Læserbrev

Ordet ’neger’ klinger af slaveri

Debat
9. januar 2015

Politisk korrekthed er efterhånden blevet et skældsord. Det er senest fremragende eksemplificeret ved Annette Heicks klumme i BT, hvor hun skriver, at hun får »lyst til at slå på glasset og sige neger« (den 29. december). Hvorfor er det lige, at Annette Heick og andre ligesindede føler, at de skal kunne gøre brug af ordet ’neger’ uden at føle sig forkert til mode?

Hvorfor føler man behov for det, og mener man har ret til at gøre brug af et ord, som for en stor del af verdens befolkning giver generelt negative associationer og klinger af slaveriet? Er det ikke nok, at de selv siger, de ikke ønsker at blive tiltalt ved denne fællesbetegnelse?

Engang var det o.k. at synge »Jeg har set en rigtig negermand« – det er det ikke længere. Hvorfor gøre det til et problem? Engang mente man, at Jorden var flad. Engang blev hiv/aids set som en straf fra Gud til de homoseksuelle. Engang var jihadister Vestens venner. Alt dette forholder sig anderledes i dag. Såfremt man stadig insisterer på at kalde folk med mørk hud for neger, kan det vel bedst betegnes som mobning. Hvad skal man ellers kalde det, når nu man ved, at modparten bliver stødt af det? Ganske vist stammer ordet neger fra det latinske niger, som betyder sort, men så er der vel heller intet til hinder for at kalde et tykt barn for fede, en rødhåret for røde og en homoseksuel for bøsserøv? Skulle det ske i skolegården, vil forældrene blive involveret, og som voksen vil man blive indkaldt til en kammeratlig samtale hos chefen og i værste fald hos politiet.

Medmenneskelighed

Det har for mig at se ikke noget at gøre med politisk korrekthed, men snarere med menneskeligt hensyn og forståelse for, hvordan verden hænger sammen.

Nogen vil blande ytringsfrihed ind her, og de har da en god sag – det er absolut ikke forbudt at bruge ordet ’neger’. Men det er heller ikke forbudt, at gøre brug af dét, som sidder mellem ørerne.

Hvordan skal man så titulere en neger? En etnisk dansker bliver ikke kaldt hvide, han bliver ikke kaldt slaveejer, han bliver ikke kaldt europæer, han kaldes slet og ret dansker. Hvorfor så ikke bruge landebetegnelse for folk som stammer fra Afrika? Ghaneser, sydafrikaner, kenyaner – sværere er det vel ikke? Lad os én gang for alle gøre op med ordet neger og i stedet finde vores medmenneskelighed frem!

Usman Ahmed, København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Toke Andersen

Jeg hader det rensede, historisk korrekte sprog. Fuck det tamme sensitive lort!
En homo er en homo og en neger en neger, indtil mennesket viser hvad det består af; godt, skidt eller som for de fleste af os - a bit of both;)

Jeg ved ikke om det er rigtigt at Neger klinger af slaveri og giver negative associationer til en stor del af verdens befolkning.
Det er vist mest et dansk ord med betydningen; sort. Som nævnt afledt fra latinsk sammen med mange andre ord i det danske vokabularium og i øvrigt kun brugt i sjældne vendinger af en meget lille relativt homogen og fredelig hvid befolkning.

Neger er et ord med begrænset æstetik men det er ikke direkte racistisk som Perker eller Nigger på engelsk. Det skal netop pakkes ind i "lille negermand", "dum som en neger" eller noget lignende klart nedsættende eller generaliserende for at virke racistisk.
Neger er ikke det fornærmende ord i de viste sætninger.

Sprogopfattelsen har måske ændret sig i den vestlige verden og ordet føles i dag akavet blandt mange berejste danskere og tilflyttere. Men der er betydelig social inerti i en sådan udvikling og langt fra alle er enige i relevansen. Undertegnede inkl.
Derfor, indtil en mere sensitiv dansk sprogbrug indfinder sig, kunne jeg måske råde vores kulørte venner til at dæmpe deres, nok så berettede nykker, hvis kontekst eller ordlyd ikke rummer et klart racistisk nedladende aspekt.