Klumme

Du er tættere på at dø, end du lige gik og troede!

Sundhed er ikke længere noget, man mærker efter, om man har. Det er noget, man får målt af sundhedsguruer. Og bedst som man troede, at man var 55 år, viser testen pludselig, at ens krop faktisk er 75, og så melder dødsangsten sig
12. februar 2015

Forleden dag lå jeg med paraderne nede i min seng og så TV 2. På kanalen var der hele formiddagen forskellige afsnit af programmet En kur der dur, hvor mennesker skal prøve forskellige slankekure. I et af de afsnit, jeg så, måtte deltagerne kun drikke juice. Det førte til ondt i hovedet, kvalme og svimmelhed hos deltagerne under det meste af forløbet, men de tabte sig.

Hvert eneste afsnit begyndte med en såkaldt sundhedstest, hvor kroppen blev målt på forskellige parametre. En af dem udvidede mit ordforråd med et nyt ord: Stofskiftealder. En mand på 45 fik f.eks. målt sin stofskiftealder til 54.

Det virkede underligt apokalyptisk. Jeg udgår fra, at manden ikke var ni år tættere på at dø. Han så glad og tilfreds ud og var i fuld vigør, men ytrede utilfredshed med fedt på maven.

Det er ikke kun TV 2, der har grebet fat i body age-trenden. Magasinet Aktiv Træning tilbyder: »Test: Er din krop ældre end dig?«, mens en blogger på iForms hjemmeside begejstret erklærer, at hendes ’sande’ 18-års fødselsdag er lige om hjørnet!

Lidt google-research viser, at stofskiftealder egentlig bare er en måling af ens muskelmassekapacitet.

Men hvorfor bruger man alder som målestok. I princippet kunne man vel også bare have en skala fra 1-10, hvor 10 betyder, at man nok skal røre sig en hel del mere?

I stedet har man altså skabt ’stofskiftealder’, der skriver sig ind både i vores frygt for forfald og vores frygt for døden. Jeg kunne se, hvordan mandens øjne blev store som tekopper, da han så sin stofskiftealder. Det var et chok. Et reality tjek. Han havde spildt år af sit liv med sin adfærd. Han havde løsagtigt kastet dem væk. År får man ikke bare sådan lige tilbage. Tid er irreversibel!

Men det er stofskiftealder altså ikke. Blot to uger med den uges valgte kur tog det, før stofskiftealderen var faldet med 11 år. Nu var den altså under hans faktiske alder ...

Behovet for at måle, veje og sammenligne for at komme ind til benet af vores ’sande’ sundhedstilstand tager bestandigt til. Sundhed er ikke længere noget, man mærker efter, om man har. Det er noget, man går ind og får konstateret af andre.

Lægen og ernæringseksperten må så overlevere beskeden om, at man er dybt afvigende fra sin aldersgruppe. Således sundhedsmotiveret forlader man klinikken. Men at drive helse ind i mennesker ved at appellere til deres fundamentale dødsangst virker, omend effektivt, ikke særlig rart eller konstruktivt. Det er en hetz.

At reducere målet om sundhed til at vi alle skal være så unge, som muligt, gør hele vores levede liv til en absurd og umulig kamp mod tiden. Defineres sundhed som den konstante afværgelse af forfald i stedet for en god relation den krop, man nu engang har, bliver sundhed et mål, hvor din evige modstander er selve manden med leen. Din sundhed og dit liv kan ligesom glide ud af hænderne på dig, uden du mærker det! Hvad er din sande alder egentlig? Kom til lægen og få svaret! Alle menneskers kroppe har forskellige historier, erfaringer og medfødte træk i sig. At bedømme en krop som værende i gennemsnit ’ældre’ end den er, er at overse individers unikke egenskaber og prioriteter og reducere dem til en maskine, de ikke har passet ordentligt på.

Der er intet galt med at måle en persons stofskifte. Der er intet galt med at fortælle dem, at det ville være sundt for dem at få mere gang i musklerne. Men at bruge alder, som pr. definition er noget, vi ikke kan ændre (og al den nervøsitet, det fører med sig) til at motivere sundere levestil, er uretfærdigt og usagligt. Målinger af faktorer som stofskiftealder er ikke andet end en genvej til på ubehagelig vis at få noget, der faktisk ikke er særlig slemt, til at lyde, som om de fire ryttere fra apokalypsen allerede banker på døren. Du er tættere på at dø, end du lige gik og troede!

Som der står på Viborg Sygehus Idrætsforenings hjemmeside, hvor der også tilbydes måling af stofskiftealder: »Et sundt liv skal man kæmpe for!« Bare et øjeblik uden kamp for sundhed og du har åbenbart smidt dage, ja, år ud ad vinduet.

Emma Holten er kulturskribent.

Klummen er udtryk for skribentens egne holdninger

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu