Kommentar

Som muslim frygter jeg for min sikkerhed

Det er surrealistisk at skulle tale med sin ni-årige søn om, hvordan han skal forholde sig, hvis han bliver overfaldet af folk, der har set sig gale på muslimer efter angrebene i København. Men jeg føler ikke, der er nogen vej udenom
2. marts 2015

Klokken er tæt på midnat mens jeg sidder og skriver dette. Mørket og roen har sænket sig over det ganske land. Men der er også mørke i mit sind – et mørke, der bringer uro med sig. Det skyldes ikke vinterdepression, ægteskabelige eller økonomiske problemer. Det er meget mere alvorligt, da jeg føler at mit og min families eksistensgrundlag og liv er i fare.

Jeg måtte i dag lide den tort at skulle instruere min søn i, hvordan han skal forholde sig, hvis han skulle blive overfaldet eller forfulgt på vej til eller fra skole. Det er som sådan ikke første gang, jeg har taget den snak med ham – tidligere har børnelokkere spillet en central rolle i mine formaninger.

Denne gang er baggrunden endnu mere alvorlig, synes jeg. Det er de seneste dags overfald på muslimer, særligt et tilfælde hvor et fireårigt barn fik en lussing af en ældre mand, som har tvunget mig til en ny snak.

Jeg tror aldrig, jeg vil glemme de store mørke øjne min søn kiggede på mig med, da han spurgte: »Baba (far), hvorfor skulle nogen overfalde eller forfølge mig?« De par sekunder, som gik, inden jeg fik svaret: »Ingen vil overfalde dig, min dreng ,« føltes som en evighed!

Længslen efter Svend og Oda

Det er let at forklare, hvorfor han skal være påpasselig med en børnelokker, hvad de gør, og hvordan de lokker.

Men hvordan forklarer man et niårigt barn, at han risikerer overfald, fordi en psykisk ustabil mand var så dum at skyde og dræbe nogle mennesker? Noget alle andre herboende muslimer nu må bøde for i dyre domme.

Hvordan forklarer man, at han skal være påpasselig med alle etniske danskere, da de alle potentielt kan forfølge, bande ad eller ligefrem overfalde ham?

Det er måske lidt groft at sige, men jeg er glad for, at angrebet blot var én gal mands værk, og at tabene kan tælles på én hånd. Tør slet ikke tænke på følgerne, hvis der havde været tale om en hel flok terrorister, som havde gennemført et velplanlagt angreb på et trafikknudepunkt med dusinvis, måske hundredevis, af dødsfald til følge. Bare tanken får det til at løbe koldt ned ad ryggen!

Hvor ville jeg ønske, at jeg kunne rejse tilbage i tiden med mine børn, tilbage til slut-90’erne, hvor jeg var en teenager, og vi havde det her ældre ægtepar, Svend Aage Jensen og Oda Bachmann, som naboer. Vi var så tætte på hinanden, at de næsten fungerede som vores reserveforældre, og vi tilbragte mange timer sammen.

Vi blev inviteret inden for til kaffe og kage, og vi kunne komme forbi til hver en tid, for døren stod altid åbent. Vi blev endda inviteret med til en dans rundt om juletræet, når det var den tid på året.

Alt dette deltog vi i med stor velvillighed og interesse. De respekterede os og vore traditioner, og vi have den største respekt for dem, og som det fremgår også for deres traditioner.

Hvor ville jeg ønske, at mine børn kunne opleve, at et liv her ikke kun er forbundet med fare, forsigtighed og evig mistænkeliggørelse, men også af ligeværd, lykke og næstekærlighed.

Voldens glidebane

For nu at vende tilbage til nutiden og virkeligheden må det være på tide, at de folkevalgte – alle sammen – viser deres uforbeholdne støtte til os muslimer, som blot ønsker at leve i fred og harmoni i dette land – vores land. Os 99,99 procent, som intet har med angrebet at gøre, og som aldrig selv kunne drømme om at gøre noget lignende. Vi fortjener ikke denne mistænkeliggørelse.

