Klumme

En avis, men kun af navn

Ordet avis kommer fra fransk og betyder både meddelelse, mening, opfattelse eller udtalelse. Det er heldigt for Den Korte Avis, der ikke behøver at levere nuanceret, modstridende eller varieret indhold for at leve op til sit navn
10. december 2014

Jeg modtager ugens fire første hverdage en fremgangsrig netpublikation, der det sidste år er kravlet op af klikstatistikken og nu er det 37. største website i Danmark med hundredetusinder af brugere. 

Avisen er ejet – og i høj grad skrevet – af et ægtepar: den tidligere VS'er, medieforsker og spindoktor Ralf Pittelkow og den tidligere VS'er, journalist, socialdemokrat og minister Karen Jespersen, nuværende MF for partiet Venstre.

Tophistorien i 92 dage ud af 96 siden 22. maj bærer det flittige ægtepars signaturer. Tophistorien er her defineret som den, der sælger avisen på den daglige e-mail  og som altid står øverst i webavisen. Kun fire gange har Ralf Pittelkow været nødt til at skrive artiklen uden fruens hjælp. Måske fordi hun siden den 22. maj har måttet henslæbe fire hverdage i Folketinget – blandt andet, ifølge Ekstra Bladet, med at stille spørgsmål til ministre for senere at bruge svaret i sin avis.

Som fast klummeskribent skal man hele tiden finde på noget nyt. Det kan være svært, men ikke for Jespersen og Pittelkow. De har en fast skabelon med to grunddele: Den røde regering er håbløs og farlig, og indvandrere med muslimsk baggrund er endnu værre. 37 procent af  klummerne (36 stk) handler om det første. 29 procent (28 klummer) om det andet. 24 klummer eller (25 procent) tog afsæt i blå blok, men konkluderede oftest, at den røde regering består af idioter, eller at muslimer er farlige.

Et andet fællestræk er, at stort set samtlige danske medier er røde og domineret af røde journalister, af Pittelkow døbt »Journalistisk Venstreparti«. Påstanden bygges på en norsk undersøgelse fra 2012, hvor 80 procent af 513 danske journalister (ud af 17.000 medlemmer af Journalistforbundet) svarede, at de stemte på regeringspartierne, herunder Det Radikale Venstre, der så belejligt er betegnes som røde. Forskellen mellem røde og blå handler tilsyneladende kun om holdningen til indvandrere – eller til Den Korte Avis. Pittelkow kan ikke forestille sig, at journalister – som læger, blikkenslagere eller andre udøvere af et fag – har professionelle normer, der byder dem at adskille deres stemmeafgivelse fra deres håndværk. Han anvender her den tautologiske logik, som han og Karen Jespersen lærte til bunds i de marxistiske studiekredse, som de flittigt deltog i engang.    

Det var dengang i VS, hvor alle, der betvivlede den voldelige revolutions nødvendighed, var sorte reaktionære. Inklusive Preben Wilhjelm, der i sine erindringer har fremhævet Pittelkow som en af de mest rabiate voldsromantikere i VS. Retorikken fra dengang lever videre i Den Korte Avis. 

Senest er Morgenavisen Jyllands-Posten blevet indrulleret i Journalistisk Venstreparti, fordi to journalister i flere artikler har skrevet kritisk om Den Korte Avis. Det ræverøde jyske dagblad er »gået i panik over Den Korte Avis' succes,« skriver Pittelkow, der mener at avisen er »presset, fordi læserne strømmer til Den Korte Avis.« Han forveksler læsere med kliks, der næppe kan sammenlignes med mennesker, der køber og læser et dagblad. På Facebook kan man konstatere, at Den Korte Avis trækker mange kliks på lånte YouTube-videoer af typen Baby gør alt for at forhindre sin søvnige mor i at få en lur (39 delinger), eller En indbrudstyv overfaldt sit offer - det skulle han aldrig have gjort (33 delinger).

