem at skifte job. De kvalifikationer de har vil helt sikkert kunne bruges i mange andre jobfunktioner.

De, der så ikke skifter job eller som ikke har gjort det endnu foreslår jeg såmænd bare at de bevarer professionalismen i udøvelsen. Dvs. at de efterlever den kontrakt de har med skolen. Om de gør det med glæde eller sorg eller med vrede eller apati er for så vidt irrelevant og i hvert fald ikke noget, der kommer praktikanten ved. (Hun har vel i øvrigt også en 'kvajekvote' eller???)

Du skriver: 'Javist har politikerne ret til at gennemføre de love, de vil. Også om skolen. Men det betyder ikke, at det, de har vedtaget er klogt.'

Nej, du har da helt ret i, at det ikke betyder, at det, de har vedtaget er klogt. Men klogskab er ikke en objektiv størrelse og set fra politikkernes side er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det er klogt i betydningen: at det meget præcist er designet til at opnå et fuldstændig klart og entydigt mål. Der hvor kæden hopper af for mig er imidlertid at jeg ikke kan gennemskue hvilket mål vi taler om. Et delmål er dog helt oplagt dette, at så længe loven er i kraft vil de bl.a. p.gr.a. de vanskeligheder det giver for skolesystemet, på alle tider af døgnet have uhindret adgang til alle de mikrofonholdere, der findes i kongeriget. Og du skal ikke tage fejl: for alle magthavere er dårlig omtale langt bedre end ingen omtale.

Men om der er yderligere delmål – f.eks. at formindske den sociale mobilitet yderligere – som svar på kapitalens behov - - er uklart. Har du eller andre nogle bud?

Lennart Kampmann 19.33

Er du godt klar over, at du taler om og til de mennesker, der har en hovedrolle i forhold til at hjælpe skolebørn i Danmark til at undgå mobning – både som bøddel og som offer? Og som vel heller ikke kan være tjent med – for arbejdsmiljøets skyld om ikke andet – at der foregår mobning på lærerværelset.

Nåehja det er du jo nok: Hvis man vil spille i superligaen skal man ikke være bleg for at sparke modstanderen til plukfisk – skriver du jo. Ikke desto mindre har de, der efter din opfattelse allerede spiller der, åbenlyst svært ved at håndtere Trines 'spillestil'.

Marianne Christensen

Du skriver: 'Det er sødt at hjælpe en lille fugleunge på vej. Men hun har sparket hårdt på nogle mennesker, som i dag går til psykolog, er langtidssygemeldte, er knækket sammen.
damen skal forstå at hun som lærer skal have lidt mere empati for folk hvad enten de er børn, eller bliver udsat for knæk sent i deres arbejdsliv.'

Det kan godt være hun har sparket hårdt, men som jeg ser det har hun ikke sparket først. Og selv om hævn ikke er en god ting, så er den vel dog ligeså forståelig som den elendighed de folk du beskriver, befinder sig i. - Og som vel ret beset har 'glemt' at udvise empati for praktikanten.

Men hvad har hun da også gjort for at gøre sig fortjent til den?

Jesper Witte

Du skriver: 'Når man fra toppens side så eftertrykkeligt har lavet en brøler, som dagligt går ud over vores børn.'

Det er vel mere din fortolkning end det er 'toppens' (har du evt. dokumentation der viser at 'toppen' mener de har lavet en brøler?)

'Ingen skal eller bør spille lalleglad over noget, der er så forkert.'

Fortæl det til de, der gør det. Antorini f.eks., for der er da så vidt jeg kan se ikke nogen her i debatten, der spiller lalleglad.

'Dine kolleger har delt deres tanker og frustration på lærerværelset. Hvis ikke man må læsse af her - hvor så?'

Jo, f.eks. overfor en sagesløs forbipasserende praktikant, forstår du.

Lotte Blackfeldt

Du skriver: 'For hvis rammerne ikke er i orden, så ER det børnene vi ender med at svigte. Og det kender jeg ingen lærere, der vil finde sig i.'

Ok, men er det da ikke det, de netop finder sig i ved fortsat med deres tilstedeværelse at vedligeholde systemet?

Personligt undrer det mig en hel del mere, at befolkningen i almindelighed og forældrene i særdeleshed er gået i flyverskjul og har overladt det til lærerne at kæmpe deres kamp for en ordentlig folkeskole – og at lærerne så ukritisk har påtaget sig opgaven.

Olav Bo Hessellund

A propos den "demokratisk vedtagne folkeskolereform" skal det lige erindres, at Bjarne Corydons aftalepartner, KL v/Michael Ziegler, er en forening, der virker på privatretligt grundlag. KL er dermed - uanset dens bestyrelse består af kommunalpolitikere - en forening, der ikke står til regnskab overfor vælgerne, selvom den indgår aftaler og træffer beslutninger, der får virkninger for borgerne på lokalpolitisk niveau.

Foreninger som KL og Danske Regioner (tidl. Amrsrådsforeningen) er nyttige og effektive redskaber for en regering, når der skal laves kollektive aftaler, men set fra et demokratisk synspunkt er de yderst betænkelige. De bidrager til, at værdien af det kommunale selvstyre udhules.

Sætter jeg mit kryds ved en borgmester, jeg politisk er enig med, har jeg ingen garanti for, at borgmesteren kan gennemføre sin politik i min kommune hvis han har et flertal imod sig i KL, fx på skoleområdet. Regeringen vil derimod altid kunne hævde, at den har indgået en gyldig aftale med kommunerne via KL, hvilket heller ikke er forkert, juridisk set. Men det afgørende, set fra et demokratisk synspunkt, er, at ansvarsfordelingen i forhold til vælgerne bliver totalt mudret til. Hvem skal vælgeren drage til ansvar for lokale beslutninger, han ikke er enig i eller brudte løfter, fordi kommunens handlefrihed er begrænset af aftaler en privat forening som KL har indgået med regeringen?

Mit indtryk er, at ikke særlig mange er opmærksomme på denne tingenes uorden i vores udgave af det, vi kalder demokrati.

Lotte Blachfeldt, Kurt Nielsen og Jens Høybye anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

@ Kurt Nielsen
Du laver en fri fortolkning af mit indlæg og tillægger mig udsagn jeg ikke har sagt. Superligaanalogien handler om at man ikke bare kan hælde sin lortespand ud over andre, uden at regne med at de svarer tilbage.
Din "Er du godt klar over..." kommentar er derfor forfejlet.

med venlig hilsen
Lennart

TV2 journalisterne strejker, fordi der sker ændringer, så nogle af dem fyres. Barnligt, på med Ja- hatten og kom videre i stedet for at sidde og være negative.

Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Claus jensen: Jeg tror, at Information så det som et udtryk for splittelse i lærergruppen, fordi de ville se splittelse i lærergruppen - derfor overså de helt, hvad det var, de bragte.
Det var sensationslystent - og uetisk.

Lotte Blachfeldt og Charlotte Studtmund Klausen anbefalede denne kommentar

Kurt Nielsen: Det eneste, du og jeg kender til, hvad der er foregået på det lærerværelse, er Trines udfald.
Man kan godt bruge sin kvajekvote helt op på en gang - hvis man f.eks. i stedet for at diskutere uoverensstemmelse igennem med de personer, det drejer sig om, hænger dem ud på Information i en form, som havde det været et indlæg til veninderne på Facebook.
Det er absurd her at tale om mobning hos os, der svarer - hvordan skulle vi reagere venligt på den svada?
Hvis du mener, Trine har fået dårlig behandling - så tænk over, hvem der valgte at bringe hendes indlæg.
Hvad Sauer angår, så misforstår du totalt og aldeles hans indlæg. prøv at læse det igen.
Det skal ikke undre dig, at lærerne (ukritisk???) har påtaget sig opgaven at kæmpe for at få folkeskolen til at fungere i stedet for at sige op. Ok, jeg er gået på pension - men det gjorde jeg faktisk med dårlig samvittighed over, at jeg ikke kæmpede videre for de børn, der går der lige nu. Vær du sikker på, at det er motivationen for de lærere, der bliver - selvom de af og til brokker sig på lærerværelset.

Søren Blaabjerg

Hvorom alting er. Det ser ud til (selv om man skal vare sig med at generalisere), at skolereformen i store træk er en om´ér. Især bommerten med, at lærere skal forberede sig inden for normal arbejdstid på skolerne, hvilket er udtryk for en gennemført mistillid til lærerne som helhed og næsten med garanti vil medføre dalende kvalitet i undervisningen pga. det stress nypordningen bevirker over ikke at kunne yde den nødvendige indsats inden for den tid, der er til rådighed.
Faren består bl.a. i, at man med disse miserable arbejdsvilkår kan risikere, at kun de, der absolut ikke ser nogen andre muligheder, fremover frivilligt vil vælge lærerfaget.

Claus Jensen
05. november, 2014 - 10:28

Claus Jensen, der er gået en skarp analytiker tabt i dig. Ca. 75% af alle offentlig ansatte er kvinder og med din kliché påstand om offentlig ansatte udstiller du de danske kvinder som dovne og uduelige snyltere - Helt uhyrlig.

Din populistiske tilgang til debatten skinner ligeledes igennem ved din påstand om ublu lønninger blandt offentlig ansatte, i det offentlig ansatte er den gruppe i Danmark med det laveste gennemsnitlige lønniveau langt under privat ansatte.

- Desuden, uden en velfungerende, ukorrupt og dybt engageret offentlig sektor ingen basis for civilisation og privat fortagsomhed.

Til Trine Pedersen kan jeg kun sige du er en overforkælet naiv møg unge, som tror hele verden udelukkende er til for dig...

- Men nu, hvor du skal igang med voksen livet skal du også i gang med virkeligheden.

Grethe Preisler

Kære Trine Pedersen,
Re: Information - den mindst ringe avis i DK. Uafhængig af partipolitiske og økonomiske interesser

"1. Læs avisen:
Du kan læse Information, lige som du vil. På din mobil, tablet eller computer - og helt ude i skoven.

2. Køb avisen:
Information er det forum, hvor landets bedste hoveder diskuterer de mest presserende emner."

Men glem for guds og din egen skyld aldrig, at det altid (og uafhængigt af økonomiske og partipolitiske interesser) er debatredaktørens prærogativ at afgøre:

1. Hvilke emner, der er de mest presserende at diskutere Information, og
2. Hvem der i så henseende er landets bedste hoveder.

Hvis du bare husker det, kan det aldrig gå helt galt, uanset hvad du vælger at bruge din uddannelse til, når du en gang står med dit svendebrev fra lærerseminariet i hånden.

Sofie Jørgensen

Jeg undrer mig over, at du, Trine, kan være overrasket over konsekvenserne af dit indlæg, at du ikke troede, det ville få negativ indflydelse på din praktik, at du offentligt svinede praktikstedet og vejlederne til..?
Du er stadig meget ung, men det er da i høj grad dårlig dømmekraft. Bedre held i et andet fag.
Jeg håber, du vil gemme dit indlæg og alle kommentarerne og læse dem igen om ti-tyve år og se, om du så kan gennemskue, hvor det gik galt.

Jette Linnert Fuglebæk

At ikke-lærere kan have svært ved at kende forskel på reform og arbejdstidslov er måske forståeligt - men at en lærerstuderende ikke kan, fatter jeg ikke!!!
Det drejer sig ikke om at ville børnene det bedste, for der vil alle lærere - det drejer sig om at have mulighed for at yde det! Uden denne mulighed kommer frustrationen og negativiteten! Heldigvis kommer den næppe til udtryk overfor børnene!

Niels Engelsted og Kjeld Hansen:

Jeg er lidt rundtosset nu. Det eneste sikre er, at førstnævnte af jer har hale og horn i panden, men han er jo også lærer i det offentlige.

Jeg skrev i mandags et indlæg til Information som replik til Trine Pedersens indlæg. Det er ikke blevet optaget, men kan læses herunder.
Jeg ved, at også de seks lærere, som både eksplicit og implicit nævnes i den lærerstuderendes indlæg, har indsendt et indlæg.
Det håber jeg oprigtigt, at Information vil bringe, således at de udstillede kolleger får en chance for at replicere på Trine Pedersens beskyldninger.

Hold så kæft, sagde hun!
I dagens Information beskriver lærerstuderende Trine Pedersen – med fagter, eder og besværgelser over sine fremtidige, tilsyneladende uduelige kolleger at ”I (lærerne på en Frederiksberg-skole, red.) skylder jer selv, jeres kolleger, forældrene til børnene på jeres skole og ikke mindst jeres klasser at tage jer godt og grundigt sammen”.
Jeg kunne vælge at fortsætte Trine Pedersens stil og beklage hendes tilsyneladende mangel på forståelse og faglige solidaritet med de regler, lærere i dag arbejder og eleverne derfor undervises efter.
For ærlig talt: Trine Pedersens polemik virker på mig som den publikummer, som står på sidelinjen og forbander sit hjemmeholds bedrifter på fodboldbanen – men som i øvrigt aldrig selv har prøvet at drible en bold gennem et massivt midterforsvar. Kender du mon realiteterne anno november 2014 på de frederiksbergske skoler, kunne jeg dristes til at spørge?

