Nyhed

Kære mand...

Skribenten Clementine Ford fik nok af at blive kaldt “opmærksomhedkrævende”, bare fordi hun holder foredrag. Derfor startede hun hashtagget #QuestionsForMen, der søger at konfrontere mænd med kvinders oplevelser med sexisme
7. februar 2015

Twitter viser igen og igen sin evne til at styrke politiske bevægelser med direkte, personlige bidrag. De seneste fire dage er det kvinders oplevelser med sexisme, der har trendet. Kvinder over hele verden, deler deres oplevelser med fordomme fra hverdagen for at understrege, hvor kønnede mange angreb, kommentarer og meninger, henvendt til dem, er. Hvert tweet er tilføjet hashtagget #QuestionsForMen.

Projekter som f.eks. Everyday Sexism Project, et verdensomspændende projekt, hvor kvinder anonymt og offentligt kan dele oplevelser med sexisme, er blevet en vital del af den moderne kamp for ligestilling. Personlige erfaringer giver et demokratisk input på tværs af klasse, race, uddannelsesniveau og andre sociale strukturer, og mangfoldiggør en feministisk bevægelse, der ofte kritiseres for at være overakademisk og fjernet fra mange kvinders levede liv. 

#QuestionsForMen søger specielt at understrege det absurde i at henvende de kommentarer, kvinder får, til mænd. Følgerne kan være sjove, som når der bliver spurgt om mænd nogensinde har oplevet, at deres forretningsidé er “nuttet”?

Eller nogen mænd nogensinde er blevet tvunget til at give en forklaring på, hvorfor de ikke tog deres partners navn efter ægteskab. Men det kan også være mere alvorligt, som f.eks. når kvinder tweetende spørger om mænd nogensinde er blevet sammenlignet med en ulåst bil eller en ubevogtet tegnebog, som man ofte ser kvinder blive i sager om voldtægt, hvor folk mener, de ikke har “passet nok på”. 

Læs nogle af tweetsene her:

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Lise Lotte Rahbek
  • Ingrid Uma
Lise Lotte Rahbek og Ingrid Uma anbefalede denne artikel

Kommentarer

Soren Andersen

#QuestionForWomen
Bummed out about paying half of you lifes work after only 3 years with you "now ex-husband"?
How was work in the sewers today?

#QuestionForWomen
Er du trät af at blive bedt om at holde käft på Informations debatsider fordi du er kvinde?

... fordi en del mænd tiltrækkes af voldelig konflikthåndtering?

uffe hellum, Henrik Christensen, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Problemet for mænd er, at de har svært ved at indse, at det ikke er kvinder, men andre mænd, højere i hierarkiet, der påfører dem undertrykkende foranstaltninger.

#QuestionForWomen
Vil socialonklerne tage din datter fra dig fordi de mener at kvinder af princip ikke kan väre enlige foräldre?

Til Peter Hansen

Det ved mænd da godt. Det er feminister der ser alle mænd som en blok.

Anyway, her er min foreløbige favorit:

"#questionsforwomen:
Can somebody legally kill your unborn child while you beg for its life?"

Hæ. Det her er forbløffende sjov leg.

#QuestionForWomen
Hvorfor er det altid manden, som skal samle kastanierne ud af ilden, når virkeligheden brænder på?

Endnu en "Det er kun kvinder der er udsat for urimeligheder og kvinders urimeligheder taler vi ikke om" artikel.

Soren Andersen

"... fordi en del mænd tiltrækkes af voldelig konflikthåndtering?"

Perfekt - så ved du da hvem der stiller op når det brænder på. Det var vel efter din opfattelse de samme fjolser som trak i trøjen under 2. verdenskrig?

morten rosendahl larsen

#QuestionForWoman
Syntes du at det er specielt rimeligt eller særligt gavnligt for samfundet eller for forskningen generelt ? At du som kvinde får tildelt forskningsmidler til et forskningsprojekt som ikke er det mest gavnlige for samfundet, eller det mest interessante eller banebrydende stykke forskning. Men at du alene får tildelt midler, af en årsag: Du er kvinde !!?? Og instituttet er underlagt en "kønskvoterings økonomi " som presser dem til at vælge dit forskningsprojekt, alene for at sikre fremtidig forskning, instituttets økonomi og dermed overlevelse ?

