Kære Inger Støjberg, jeg råber til dig hernede fra bunden

Dit partis kontanthjælpskampagneplakater klistres ikke kun på byens mure. De klistres også på levende mennesker; på os kontanthjælpsmodtagere, der i forvejen har svært ved at ånde og bevæge os. Skammen er handlingslammende
’Jeres kampagne skaber ikke arbejdspladser, og den motiverer ingen. Den er med til at cementere jer som en elite, der har ret til at håne dem, der ikke ligner jer,’ skriver dagens kronikør til Venstres politiske ordfører Inger Støjberg.

’Jeres kampagne skaber ikke arbejdspladser, og den motiverer ingen. Den er med til at cementere jer som en elite, der har ret til at håne dem, der ikke ligner jer,’ skriver dagens kronikør til Venstres politiske ordfører Inger Støjberg.

Niels Hougaard
13. marts 2015
Delt 87 gange

Ti minutter efter at jeg endnu en gang havde fået afslag på et job – denne gang på en deltidsstilling, jeg brændende ønskede mig – satte jeg mig ned og skrev et brev til dig, Inger Støjberg. Jeg skrev til dig, fordi jeg er dybt påvirket af jeres kampagne mod kontanthjælpsmodtagere og over at høre dig forsvare den i diverse medier med budskaber om, at »vi« – altså kontanthjælpsmodtagerne – er uden for fællesskabet og ikke bidrager.

Du sagde også, at kontanthjælpsydelsen skal skæres, men du nægtede at sige hvor meget.

Det her er ikke en sjov leg, Inger. Det er en meget ubehagelig magtleg.

Kontanthjælpsydelsen er så lav, at hvis bare én fejl begås, ryger hele budgetkontoen i afgrunden, og al ens energi går til bare at overleve.

I mit tilfælde er det SKAT, der har nosset i det. Det betyder, at jeg pludselig skylder dem en masse penge, som jeg ikke har. Derfor bliver en tur i Netto med min 4-årige, der gerne vil have dyre ostehaps, et helvede. Ostehaps, for helvede Inger!

Jeg skal også beslutte, hvilke regninger der kan vente, fordi jeg stadig mangler at betale to måneders husleje.

Inger, jeg ved godt, at du aldrig har prøvet at stå i sådan en situation … men prøv nu bare at sætte dig ind i det. Du mener, at netop et økonomisk helvede vil betyde, at jeg og andre får et arbejde. Sådan ud af det blå. Jeg kan fortælle dig, at det ikke er tilfældet, selv om jeg søger arbejde nonstop.

Forblændet af privilegier

Jeg er ikke ude efter din medlidenhed. Jeg vil have din opmærksomhed. Jeg vil have, at du skal lytte til mig.

Jeg er 33 år og kontanthjælpsmodtager. Men det er ikke det eneste, jeg er. Jeg er kvinde, mor, akademiker, der mangler at skrive mit speciale, feminist, arbejdsløs, homoseksuel, venlig, empatisk, dygtig, passioneret, følsom, ked af det, vred, glad og sjov. Med andre ord et menneske med mange nuancer og facetter.

Da jeg så jeres nye kampagne, vendte jeg i første omgang bare øjne, sukkede og tænkte: »Fuck, hvor er det der langt ude.« Men så ramte det mig. Mærkatet. Det klistrende, stigmatiserende og marginaliserende mærkat.

Jeres logik er helt enkel: Giv de arbejdsløse færre penge, så det kan betale sig at arbejde. For 2.000 kroner mere om måneden rækker kun til et par sko, og det er ikke incitament nok til at arbejde. Undskyld mig, Inger, den konklusion siger langt mere om jeres position og privilegier end om os.

Værre endnu er den modsætning, I sætter op mellem dem, der knokler, og dem, der dovner. Jeg og alle andre, der modtager kontanthjælp, er ærkeeksemplerne på dem, der dovner, selv om vi dagligt søger arbejde; møder op på Jobcenteret, hvor der er sikkerhedsvagter, fordi risikoen for menneskelige sammenbrud gør det nødvendigt. Selv om vi bliver tvunget i nyttejob, hvor vi reelt bliver brugt som gratis arbejdskraft, samtidig med at vi skal stå til rådighed.