Men lad os for et øjeblik sænke våbnene. For mellem den lærerstuderendes eder og besværgelser over mine (og hendes fremtidige?) kolleger, fornemmer jeg, at Trine Pedersen og mine kolleger og jeg arbejder med samme mål for øje: Vi vil skabe så gode vilkår for elevernes undervisning som muligt.
Det her drejer sig om nemlig om eleverne!
Når mine kolleger kritiserer rammerne for undervisningen, når sygefraværet blandet lærerne på Frederiksberg er steget med 28% i år, og når vi ikke får politisk grønt lyst il at prioritere i de mange nye opgaver, så er det ikke reformens skyld – det er regeringens vedtagne arbejdstidsregler, som forhindrer dette.
Lærerne både kan og vil implementere folkeskolereformen. Mine kolleger på Frederiksberg knokler for at sikre den succes hver eneste dag. Men lige nu vil man et gennemføre et marathon på rekordtid med udelukkende amputerede lærere –pga en anakronistisk arbejdstidslov.
Men vi KAN kan lykkes. Andre kommuner har gjort det. Vi kan – med politisk velsigenlse og for mindre end 20 mio. kr. ud af et skolebudget på knap en milliard - skabe nogle rammer som kan sikre os mod stigende behov for vikardækning pga stigende sygefravær, skemaer som gør at vi kan mødes med kolleger og forældre, mulighed for at forberede os godt til den spændende undervisning, vi så gerne vil have osv. osv.

Trine Pedersen slutter sit indlæg af med at skrive at ”Og indtil et eller andet nyt sker, holder I fandme jeres kæft”. Lærerne er sat i verden for elevernes skyld. Aldrig vil jeg tavst se på, at elevernes undervisning forringes som følge af lærernes nye arbejdstidsregler.
Aldrig, Trine Pedersen, holder jeg mund om realiteterne. Og jeg vil opfordre alle - forældre, ledere, elever og lærere - til at bakke lærerne op i, at reformen kun kan blive en succes, hvis rigide regler erstattes af mulighed for at skabe den gode undervisning.
Det er dén dialog, vi skal have. Kom bare, politikere og forvaltninger i kommuner, som endnu ikke har inviteret til dialogen. Lærerne på Frederiksberg er klar!

Charlotte Studtmund Klausen, Søren Andersen, Niels Duus Nielsen og Claus Jensen anbefalede denne kommentar

Lennard Kampmannn

Det var vel ret beset Trines oplevelse at hun fik en spand lort i hovedet (i stedet for – som hun åbenbart havde forventet – en kop kaffe), da hun kom for at få aftalt præmisserne for sit praktikforløb. Hendes reaktion er måske ikke den mest hensigtsmæssige, men den matcher da – som jeg ser det - meget godt den flok superligaspillere hun der mødte.

Jeg tilstår, at jeg ikke har fulgt debatten på Facebook, men at dømme efter Kasper Andreasens referat så er den ikke køn. Når du så skriver: 'De ærlige meninger der smides tilbage til Trine Pedersens udskæld vidner om en sund debatkultur.', så tillader jeg mig indtil videre at fastholde min kommentar.

Du skriver:' Hvis du mener, Trine har fået dårlig behandling - så tænk over, hvem der valgte at bringe hendes indlæg.'

Hvis Trines referat fra mødet er nogenlunde – f.eks. stemningsmæssigt – i overensstemmelse med virkeligheden, hvilket jeg jo ikke, som du ganske rigtigt skriver, kan vide, så er det efter min personlige kodeks indiskutabelt, at hun er blevet dårligt (i betydningen uprofessionelt) behandlet.

Hvad jeg mener om hendes reaktion på den behandling, holder jeg indtil videre for mig selv i tillid til at Trine virker til at være en person, der er i stand til at lære af sine erfaringer og hvis ikke så måske af de venlige, imødekommende og forstående små puf i den rigtige retning som debatører, her i debatten nådigt har stillet til rådighed.

Du skriver: 'Hvad Sauer angår, så misforstår du totalt og aldeles hans indlæg. prøv at læse det igen.

Sauer har skrevet en del indlæg – som jeg nu på opfordring har genlæst - og muligheden for, at jeg har misforstået dem alle er absolut tilstede. Jeg har valgt ikke at kommentere alt, hvad han skriver bl.a. fordi jeg er meget enig i det meste – hvilket også er grunden til at jeg ikke vil vædde med ham. Det jeg reagerer på er, at han i mine øjne blander to ting sammen som man bliver syg af at blande sammen nemlig ens arbejdsopgave og ens politiske ambition. Jeg har stor forståelse for lærernes oplevelse af skolereform og ændringen af deres løn- og arbejdsvilkår, men hvis de påtager sig ansvaret for skolepolitikken i Danmark samtidig med, at de indordner sig under de nye arbejdstidsregler etc. så er risikoen for stress, udbrændthed og almindelig mismod nærliggende for ikke at sige overhængende. Derfor foreslår jeg, at de lader være med at tage det ansvar i deres egenskab af ansatte lønarbejdere. Derimod er det fint hvis de påtager sig ansvaret som politisk bevidste samfundsborgere, ligesom jeg selv – i al beskedenhed – forsøger. Og ligesom jeg foreslår at langt flere forældre (især) og samfundsborgere i al almindelighed gør (ikke 'kun' for at lette presset på lærerne, men især fordi det indiskutabelt er vores ansvar, at der bliver ført den rigtige politik i dette samfund).

Så når jeg efterspørger Sauers bemyndigelse og autoritet, så er det fordi, hvis han har nogle af delene, så må det også omfatte autoriteten til at ændre på forholdene – hvilket han jo så bare kan gøre. Jeg kender ham ikke personligt, så deraf min nysgerrighed.

De, der har den autoritet og bemyndigelse ønsker åbenlyst, at det skal være sådan som det er – inclusive bivirkningerne – på trods af alle de indvendinger de stødte ind i både før og efter ændringerne.

Lærernes utilfredshed må vel enten håndteres via arbejdskamp – efter reglerne – eller på et individuelt niveau ved at finde en anden arbejdsplads – eller måske endnu bedre selv at lave den skole de gerne vil have, og så se at få skaffet nogle kunder i butikken.

Jeg har efterlyst logikken i magthavernes beslutninger og har nævnt et par forslag. Et nyt dukkede op, da jeg skrev ovenstående: De vil gerne have folkeskolen privatiseret. Derfor er reformen velgennemtænkt og ikke – som nogen herinde mener – en om'er.