#QuestionsForMen - her i blandt ovenstaående kommentatorer:
hvor mange mandlige forskere i fysik, der lige har gjort en banebrydende opdagelse, er - i et interview, der handler om deres opdagelse og deres ret så enestående karriere - blevet spurgt af en (mandlig) journalist, om de ikke snart skal giftes og have børn?

Anne Eriksen, Steffen Gliese og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Tobias Petersen

Kære Information ...

Information viser igen og igen sin evne til at styrke politiske bevægelser med indirekte og direkte støtte til udbredelse af ideologiske agendaer. Kritiske modsynspunkter undertrykkes, og der gives taleplads til personer, hvis største kvalifikation er, at de har det rigtige køn.

Projekter som Everyday Sexism Project, der fylder unge piger (og drenge) med misinformation og skaber mistillid, frygt og had, hyldes uden blusel i Information som "en vital del af den moderne kamp for ligestilling".

I Sverige diskuteres historien om en ung kvinde på en skovsti, der blev så rædselsslagen, da hun så en ganske almindelig 23-årig mand komme gående, at hun satte i løb og fortsatte, til han var ude af syne. Kunne man forestille sig, at hun løb, fordi nogen har fyldt hende med misinformation og gjort hende bange for mænd?

Jeg har ligesom Information skrevet en artikel om #QuestionsForMen. Men i modsætning til Information fortæller jeg, at inspirationen er en artikel på Huffington Post. En artikel, Informations ovenstående er tæt på at være en kopi af. Og i modsætning til Information prøver jeg at se tingene i et andet perspektiv ved at vende problematikken på hovedet og skrive 16 spørgsmål til kvinder. Jeg skal undlade at linke til min artikel, da det ikke er tilladt - nogen kunne jo risikere at blive afledt fra Informations feministiske dagsorden.

Man kan intet kræve af Information. Avisen er i sin fulde ret til at gennemtrumfe sine synspunkter på baggrund af et fordrejet virkelighedsbillede. Ret til at lade som om, at den fortæller hele historien, som om den kun fortæller halvdelen. Information må gøre, som Information har lyst til.

Men én ting har Information ikke ret til, og det er at stille sig på de piger og kvinders side, der frygter mænd. For det er en frygt, Information er med til at skabe og derfor har et ansvar for.

Steffen Gliese

Søren Andersen, hvad du refererer til, er en konflikt, der i første omgang opstod, fordi mænd muligvis favoriserer voldelig "konfliktløsning". Hvis de ikke fik lov til det, havde vi hverken haft 1. eller 2. verdenskrig.

Altså. I skal formulere jer i spørgsmål. Det er ligesom Jeopardy.

Som f.eks.

#questionforfeministmen
"Prøvede Eva Braun, Imelda Marcos osv. at stoppe deres mænd, eller nød de magten by proxy?"

#QuestionForWomen
Fremtidens mest udsatte i det liberalistiske konkurrence Danmark bliver kvinden som enlig mor uden kompetancer og som ingen mand gider rører med en ildtang.

Liliane Murray

Det gør hun med sikkerhed Herman, for socialt udsatte i Danmark, er det nærved umuligt at knytte kontakter til andre, udover andre socialt udsatte, inklusionen i Danmark kan ligge på et meget lille sted, om man er indvandrer eller socialt udsat. Men allermest udsat er enlige mandlige socialt udsatte, for kvinder vil som generel regel altid søge mod en mand af højere social status end hende selv, og som er mere intelligent end hende selv, fordi kvinden gerne vil kunne se op til manden, og kan hun ikke det, så svinder respekten, den anden vej rundt, meget intelligente kvinder har det også meget svært, for de fleste mænd er bange for en kvinde, hvis intelligens og/eller uddannelse ligger højere end deres egen.

Måske vi skulle begynde at se på, hvad den enkelte indeholder, frem for hvad de kan, hvor meget de tjener, hvilken social status de har, vi er alle mennesker af kød og blod, vi har alle de samme ønsker, drømme og behov, og alle kan blive både glade og kede af det, alle kan såres, gøre ondt.
Hvad med om vi kom væk fra objekteringen af hinanden, og interesserede os for kernen af den enkelte.