Ralf Pittelkow er tidligere spindoktor. Han har lært, at tavsheden er det bedste våben. Han og Karen Jespersen lader sig aldrig interviewe. Forespørgsler om interviews mødes konsekvent med tavshed eller afvisning. Vi mangler stadig svar på, hvorfor Den Korte Avis ikke er tilmeldt Pressenævnet og derfor ikke behøver at efterleve de presseetiske regler – trods modtagelsen af mediestøtte (såkaldt demokratistøtte) på 88.000 kroner årligt. Yderligere statslig demokratistøtte ydes via Karen Jespersens folketingsgage og ministerpension, tilsammen næsten 900.000 kroner årligt.

Ordet avis kommer fra fransk og betyder både meddelelse, mening, opfattelse eller udtalelse. Den Korte Avis er kun en avis, fordi ordet betyder alle fire ting – men ikke nødvendigvis nyheder og slet ikke nuanceret, modstridende eller varieret indhold. I den nye elektroniske markedsplads er der masser af plads til  højtråbende demagoger og morsomme videoer. Det giver kliks.    

Lasse Jensen er mediejournalist

Klummen er udtryk for skribentens egne holdninger

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Benno Hansen
  • Lene Timmermann
  • Else Damsgaard
  • Kristoffer Larsen
  • Hans Larsen
  • lars abildgaard
  • Malan Helge
  • Henning Pedersen
  • Tino Rozzo
  • Thomas H. Pedersen
  • Tue Romanow
  • Kurt Nielsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Rasmus Knus
  • Marianne Rasmussen
  • Erik Nissen
  • Jørn Vilvig
  • Kirsten Andersen
  • Steen Sohn
  • Holger Madsen
Benno Hansen, Lene Timmermann, Else Damsgaard, Kristoffer Larsen, Hans Larsen, lars abildgaard, Malan Helge, Henning Pedersen, Tino Rozzo, Thomas H. Pedersen, Tue Romanow, Kurt Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Rasmus Knus, Marianne Rasmussen, Erik Nissen, Jørn Vilvig, Kirsten Andersen, Steen Sohn og Holger Madsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hej Lasse
Skide god klumme. Jeg abonnerede på den korte avis en overgang via facebook. Men til sidst kunne jeg ikke holde det ud. De der ligegyldige nyheder, som du selv omtaler. Se hvordan hunden hjælper babyen og alt det der lignende.

Har aldrig læst Ralf Pittelkow og Karen Jespersens "korte avis".
Men kender deres holdninger, - så derfor ingen interesse. :-)

SPOT ON !!!
Og det er sgu ikke så underligt, at Pittelkow og Jespersen ser fanatikere og lejesvende bag hver en busk , for "it takes one to know one".

Malan Helge, Elisabeth Andersen, Per Klüver, Marianne Rasmussen, Erik Nissen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Marianne Rasmussen

Der stilles et interessant spørgsmål:
"Vi mangler stadig svar på, hvorfor Den Korte Avis ikke er tilmeldt Pressenævnet og derfor ikke behøver at efterleve de presseetiske regler – trods modtagelsen af mediestøtte (såkaldt demokratistøtte) på 88.000 kroner årligt."

Der er da noget rivravruskende galt. Hvordan kan de få mediestøtte uden at skulle overholde de presseetiske regler?

Ursula Nielsen, Benno Hansen, Lene Timmermann, Else Damsgaard, Malan Helge, Henning Pedersen, Elisabeth Andersen, Per Klüver, Tue Romanow, Kurt Nielsen og Søren Kristensen anbefalede denne kommentar

På facebook kører der allerede flere "kampagner" i form af delte billeder m.v., som sætter udråbstegn ved DKAs underlødighed. Og det ser også ud til, at det så småt virker, da jeg fornemmer, at der er færre og færre delinger af deres artikler. Selv folk, som jeg havde troet var deres målgruppe, tager afstand til DKA på deres respektive vægge.