Du skriver: 'Det skal ikke undre dig, at lærerne (ukritisk???) har påtaget sig opgaven at kæmpe for at få folkeskolen til at fungere i stedet for at sige op.'

Jeg tror jeg – indtil videre - forbeholder mig ret til at undre mig over hvad jeg selv finder passende, at undre mig over.

Du skriver: 'Ok, jeg er gået på pension - men det gjorde jeg faktisk med dårlig samvittighed'

Det gør mig ondt at høre, at du fik dårlig samvittighed af at gå på pension. Det behøver du ikke have for min skyld. Og måske kan det være dig en trøst at huske på den gamle digters ord – som vi alle sang højt og gennemtrængende med på i folkeskolen dengang:

'....
For de gamle som faldt, er der ny overalt
De vil møde hver gang der bliver kaldt.'

Jette Linnert Fuglebæk

Du skriver: 'Det drejer sig ikke om at ville børnene det bedste, for der vil alle lærere - det drejer sig om at have mulighed for at yde det! Uden denne mulighed kommer frustrationen og negativiteten!'

Du peger, for mig at se, meget præcist på det sted, hvor kæden hopper af: Det er lige præcist 'muligheden for at yde det' som lærerne efter min opfattelse ikke har nogen som helst – formel – mulighed for at få indflydelse på. Derfor – og det er kun et godt råd – skal de også lade være med at tage ansvaret for det. Det er de, der leverer rammen for arbejdet – skoleledere, forvaltning, KL, Folketinget og regeringen – og dermed til syvende og sidst vælgerne i dette land, der må påtage sig det ansvar. Og vi har altså valgt at folkeskolen fremover skal se ud sådan som den nu gør og kommer til med den nye reform og med de arbejdsbetingelser vi har valt at give lærerne.

Ane Søegaard

Du skriver: 'Men lad os for et øjeblik sænke våbnene. For mellem den lærerstuderendes eder og besværgelser over mine (og hendes fremtidige?) kolleger, fornemmer jeg, at Trine Pedersen og mine kolleger og jeg arbejder med samme mål for øje: Vi vil skabe så gode vilkår for elevernes undervisning som muligt.

Jamen så god fornøjelse da. Vi andre vil noget andet – og æh-bæh-buh – det er altså os, der bestemmer. Og om nogen tid får vi mere end rigelig skyts til at vi kan fortsætte kritikken af folkeskolen og især lærernes indsats, for de kan da forhåbentlig ikke få reformen til at virke, med de elendige forhold vi giver dem.

Du skriver: 'Kom bare, politikere og forvaltninger i kommuner, som endnu ikke har inviteret til dialogen.'

I rest my case!

Kurt Nielsen: Hvis jeg forstår dig ret, opfordrer du lærerne til at bare at passe deres arbejde bedst muligt og så være ligeglad med resten. Netop det vil højst sandsynligt blive enden på hele miseren, og det vil være en tragedie. En dårligt forberedt, ligeglad lærer vil aldrig kunne tænde sine elever. En sådan skole vil være nødt til at blive autoritær for at holde eleverne på plads. Det redskab, reformskolen vil benytte sig af her, hedder test og niveaudeling. Meget effektive disciplineringsmidler, der intimiderer eleverne mindst lige så meget som gamle dages spanskrør. Men en totalt paradigmeskift for en skole, der havde sat sig for at skabe engagement og arbejdsglæde hos sine elever (og ansatte), der nu skal banke hele banden på plads med nødvendighedens lov. Et er det kolossale kulturtab, der følger heraf. Noget andet er, om en sådan skole vil skabe en form for unge, der kan sætte sig igennem i kraft af deres innovative og kreative færdigheder snarere end ved pligtmoral og benhårdt slid. Den slags er de formentlig bedre til i Kina og omegn.

Ps. den bemyndigelse, eller autoritet, jeg påberåber mig, er den moralske af slagsen, der kommer af et helt arbejdsliv i skolen parret med studier og politisk arbejde i skolefeltet igennem en snes år. Jeg har ingen kommandobeføjelser.

Kurt Nielsen og Charlotte Studtmund Klausen anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

@ Kurt Nielsen
Det må være en smutter at du ikke kan stave mit navn - du skal være velkommen til at "copy-paste" det næste gang.
Mine indlæg går på Trine Pedersens indlæg her på Informations debatsider. Her har hun præsteret at vælte spandens indhold ud over det hele og hun er blevet mødt med et afmålt og rimeligt modspil, der har kunne give hende stof til eftertanke på en konstruktiv måde. Relativt velformuleret og uden for mange bandeord.
Som man råber i skoven får man svar.
Hvad mere forlanger du?

Med venlig hilsen
Lennart

Jamen jøsses, Kurt Nielsen - det var minsandten heller ikke for din skyld, at jeg havde dårlig samvittighed, der misforstod du igen.
En rigtig stor gruppe af lærere har valgt at være lærere i netop folkeskolen, for at værne om det fællesskab den fælles forståelse, der ligger i en fælles skole. Det er ikke en idé, man uden videre opgiver - så kæmper man hellere videre; hvorfor du mener, at det sker ukritisk, det ved jeg ikke. Hverken jeg eller mine forhenværende kolleger er holdt op med at kritisere, hvad de ikke bryder sig om. Mange har stadig børn i skolen, og jeg har børnebørn - man stopper ikke uden videre kampen for at give dem ordentlige vilkår.
Jeg forstår ikke helt, hvordan du forestiller dig lærerne skulle bedre forholdene med arbejdskamp - efter reglerne? Når du har set, hvordan politikerne håndterer reglerne?
Der er mange af de ting, du skriver, jeg ikke forstår sammenhængen i - men selvfølgelig må du da have lov at undres over, hvad du vil - bevares. At der skal sidde folk rundt omkring, der har tænkt det smart at få privatiseret folkeskolen som i Sverige - det er da muligt.
Men gennemtænkt er det ikke, og det forhindrer heller ikke, at reformen er en ommer - i Sverige er der ved at være en stærk stemning for at gøre det om.
Du skal se, efterhånden vil der nok være en del lærere, som nødes til at finde et andet job; men der vil blive fundet erstatning for dem - sådan er den aktuelle arbejdssituation.
Sjovt nok var de to linjer, du citerer, netop den overskrift, jeg brugte, da jeg lagde et link ud til Trines artikel på Facebook.
Men for at vende tilbage til denne tråds hovedemne - hvorfor i alverden mener du, at praktiklærerne skulle gøre en indsats for Trines motivation til uddannelsen, når du i dit svar til Ane Søegaard latterliggør kampen for at skabe så gode vilkår for eleverne som muligt?
Hvad angår bemærkninger til Trine - det er ikke os, der svarer her i tråden, der har kostet Trine hendes praktikplads - det er dem, der bragte hendes indlæg uredigeret. For øvrigt mener jeg, det virkelig ville have været over stregen at give Trine en kop kaffe i hovedet.

