Kronik

Gud, kunne du ikke få dig en konto på Twitter og Instagram?

Gud, kan du ikke lige gøre alle opmærksomme på, at vi kommer fra den samme store familie, som Adam og Eva startede for mange år siden? Og gider du ikke også lægge en selfie på Facebook, hvor du er sammen med Jesus og Muhammed, så vi kan lægge Muhammedtegningerne bag os?
Gud, kan du ikke lige gøre alle opmærksomme på, at vi kommer fra den samme store familie, som Adam og Eva startede for mange år siden? Og gider du ikke også lægge en selfie på Facebook, hvor du er sammen med Jesus og Muhammed, så vi kan lægge Muhammedtegningerne bag os?

Mia Mottelson

21. februar 2015

Kære Gud. Vi har ikke skrevet til dig i lang tid, men vi skriver nu, da verden har været ved at gå af lave i nogen tid. Derfor har vi lige et par hurtige spørgsmål, som vi håber, du vil tage dig tid til at besvare – trods din lange ferie.

Vores første spørgsmål er: Kan du ikke bare slå fast, at mennesket ikke er til for at slå andre mennesker ihjel – især ikke i dit navn?

Måske kan du eventuelt bare gøre lidt opmærksom på, at en af hovedpointerne i både Det Gamle Testamente, Det Nye Testamente og Koranen netop er, at mennesker ikke må slå andre mennesker ihjel?

Skriv det eventuelt på Google: »Gud siger, at du må ikke slå ihjel.« Google er en utrolig populær søgefunktion på nettet, man kan finde svar på alt – tænk Biblen i digital form. Der er over en milliard mennesker, som bruger Google. Det er ret simpelt. Du kan også tweete det. Så er du i hvert fald sikker på, at alle de kendte og journalisterne får budskabet. Vi skal nok lave en konto til dig. Vil du bare hedde Gud, eller skal vi også skrive Jehova og Allah for at være på den sikre side?

Vi ville nemlig sådan ønske, at du kunne gøre alle mennesker opmærksomme på, at vi jo kommer fra den samme store familie, som Adam og Eva startede for en hel del år siden. Koranen siger det meget smukt:

»Vi tror på Gud og på det, der blev sendt ned til os; på det, der blev sendt ned til Abraham, Ismael, Isak, Jakob og stammerne; på det, der blev givet til Moses og Jesus, og på det, der blev givet til profeterne fra deres Herre. Vi gør ikke forskel på nogen af dem. Vi overgiver os til Ham.«

Vi ved udmærket, at der er alle mulige mærkelige klausuler i hver af de tre religioner, som du repræsenterer.

Og ja, der står noget om hellig krig og martyrdom i Koranen, men omvendt står der bl.a. i Toraen, at alle mænd, der ikke er omskåret, »skal udryddes fra deres folk«. Faktisk bruger du den vending ret meget om alt det, du ikke kan lide. Rent personligt synes vi, at det er en tand for meget, Gud.

I Det Gamle Testamente nævner du for eksempel, at man skal dø, hvis man forbander sin mor eller far, hvis man spiser blod, eller hvis man har samleje med sin svigerdatter. Det er bare nogle af de områder, hvor du gør relativt kort proces.

Men vi ved jo godt, du ikke mener det så hårdt. Vi ser dig som en slags kunstner eller digter, som taler i metaforer og billedsprog. Der er jo masser af mord, hor og ildebrand i alle former for kunst, især på film. Bruce Willis, Tom Cruise og Arnold Schwarzenegger kan myrde tusindvis af mennesker på film. Publikum slubrer det i sig i biografen, men det betyder jo ikke, at det samme publikum skal eller vil myrde tusindvis af mennesker bagefter.

Det går jo ikke, vel Gud. Vi kan selvfølgelig sagtens se, at det lyder meget mere effektfuldt at sige: Hvis du bedriver hor og mord, så skal du dræbes. Det lyder bare for slattent, hvis straffen er en skriftlig advarsel, en seddel med hjem til mor eller en simpel bøde fra DSB.

