Kommentar

Regnskabets time

Hvis politikerne ikke begynder at leve op til det ansvar, de med folkeskolereformen har taget på sig, men fortsætter med at tæske løs på lærerne, må de regne med, at der vil blive slået igen. Lærerne er klar
4. februar 2015

»Vi begik en fejl,« indrømmede beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen fra Socialdemokraterne forleden i et samråd.

Almindeligvis, når man vedgår at have begået en fejl, så følger der en undskyldning og et tilsagn om, at man vil rette fejlen. Sådan gik det ikke her.

Den fejl, ministeren – flankeret af en fåmælt Bjarne Corydon (S) – har taget på sin kappe, består udelukkende i, at regeringen ikke orienterede Danmarks Lærerforening om indholdet af Lov 409 forud for lovens vedtagelse. Ikke at det havde gjort nogen som helst forskel, forsikrer ministeren; for loven og hele det forudgående forløb var der ikke noget galt med, og formand for lærerforeningen Anders Bondo, må man forstå, havde ikke fået flyttet et komma alligevel.

Den fejl, ministeren vedgår, er således et komplet ligegyldigt brud på forhandlingsprincippernes Emma Gad, hverken mere eller mindre.

For det var aldeles ikke en fejl, at man over et toårigt forløb gennemførte en til mindste detalje indstuderet konspiration mod lærerne – fra begyndelsen af den systematiske smædekampagne i slutningen af 2011, over det besluttede forhandlingssammenbrud, obstruktionen af forligsmanden og Danmarkshistoriens største lockout frem til ophøjelsen af arbejdsgivernes krav til lov. Det var i den grad med vilje, planlagt og tilsigtet i enhvert henseende. Og set i lyset heraf blegner den fodfejl, ministeren nu tilstår, totalt. Den er ret beset knap nok en fejl, snarere en logisk følge af den politik regeringen og Kommunernes Landsforening havde fulgt hele vejen igennem. En ligegyldig smutter, slet og ret.

Der er derfor heller ikke behov for at rette op på noget som helst, må man forstå. Alt er fortsat i skønneste orden.

Anden halvleg

Nuvel. Det er menneskeligt at fejle – men tåbeligt at fremture.

Alt er aldeles ikke i skønneste orden. Folkeskolen står i sin alvorligste krise nogensinde, og lige om hjørnet venter et opgør, som meget vel kan udarte til anden halvleg af sammenstødet med lærerne. Denne gang dog med en noget lavere cigarføring på arbejdsgiversiden. De står med et valg, der skal vindes, og en reform, der skal reddes. Hvis regeringen og KL tror, at lærerne falder til patten og nu takker ja til det, de som følge af lockouten betalte en månedsløn for at blive påtvunget i 2013, er de mere naive end politiet tillader.

Hvis man overhovedet kan tale om, at regeringen og KL ud fra egne præmisser har begået nogen fejl, så er det den fatale fejlvurdering af effekten af deres handlinger. De troede, at lærernes vrede ville lægge sig i løbet af kort tid, hvorefter de ville rejse sig fra det sted, hvor de var blevet kørt over, børste støvet af og række hånden frem til forsoning, idet de accepterede den nye tingenes tilstand og tog det på sig at løfte reformen.

Lærerne bestemmer selv

Hvad politikerne ikke havde fantasi til at forestille sig, var omfanget af den ødelæggelse, de i deres ubegribeligt overmodige selvrådighed satte i værk. Alle regler for god forandringsledelse blev brudt. Hvor gerne lærerne end ville, er det ikke muligt for dem på disse vilkår at hindre folkeskolens nedsmeltning. Og det er ikke blot et spørgsmål om den helt utilstrækkelige finansiering af reformen; det handler også om dens himmelråbende mangel på skolefaglig seriøsitet.

Hvis politikerne ikke nu begriber, hvad det er for et ansvar, de har taget på sig, og begynder at leve op til det, men fremturer med at tæske løs på lærerne, må de regne med, at der vil blive slået igen. Ingen magt på denne jord kan få lærerne til at stemme ja til Lov 409. Heller ikke Danmarks Lærerforening. Det er lærerne selv, der bestemmer.

Regnskabets time venter forude.