Charlotte Studtmund Klausen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Kun Enhedslisten og Liberal Alliance stemte imod reformen, efter en lang og grundig debat.
http://www.folkeskolen.dk/538341/nu-er-folkeskolereformen-lov
Jeg foretrækker EL´s argumenter, men modstanderne må selv vælge, og alle de lærere og forældre m.m., der alvorligt bekæmper reformen, skulle efter min mening alvorligt overveje, om deres eget politiske ståsted i landspolitikken, er det rigtige sted at stå.

Marianne Christensen

Kurt Nielsen.

I dit angreb mod mig synes jeg du er useriøs.

For at modtage andre godt skal man have overskud.

Det er dem der har sat rammerne, og dem som har stemt på de mennesker, der har sat rammerne for folke skolen, der er de skyldige for Trines dårlige oplevelse.

De mennesker, som har regeringsmagten, gik til valg på en helt, helt anden politik.

Og det er dem, som bærer hovedansvaret for stemningen på lærerværelserne, på plejehjemmene, i børnehaverne, på hospitalerne, hos ambulancepersonalet, hos buschaufførerne, på universiteterne, blandt rengøringspersonalet, hos HKerne. Hos alle os som har arbejdet hver dag i en menneskealder og som føler os røverendt - for nu at blive i det sprogbrug som startede debatten - af dem som nu også ødelægger vores fælles folkeskole.

Grethe Preisler

Det var så den folkeskolereformdebat på højt intellektuelt niveau. Men græd ikke børnlille, I kommer aldrig til at mangle debatoplæg af lødigste karat, så længe det står til redaktionen på den mindst ringe.

Og folkeskolereformen er jo bare så ligegyldig i forhold til hot stuff som botox-læber, sugardating, sprøjteorgasmer og andre sikre hits på facebook og twitter. Så det - som de siger i udkantsdanmark, hvor der er så langt mellem forhandlere af hovedstadsaviser, at læserene er nødt til at abonnere, hvis de vil følge med i det hele ;-)

Michael Kongstad Nielsen og Marianne Christensen anbefalede denne kommentar
Niels Engelsted

hot stuff som botox-læber, sugardating, sprøjteorgasmer og andre sikre hits på facebook og twitter

Hvad har du gang i, Gysse?

Grethe Preisler

Hvad jeg har gang i, Niels Engelsted,
Og det skal man høre fra dig, som turde og burde vide alt om, hvad børn kan finde på at forlyste sig med, når deres mor er gået i seng med migræne.

Men okay da: Sammenlignende morskabslæsning såmænd (også kaldet tekstanalyse). Med udgangspunkt i de af redaktøren udvalgte og markedsførte debatemner og -oplæg i den mindst ringe før og nu (dvs. før og efter den seneste teknologiske revolution i St. Kongensgade og den redaktionelle maskinparks forøgelse med hardware i form af smartphones og tablets og den derved muliggjorte udvidelse af debatsektionen med indlæg fra disse mediers skribenter og læsere på Twitter og Facebook).

Det er lige til at få ADHD af, hvis man ikke har det i forvejen.

Gysse

Niels Christian Sauer 18.09

Ja, du har forstået mig ret, ser det ud til. Jeg er behørigt imponeret over din flotte beskrivelse af konsekvenserne af reformen og jeg er fuldstændig enig. Det er samfundet som helhed, der kommer til at lide ubodelig skade ved den behandling af folkeskolen og det mener jeg samfundet – og ikke lærerne - må bære konsekvenserne af eftersom det er 'samfundets' opfindelse og beslutning. Jeg prøver også at sige, at når lærerne forsøger f.eks. ved at påtage sig frivilligt overarbejde eller hvad de nu føler, der er nødvendigt for at få det til at hænge sammen, så bliver det dem og ikke samfundet, der kommer til at stå med aben. Og det ser jeg ingen som helst grund til. Tværtimod.

'Samfundet' har både før under og efter reformens gennemførelse ikke på nogen nævneværdig måde vist hverken vilje eller evne til at påtage sig det ansvar, så det har med største lethed kunnet samles op af samvittighedsfulde, loyale, ambitiøse, ansvarlige og flittige lærere, med det resultat, at de i stigende omfang bliver nødt til at sygemelde sig under presset. Det forekommer mig at være vildt uretfærdigt og derfor foreslår jeg at de bliver bedre til at passe på sig selv f.eks. ved at skifte job eller ved at give slip på det ekstra ansvar o.lign. Det ligner i hvert fald ikke noget, at vi skal have gjort dem syge.

Lennart Kampmann

Ja, Lennart det beklager jeg - meget. Der er rigeligt der kan forstyrre dialogen så den 'smutter' har ingen af os brug for. Og tak for dit hint. - Og for dit svar.

Med den præcisering du kommer med vil jeg så i denne omgang lade nåde gå for ret. Dog med følgende undtagelse:

Når du skriver: 'Som man råber i skoven får man svar.' Jeg er ikke en skov. Jeg har et valg. Fordi en person opfører sig fjollet behøver jeg derfor ikke – ligesom skoven – at opføre mig fjollet.

Du skriver: 'det var minsandten heller ikke for din skyld, at jeg havde dårlig samvittighed, der misforstod du igen.'

Hvis det er tilfældet at jeg igen, igen har misforstået så beklager jeg naturligvis. Men hvad er det egentligt i det jeg skriver der får dig til at tro, at jeg tror, at du har dårlig samvittighed for min skyld?

Du skriver: 'En rigtig stor gruppe af lærere har valgt at være lærere i netop folkeskolen, for at værne om det fællesskab den fælles forståelse, der ligger i en fælles skole.'

Jamen fair nok. Men hvor er det så lige de finder den folkeskole, der kan leve op til det?

'Det er ikke en idé, man uden videre opgiver - så kæmper man hellere videre;'

Fint, men gør det i din rolle som samfundsborger – det er bare et (rigtigt) godt forslag – for hvis du gør det i rollen som lærer så er der akut risiko for at du går ned med flaget. For som lærer agerer du som ansat lønarbejder indenfor en ramme du kun har meget lidt eller ingen indflydelse på, og hvis du kæmper imod den ramme under de betingelser så risikerer du alvorlige konsekvenser for dit helbred – og det er der efter min opfattelse ingen, der er tjent med – bortset måske fra sundhedsvæsnet.