Min ryg er ikke længere rank

Jeg mødte systemet med oprejst pande og rank ryg. Det har jeg ikke længere, fordi jeg dagligt skal tjekke ind i et kæmpe maskineri, hvor jeg er mistænkeliggjort på forhånd. Det er svært at holde ryggen rank, når nogen konstant slår på den.

Det er svært, Inger, at holde ryggen rank, når du konstant mistænkeliggør kontanthjælpsmodtageres intentioner og motiver. Hver gang jeg møder nye mennesker, gruer jeg for, at de vil spørge: »Nå, hvad laver du så?« For hvis jeg svarer helt ærligt, kan jeg være ret sikker på, at det, folk hører mig sige, er: »Jeg feder den på sofaen og lader andre betale gildet.« Ord, Inger! Jo flere gange noget gentages, uanset udsagnets sandhedsværdi, des mere sandt fremstår det.

Dit partis kampagneplakater klistres ikke kun på byens mure. De klistres på levende mennesker, der i forvejen har svært ved at ånde og bevæge sig. Skammen er handlingslammende. Alt det, jeg også er som menneske, bliver skjult for mig, fordi jeg primært er en kontanthjælpsmodtager, der forsøger at få hverdagen til at hænge sammen. I den stressede situation er det forbavsende og skræmmende let at glemme alle de nuancer og facetter, man også rummer som menneske.

Tynget af stigma

De mennesker i samfundet, som har den højeste sociale, økonomiske og politiske kapital, har definitionsretten og magten til at bestemme, hvem der tilhører hvilke kategorier, hvem der hører til, og hvem der ikke hører til i fællesskabet. Det fællesskab er du og dit parti med til at definere. Når du beskriver kontanthjælpsmodtagere, som om vi står i modsætning til alle andre, skubber du os ud.

Mennesker er ikke frie, men bærere af markører og mærkater, andre klistrer på dem. Derfor har det stor betydning, hvordan andre opfatter og oplever én, italesætter én og møder én. Det er også altafgørende for ens sociale mobilitet. Nogle mærkater og markører er så svære og tunge at bære rundt på, at det bliver svært at bevæge sig.

Mennesker er ikke frie. Alle mennesker oplever verden fra et ståsted, en position, og du taler fra en af de mest privilegerede positioner, der findes. Du har politisk og økonomisk magt, og dermed også social magt, og uendelige mængder af social mobilitet i kraft af din magt. Du er ikke bærer af stigma eller negative mærkater. Nej, du er med til at opfinde dem, definere dem, gentage dem og klistre dem på andre.

Alle mennesker oplever verden fra et ståsted, en position. Jeg taler fra bunden, klistret til med stigma og skam over at være arbejdsløs, uden for fællesskabet, skammet ud af fællesskabet.

Elitens hån

Jeres kampagne skaber ikke arbejdspladser, og den motiverer ingen. Den er med til at cementere jer som en elite, der har ret til at klistre andre til. Til at håne dem, der ikke ligner jer. Den er med til at cementere og illustrere, hvor forbandet langt op der er til jer. Den cementerer det faktum, at jeg og andre tilhører grupper, vi ikke selv har magt til at definere.

Vi kontanthjælpsmodtagere er teknisk set bare modtagere af en kontant ydelse. Vi er ikke dovne, ligeglade, nassere eller noget af det andet, I kalder os. Jeres ord er med til skabe og definere virkeligheden. De er med til at låse os fast.

Jeg råber til dig, Inger. Jeg råber på vegne af alle mine medmennesker, der er tynget af stigma og er marginaliserede, fordi jeg har fået det privilegium at have et sted at råbe fra, og med det følger et ansvar.

Jeg siger ikke, at du skal undskylde for eller føle skam over din magt og dine privilegier. Jeg siger, at du er nødt til at erkende, at du har dem, og at du er nødt til at tage ansvar for din position øverst i hierarkiet.

At du som folkevalgt er repræsentant for folket, gør bare ansvaret endnu større. Jeg og vi er folket. Vi helt nederst, vi på bunden er også mennesker, selv om du ikke kan se os, fordi dine kampagneskilte skygger.

Stop op, Inger. Du skal være dig dine privilegier og magt bevidst. Brug den til at skabe i stedet for at splitte og trampe på andre.