Niels Chr. Sauer er lærer og medlem af hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kim Øverup
  • Lise Lotte Rahbek
  • lars abildgaard
  • Einar Carstensen
  • Rune Petersen
  • Torben Bruhn Andersen
  • Henrik Tegtmeier
  • Niels-Simon Larsen
  • HC Grau Nielsen
  • Toke Andersen
Kim Øverup, Lise Lotte Rahbek, lars abildgaard, Einar Carstensen, Rune Petersen, Torben Bruhn Andersen, Henrik Tegtmeier, Niels-Simon Larsen, HC Grau Nielsen og Toke Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Så sandt, så sandt; og politikerenes egne børn går jo i privatskole, hvorfor mon? Håber der er penge i kassen til en rigtig lang strejke!

Rune Petersen, Pernille Kepler, Niels-Simon Larsen og HC Grau Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Når der ikke er en fælles vision for samfundet, får vi en splittet skole. Børnene vokser op i et samfund, der har masser af pengemidler, men er splittet. De fællesskabsorienterede børn drukner hele tiden i individualismens konkurrencer.

Steffen Gliese, Torben Bruhn Andersen og Pernille Kepler anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Folkeskolelærerne i Københavns Kommune havde i begyndelsen af nullerne et sygefravær på 8 pct - hvilket er det samme som at stjæle af statskassen. Det kan ikke komme som en overraskelse at politikerne var nødt til at svinge riven på et tidspunkt. Parterne burde slikke sårene og komme i arbejdstøjet og derefter tilbage til forhandlingsbordet.

Nu er det vel først og fremmest kommunekassen, der holder for, og dermed et københavnsk problem, og der er mig bekendt faggrupper der har væsentlig højere sygefravær. Der er vel næppe noget sted, der har et sygefravær på 0 - hvad er egentlig et acceptabelt niveau?
Noget andet er, at hvis folkeskolen ikke kan levere varen, og der er et velfungerende alternativ i form af privatskoler, som vist af Mette Fredriksen og Helle Thorning, hvori består nødvendigheden af folkeskolen i den nuværende form, hvorfor er den tilsyneladende så hellig?

Henrik Tegtmeier

Ingen lærere med respekt for sit fag kan stemme for en aftale som bare ligner lov 409 - om så der bliver drysset nok så meget sukker på i form af løn eller mulighed for større fleksibilitet. Det der er væsentligt for lærerne, er muligheden for at udføre deres fag med værdighed. Det kræver tid. Tid til forberedelse og efterbehandling af kerneopgaven, som jo er undervisning. De talende regneark har forregnet sig, og mener at alt kan gøres smartere og billigere, bare lærerne tvinges til det. Det er ikke tilfældet.

Skolen er ikke en produktionsvirksomhed, hvor det bare drejer sig om at hælde viden på tomme kar. Skolen er en levende institution med alle slags børn, som skal udvikles til livet, med alt hvad det indebærer - og det er den opgave lærerne har taget på sig. Det kræver tid og fordybelse.

En arbejdstidsaftale hvor arbejdstager og arbejdsgiver bliver enige om af afstemme deres forskellige hensyn, faglige og økonomiske, er den eneste vej frem for folkeskolen. Alt andet vil kvæle fagligheden, og dermed ødelægge den fælles skole vi egentlig var så stolte af.

Nikolaj Paulsen, Regsa Nesneffets, Rune Petersen, Torben Bruhn Andersen og Pernille Kepler anbefalede denne kommentar

Henrik Brøndum: Hvis udgangspunktet for 'forhandlingerne' skal være, at lærerne skal godtage nedtromlingen fra 2013 som en uantastelig del af deres daglige arbejde til evig tid, så styrer vi direkte imod konflikt. Alle kan se nu, at det, der foregik, var i åbenlys strid med gældende principper for overenstkomstforhandling. Man kan ikke bare slå ud med armen og sige, "... ja, det er rigtigt, beklager, men det var dengang. Vi laver intet om. De, vi dengang tog fra jer, har vi tænkt os at beholde, rub og stub."

Man siger, man gerne vil forhandle med lærerne, men ikke om det, lærerne vil forhandle om. Viljen til samtale er stadigvæk ikke til stede.

Hvilken stand endnu en konflikt, afsluttet med endnu et lovindgreb, efterlader skolen i, har jeg ikke lyst til at tænke på. Skolens ejere opfører sig om de er komplet ligeglade med den. Tror de virkelig, at lærerne vil frelse dem?

Gert Selmer Jensen, Torben Bruhn Andersen og Henrik Tegtmeier anbefalede denne kommentar
Henrik Tegtmeier

KL med Ziegler i spidsen har allerede udtalt på KL's Børn og Unge Topmøde i Aalborg, at man ikke ønsker at lave en aftale med lærerne. Han kunne lige så godt have sagt, at KL ønsker endnu en konflikt - for vi må gå ud fra, at han har KL i ryggen, når han udtaler sig. Ziegler har i andre sammenhænge udtalt, at man i KL ønsker tillid frem for aftaler. Men hvor skal den tillid findes, til folk der ikke vil indgå aftaler og gå i dialog? Hvordan tillid og aftaler kan opstilles som modsætninger, er mig til stadighed en gåde.

Gert Selmer Jensen, Peter Jensen, Steffen Gliese, Einar Carstensen, Rune Petersen, Torben Bruhn Andersen og Niels sauer anbefalede denne kommentar

Jeg var ikke selv til stede på det det KL træf i Ålborg, omtalt ovenfor, men jeg har ladet mig fortælle, at der blev HELT stille i salen (1200 mennesker), da Ziegler stod på talerstolen og sagde, at enhver form for arbejdstidsaftale med DLF er udelukket. Mit bud er, at det, folk tænkte, var: ÅÅÅH NEJ, IKKE IGEN! Man skal ikke ret langt bæk fra folketinget og den øverste top af KL før folk tager sig til hovedet over denne konfrontatoriske tilgang. Under fire øjne, forstås. Folk er jo tæsket på plads ovenfra.

Gert Selmer Jensen, Peter Jensen, Steffen Gliese og Rune Petersen anbefalede denne kommentar
Henrik Tegtmeier

Jeg var heller ikke til stede, men har ladet mig fortælle, at ja - der blev stille i salen, men enkelte sad med indforståede gnæk og skælmske smil. Nogle VIL opgøret med lærerne - for enhver pris. KL har blikket stift rettet mod USA, hvor lærerstanden og deres to fagforeninger er fuldstændig kørt over og lagt for had. Hvis vi tror, det ikke kan blive værre, kan vi godt tro om igen. Vi er kun lige begyndt. Netop derfor er det så vigtigt at sige fra nu. Det nytter ikke at se tiden an. Tiden er imod os.

Gert Selmer Jensen, Peter Jensen, Steffen Gliese, Rune Petersen og Niels sauer anbefalede denne kommentar

Til udbygning af Henriks pointe et link til The Guardian http://www.theguardian.com/commentisfree/cifamerica/2011/feb/04/usdomest...
Her beskrives hvordan det er ideen om et egentligt opgør med lærerstanden som sådan, der er i gang. Man vil ganske enkelt afskaffe lærerprofessionen og skolen som kulturinstitution og gøre lærerne til undervisningsfunktionærer og skolen til et serviceorgan på linje med hospitaler, plejehjem og børnehaver, hvor brugerne optræder som kunder, ikke som medborgere.

Peter Jensen, Niels-Simon Larsen, Dennis Berg, Steffen Gliese, Einar Carstensen og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Klaus Mathiassen

Jeg, en bedstemor til 7 raske og kvikke børnebørn. ønsker så inderligt, at lærerne, som jo er eksperterne og har følingen med lærerarbejdet, og som så skammeligt er blevet "kørt over", må få kræfter til at komme videre på en anstændig og rigtig vis. Det er ikke til stor nytte for folkeskolen, at "djøffere" og ikke-lærere sætter kursen.
Kirsten Hjarnø Mathiassen

Henrik Brøndum

@Niels Christian Sauer

Jeg er jo altid operational og tror ikke jeg selv har en bedre moral end min modstander. Jeg mener det altid har været dansk fagbevægelses styrke, at man leverede en del af ledelsesopgaven. Det gjorde man helt klart ikke i den pågældende periode i Kbh. Jeg havde som DJOEF'er (skæld bare ud) til opgave at holde øje med sygefraværet hos yngre læger på Rigshospitalets børneafdeling. Disse medarbejdere gik i døgnskift blandt snotunger og kritisk syge børn - og de havde et sygefravær på 1,4 pct. De er så netop yngre og har mindre langtidssygefravær - men fra 1,4 pct til 8 pct viser at man har formået placeret sig selv i en gruppe med et kæmpe "Det er så synd for mig" skilt på maven, med deraf følgende elendig arbejdspræstation. Det gælder heldigvis kun som gruppe - individuelt leverer langt de fleste lærere et fremragende stykke arbejde. Hvis lærerne som gruppe vil gøre sig beretttiget håb om at få DJOEF'erne med deres regneark smidt ud af skolen - skal de 8 pct løses først. Jeg ved så ikke om det allerede er sket.