Søren Kristensen

Jeg har på fornemmelsen at ægteparret har haft deres tid og nu hygger de sig for resten af pengene med at drive en lille avis, som kun meget få læser. Jeg har engang arbejdet på en lokalradio, hvor det først bag efter for alvor gik op for mig hvor få lyttere der var, så jeg tror jeg ved hvordan de har det; de har det godt. Og fred være med det.

uffe hellum, Vibeke Rasmussen, jens peter hansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Flere hundredtusinde politisk bevidste vælgere fra alle samfundslag læser Den Korte Avis hver dag, fordi hverken Ralf Pittelkow eller Karen Jespersen lader sig kue af den skjulte konsensus, der gennem de sidste fem år er blevet etableret blandt udgiverne og chefredaktørerne på de gamle medier, hvor man gennemgående nægter at skrive kritiske artikler om islam samt muslimske indvandrere og flygtninge, ej heller om EU, og i stedet gør alt for at manipulere den offentlige mening omkring disse emner og undertrykke ytringsfriheden.

Alle chefredaktører og journalister på de gamle medier ved udmærket, at politiet dagligt undertrykker og manipulerer rundt med barske straffelovsovertrædelser som drab, voldtægt, røveri, pengeafpresning og overfald mod den etniske majoritetsbefolkning, når der er involveret kriminelle muslimer, og det formidles af journalister fra Dansk Journalistforbund, der er ansat som professionelle spindoktorer. Og kollegaerne blandt kriminalreporterne i de gamle medier – inklusive DR og TV 2 samt TV 2 News – retter velvilligt ind over for politiets spindoktorer i den politiske korrektheds navn.

Men lad mig sammenfatte min egen oplevelse af Den Korte Avis.

Jeg kan hver dag hos Den Korte Avis læse en daglig aktuel politisk kommentar, skrevet af Ralf Pittelkow og Karen Jespersen personligt, og ingen professionelle journalister under Dansk Journalistforbund kan føre sandhedsbevis for, at parrets analyser ikke er lige så kompetente, som dem vi ser fra blandt andet Hans Engell på Ekstra Bladet, Thomas Larsen på Berlingske, Christine Cordsen fra Jyllands-Posten, Christian Jensen på dagbladet Information eller Bo Lidegaard fra dagbladet Politiken etc.

Forskellen på Den Korte Avis og de gamle medier er blot, at Pittelkow og Jespersen ikke på nogen måde er hæmmet af den lammende politiske korrekthed, der gennem de sidste fem år har gennemsyret de traditionelle aviser, hvor befolkningen ikke kan få lov til at føre en grundig liberal og fordomsfri debat om blandt andet Danmarks førte indvandrer- og flygtningepolitik. Ej heller kan de få afdækket de mange problemer med de u-integrerbare muslimer fra alverdens mislykkede stater, der årligt koster den etniske danske majoritetsbefolkning dyrt – både økonomisk og menneskeligt – på grund af omfattende kriminalitet og ligegyldighed over for danskerne.

Den Korte Avis går betydeligt mere i dybden med hensyn til de forskellige aktuelle begivenheder i blandt andet ghettoområderne, så læserne i hvert fald bliver klar over, at kriminaliteten ikke udspringer fra den etniske danske majoritetsbefolknings adfærd. Men i stedet fra mennesker der er kommet til Danmark med påstand om, at de er nogle stakkels ulykkelige flygtninge på flugt fra død og ødelæggelse. Hermed får jeg som borger muligheden for selv at bedømme, hvad der er rigtigt og forkert, især når jeg sammenholder det læste med de gamle mediers udlægninger af de samme begivenheder, hvis gammelmedierne da overhovedet skriver noget som helst om det.