Måske føler du lige nu, at jeg taler ned til dig, men det har jeg slet ikke magt til. For du er helt deroppe et sted, hvor jeg ikke kan nå dig. Vi – os på kontanthjælp – er stigmatiserede i en sådan grad, at vi fremstår som usynlige. Vores stemmer knækker, fordi det er så svært at finde ord, når man er så ked af det og skammer sig så meget.

Vi råber hernede fra: Hold op med at tale ned til os. Hold op med stigmatisere os, så vi hverken kan ånde eller bevæge os.

Sarah Elizabeth Daley er kontanthjælpsmodtager

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Bjarne Falk Rangård

Det kan ikke skrives bedre, jeg tror desværre at en person som Inger Støjbjerg er totalt udenfor pædagogisk rækkevidde. Det hun og hendes parti efter hånden står for er så langt ude, at man som normalt empatisk menneske opvokset med dansk tolerance ikke kan fatte at nogen overhovedet kan finde på at stemme på det.
Jeg håber alle ved det kommende valg fatter dette.
Stemmeretten har kontanthjælpsmodtagere stadig væk. Brug den med fornuft når i får chancen.
Send de mennesker der taler ned til jer ud i arbejdsløshedskøen, selv om de jo har sikret sig og sine.

Hvis det lykkelige skulle ske, at Inger Støjbjerg skulle blive stemt ud ved næste valg har hun sikret sig 2 år med 740000 kroner i bruttoløn. Det stimulerer ikke hendes lyst til at gå på arbejde.
Det skulle stå i panden på hende hver gang hun debatterer, og journalisterne bør nævne det hver gang.

Men Sarah, rank ryggen alligevel, det kan du godt være bekendt. Som jeg læser din artikel er du et oprigtigt menneske der kæmper for din værdighed. Derfor kan du godt ranke ryggen.

Til gengæld burde stemmefiskere som Inger Støjbjerg og ligesindede modtagere af de privilegier de har bevilget sig selv, men ikke under andre udvise lidt mere pli, men det fatter de nok ikke.
De lever helt i deres egen pseudoverden af politiske intriger, hele og halve løgne og kamp om magten

Sarah, du skriver du har svært ved at finde ord på grund af skam.
Din artikel viser med al tydelighed, at det går da helt godt.

Brugerbillede for Steen Jepsen
Brugerbillede for Claus Jansson

Som direkte svar på Venstres uanstændige kontanthjælpspropaganda til millioner, får vi her et tiltrængt indspark fra en klasserepræsentant af kontanthjælpsmodtagere, der samtidigt er med til at øge og bidrage til den debat om ulighed som Esben Søvang Maaløe​ og Magnus Harald Haslebo​ har haft de seneste par uger.

Brugerbillede for Lars Jørgensen

Denne artikel burde laves til en poster og sættes op alle steder på gader og stræder, i børnehaver, i skoler og på alle andre uddannelsesinstitutioner, på alle offentlige institutioner, biblioteker, kommuner - og på alle de private arbejdspladser, der vil være kendte for at stå for en anstændig behandling af alle mennesker i vores samfund. Læs den og del den overalt på de sociale medier.

Brugerbillede for Niels Nielsen

Jeg er enig i alt hvad Sarah skriver, undtagen det med skammen - der er ikke noget at skamme sig over.

Fr. Støjberg derimod skulle skamme sig over at kritisere folk for at de benytter den gældende lovgivning til at modvirke personlig hjemløshed og sultedød. Men det tror jeg ikke, fr. Støjberg er i stand til - så vidt jeg kan se er skamløshed en forudsætning for at kunne blive toppolitiker i Det liberale Venstre.

Brugerbillede for Jan Weis

Er betegnelsen ’forbrydelse mod den danske menneskehed’ egentlig for store ord i dette forkastelige paradeeksempel på social-økonomisk forfølgelse af en udsat minoritet orkestreret af de førende samfundstømmere og politiske sociopater …

Brugerbillede for ellen nielsen

.....kan jeg være ret sikker på, at det, folk hører mig sige, er: »Jeg feder den på sofaen og lader andre betale gildet.«...

Hvilken generalisering - samme størrelse - som Sarah selv "jamrer over" overgår hende.

Rank ryggen og lad ikke generaliseringer styre dit liv - hverken ved at lade dig styre af andres
eller selv forsøge at underlægge dig andre med dine egne generaliseringer!