Du skriver: 'hvorfor du mener, at det sker ukritisk, det ved jeg ikke.'

Jeg skylder dig en yderligere beklagelse som du hermed får: Jeg skulle naturligvis i mit indlæg have været tydeligere om at det jeg skrev om 'ukritisk' ('Personligt undrer det mig en hel del mere, at befolkningen i almindelighed og forældrene i særdeleshed er gået i flyverskjul og har overladt det til lærerne at kæmpe deres kamp for en ordentlig folkeskole – og at lærerne så ukritisk har påtaget sig opgaven.') skulle betyde at lærerne ukritisk overfor befolkningen – herunder forældrene – har påtaget sig deres – altså befolkningens og forældrenes opgave (vel at mærke, hvis de er utilfredse med reformerne – hvilket jeg som samfundsborger mener, der er alt mulig grund til at være).

Det er altså ikke fordi jeg mener, at lærerne ukritisk har taget mod reformen og ændringerne i løn- og arbejdsvilkår.

Du skriver: 'Jeg forstår ikke helt, hvordan du forestiller dig lærerne skulle bedre forholdene med arbejdskamp - efter reglerne?'

Først og fremmest synes jeg det er en dårlig ide at de påtager sig kampen individuelt. Jeg er bekymret for deres helbred når/hvis det er strategien. Så derfor foreslår jeg at de evt. kan bruge de overenskomstmæssigt 'lovlige' metoder til kollektiv kamp. Strejke og lign. f.eks.

Du skriver: 'At der skal sidde folk rundt omkring, der har tænkt det smart at få privatiseret folkeskolen som i Sverige - det er da muligt.
Men gennemtænkt er det ikke, og det forhindrer heller ikke, at reformen er en ommer'

Det er muligt at du har ret i, at det ikke er gennemtænkt. Men det er absolut en præmis, jeg har endog særdeles svært ved at forlige mig med. Så derfor tillader jeg mig at udfordre den: Kun to – mindre – partier stemte imod i Folketinget. Folketingsmedlemmerne er i vid udstrækning akademisk uddannede og må som sådanne kunne forventes at være både kloge og tænksomme. Regeringen har rådighed over al den ekspertise der findes i verden – alene af den grund, at de har til opgave ikke bare at gøre de rigtige ting, men også at gøre dem rigtigt. Det bl.a. gør det rigtig svært for mig at acceptere ideen om, at det ikke skulle være gennemtænkt.

Det giver mig imidlertid den udfordring, at prøve at finde den mening der så er med ændringen af folkeskolen og lærernes ændrede løn- og arbejdsvilkår. For det er åbenlyst ikke den mening de giver udtryk for. Det kan enhver idiot jo se – det håber jeg ikke, vi kan blive uenige om. Derfor bliver jeg nysgerrig efter følgende: Hvis man nu tænkte sig – og det kan bestemt godt være noget af en udfordring, det vil jeg slet ikke underkende – at de vidste hvad de gjorde, hvad er det så for et formål de får indfriet eller opnår? – eller hvad er målet?

Svaret er: Jeg ved det sandt for dyden ikke. Jeg kunne godt tænke mig, at der var en journalist eller to (gerne fra Information) der ville forsøge, at få den virkelige grund afdækket, men indtil da må jeg så nøjes med, hvad jeg selv – efter fattig evne - kan hitte på af begrundelser. Jeg har forsøgt mig med foreløbig tre bud som jeg lige har kunnet komme i tanke om nemlig:
1. Det giver politikerne uhindret adgang til pressen i de næste mange år.
2. At formindske den sociale mobilitet yderligere – som svar på kapitalens behov for at få en stedse større mængde ufaglærte arbejdsløse til at presse prisen på lønarbejde.
3. At få privatiseret folkeskolen.
Og så dukkede der en mere op (igen) mens jeg sad og skrev:
4. Det vil gøre det muligt i de næste mange år, at gøre lærerne til prügelknabe for de elendige PISA-resultater.

Jeg har opfordret andre – herunder dig – til at komme med yderligere bud ud fra den præmis, at de ved hvad de gør. Og den opfordring er hermed gentaget.

Du skriver: 'hvorfor i alverden mener du, at praktiklærerne skulle gøre en indsats for Trines motivation til uddannelsen,'

Igen må jeg beklage, at jeg ikke har været præcis nok: Jeg mener ikke at praktiklærerne skal gøre en indsats for Trines motivation. Det må være hendes egen sag. Jeg mener blot at lærere som får løn for deres arbejde må forventes, at kunne forholde sig professionelt til deres opgave – i dette tilfælde at holde et professionelt møde med en praktikant – eller hvis det ikke er muligt, så at aflyse mødet.

Du skriver: 'når du i dit svar til Ane Søegaard latterliggør kampen for at skabe så gode vilkår for eleverne som muligt?'

Ja. jeg er ikke nem at være i dialog med: Enten udtrykker jeg mig ikke præcist nok eller også misforstår jeg det, der bliver skrevet, eller begge dele, så måske spilder du din tid med mig. Men det må jo så blive din sag. Men i hvert fald må jeg beklage at det endnu engang ikke lykkedes mig at være præcis. Min bemærkning til Ane Søegaard er ikke tænkt som en kommentar til praktikantmødet med Trine, men derimod som en kommentar til Ane Søegaards kommentarer i det citat, jeg kommenterer.

Marianne Christensen

Du skriver: 'I dit angreb mod mig synes jeg du er useriøs.'

Jeg er ked af, at du opfatter det som et angreb, men det må jeg jo så tage på mig. Til gengæld kan jeg betro dig at det på ingen måde er min mening at være useriøs. Jeg sidder ganske enkelt ikke her time efter time og læser og skriver og dokumentere for sjov. Så hvori består det useriøse?

Du skriver: 'For at modtage andre godt skal man have overskud.'

Når man optræder i embeds medfør – det vil f.eks. sige i sin rolle som lønnet medarbejder – så har man efter min opfattelse en forpligtelse til enten at optræde professionelt eller slet ikke at optræde. Det med overskuddet kan du gemme til dit privatliv.

Du skriver: 'Det er dem der har sat rammerne, og dem som har stemt på de mennesker, der har sat rammerne for folke skolen, der er de skyldige for Trines dårlige oplevelse.'

Det var ikke dem hun var til møde hos.

Du skriver: 'De mennesker, som har regeringsmagten, gik til valg på en helt, helt anden politik.'