Lidt som Kanye West

Men kan du ikke bare lige sige til imamerne, præsterne og de skriftkloge, at du ikke mener det hele så bogstaveligt? De skal mere se det som et Kanye West-nummer. Han har også sine holdninger, og dem vil han gerne ud med – det sker bare på en lidt voldsom måde. Så når der for eksempel står, at du mener, at man skal straffes med døden for utroskab, så mener du bare, at det ikke er i orden.

Vi glæder os over, at du forsøger dig med en noget blødere, mere forstående og kærlig tilgang i Det Nye Testamente. Vi er pjattede med den del Paulus skrev til Korinterne. Der blev virkelig sagt mange fine ting om kærlighed og næstekærlighed … i forhold til hvad du morede dig med i Sodoma og Gomorra.

Vi er glade for, at du valgte at gå med guleroden i stedet for sværdet i dit andet reklamefremstød. Det er også fin læsning, når din søn Jesus taler de der farisæer og skriftkloge fra at stene den utro kvinde. En tung sten smuttede fra vores hjerte, for skilsmisseraten er jo vanvittig høj i Danmark. En del af det skyldes jo nok utroskab, og det ville være både forfærdeligt og tidskrævende, hvis vi skulle stene alle de mennesker.

De frelste og de frække

Åh Gud, vi kan ærligt talt ikke forstå, hvorfor muslimer, kristne og jøder er så uenige med hinanden. Dybest set er du jo den samme gud i alle tre religioner. Kan du ikke bare sige det? Vi ser jøderne som den disciplinerede dreng, de kristne som den frelste dreng og muslimerne som den frække dreng i klassen.

Hvis vi tager jøderne først, kan du så ikke nævne for dem, at det er en dårlig ide at sige, man er det udvalgte folk og ikke vil missionere. Det svarer lidt til at holde den fedeste fest i Herning med masser af sprut og damer, hvor ingen mænd må komme ind, hvis ikke de er omskårede. Det skal jo ende galt. Måske er det sådan, antisemitismen begyndte?

Hvis vi ser på muslimerne, kan de så ikke bare lade være med at være så vrede og tale så meget om, hvem de vantro er. For os at se, tror alle tre religioner jo på dig alligevel – ergo ingen er vantro. Alle tre religioner nævner Adam og Eva, Moses og Jesus. Hvad er problemet så? Vi tror en del af udfordringen er, at Islam er lidt træt af de lidt ældre drenge, som er så bedrevidende. Islam er jo en relativt ny dreng i klassen. Han kan ikke finde ud af, hvordan han får sin egen plads. I stedet bliver han en udadreagerende dreng, som slår.

Så er der kun de kristne tilbage, og ja, der er ikke så meget hor og mord i Jesus. Til gengæld undrer det os lidt, hvorfor kristne har slagtet så mange mennesker i tidens løb, når Jesus prædiker kærlighed og tilgivelse. De er også enormt gode til at være fordømmende over for alle andre end sig selv: De fordømmer muslimer, de andre kulturer, andre leveveje. Kristendommen er som en Kirsten, der sidder på forreste række og altid ved præcis, hvem der har gjort hvad forkert i dansktimen. Undskyld, men er det ikke i Biblen, der står, at man skal vende den anden kind til og ikke dømme andre, fordi mennesket alligevel skal dømmes, når det dør?

Har du humor, Gud?

Kære Gud, vi har altid spekuleret over, hvordan du mon ser ud. Inden i vores hoveder, ligner du lidt en morfar. En hvidhåret ældre mand, som er venlig og gavmild, men også lidt stædig til tider. Du kunne også godt ligne Thomas Blachman, Bubber, Margrethe Vestager eller Morgan Freeman – hvem ved? Dine kvaliteter som Gud har vi også spekuleret lidt over. Du kan jo mange ting og tillægges mange ret fantastiske, ja næsten guddommelige, egenskaber.