Brugerbillede for Kirsten Svejgaard

Kære Sarah Elisabeth:

Hvorfor skammer du dig? Det er ikke din skyld.

Du skriver selv, er du er i 'nyttejob' - også kaldet 'aktivering', også kaldet 'tvangsarbejde' - så når folk spørger dig om din beskæftigelse, bør du selvfølgelig svare, hvad du beskæftiger dig med i disse 'nyttejob'.

Lad være med at købe ideologien om, at du er 'arbejdsløs' og 'kontanthjælpsmodtager'. Vær med til at råbe ud for alle vinde, at 'kontanthjælpsmodtagere' faktisk arbejder og betaler skat lige som alle andre, når de ellers er sunde og raske. At 'kontanthjælpsmodtagere' går som gratis arbejdskraft hos arbejdsgivere, der (selvfølgelig) hellere vil have en gratis medarbejder end betale løn!

Kort sagt: fat dog, hvad det er for et sygt økonomisk system, du uforskyldt er fanget i. Inger Støjberg og ligesindede er netop ude på at få mennesker som dig til at skamme sig. Lad være med at give efter for deres ønsker.

Brugerbillede for Carsten Mortensen
Brugerbillede for Kirsten Svejgaard

Og så glemte jeg lige at tilføje: Det er Inger Støjberg og hendes medskyldige, der skal skamme sig dybt og inderligt.

Og du selv skulle måske holde op med at tænke i 'oppe' og 'nede'. Dette skal forestille et demokratisk land - i et demokratisk land er alle lige, og folketingsmedlemmerne er vores tjenere, ikke vores herrer. Men det er der desværre alt for mange, der har glemt, og de selv skal jo nok afholde sig fra at gøre opmærksom på det.

Hele flokken burde fyres og sendes på 'kontanthjælp' i de næste 4 år. Så kan de måske vende tilbage meget klogere og mere empatiske.

Brugerbillede for mette holm

Sarah, det er så godt skrevet, som muligt er.
Desværre siger erfaringen mig, at Inger Støjberg ikke magter at sætte sig ind i det.
Hun kan være med til at vedtage beslutninger på et abstrakt økonomisk grundlag, men hun har ikke kapaciteten til at overskue den langsigtede virkningi dybden, - selv ikke, hvis man opstiller en konsekvensberegning i tørre tal. Når banen er lagt, kan hun ikke skifte spor.
Det menneskelige er en biting for Støjberg.

Brugerbillede for Jan  Mogensen

Er enig i at Venstres kampagne er usmagelig, men denne kronik er ligeså, at kronikøren ikke kan gennemføre sit studie eller har valgt en retning der er garanti for arbejdsløshed.

Det siger en del om hvor forvænte og forkælede folk og kun tænker mig, mig, mig fremfor måske at kigge på og se om deres humanistiske hjertebarn studier overhovedet kan give dem en fremtidig indtægt.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne-Sophie Rasmussen

Det er hjerteskærende og meget genkendelig læsning. Jeg er selv akademiker, endog med færdiggjort speciale og på normeret tid og med en kort barsel mast ind midtvejs - kort sagt efter (venstre-)bogen. Da jeg fortalte mine forældre, at jeg havde tre måneder tilbage af min dagpengeperiode sagde min far: "Jamen så SKAL du jo finde et job inden da" Jeg forstod hans bekymring, men det var samtidig enormt frustrerende, for jeg havde jo gjort alt i de forgangne to år. Jeg havde søgt både relevante og irrelevante stillinger, faglært og ufaglært arbejde, uden hensyn til geografi, fra Lemvig til New York og været i praktik og løntilskud. Hvorfor skulle det lykkes, bare fordi jeg fik sat kniven for struben? Jeg nåede rent faktisk at få et job, godt nok kun 15 timer om ugen til at begynde med. Selvom det var fantastisk, var der en del af mig, der var irriteret over at jeg på den måde, kom til at bekræfte fordommen om at de arbejdsløse tager sig sammen, bare de bliver presset nok. For det var virkelig en ren og skær tilfældighed, der i sidste øjeblik skubbede mig over den smalle skillelinje der adskiller de udstødte fra de ansete.

Brugerbillede for Torsten Jacobsen

Når først skammen forsvinder, styrter hele korthuset sammen!

Hvorfor ikke begynde i dag?

