Læserbrev

Brevkassen: Min datter har ingen kæreste

Debat
28. februar 2015

Far, København

Hun er 29, næsten færdig på universitetet, har en god lejlighed og udsigt til at få sit studiejob opgraderet til rigtigt arbejde til næste år. Hun er aktiv, vidende engageret. Alle siger, hun ser smuk ud, er charmerende og fuld af udstråling – som hendes far mener jeg selvfølgelig, at der er taler om en underdrivelse.

Men hun har ingen kæreste, har aldrig haft det og arbejder vist heller ikke på det. Hun er til mænd, det viser alle hendes mange affærer. Men hun er  åbenbart ikke til noget, der ligner faste forhold.

Jeg har et par gange prøvet at tale med hende om det, men har hver gang vredt fået at vide, at jeg skal blande mig helt uden om den del af hendes liv.

Hendes venner, som hun har gode og rigtigt mange af, taler også om det – bare ikke med hende. Så det er ikke bare mig. Men er der noget, jeg helt har misforstået, hvis jeg synes, hun mangler noget i sit liv?

Svar I:

Skuespillerinden Mae West sad engang til et middagsselskab. »A good man is hard to find,« sukkede en ugift kvinde ved bordet. »No, a hard man is good to find,« svarede Mae West. Sæt nu, at din datter har det som Mae West.

Det kan nemlig godt undre mig, at du i dit brev vender et trivselstegn til en mangelsituation. Er ’alle hendes mange affærer’ måske ikke et håndgribeligt bevis på, at din datter er en varmblodig kvinde, der ikke har problemer med at indgå i relationer til andre mennesker? Det kan du da godt være stolt af som far.

Jeg synes, du skal have tillid til, at hun gør, hvad der er bedst for hende. Og husk også på, at kærlighed altså er mega bøvlet. Det er forståeligt, at folk i perioder fravælger al den drænende følelsesmaskerade og bruger deres tid på andre ting – f.eks. at blive »aktiv, vidende, engageret og kulturelt orienteret«.

Og måske du skulle stå ved, at du selv har en aktie i din datters livssituation? Det lyder i hvert fald, som om skoen trykker ved spørgsmålet om den eventuelle udsigt til børnebørn.

Mit korte råd er: Bland dig udenom. Hvis du længes efter lyden af små fødder, så anskaf dig en kat. Persere skulle egne sig godt som indekatte, har jeg hørt.

– Anna Ullman

Svar II:

For at sige det ligeud: Det rager ikke dig. Din datter kan have mange og gode grunde til ikke at have en fast kæreste.

Du skriver, at hun har haft ’mange affærer’. Jamen, det er måske det, hun ønsker. Og hvis de fyre, hun lægger an på, villigt melder sig, så har hun al god grund til at være tilfreds.

Behovet for fast kæreste eller en ægtefælle er formentlig skiftende gennem tilværelsen. Da jeg selv var i 20’erne, havde jeg ikke nogen fast kæreste, og det havde jeg det egentlig ganske godt med. Jeg var så energisk, at jeg engagerede mig i en masse frivillige aktiviteter og havde en stor vennekreds og havde fast arbejde tre steder på én gang. Jeg ved ikke, hvordan en kæreste skulle være passet ind i det.

Nu er det anderledes. Jeg er lykkelig for, at jeg har en ægtefælle, og kunne slet ikke forestille mig nogen anden levemåde. Og det må andre hensyn så vige efter. Lad være med at ødelægge dit forhold til din datter ved at plage hende om emner, hun ikke ønsker at drøfte med dig.

Gør de ting sammen med hende, som du ikke så let kunne gøre, hvis hun havde en kæreste. Inviter hende i byen, f.eks.

– David Rehling

Serie

Brevkassen

Hver weekend besvarer Brevkassen to spørgsmål med to svar til hver. Det kan være alt fra personlige dilemmaer som kærester, der vil være sæddonorer, til etiske overvejelser om, hvorvidt man bør sælge sine Danske Bank-aktier efter hvidvaskskandalen.

Hvis Brevkassen ikke får nok spørgsmål, låner redaktionen andre menneskers dilemmaer og skriver dem om til spørgsmål.

Skriv – gerne anonymt – til: brevkassen@information.dk

Seneste artikler

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Touhami Bennour

Jeg har faktisk en søn som er varmblodig og hans hjerte skifter tit farve.Han er til hende tror jeg, har en dansk mor og arabisk far , I hvertfald er multikulturelt ingen hindring. Give mig link . Jeg ligner ham men jeg snakker formeget, det siger I hvertfald de andre.

kære far -
da jeg som 20-årig fortalte mine forældre, at jeg på ingen måde havde lyst til hverken fas ejendom, fast arbejde eller faste forhold ( og børn) forsikrede mine lettere bestyrtede forældre sig selv om, at jeg nok ville skifte mening, når jeg blev ældre.
Nix, det skete ikke - jeg forstår stadigt ikke, hvordan folk kan holde faste parforhold ud, at de gerne vil have børn - med mindre de er med stor rummelighed - at trave rundt på den samme parcel og at se frem til jubilæet på arbejdspladsen.
Din datter har andre behov end dig, det må du acceptere.

Proev at vende koennet og beliggenheden om. Tag til provinsen, og du vil finde en mand i samme alder uden uddannelse og fast partner. Taenker du mon paa samme maade om vedkommende? Nej, det goer du nok ikke. Enten er han en selverklaeret tabermand som soeger offermedlidenhed fra andre (han faar den naeppe), eller ogsaa accepterer hans omgivelser ham, som han er: god nok. Ligesom de fleste andre. Dit og venindernes nedladende kvindesyn er aarsagen til, at den her debat overhovedet findes.

Han skal nok komme, svigersønnen i audi’en, hun skal nok prøve nogle flere mænd som er indtægtsbestemt, der går en 4 - 6 år endnu, inden hun materialiserer sin tilværelse samen med en indtægtspartner.