Læserbrev

Atomkraft er dyrt og usikkert

Debat
30. januar 2015

Tak til Ruben Schulze-Berge for debatindlægget i Information den 26. januar, hvor han foreslår at erstatte kul- med atomkraft. Men atomkraft er en dyr og usikker energikilde.

Ruben Schulze-Berge kalder i indlægget biomasse for CO2-neutralt. Men biomasse er ikke CO2-neutralt. Han skriver selv i sit debatindlæg, at »skal biobrændsel indføres som den dominerende energiforsyning, bliver vi nødt til at brænde både Østeuropas og den tredje verdens føde«. Alt liv udsender CO2 og metan ved forbrænding eller forrådnelse og er derfor ingen løsning på vores eskalerende klimaproblemer.

Et atomkraftværk er enormt dyrt at opføre, og det tager ca. 10 år, før det er færdigt. Det kan vi konstatere angående atomkraftværkers opførelser gennem tiden og p.t. i Finland.

Desuden kan vi stadig ikke deponere atomaffald sikkert. Se bare deponeringsproblemerne med Risøs atomaffald. Tre alvorlige atomkraftulykker i Tjernobyl, Japan og USA må være nok.

Mange nutidige kræftsygdomme menes at stamme fra atomulykker og tidligere atomsprængninger.

Men hvordan undgår vi så yderlige temperaturstigninger på grund af det stigende udslip af CO2 og andre farlige gasarter? Måske kunne man som en foreløbig nødløsning få Tyskland til at starte deres lukkede atomkraftværker, indtil de kan erstattes med CO2-neutrale energikraftværker? Men det må ikke blive en sovepude for ikke at omstille til ren energi.

Omstilling bliver kun dyrere

Sammen kan vi kræve af politikerne, at de skal forbyde at bygge nye fossilafhængige kraftværker og snarest muligt standse dem, der allerede er i gang med at blive bygget.

I stedet kan vi sætte al vores energitilførsel på en art rationeringsmærker. Vi bør omgående forhøje priser på al olie og benzin for blandt andet at bruge de indkomne penge til CO2-neutral offentlig trafik, herunder elektrificering af tognettet. Måske kan der laves internationale konkurrencer om CO2-neutrale energiomstillinger?

Én ting er de fleste klimadebattører enige om; nemlig, at de nødvendige radikale omstillinger bliver meget dyrere at gennemføre, jo længere tid det tager os at omstille vores nuværende energiformer til vedvarende CO2-fri energi.

Bodil Cermak E. Nielsen, Tåstrup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Selv hvis prisen på en tønde råolie (159 liter) kun kostede 10 $ (55 kr.) ville prisen stadig været oppe på 7.50 kr. pga af statsafgifter, og for langt de fleste danskere virker det som ganske effektive rationeringsmærker. Så der er ikke meget at hente på den konto mere, medmindre man vil sænke væksten i samfundet og på sigt gøre os alle fattigere og lidt dummere.

Den hurtige og effektive løsning er istedet beløning f. eks med brug af grøn ejerafgift hvor god benzinøkonomi belønnes med lav afgift så vognparken skiftes meget hurtigere end ellers, tilskud til solceller, hvor fjernvarmen ikke kan nå. Momsfrie energirenoveringer, bedre priser for overskudsproduktion fra sol/vind, intelligent lys og varmestyring i bolig, erhverv og og trafik, momsfritagelse evt tilskud til AA mærkede varer feks evigheds LEDpære osv.

Vi så det tydeligst for nylig med den ekstra god afregning til solceller, hvorefter efterspørgsel øjeblikkelig brød alle grænser til hurtig gavn for klimaet.

Jo flere og større flere gulerødder, enten i tilskud eller gevinst i bedre økonomi på sigt, jo bedre bliver co2 regnskabet, også uden at vi skal sone for fortidens synder, ved med rationeringsmærker og flere afgifter at skulle give afkald på vores komfortable og ret beset intelligente velfærdssamfund - omend meget burde kunne strammes op..

For det er vel ikke vores ekstravagante livsførelse, du i virkeligheden har noget imod?

Edit - prisen stadig være oppe på 7.50 kr for en liter benzin, pga af afgifter.

Toke Andersen

Offentlige systemer vil ikke kunne varetage vores transportbehov. Det er en dødssejler bortset fra internt i de store byer og enkelte faste pendlerruter.

Privatbilisme er kommet for at blive men vi skal have udskiftet forbrændingsmotoren og det kan kun gå for langsomt.

"herunder elektrificering af tognettet"

Er allerede besluttet.

http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/aftale-om-togfond

"Parterne er enige om at afsætte 8,7 mia. kr. til elektrificering af størstedelen af det danske jernbanenet. Det danske jernbanenet er i dag kun delvist elektrificeret. Med Togfonden DK elektrificeres følgende strækninger frem mod midten af 2020’erne:"

Og så det store spørgsmål: Hvor skal strømmen komme fra når solen ikke skinner og det ikke blæser?

http://www.dst.dk/da/Statistik/Publikationer/VisPub.aspx?cid=14849
"Hvor tit regner det? Hver anden dag. Et år har i gennemsnit 171 regnvejrsdage."