Sådan helt skamløst at kræve sin ret, sin værdighed som menneske tilbage? Systemet hviler på et fundament af røvrendte menneskers gode opdragelse. Én massiv rystelse, så er det forbi, og vi kan begynde at bygge op fra grunden igen!

Brugerbillede for Leo Nygaard

Hvorfor er det Støjberg, der skal have dette følelses møgfald.
Hele folketinget går ind for systemet. Der er ingen partier i det nuværende folketing, der vil frigøre de mennesker, der ønsker et lønarbejde, for systemets repressalier - som ikke kræver yderligere karakteristik - ved at indføre UBI - Ubetinget individuel Basisindkomst.

Venstres kampagne er umoralsk, ja. Men de er ikke alene. Og Inger Støjberg er ikke eneansvarlig.
Hvem i folketinget vil ophøje den aftalte mindsteløn til lov ? Som flere lande i EU.
Gjorde man det, var lavere lønninger ulovlige for alle, også dem der beskæftiger udlændinge.
Så vil der være styr på difference mellem tryghedssikring og løn.
Selv Sarah vil vel ikke mene, at det skal kunne betale sig IKKE at lønarbejde ?

Det er ikke alle på "bunden", der synes de er bunden. Mange synes sikkert, at de er de frie.
Med Basisindkomst indføres friheden og ingen skal føle sig truet af myndighedernes Stasi metoder - metoder, som hele folketinget går ind for.
Men det lysner : Alternativet på vej med det rigtige alternativ - Basisindkomsten.

Når samfundet ikke evner at give alle mulighed for selvforsørgelse, har borgeren en grundlovssikret ret til "hjælp fra det offentlige" - § 75.

Brugerbillede for Birger Sørensen

Venstres hetz mod de svageste i samfundet er ulovligt iht. straffelovens §§267 og 268.
Ydermere er det løgn, bedrag, manipulation og spin - den har intet med virkeligheden at gøre.
Og den har i hvert fald intet med demokrati at gøre!
Hvornår løser Inger Støjberg de problemer hun er ansat til at løse:
1) Arbejdsløsheden
2) Standser pengeflugten til skattely
Spørger bare - hvad rager hun alle de penge til side til sig selv for?
Tror hun seriøst, at at nedgøre kontanthjælpsmodtagere og arbejdsløse løser nogen problemer overhovedet?

Brugerbillede for Leo Nygaard

En vinkel mere : Det lønarbejdende folk arbejder generelt for meget, for længe. Men de ønsker ikke at dele. De er jo med i det materialistiske statusræs.
Dette støttes af fagforeningerne. De vil heller ikke lovfæste mindstelønnen. De vil ikke afskaffe dagpengesystemet og derved skabe solidaritet og lige forhold for alle. De vil bevare deres position i samfundet og holder derved mange ude.

Hvordan indføre et systemskifte, når alle betydende aktører ikke vil.

ellen nielsen, det er ikke tilladt at gå på universitetet, når man hæver kontanthjælp.

Det lærte jeg, da min SU slap op, bl. a. fordi jeg havde brugt for meget tid på at arbejde (for at undgå lån). Jeg mødte frem på bistandskontoret med en plan: Giv mig kontanthjælp i et halvt år, så skriver jeg mit speciale, og forsvinder ud af kontanthjælpssystemet. Men nej, det kunne ikke lade sig gøre, jeg skulle framelde mig universitetet, ellers var kassen lukket. Som sagt så gjort: Seks års SU er nu spildt til ingen verdens nytte (for samfundet - selv er jeg da glad for at have lært noget, selv om jeg ikke rigtig kan bruge det til noget uden et eksamensbevis).

ellen, hvornår begynder du dig at sætte dig lidt ind i det du skriver om, i stedet for bare at fyre smarte bemærkninger af, der kun udstiller din uvidenhed om de faktiske forhold i hjerneindustrien.