Henrik Brøndum

Nu er hygiejnen væsentligt bedre på et hospital end på en folkeskole, toiletterne bliver rengjort flere gange om dagen, lægere og sygeplejersker af spritter deres hænder og bruger handsker, både før og efter de er i kontakt med en patient, kender ingen lærere der vasker deres hænder 50 gange i løbet af en arbejdsdag!

Henrik Tegtmeier

@Henrik Brøndum:
Jeg forstår ikke præmisserne:
- Hvorfor skal man ikke lave aftaler med en faggruppe, pga. deres sygefravær? Hvad skal sygefraværet ned på, før KL skal gå i dialog?
- Tage Søndergaard Kristensen, der er tidligere forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, siger til Politiken d. 15 december, at lærernes sygefravær ikke skyldes at de er særlig 'pjevsede eller sårbare' http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2485668/laerernes-sygefravaer-...
- Chefkonsulent Mia Amalie Holstein fra tænketanken Cepos peger i Berlingske på, at sygefravær hænger uløseligt sammen med god ledelse. Vi har altså at gøre med et ledelsesproblem? http://www.b.dk/nationalt/kl-ensartet-sygefravaer-overalt-er-urealistisk
- Mikale Ziegler finder stigningen i lærernes sygefravær bekymrende, men har udtalt til DR P1, at det ikke er krisetegn, da stigningen sker fra et forholdsvis lavt udgangspunkt, og at det er forventeligt i en omstillingsproces.

Det er langt ude at påstå, dels at lærerne melder sig syge med et 'jeg har ondt af mig selv' skilt på brystet. Dels at man ikke kan lave aftaler med en faggruppe, der har en bestemt mængde sygefravær. Hvis det skal tages alvorligt, må påstandene underbygger med fakta.

Steffen Gliese

Politikerne - og især embedsmændene - forstår ikke, hvad de har gjort. Lærerstanden - som de fleste i offentlig tjeneste - er beskyttet af samfundet, hvis de skal kunne udøve deres hverv. I disse år angribes de desværre i stedet for, og det kan kun føre til rent forfald. Når samfundet ikke vil stå bag sine egne tjenestemænd, er de prisgivet.

Henrik Brøndum: Jeg begriber ikke din pointe. Hvad har de københavnske læreres sygefravær med skolereformen at gøre? Skal den forstås som en velfortjent, kollektiv straf til en lærerstand, der snyder på vægten? I så fald: Hvordan tror du det bliver opfattet af det helt overvældende flertal af lærere, der har passet deres arbejde til ug med kryds og slange? Hvilken meget tror du reformen vil mindske problemet med sygefravær? Skal man reformere skolen ved at tale til kongen eller til stodderen i de mennesker, der skal løfte reformen?

Niels-Simon Larsen

Man kan ikke banke lærerne på plads, men man kan banke dem ud af skolen, og det er tilsyneladende det, der sker nu.
Hvad med at ansætte nogle østeuropæere? De kan så overnatte på skolen.

Gert Selmer Jensen, Rune Petersen, Peter Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Morten Pedersen

@ Brøndum: "... man har formået placeret sig selv i en gruppe med et kæmpe "Det er så synd for mig" skilt på maven, med deraf følgende elendig arbejdspræstation"
Du kender vist meget lidt til den faktuelle situation en lærer står i. Og hvordan kan du skrive dette nedladende indlæg når du samtidigt siger, at langt de fleste lærere leverer et rigtigt godt arbejde? Jeg tror ikke man komme konstruktivt videre med et indlæg som dit, problemet er strukturelt, ikke lærere med overmåde selv-medlidenhed.

Niels-Simon Larsen

@Morten: Du må ikke kritisere Brøndum. Prøv i stedet at finde noget positivt fra hans hånd. Held og lykke med opgaven!

Niels-Simon Larsen

@Morten: Du må ikke kritisere Brøndum. Prøv i stedet at finde noget positivt fra hans hånd. Held og lykke med opgaven!

Henrik Brøndum

@Henrik Tegtmeier

Hvis 8 pct ikke er et alvorligt problem, som faggruppen selv bør tage et initiativ overfor har jeg svært ved at komme med yderligere documentation.

