Læserbrev

Ikke skåret til fællesskab

Debat
5. november 2014

Den overståede høring om drengeomskæring i Folketinget bød på en række passionerede talere, både for og imod en aldersgrænse for omskæring uden medicinsk begrundelse. Journalisten Martin Krasnik talte blandt andet ud fra sin jødiske baggrund og slog på fællesskab og identitet som de bærende argumenter imod en aldersgrænse. Men betyder retten til et stærkt fællesskab, at vi skal ignorere det, vi ikke vil acceptere? Betyder retten til fællesskab, at man med en kniv skal tvinge barnet ind i dette fællesskab, før det er modent nok til at forstå, hvad fællesskab er?

Omskæringen er for jøderne et vigtigt ritual, som inviterer den nyfødte dreng ind i det jødiske fællesskab. Jeg kan godt forstå, man ønsker et stærkt fællesskab inden for sin kultur. Vi danskere kunne lære meget om fællesskab fra andre kulturer. Vi samles mest, når vi skal være fælles mod noget, ikke rigtigt om noget.

Men ved en omskæring af en rask dreng er det ikke barnet, men forældrene som tilfredsstilles. Det er således forældrenes status som fuldgyldige medlemmer af fællesskabet, som styrkes. En så drastisk indvielse i et fællesskab bør være en personlig beslutning og ikke være pålagt forældrene. Et barn kan sagtens opdrages med jødisk eller muslimsk kultur uden at være omskåret og så selv tage beslutningen, når han er moden er til det.

Frivillighed styrker

Der argumenteres for, at en aldersgrænse vil dræbe fællesskabet. Det tror jeg ikke, men den vil nok ændre det. Efter ikrafttrædelsen af en aldersgrænse vil fællesskabet nemlig i højere grad være frivilligt. Og frivilligheden styrker engagementet.

En jødisk kvinde slog fast over for mig, at hun ikke ville ændre sine ritualer, bare fordi vi andre synes, det er smart. Det tror jeg, hun har ret i. Derfor bør bevægelsen væk fra rituel børneomskæring også understøttes af en aldersgrænse for indgrebet. Og med en aldersgrænse hører naturligvis en omfattende oplysningskampagne om indgrebet, både de lægelige aspekter og de rituelle, så drengene er bedst muligt rustet til at tage beslutningen, når tid er.

Leo Milgrom, omskåret som spæd og næstformand i Intact Denmark – foreningen mod børneomskæring – sagde ved høringen, at han ikke ønskede at være en del af et fællesskab, som kræver en stump af hans legeme i pant. Han er ganske givet ikke den eneste, og derfor er det urimeligt, at drengen ikke får lov at vælge selv. Tiden er moden nu.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hvad er det for et menneske som synes det er i orden at gøre overgreb på et barn. Det kan ikke være for barnets bedste men den voksnes ønske om at underlægge sig rituel tilhørsforhold.