Korrektion til Liliane Murray: Vi er altså ikke bange for intelligente kvinder. Vi er bare vant til at være usynlige for kvinder der er bedre uddannede, rigere og klogere end os. Og så regner vi med at hvis de bemærker os, så er det kun indtil de finder noget bedre. Oddsene står ikke mål med indsatsen.

Liliane Murray

Jeg er tilbøjelig til at give dig lidt ret Mads. Men jeg mener nu ikke at "bedre uddannelse, rigere eller klogere" nødvendigvis hænger sammen med, eller har noget med intelligens at gøre, intelligente mennesker kan man finde i alle samfundslag.

Jeg vil undlade at kommentere på om i er bange eller ej. Men man ved, at for højt intelligente kvinder stiger vanskelighederne ved at finde en partner, proportionelt med intelligenskvotienten.

Jeg mener mænd og kvinder søger noget forskelligt hos hinanden, fordi det er forskellige behov vi forsøger at få dækket i et forhold.

Jamen, lad os da se på et par stykker af påstandene:

"Question to the male writers/speakers etc out there. Is it common for you to be called an ‘attention seeker’? Or do just women get that?"

Ja, mænd kan (og opfattes) i den grad også være opmærksomheds - well - ludere.
-Asger Aamund, Sidney Lee, Henrik Qvortrup osv.

"do you walk home with your keys placed in between your fingers? are you constantly looking over your shoulder?"
Yngre mænd er de primære ofre (og udøvere) af vold i bylivet, så ja.

"Do you send your mates a message to let them know you've gotten home safely"
Se ovenfor.
Igen: Spørgsmålet emmer af et underforstået (ikke)-faktum, at det altovervejende er kvinder, der udsættes for grimme ting i nattelivet. Det er ganske simpelt ikke korrekt.

"Have you ever been basically told that going home with a woman means that she’s entitled to rape you?"
Modspørgsmål: Hvor mange mænd tænker egentlig sådan?! Ikke ret mange, heldigvis.

"When you have a hostile disagreement with someone, is it common for them to say you’re angry because no one will fuck you?"
Jeg har da hørt påstanden om at en eller anden mandlig aggression kommer af mangel på ***** og scoreevne mere end en gang.

Jeps, sjov leg - så længe den tages for hvad det er, og ikke bliver den endelige sandhed om forskelle mellem individer (der går langt videre end simple kønsforskelle - heldigvis)

Så tag nedenstående med et glimt i øjet:-)
#QuestionForWomen:
-Kan du skifte sindstemning overfor din kæreste eller ægtefælle 3-4 gange på en time, uden at vedkommende anser dig som maniodepressiv?

-Kan dit køn sende 20 pct. af ansøgninger til leder- eller professorstillinger, og derefter få folk til seriøst at lytte til klager over at der kun er 20 pct. af dit køn i de selvsamme stillinger?

@Mikkel Madsen - eksemplerne er på ingen måde sammenlignelige. Matt Taylor begår en tanketorsk, fred være med det. Det kan jeg ikke hidse mig op over.
Men jeg tør æde samtlige mine gamle hatte på, at INGEN mandlige journalister nogen sinde havde stillet et så åndsvagt spørgsmål til en mandlig forsker,der lige havde gjort en banebrydende opdagelse. Og jeg tror faktisk heller ikke, en kvindelig journalist havde gjort det. Spørgsmålet afslører med al tydelighed, at kvinders identitet stadigt knyttes til deres evt. reproduktion - for det kan da ikke tænkes, de ikke har lyst til at få børn ? Jeg kunne også spørge: hvor tit hører du mænd i 30'erne blive spurgt om, hvorvidt de da ikke snart skal have børn ?

... og mænds identitet knyttes til vores evne til at tiltrække og fastholde damebekendtskaber.

Men nok om journalisters væmmelige spørgsmål og folks snærende forventninger. Tilbage til vores muntre spas!

#Questionsforwomen:
"Var det lovligt at skære i dine kønsdele da du et spædbarn?"

#QuestionForWomen
Hvordan forholder kvinder sig til, at deres med søstre sælger sig selv for en pose slik på sugardaters.dk?

#QuestionForWomen
Det fremtidige liberalistiske konkurrence samfund favorisere manden total. Er det derfor rødblok domineres af kvinder og blå blok af mænd?