Brugerbillede for Jan  Mogensen

Anne M. Lassen: Det er jo altid andres skyld at man har økonomiske problemer eller ikke kan få et job:

eg sidder her på Viby Torv og sumper med en guldøl
og en drøm der forlængst er forbi
Jeg er træf af mig selv, mit liv, min hund, min kat
min kone har forladt mig. Hun er syg oveni
Jeg kan ikke klare at leve. Jeg kan ikke klare at dø
Jeg kan slet ikke klare mig selv
Jeg keder mig ad helvedes til, jeg tror jeg går ud
og slår en eller anden tilfældig ihjel
Det' samfundets skyld
Ja, det er samfundets skyld
Samfundets skyld!

anbefalede denne kommentar

jan mogensen, der er flere vers:

Jeg sidder her og roder med min sidste million
den er netop lige feset ind
på min konto her i Schweiz. Det er ellers svært at lave
business, man tjener stort set ingenting
Jeg er skilt og gift for tredie gang og har en elskerinde
konkurrenterne godt kan li
men der er så meget jantelov, misundelse og had
Det er hårdt at være styrtende rig
Det er samfundets skyld
Ja, det er samfundets skyld
Samfundets skyld!

Brugerbillede for Torsten Jacobsen

Fra Kronikken:

Vores stemmer knækker, fordi det er så svært at finde ord, når man er så ked af det og skammer sig så meget. Vi råber hernede fra: Hold op med at tale ned til os. Hold op med stigmatisere os, så vi hverken kan ånde eller bevæge os.

...og alligevel fortsætter udskamningen, også i kommentarerne til kronikken. Kan i ikke kaste jeres sten et andet sted hen? Bare i dag? Er i da ikke klar over i hvilken grad i udstiller jeres egen frygt? Hvor små i tager jer ud?

Øv, for pokker!

Brugerbillede for randi christiansen

De eneste, der her bør skamme sig, er de ansvarlige for situationen - og det er i hvert fald ikke overførselsindkomstmodtagerne.

Følg pengene - find de ansvarlige.

Men de er jo skamløse, og i stedet for at se virkeligheden og deres egen skam, tørrer de lorten af på sultens slavehær. 'We are led by the least among us' (terence mc kenna)

Første skridt i retning af forandring er IKKE at acceptere den falske fortælling. At løgnen har magten, giver ikke magten ret. Magtens retorik er udtjent og baseret på et råddent fundament. Brug energien på at afsløre løgnen, på at fortælle sandheden, på at tænke kreative, konstruktive tanker om den nødvendige omstilling til et bæredygtigt, økologisk samarbejdssamfund, som respekterer planetens cirkulære økonomi. F

Fællesskabet er ofre for den 1% og co's stadig mere omfattende udplyndring, for personer, som gør alt for at hjernevaske den offentlige mening til at tro på det hensigtsmæssige i, at vi konkurrerer om overlevelsesressourcer. Sos'erne og andre klasseforrædere agiterer for underkastelse, og i stedet for at fjerne ondets rod og arbejde for et retfærdigt og funktionelt system, plager de ofrene for deres egne fejltagelser og sælger ud af fællesejet, for at stoppe de værste huller i en dysfunktionel og ødelæggende økonomisk model. Dumhed og/eller korruption?

Brugerbillede for Bill Atkins

Inger Støjberg og Venstre ønsker tilstande som før bistandsloven, hvor det var op til den lokale øvrighed, at afgøre fattighjælpens størrelse, og hvem der havde trang.

Venstre har ét overordnet politisk mål: Skat på de rigeste skal ned. (Også selv om de rigeste, direkte adspurgt, siger: Nej tak!) Og så har Venstre to supportergrupper: LA: "De fattige skal finansiere skattelettelserne." Og DF: "De fremmede skal finansniere skattelettelserne."

Det igangværende politiske korstog tilgodeser begge supportergrupperne, og derfor skal presset fastholdes frem til efter valget.

Og som Lars Løkke sagde i Deadline: "Målet er via en omlægning af boligjobordningen at skabe et nyt arbejdsmarked ...et service-arbejdsmarked ...så vi kan få nogle af de 800.000, der er parkeret uden for arbejdsmarkedet i gang”. Det vil sige en ny klasse af ”working poors”... hyret til daglejerløn som kan fratrækkes i topskat.

Brugerbillede for randi christiansen

Den herskende magt understøtter et system, som underminerer planetens biodiversitet, herunder udrydder 200 arter daglig. Og som aflad investeres fx 18 mio dkr på at redde en frø, der er udryddelsestruet pga anlæg af motorvej.