Det er muligt. Så du er blevet snydt. De har taget røven på dig. Det er synd for dig. De mennesker jeg har stemt på har ikke snydt mig, men de sidder så heller ikke i regering. Jeg gad vide hvorfor?
Du skriver: 'Og det er dem, som bærer hovedansvaret for stemningen på lærerværelserne, på plejehjemmene, i børnehaverne, på hospitalerne, hos ambulancepersonalet, hos buschaufførerne, på universiteterne, blandt rengøringspersonalet, hos HKerne. Hos alle os som har arbejdet hver dag i en menneskealder og som føler os røverendt - for nu at blive i det sprogbrug som startede debatten - af dem som nu også ødelægger vores fælles folkeskole.'

Ja, elendigheden er massiv. Men det er ikke dit ansvar, selvom det har konsekvenser for dig. Hvis du påtager dig det ansvar så er du i overhængende risiko for at blive uarbejdsdygtig. Jeg vil under alle omstændigheder hellere have, at de, der har lavet det svineri (regeringen og Folketinget) får lov til at bære konsekvenser af elendigheden i stedet for, at det havner som individuelle problemer hos alle de faggrupper du nævner - og for den sags skyld mange andre. Hvor synes du, det skal placeres?

Nå, men mon ikke de (skolelederne, kommunale forvaltninger, KL, folketingsmedlemmerne, regeringen og de der satte deres kryds det 'forkerte' sted ved sidste valg) sidder og gnider sig i hænderne over hele den her debat, hvor de jo også glimrer ved deres fravær og lader os andre kulier muntre os med at rive hovedet af hinanden?

Go' nu nat.

Lennart Kampmann

@ Kurt Nielsen
Jeg anfører et ordsprog der dækker situationen, nemlig at Trine Pedersen får svar på tiltale efter samme mønster som hun anklager. Ordsproget er "Som man råber i skoven, får man svar!" Hvordan du får drejet det til at du skulle være en skov, er mig en gåde af de helt store.

At du lader "nåde gå for ret" peger også på nogle interessante psykologiske bemærkninger omkring selvopfattelse. Ja sproget rummer mange nuancer......

Med venlig hilsen
Lennart

Kurt Nielsen: "Det behøver du ikke have for min skyld. " - skriver du.
Jeg forstår stadig ikke din forargelse over, at lærerne (i Trines fremstilling) har optrådt uprofessionelt - når du ikke mener, de skal gøre sig umage for at give børnene så god undervisning som muligt.
jeg er udmærket klar over, i hvilken sammenhæng du latterliggør Ane Søegaard.
Jeg kan bare ikke fatte, at du synes det er uprofessionelt at give trine en uengageret gang snak om dårligdomme - når det er latterligt, eller at blande privatlivet ind i arbejdslivet, at gøre sig umage for at være en engageret lærer overfor børnene.
Trine var til møde hos lærere, som også i forhold til praktiklæreropgaven er blevet nedskåret.
Det kan ikke nytte, at du hos mig angler efter grunde til, at Antorini handler, som hun gør - ud fra den præmis, at hun er klar over konsekvenserne. For det tror jeg ikke, hun er.
Regeringen er gået efter at have en sejr. Det er p.t. meget opportunt at fortælle, at de offentlige skal arbejde mere, for de går og danderer den. Det er en EU- parole, at fagforeningerne skal stækkes, og at detv offentlige skal være billigt - det er åbenlyst, at denne regering er meget obs på at følge EUs paroler.
Man har derfor tænkt, at det var smart at gå efter lærerne først. Af flere grunde - undervisningsministeriet har haft et horn i siden på fagforeningen, siden de følte at Martin Rømer snød dem med en aftale med KL (det er aldrig gået op for mig, hvad vi menige lærere fik ud af det) - og der er store kredse i befolkningen, der meget nemt ophidses til at gå mod lærerne.
Du kan jo se - selv Information, den noble avis, kan ikke se noget forkert i at hælde en spand skidt ud over lærere. De bruger gladeligt (og du accepterer) et ordvalg, der ikke ville slippe igennem til deres avissider, hvis det handlede om nogen andre befolkningsgrupper.
Men jeg kan da sige én ting: Reformen kan ikke være lavet for at skyde skylden for de dårlige PISA-resultater over på lærerne. Det er ikke nødvendigt - det har man hele tiden gjort.
Desuden har Antorini opsat det som et succeskriterium for reformen, at PISA-testene går bedre - og det kan sagtens klares. Der skal kun ændres ganske lidt i de faktorer, man ganger på resultaterne for at kompensere for udvælgelsen af skoler - eller ændres i udvælgelsen af skoler - for at danmarks placering stiger.
I virkeligheden ligger de vesteuropæiske skoler jo overordentligt tæt i forhold til måleusikkerheden.

Dorte Schmidt-Nielsen

Svar på trine Pedersen debat-indlæg, i Information i dag:
Debat: Vi er ikke sure, blot udfordrede
Information | 08.11.2014 |
af Tage Granum, Frederiksberg
Vi lærere i folkeskolen er altid glade for at møde vores kommende kolleger. Og det var med åbent sind, at vi gik til et planlagt møde med seks tredjeårsstuderende, der skulle i praktik januar 2015. Det var derfor med stor undren, at læse deltager Trine Pedersens indlæg, og den negative beskrivelse af os, i Information den 3. november.
Først og fremmest brænder vi for arbejdet med børn og unge.
Desuden opfatter vi os selv som ansvarsbevidste lærere, der hver dag møder eleverne velforberedte.
Vi mener selv, at vi ikke blot har et godt forhold til eleverne, men også er i god dialog med forældre, øvrige kolleger og ledelsen på skolen.
Det kommer næppe bag på nogen, at skolereformen og ændret tjenestetid her i det første år er udfordrende, blandt andet med hensyn til organisering og struktur. Det får selvfølgelig også indflydelse på planlægning af praktikforløb, hvilket også blev nævnt på mødet. Det betyder dog ikke, at vi generelt er negativt indstillet over for reformen, som bliver grundlag for vores arbejdssituation fremover. Men en diskussion omkring konkrete udfordringer får Trine Pedersen åbenbart drejet til, at vi lærere skulle have en generel negativ indstilling, hvilket hun beskriver i meget kraftfulde vendinger.
Vi ville have foretrukket, at Trine Pedersen havde brugt en anden og mere konstruktiv dialogform, hvorved vi kunne have rettet eventuelle misforståelser og have imødekommet de frustrationer, som Trine Pedersen giver udtryk for i indlægget. Og der blev naturligvis tilbudt kaffe til mødet.

