Læserbrev

Litteraturkanon er lempet igennem

Debat
12. februar 2015

Ændringen af folkeskolens litteraturkanon er sket i åbenhed. Det slår undervisningsminister Christine Antorini (S) og formanden for arbejdsgruppen for forenklede fælles mål for dansk, Lise Vogt, fast, da de den 28. januar i læserbrevet »Åbenhed om ændring af kanon« svarer på Informations journalist Peter Nielsens påstand om, at den nye kanon er lusket igennem.

Formelt set er den ministerielle indvending korrekt: Forslag til ændringerne har været i offentlig høring. Reelt set har ingen noteret sig ændringerne. Jeg – og hele min bestyrelse i Dansklærerforeningens Folkeskolesektion – har overset et bilag, der stod blandt de meget omfattende og radikale ændringer af fagets overgang fra fortolkningsbare undervisningsmål til testbare læringsmål. Jeg har spurgt andre høringsberettigede, som også alle har overset bilaget. Dette bestyrkes af det ministerielle læserbrevs påpegning af, at ingen har omtalt navneændringerne på listerne.

Måske er ændringerne ikke lusket igennem, men de er i hvert fald lempet igennem ved at optræde som ukommenteret bilag i et fagligt basalt og yderst bastant høringsmateriale.

Mangler litterært perspektiv

Når der så er grund til at råbe op, er det ikke så meget på grund af navnene på listerne, men fordi man bryder radikalt med karakteren af de hidtidige kanonlister: Der var tre lister med omkring 15 forfatterskaber på hver, en vejledende for folkeskole og gymnasium og en obligatorisk fællesliste, hvis eneste begrundelse var, at den skulle sikre sammenhæng i litteraturlæsningen i de to skoleformer.

Ved revisionen har man set bort fra sammenhængen imellem grundskole og gymnasium samt udvidet dansk litteraturs kanon med nordisk, oversat litteratur. Dette er sket uden særlig markering og følere til den litterære offentlighed, som i har været rigt repræsenteret i de oprindelige kanonudvalg.

Argumenterne i læserbrevet den 28. januar viser, at man har erstattet et facetteret litteratursyn med et rendyrket pædagogisk perspektiv. Hvilket i øvrigt stemmer overens med den instrumentalisering af litteraturundervisningen, som de nye Fælles Mål lægger op til.

Så lusket igennem? Nok ikke. Lempet igennem? Måske. Peter Nielsens fornemmelse for virkeligheden er nu ikke helt ringe.

Jens Raahauge, Dansklærerforeningens Folkeskolesektion

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her