Læserbrev

S bekymrer sig om klimaet

3. december 2014

Erik Jespersen skriver i et læserbrev i Information den 25. november, at jeg ikke er bekymret for klimaet og ignorerer den grønne omstilling af transportsektoren. Jeg kan oplyse, at situationen forholder sig stik modsat.

Erik Jespersens misforståelse skyldes måske Informations artikel »Drivhusgasser strømmer stadig ud af biler, tog og fly« fra den 21. november, der giver et noget fortegnet billede af mine holdninger på området.

Selv om udviklingen på transportområdet er mindre negativ, end man får indtryk af i artiklen, er transport stadig en af de største udfordringer, vi har på vejen mod et fossilfrit samfund. Det medgav jeg over for journalisten, og den alvor er også baggrunden for, at regeringen er på vej med en køreplan for omstilling af transporten frem mod et fossilfrit 2050. Vi vil finde en løsning, der fremmer elbilerne og sikrer, at de bliver mere almindelige, end de er i dag, samt fokusere på vores massive investeringer i udbygningen af grøn transport.

Regeringen har blandt andet lavet en national cykelstrategi og investeret massivt i den offentlige transport. Vi har lavet aftaler om at bygge metro, letbaner og nærbaner, samt sikret en historisk milliardinvestering i hurtigere og grønnere tog.

Privatbilisme

Der står i indlægget, at jeg ikke er bekymret for et stigende antal biler. Hvad der ikke står klart er, at jeg sagde, at det jo kommer helt an på, hvor miljøvenlige de er, om de bruges til transport i yderområder uden offentlig transport, eller om de holder i kø i indre by.

Vi har stadig en stor udfordring med den grønne omstilling af privatbilismen. Derfor skal vi også omlægge afgifterne. Men i indlægget står der blot, at jeg ikke vil gøre det billigere eller dyrere.

Faktum er, at Danmark har verdensrekord i beskatning af biler. Derfor sagde jeg, at vi ikke skal øge den samlede bilbeskatning. Men de nuværende afgifter skal omlægges, så de i højere grad afspejler bilernes miljø- og klimabelastning. Det vil gøre bilparken grønnere og fremme efterspørgslen på de grønneste biler. Og det vil være et skridt på vejen mod Socialdemokraternes mål om at gøre Danmark helt fri for fossile brændsler i 2050.

Jens Joel, folketingsmedlem (S), Aarhus

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Og en anden mulighed, lige til højrebenet: Siden benzin tilsyneladende bliver billigere og billigere i øjeblikket, hvorfor så ikke indføre en minimumspris pr. liter, og simpelthen forhøje afgifterne med det beløb, prisen falder under en fastsat grænse. 12 kr. pr. liter, for eksempel.
Det kunne også kompensere samfundet for eventuelle manglende indtægter fra Nordsøen.