Magten vælger at cementere sin position ifht sine med medmennesker, ved at forstærke truslen mod dem, udpine dem yderligere, og selv formulere sit aflad : niveauet for overførselsindkomster (som jo i virkeligheden er kompensation for udbytningen af fællesejet) og for den såkaldte beskæftigelsesindsats i øvrigt.

Som Rune Engelbrecht sagde forleden i p1 : vi, menneskeheden, er udryddelsestruet, og af hvem? Af os selv.

Efter at have udpint alt omkring os, intensiveres kannibaliseringen af os selv. Halleluja i det høje, hvor er hjernen lige parkeret?

Brugerbillede for Mads Kjærgård

God kronik, men man kunne vel ligeså godt have rettet den mod Mette Frederiksen eller Bjarne Corydon eller politikerne generelt eller måske endda mere præcist EU! Læser lige at Holland for godt og vel 1 1/2 år siden har meldt ud, at velfærdsstaten er død, og at vi i højere grad skal til at tage os af hinanden. Dette i sådan en grad, at hvis dine børn eller børnebørn ikke vil deltage i pligtarbejde på plejehjemmet, så bliver du hældt ud! Hvis det ikke er uværdigt, så ved jeg ikke hvad er! Årsagen siges at være manglende økonomi, men mærkeligt nok, så er der ingen mangler når det kommer til den herskende klasse og deres lakajer politikerne. Sidstnævnte venter store fratrædelsesgodtgørelser, eftervederlag, pensioner etc. og alligevel bliver de ikke betragtet som unødigt eller belastende vedhæng til samfundet.

Brugerbillede for Grethe Preisler

Kære Sarah,

Det, der er i vejen med dig, er, at du valgte det forkerte studium, da du forlod gymnasiet med dit eksamensbevis i hånden. Nu skal du få et eksempel på det politisk korrekte CV, hvis man satser på et job som minister i konkurrence-, videns- og informationssamfundet anno 2015.

Inger Støjberg - født 1973:

1993: Student fra Morsø gymnasium og aktiv i Venstres Ungdom
1994: Medlem af Viborg Amtsråd
1995: Etårig højere handelseksamen fra Viborg Handelsskole
1999: Redaktør på Viborgbladet og studerende på InformationsAkademiet i Viborg
2001: Free lance journalist, Støjberg Kommunikation

2001: Folketingsmedlem, medlem af Europarådet, diverse ordførerskaber
2005: Næstformand for Venstres folketingsgruppe
2007: Politisk ordfører for Venstre

2009: Beskæftigelsesminister og minister for ligestilling
2010: Beskæftigelsesminister

2011: Næstformand for Venstres folketingsgruppe
2013: MBA (Master of Business Administration) fra Aalborg Universitet
2014: Politisk ordfører for Venstre
2015: ?

Brugerbillede for Bill Atkins

Problemet for de borgerlige er at deres korstog mod de sociale ydelser ikke har nogen nationaløkonomiske berettigelse. De riges formuer flintre i vejret - man skal idag være milliardær for at komme blandt DK's 100 rigeste - fattigrøve med 8 og 900 millioner kroner er forvist fra listen. Og eksporten buldre frem, det samme gør produktiviteten. Det vil sige at alle de borgerlige argumenter, om at de fattigste af hensyn til samfundsøkonomien må holde igen med vinterfrakker og mad hver dag, alene er begrundet i kapitalismens krise. Det arbejdende folk har igen igen udvist sand nationalfølelse og løftet økonomien og dermed skattegrundlaget, så vi alle kan holde skindet på næsen, også i fremtiden.

Men fakta distraherer ikke sande korsriddere som Lars Løkke og Inger Støjberg.

Brugerbillede for ellen nielsen

ellen, hvornår begynder du dig at sætte dig lidt ind i det du skriver om, i stedet for bare at fyre smarte bemærkninger af......

Niels Nielsen.
Du har ret så langt, at jeg ikke er klar over,
om man stadigvæk har et helt år på SU ud over den normerede studietid eller den er nedsat til et halvt år...
eller der er et klippekort-system? Fortæl venligst!
Dog kender jeg ingen, som er kommet GÆLDFRI gennem et længerevarende, fuldført studium,
bl.a. p.g.a. lav SU.
Så dit eget eksempel er ikke typisk, men endte i manglende færdiggørelse som Sarahs,
hvis manglende færdiggørelse tilsyneladende har en anden årsag!
Jeg kender heller ingen som titulerer sig med lånte fjer - altså kalder sig sygeplejerske, pædagog, bygnings-snedsker eller jurist, FØR de er færdiguddannede,
men det bruges så i andre fag-grupper!