De gamle medier vælger i stedet at fravælge den grundige kriminaljournalistik med undskyldninger og påstande om, at etnicitet og religiøs baggrund slet ikke har nogen betydning, når borgerne skal informeres om unge kriminelle muslimer, der hver dag i flok overfalder unge og ældre danske borgere med førstefødselsret til deres forfædres jord. Mens hvis en alkoholiseret dummernikkel til etnisk dansk mand i fuldskab slår tørklædet af en muslimsk kvinde på åben gade, ja, så ryger den journalistiske dækning som bekendt helt ud af proportioner i primetime hos tv-stationerne og de gamle medier som blandt andre dagbladet Information, og beskyldningerne om racisme fyger til højre og venstre.

Udover den løbende kritik af islam og muslimers adfærd, både nationalt og internationalt, rummer Den Korte Avis for mig også andre gode artikler i kort form. Både økonomiske, kulturelle og sociale. Alle er skrevet i et sobert og læseværdigt sprog af kompetente debattører, som bevirker, at unge som ældre kan forstå avisens indhold, og dermed kan sammenholde deres oplysninger og viden fra avisen med de gamle mediers nyheder og politiske kommentarer.

Så lige netop derfor læser jeg og mange andre borgere Den Korte Avis, fordi bladet sammenfatter og sammenskriver konkrete begivenheder på en anstændig måde, så jeg som læser har muligheden for selv at dømme og bedømme, hvad der er rigtigt eller forkert. Og hvad jeg synes politikerne skulle lave om, så vi igen får en velfungerende demokratisk retsstat, der i langt højere grad beskytter sin etniske majoritetsbefolkning mod dybt kriminelle u-integrerbare muslimske flygtninge og indvandrere fra alverdens mislykkede regimer.

Den Korte Avis gør et godt stykke journalistisk arbejde for danskerne.

jens peder Nicolaisen, Jørn Boye og Preben Haagensen anbefalede denne kommentar

Søren Kristensen:

Fred være med det, hvis det ikke lige var for den med mediestøtten. Der er ingen grund til at det offentlige betaler deres otiumhobby.

Lene Timmermann, Rune Petersen og Per Klüver anbefalede denne kommentar

Uden nogensinde at have læst "Den korte avis" og uden at bryde mig om Pittelkow/Jespersen, så skal man passe på at med at skyde budbringeren uden at læse/høre hvad der bringes.

Jørn Boye

JP og berlingeren er to aviser, der har deres politiske ståsted omjkring V og K. Men i modsætning til DKA, har de et højt bundniveau uanset hvor uenig, jeg er med de aviser. DKA er og bliver en pose lort. Jeg forstår simpelthen ikke dit forsvar af den racismesprøjte.

Lene Timmermann, Rune Petersen og Kristoffer Larsen anbefalede denne kommentar

Jørn Bøje

'Ofte skriver jeg et indlæg, for at skabe en modvægt til den politiske konsensus som debattørerne tit udviser.'

Tak for deklarationen. Så kan jeg vel ligeså godt springe dem over næste gang jeg støder ind i dem. Nu ved jeg da, at de så ikke er skrevet med henblik på, at hverken du eller jeg skal blive klogere (hvilket i øvrigt er mit - primære - motiv til at blande mig).

Thomas H. Pedersen

Det problem jeg har med "den korte avis" er at de tager en historie og trækker et strå ud af den og digter deres egen historie derudaf.
Tag f.eks. den med to soldater i Varde var blevet overfaldet hvor mange kom med krav om at danske soldater skulle til at gå med våben når de var ude på den anden siden af hegnet...
For det første var de to soldater blevet overfaldet i byen dvs. uden uniformer så ingen siger at dem som har overfaldt dem vidste at de var soldater. for det andet skaber det en hadekampagne imod især muslimer som er direkte kvalmende at læse om.

Der bliver virkelig også pyntet godt på historier om muslimer og andre flygtninge, det sørgeligste er når fornuftige mennesker glemmer at kildekritik er en god ide og deler lystig derfra..
Hvis det stod til mig ville aviser som Ekstra Bladet og Den Korte Avis blive lukke...