John Christensen

Så først kronikken nu. Hold da selv kæft!
AT BEDE FOLK OM AT HOLDE KÆFT - ER ALDRIG EN OPFORDRING TIL DEBAT!

Luk røven Trine!

Tidens stærke mantra: sket er sket og forløbet var godt nok uskønt, MEN nu kigger vi fremad, pyt.

Kunne være dejligt at høre hvordan Trines praktik forløb, under indtryk af hendes ret negative tilgang til hendes kolleger.
Jeg havde nok ikke ligefrem haft lyst til at samarbejde med hende hvis det havde været mig der var lærer det pågældende praktiksted.

Lærepenge er dyre - men det må Trine så lære IRL

John Christensen

Så først kronikken nu. Hold da selv kæft!
AT BEDE FOLK OM AT HOLDE KÆFT - ER ALDRIG EN OPFORDRING TIL DEBAT!

Luk røven Trine!

Tidens stærke mantra: sket er sket og forløbet var godt nok uskønt, MEN nu kigger vi fremad, pyt.

Kunne være dejligt at høre hvordan Trines praktik forløb, under indtryk af hendes ret negative tilgang til hendes kolleger.
Jeg havde nok ikke ligefrem haft lyst til at samarbejde med hende hvis det havde været mig der var lærer det pågældende praktiksted.

Lærepenge er dyre - men det må Trine så lære IRL

Jørgen hansen - du må da være berettiget til at få dine skolepenge tilbage. Du aner tilsyneladende intet om hvad der holder "hjulene igang". Sorry.

Jeg er ikke selv offentligt ansat - men det betyder ikke at jeg bidrager mere til samfundet end skolelærere og andre offentligt ansatte gør.
Capice!

God dag der ude

Hvorfor tabte lærerne konflikten? Det står tydeligt at læse i denne debat: Fordi de vægrede sig ved at bringe en kollegial konflikt ud i det offentlige rum! Men folkeskolen er en demokratisk institution, ejet af folket igennem kommunerne, og lærerne har deres ytringsfrihed - og nærmest en pligt til at påpege grelle overgreb som dem, de har modtaget, så folk forstår helt ind på rygmarven, hvad der er tale om. Det ville de ikke.
Ydermere kan man så ofte læse, at de egentlig godt kan lide de totalitære træk i selve reformen, men bare ikke bryder sig om arbejdstidsaftalen. Det er skrækkelig læsning.
Ting skal diskuteres, vi kan ikke gå at putte med det, så kommer ligegyldige spørgsmål til totalt at dominere den offentlige debat, som vi så det i 00erne med ét eneste punkt på dagsordenen ("de fremmede").
Tidens lærere er på den måde også nogle lidt underlige stabejser - i min barn- og ungdom dominerede lærere fuldstændig i civilsamfundet, de var engagerede, initiativrige og allestedsnærværende, hvilket jo var en indlysende fordel med den brede kontakt igennem elever og forældre af alle slags, som lærerne var bekendte med. Det forekommer mig, at standen er trådt lidt tilbage fra dette engagement, det afspejles i Folketingets og byrådenes sammensætning, og de er heller ikke drivkraft i musikforeninger, amatørscener, folkeuniversitet og oplysningsforbund mere, såvidt jeg kan konstatere det. Denne ændring har tydeligvis haft en negativ konsekvens for standens omdømme i den brede befolkning, den er blevet mere usynlig som gruppe, og derfor har fordomme let kunne florere.

jens peter hansen

Peter Hansen, nu tror jeg du er ude i noget der ikke passer. Lærerne blev lockoutede, de lavede events, demoer og var på de sociale medier så et battede. Lærerne havde ingen opbakning blandt "folket". Det var som om al frustration fra egen skoletid kom frem. Nu sku de dovne lærere med de lange ferier fandme til at bestille noget. Det ar temmelig svært at overbevise andre om at lærerjobbet ikke er det samme som fx at arbejde på et kontor fra 9 til 17. At lærere tidligere var foregangsmænd i foreninger, oplysningsforbund osv er rigtigt, men oplysningsforbundene er da nærmest nul og nix i forhold til for 30 år siden og stort set alle sportsforeninger har i dag betalte medarbejdere.
De ny lærere er såkaldt professionelle, ikke noget med et personligt engagement, men de er også børn af n trend der siger effektivitet frem for alt og problemløsninger af alle slags overlades til andre professionelle. Folkeskolen er en institution i et demokrati, men det er ved grød ikke en demokratisk institution. Da lærerrådene i begyndelsen af 90'erne forsvandt og pædagogisk råds amputerede indflydelse nu helt er på vej ud som et råd, der blot skal orienteres, er demokratiet på skolen fuldstændig forsvundet. Ledelsen kører med klatten. Det er naturligvis klart at når en arbejdsplads fra at have et udbredt selvstyre bliver et hierarkisk system uden medarbejderindflydelse så ændrer lærernes holdning sig også. Det bliver skolernes store problem i fremtiden. Lærerne skal nok holde kæft, Trine. Klag til ledelsen i fremtiden dine kolleger har masser at sige, men kan intet gøre.

Ikke bare her men i mange andre debatter er der en debat om lærer-, ikke gerningen men "jobbet".
En meget stor gruppe mener, lærerne bare har af at passe deres luksusjob, der dårligt nok kan karakteriseres som et rigtigt arbejde.
Det står dem frit for at have den mening, men det forbløffer mig, at de samme mennesker geråder i et frådende raseri, når en lærer ytre ønske om at forlade skolen og få sig et "rigtigt" arbejde.

"Jeg er med på, at I ikke har skrevet under på den her reform. I protesterede og blev lockoutet, og der skete absolut ikke en skid. Men nu er den her, reformen. Og indtil politikerne kommer på andre tanker, tager I jeres kolleger i hånden, tager jahatten på, og stopper jeres negativitet, bagtaleri og bugtaleri"

Jaja bevares. Men nu handler det jo om at man netop ikke bare skal makke ret. Jeg kan forstå din undren overfor denne tankegang da du er på en uddannelse betalt af staten og din ivrige kamp for at være god nok, til staten, må derfor være i top. Os andre "teoretikerne" eller hvad du tror vi er, er i mange år blevet trynet af staten og kender rumlen. Jeg forstår du er naiv, da du ikke ved bedre og ikke har prøvet andet, men Tine, det kommer, især når dit arbejdsmiljø går helt fløjten, når det lykkes dem at få styrtet din fagforening i grus.

God fornøjelse fremover.

Det er lykkedes velfærdsstaten at fremstille mennesker med lige præcis den mentalitet, vi ikke har brug for, hvis vi vil bevare samfundet vitalt og dynamisk.

Sider