Jeg og alle andre DJOEF'ere har stort set læst den samme organisationsteoretiker - canadieren Henry Mintzberg - det understreger at et fagligt bureaukrati som et universitet, et hospital eller et skolevæsen, ikke er egnet til en instrumentel struktur med mål, regneark etc. Når det alligevel er lykkedes Finansministeriet/KL at indføre dette, kan det kun skyldes at alt andet har svigtet.

Som tidligere forklaret til pædagogerne: Lad de alleryngste elever udfylde striben af evalueringsskemaer og handleplaner (gerne med farvekridt), mød på arbejde, vis at I brænder for det og skriv stribevis af uforståeleige breve til administrationen med krav om præcise svar.

PS.: Og lad dig så ikke imponere af en Chefkonsulent fra Cepos. "God ledelse" er nogenlunde lige så præcist formuleret som Familiejournalens horoskoper. At være DJOEF'er befrier ikke fra bragesnak og hjernespind.

Henrik Brøndum

@Niels Christian Sauer

Nej ikke velfortjent, snarere desperat. Hvis man lykkes med at presse nogen op i en krog, ryger de på et tidspunkt op i det røde felt big time. Som Machiavelli bl. a. skrev, er den politisk dygtige den der analyserer sin modstanders handlemuligheder - og måske på forhånd indser hvilket modtræk der kommer.

Henrik Tegtmeier

@Henrik Brøndum
Jeg forstår stadig ikke dine hensigter. Hvad er det du vil frem til? Vi andre taler om overenskomster, og du taler om lærernes sygefravær i København.
Jeg synes bestemt at lærernes stigende sygefravær er alvorligt, selvom KL har forventet det - og jeg lader mig på ingen måde imponere af en chefkonsulent fra Cepos. Jeg giver hende dog ret i, at det er en ledelsesopgave.
Når det er sagt, og hvis vi skal tale om sygefravær, så er tendensen generel inden for hele den offentlige sektor. Sygefrafæret er stigende. I mine øjne er det et udtryk for, at alle faggrupper oplever, at konstante omstruktureringer og nedskæringer - effektiviseringer - forhindrer arbejdet i at blive udført med faglig værdig. Det gælder også djøf.
http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmarked/ECE2521256/stress-breder-sig-...
http://www.djoefbladet.dk/nyheder/2013/7/stort-skjult-sygefrav-ae-r-hos-...

...Og lad os så komme tilbage til debatten om den danske model, og hvorfor sættes ud af kraft når lovgiver og arbejdsgiver er den samme. Debatten om muligheden for, at lave en aftale med lærerne, der ikke kaster folkeskolen ud i endnu en konflikt og endnu et lovindgreb med katastrofale følger.

John Christensen

2015 - man fyrer så vidt jeg ved de syge! TRIST men ikke desto mindre sandt! Mange tror fejlagtigt ikke, at men må/fyre syge. Det er der intet til hinder for.

2015 - STÅ FAST PÅ OVERENSKOMSTKRAVENE!

2015 - OFFENTLIGT OG PRIVATANSATTE - SAMME KAMP
Gør klar til at kæmpe om nødvendigt til skidtet revner - Vi har et valg!

God dag der ude

Henrik Brøndum

@Henrik Tegtmeier

At få og bevare magt er som at dyrke et træ - det tager tid, man kan høste noget af det når det er blevet stort og stærkt - men hvis man misbruger kan det dø på en nat.

Henrik Brøndum: Du svarer ikke på mine enkle spørgsmål.

1. Hvad er sammenhængen mellem skolereformen og de københavnske læreres sygefravær?
2. Hvordan tror du reformen vil påvirke lærernes sygefravær?
3. Skal man tale til kongen eller til stodderen i folk, hvis man vil have dem til at yde en ekstra indsats?

Gert Selmer Jensen

Henrik Brøndum-
Du plejer at være lidt mere "afvejet",i dine synspunker. Her i denne tråd taler du blot som en effektivitetsfikseret, neoliberalist. Uden empati, og blik for menneskelige kvaliteter, og menneskers arbejdsvilkår. Jeg kan læse at du har udnævnt dig selv som det absolutte forbillede, udi arbejdsmoral, og perfekt helbred. Tillykke med det.!
Det forhøjede sygefravær er et resultat af lærerreformen, Ikke omvendt.!! Siger det dig slet ikke noget.? At du så også, lidt stolt, meddeler at du har haft et "hverv", som sygefraværdskontrolant,
giver mig en lidt dårlig smag i munden. Men som bekendt er smag og behag, jo en personlig ting.
Hvis det er en opgave der appelerer, til DJØF segmentet, ja, så er de også faldet, yderligere, i min
agtelse.! Hvad med at få noget almindelig menneskelighed på banen.?