Brugerbillede for Andreas Tholstrup

Kære Sarah,

Jeg synes du har en ualmindelig god pointe i at debatten om kontanthjælpsmodtagere bliver ført på et niveau og en måde/metode som giver et negativ prædikat til en gruppe som netop har brug for det stik modsatte.

Men, jeg synes også, dit indlæg er blottet for en (og dette ville du nok ikke kunne lide) erkendelse af at der rent faktisk er kræfter i samfundet som skal tjene de penge du får hver måned. Du får nogen af mine skattekroner, og det kan jeg sagtens onde dig, jeg har heldigvis råd til det. Men de 280 mennesker som blev fyret fra Danish Crown i dag har ikke råd til det. De blev fyret fordi deres løn er for høj til at konkurrer med lønninger i Tyskland og Polen. En meget vigtig faktor for at deres løn er for høj, er netop den alt for høje skat de skal betale i absolutte termer, i forhold til det værdien af det input vi som forbruger vil betale for.

Fortæl de 280 slagteriarbejder at du efter 17 års betalt, til dels af dem, uddannelsesforløb ikke er blevet færdig med dit speciale. Det kan der være en rigtig god grund til det. Men du bør vide, at det at du har en lang ikke færdig gjort uddannelse betalt af ”os” udvander dit råb. Ligesom det bliver udvandet af din kommentar om ”hvor vi reelt bliver brugt som gratis arbejdskraft”. En kommentar som bærer præg af at du har samme uhyggelige distance til dem som understøtter dig, som den distance, du så ellers blændende beskriver, Inger Støjberg, har til ”jer”

Andreas

Brugerbillede for Bjarne Falk Rangård

Til Kjeld Smed
Hvorfor skyde på regeringen ?? Nu er det jo Venstres kampagne og Inger Støjbjerg der forsvarer den på tryk og i tale. På tryk med direkte usandheder og manipulationer og i tale uden at ville løfte sløret for hvad partiet egentlig vil. Men det komme måske efter valget ?
At vi alle skal være opmærksomme ved valget og ikke kun vælge Venstre fra som det mest naturlige for alle empatiske mennesker der foretrækker individet fremfor systemet/regnearkets bundlinie er en selvfølge .
Alle kandidater fra alle partier skal vurderes ud fra deres holdninger og måder at tale til folk på.

ellen nielsen, det er over ti år siden, jeg var på SU, så jeg kan ikke hjælpe dig med en detaljeret beskrivelse af systemet, som har udviklet sig voldsomt i mellemtiden.

Men så sent som for tre-fire år siden appelerede jeg til min sagsbehandlers sunde fornuft og argumenterede for, at vi kunne formulere en slags kontrakt, hvor vi begge skrev under på, at jeg blev fritaget for tvangsaktivering, mod at jeg til gengæld skrev mit speciale. Lovgivningen ville jeg så overholde ved at afmelde kontanthjælpen i eksamensperioden. Sagsbehandleren svarede, at hun syntes det var en glimrende ide, men at således som reglerne var udformet, kunne hun desværre ikke hjælpe mig. Så jeg blev sendt på atter et tremåneders kursus, hvor jeg igen igen lærte at udforme mit CV.

Det skal her tilføjes, at jeg ikke bare kan søge mere SU, da jeg jo forlængst har brugt min kvote.

Historiker er ikke en beskyttet titel. Ligesom enhver kan kalde sig journalist. Eller forfatter. Eller filosof. Der er mange platugler derude i samfundet, men at Sarah Daley forsøger at fastholde en identitet som historiker finder jeg fuldt forståeligt.

Selv fortæller jeg gerne enhver, der spørger, at jeg er kontanthjælpsmodtager, og jeg holder gerne et længere foredrag om emnet, hvis jeg vurderer, at folk ikke ved, hvad det indebærer. Men jeg er også så gammel, at jeg er ret ligeglad med, hvad andre folk mener om mig - især dem, der ser ned på kontanthjælpsmodtagere, i min verden er den slags mennesker ignoranter. Sarah Daley er kun 33, så for hende betyder det nok mere, hvad andre mennesker synes.

Sider