Faktisk er du en ret vild Gud ifølge alle tre monoreligioner. Du har skabt universet, og du kan give folk superkræfter, sende plager af sted, splitte havene og endda slukke for ’lyset’ for altid. Ud over dine vanvittige kræfter, så er du både barmhjertig, kærlig, alvidende og åbensindet. Så hvorfor påstår folk, at du ikke har humor? Er det rigtigt, at du ikke kan grine af dig selv?

Personligt har vi altid tænkt, det er nedladende at tro, du ikke har humor. Du har i hvert fald valgt at skabe både Eddie Murphy, Jon Stewart og John Cleese. De er både sjove, sarkastiske og laver endda grin med dig til tider. Du er den største, den nådigste og den kærligste, så mon ikke du også er den med mest selvironi. I så fald ville et par tegninger nok ikke ryste dig i din grundvold.

Apropos Muhammedtegningerne, så aktualiserer de virkelig behovet for en Instagram-profil til dig og de andre profeter. For hvis bare I gad lægge et billede eller to op, så kunne vi endelige lægge de Muhammedtegninger og en hel del ballade bag os. Hvad tænker du? Du kunne jo tage en selfie sammen med Jesus og Muhammed. Det er bare en idé.

Sacha Hvidbjørn Sennov er journalist og kommentator

Jacob Yoon Egeskov Nossell er journalist og komiker

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anne-Marie Krogsbøll
  • Olav Storm Jensen
  • Aase Bak-Nielsen
Anne-Marie Krogsbøll, Olav Storm Jensen og Aase Bak-Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steen Blom Kirsten

God humor, fik mig en god latter! Jeg kan ikke lade være med at henvise til en seriøs website om verdenslæreren Maitreya (som religionerne kender og venter på som Kristus,Messias, Krishna , Imam Mahdi, Kalki avatar, Den 5. Buddha, Maitreya Buddha etc). Den virkelige verdenslærer er naturligvis harmløshed, harmløshed og atter harmløshed, og kan ikke gøre en flue eller nogetsomhelst andet levende væsen fortræd. Håber det kan gå ind i konteksten her. http://www.share-international.org/index.htm

Christina Balslev

Øv, hvor er det ærgerligt, at artiklen er skrevet med sådan et - tilsyneladende ureflekteret - heteroseksuelt-mandligt udgangspunkt. Hvad skal man fx som lesbisk læser stille op med en formulering som :"Det svarer lidt til at holde den fedeste fest i Herning med masser af sprut og damer, hvor ingen mænd må komme ind, hvis ikke de er omskårede. "? Det er svært at forstå, at der er en kvindelig medforfatter. Men ellers er det jo en skøn artikel, med skønne ideer, og en meget rammende tegning af en gammel snork-sovende Gud.

Endelig.Nu har han (hvis han/det findes) holdt sin mund i 1400 år, så NU må han da komme på banen, så vi ikke længere skal høre om ham "von hörensagen".

"Gud, fint at du har gjort alle oppmerksomme på, at vi kommer fra den samme store familien, som du startet med Adam og Eva for mange år siden". Vi behøver ikke skrive på Google at Gud ikke vil at vi skal drepe. Selv om det er over 1 milliard som bruker Google. Fordi Gud selv skrev det på 2 stentavler for ca. 3460 år siden. Og det står i Bibelen, som brukes av over 2 milliarder mennesker som tilhører Kristendommen. Og kansje av enda flere. Men skal vi virkelig forstå hva som er Guds vilje, må høre på hva Jesus Kristus sier, han som går enda lenger enn det Gud sier gjennom det Gamle Testamentet. Han nøyer seg ikke med å si at vi ikke skal drepe, nei - han sier at vi til og med skal elske våre fiender! Så i denne sammenhengen bør vi glemme både det Gamle Testamentet, Koranen, Islam, Toraen, Google, våre egne gamle meninger, Allah, Abraham, Ismael, Isak, Jakob og Moses. Og være opptatt med Jesus. Fordi han er Guds Sønn, og vår mellommann mellom Gud og oss. Gud har ikke "holdt sin munn lukket" i 1400 år, han har bare talt gjennom sin Sønn Jesus. Men det er ikke alle som "hører" ham, for Jesus selv sa: "Mine får hører min røst".