Henrik Brøndum

@Niels Chrisian Sauer

1. Der er kun et eksempel, som ja indroemmet er et svagt argument. Mit eksempel antyder kollektivt magtmisbrug. Hvis det trods en del gentagelser stadig ikke fanger, er det nok det.
2. Jeg gaetter paa negativt, hvilket maa vaere uudholdeligt for alle.
3. Min gamle ven i mafiaen sagde altid: "Henrik - you wil get further with a smile AND a gun, than with a smile alone!"

Henrik Brøndum

@Gert Selmer Jensen

Du har sikkert ret i, at jeg har skrevet under vanlig standard, paavirket af mine triste erindringer (der dog kun gaelder en isoleret andel, meget andet var rigtig godt) - men i min alder modtages enhver betegnelse med "neo" eller ny med glaede.
Som operationalist taenker jeg mindre paa historisk aarsag/virkning og mere paa hvilke handlemuligheder der foreligger.

Om jeg er mere meneskelig/umenneskelig og ser mig selv i et bedre/daarligere lys - maa andre vurdere, men hvilken betydning har det for laerernes berettigede krav om kollektive rettigheder?

Gert Selmer Jensen

Henrik "nuevo" Brøndum-23:35-
Jeg tror bestemt ikke du er umenneskelig, og jeg værdsætter, at du i din, effektivitetsfikserede
dagligdag, stadig finder tid og lyst til at kommenterer, her på bloggen. Fordi der er behov for en
balancering, i meningsudvekslingerne. Og det bidrager du til, i og med du ikke tilhører skaren
af "beton-marxister", som kan forekomme lidt trættende af og til.
Dog synes jeg du strammer "den" lidt, med dit udsagn om at 8% sygefravær, er tyveri mod stats-
kassen.! Skal vi snakke tyveri mod statskassen, tror jeg vi skal op i en meget større skala, som
ikke har noget med sygefravær at gøre. Når vi ser på "læreproblemet", så mener jeg at de har
været sat så meget uden for indflydelse i reformforhandlingerne, at deres sidste protestmulighed
har været en indirekte "strejke", i form af sygemeldinger. (også reelle). Det synes jeg indikerer
at der er et alvorligt problem, i reformen, som ikke bare kan "piskes" væk.
Jeg ser ikke lige hvor du understøtter "lærernes berettigede krav om kollektive rettigheder".?
Igen, tak for dine virkelighedsnære kommentarer.

Hilsen Gert

Henrik Brøndum

@Gert Selmer Jensen

Tak for de pæne ord. Jo det er en fornøjelse at være tilbage i debatten - jeg forbrød mig mod debatreglerne og fik en karantæne.

Indrømmet, der burde have stået "8 pct kan sammenlignes med tyveri fra statskassen".

Jeg er enig i, at de nuværende situation hvor finansministeren/KL svinger pisken efter forgodtbefindende - er en overreaktion, men som jeg har argumenteret for, en forudsigelig overreaktion.

Alle faggrupper har efter grundloven kollektive rettigheder, der på arbejdsmarkedet er udmøntet i den "danske model". Den er gået totalt i udu for lærerne/folkeskolen - jeg har anbefalet nogle handlinger fra lærerne til at få den tilbage på sporet. Et andet skridt kunne måske være at invitere en klog strateg og modstander gennem årene - Bertel Harder - på en kop kaffe. Harder kan lide folkeskolen, respekterer fagforeningerne, ved hvordan man tænker i centraladministrationen og er jo ikke særlig forlovet med den nuværende regering. Det kan vel ikke udelukkes, at han kan og vil komme med nogle tips om hvordan man igen kan se hinanden som modstandere og ikke som fjender.

Jeg hørte i min studietid på RUC en insiderhistorie om at grunden til at konflikten mellem BZ'erne og Københanvns daværende overborgmester Egon Weidekamp blev så bitter fra Weidekamp's side, var at de unge ved en lejlighed havde hældt vand på ham. Det irriterede ham voldsomt og lå i vejen for forhandlingerne. Den slags sørger den dygtige strateg for at få viden om, og tilpasser sit angreb derefter.

georg christensen

Ingen i sit eget "ego trip", behøver at indrømme fejltagelser, hovedsagen er, at fejltrinnene øjeblikkelig bliver rettet, så systemet kan køre videre uden ydeligere "ego centriske" forstyrrelser.

Fejltagelser er jo dagligdagens begivenheder, som opstår , når kommunikationen mellem ørerne ikke sendes gennem det tilgængelige "IT" system men undskyldes med (uden om "snak"), medens tiden løber bort .

Gert Selmer Jensen

Henrik Brøndum-12:15-
Selv tak.!
Når du nu bare nævner, Bertel Harder, i folkeskolesammenhæng, står du selvfølgelig til "bank",
her på bloggen.! Det synes jeg så ikke der er det store belæg for, i og med, som du nævner, rent
faktisk interesserer sig for folkeskolen, og med hjertet på rette sted. Han er blevet mistolket, og
underkendt, qua hans koleriske og "ucharmerende", fremfærd. Ikke desto mindre, fornemmer
man en ærlig politiker, og et menneske med sine meningers mod. Så det var måske ikke noget
dårligt bud at, "invitere ham på kaffe".

Gert Selmer Jensen

NB.! Jeg synes også at sondringen, mellem at være fjender, og at være modstandere, er meget
konstruktiv. Det er jo det al forhandling går ud på, to sider, men ikke fjender.!

Henrik Brøndum, uanset hvad skal du nu have tak fordi du har format til at tilbagekalde dine argumenter, når de viser sig uigennemtænkte. Det ses sjældent i disse debattråde.

Hvad Haarder angår: Det var altså ham, den startede den vanvittige krig imod lærerne tilbage i 1987-88, og den stod på i hele resten af hans periode som uv-minister i Schlüterregeringen. Det var her han første gang talte om at lærerne skulle 'normaliseres'. Han genoptog krigen, da han blev uv-minister for anden gang under Fogh. Samtalen med lærerne / DLF gik helt i stå. Som han sagde, ville han lytte til DLF, den dag de blev indvalgt i folketinget, og ikke før. Først til allersidst er det gået op for ham, at man er nødt til at tale ordentligt til lærerne. Men han en en kompliceret person, der er svær at få i tale, hvis man har givet ham modstand. Jeg har ved flere lejlighed forsøgt, både skriftligt og mundtligt, men jeg er tilsyneladende en gang for alle dømt ude. Det er ærgerligt, for selv om vi er modstandere på mange måder, så er der også visse grundlæggende fælles værdier for os.

På folkesmødet på Bornholm holdt han et lille oplæg i DLF's telt, hvor han indledte sådan cirka således:

"KAMMERATER!
Nu skal I høre, hvad jeg ville gøre, hvis jeg var formand for DLF!"

Jo, der er da et vist format over manden. Det, han ville, var så desværre helt ubrugeligt. Han ville sætte lærerne op i undervisningstid og løn. Det ville tiltrække de unge dygtige lærere, mente han. Men enhver, der kender lærerarbejdet indefra, ved, at netop den opskrift er ren gift for skolen.

Jeg er i øvrigt enig i, at vi burde tale meget mere sammen på tværs af meningsforskellene, ikke mindst i skolepolitikken. Jeg vil tale med hvem som helst, der mener det alvorligt, og jeg gør det med flid. Desværre er interessen for samtale hos den anden side ofte ret begrænset. Jeg oplever jævnligt, at de nærmest flygter fra mig, men det er måske fordi jeg er sådan et usympatisk og uforskammet menneske :-)

Gert Selmer Jensen

En tiltalende egenskab ved Bertel Harder, at han ikke er så åleglat, som flertallet af politikere
efterhånden er. Og et eller andet sted tror jeg at hvis han var blevet strøget lidt "med hårene",
og behandlet med respekt, ville han mere have været til at tale med.
Men det er jo ren teori, og nu er der kommet nye, og langt værre folk til.

Henrik Brøndum

@Niels Christian Sauer

Tak for de pæne ord. Om mine argumenter ligefrem er ugennemtænkte er måske lidt voldsomt - uprofessionelle måske. Jeg er jo en amatør, der til gengæld heller ikke forlanger at få både din, KL formanden og Finansministerens løn.