Både på Facebook og i Metroexpress kan jeg læse om, at muslimske mænd har sluttet sig sammen i vagtværn, som kan tilkaldes af muslimske kvinder, der føler sig truet.

De vil ile til og anholde overfaldsmændene. Intentionerne er uden tvivl gode, men det er dømt til at gå galt.

Der er ikke langt fra civile anholdelsesgrupper til deciderede voldsbøller, og samtidig er det trist at se, at tiltroen til systemet, politiet og befolkningen er så lav.

Den udvikling må og skal vendes, alt andet vil være en falliterklæring. Vi kan ikke gøre noget ved det enkelte menneskes holdninger og (u)gerninger, men vi skal som samfund beslutte os for, hvilken retning vi ønsker at udvikle os i.

Det hele skulle nødig ende med, at man efter et eventuelt nyt angreb føler behov for at bevæbne sig, inden man tør bevæge sig uden for en dør.

Usman Zahoor Ahmed er ansat i finanssektoren

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Leo Nygaard
  • Gert Selmer Jensen
  • Jens Thaarup Nyberg
  • Kim Elmose
  • Ole Andersen
Leo Nygaard, Gert Selmer Jensen, Jens Thaarup Nyberg, Kim Elmose og Ole Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Måske skulle hr. Usman Zahoor Ahmed bare ta' å slappe helt af inden han får pustet mere til ilden ...

Dorte Sørensen

ja Jan Weis.MEN der er desværre mange mange flere (som fx.Løkke Rasmussen og Thorning) der også burde ta' å slappe af .

Christel Gruner-Olesen, Sofie Jørgensen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Karen Nygård

Jeg synes, det er en vedkommende kommentar, Usman Zahoor Ahmed har skrevet og jeg forstår godt hans anfægtelser. Det ligner en Catch 22. (hvis du bliver syg af at være i krig, er du normal og kan ikke blive sendt hjem)
Dog støder det mig, at du skriver: hvordan forklarer man, at han skal være påpasselig med alle etniske danskere ----"
Du er træt af, at alle muslimer bliver taget til indtægt for attentatet - og jeg er træt af, at alle etniske danskere bliver taget til indtægt for, at en idiot overfalder et uskyldigt barn.
Vi skal alle tænke nøje over, hvordan vi omtaler hinanden, måske mest over for børn, som ikke har lært at skelne, men skal lære det af deres forældre bl.a.

venlig hilsen Karen

Ole Frank, Helge Sørensen, Erling Lindkvist, Vibeke Rasmussen, Simon-Matti Hørlyck Campbell, Jakob Silberbrandt, Jørn Boye, Steffen Gliese og Martin Skriver anbefalede denne kommentar

Hvor stor er risikoen for at muslimer i Danmark, børn eller voksne, bliver overfaldet af ikke-muslimer, i forhold til risikoen for overfald den modsatte vej, målt i rå tal fra statistikkerne over kriminalitet og chikane?

Hvis terrorangrebet skulle give anledning til en uhyggelig voldsbølge vendt mod muslimske borgere, havde der nok været klare tegn allerede. Men vi har ikke hørt om andet end ganske få eksempler på overfusning fra enkelte tosser, som er blevet slået påfaldende stort op.

Terrorangrebet kan i øvrigt ikke reduceres til ”blot” én gal mands værk. Han handlede i nøje overensstemmelse med en terroristisk ideologi, der lader til at være så vidt forgrenet, at selv stærkt marginaliserede personer (eller måske netop sådanne personer) som ham meget let kommer i kontakt hermed. Konkret ved vi i hvert fald, at han i et eller andet omfang fik hjælp fra andre.

Det er tit blevet fremført fra muslimsk side, at lovlydige muslimske borgere ikke har nogen forpligtelse til at tage afstand fra islamistisk ekstremisme, som de ikke har noget med at gøre. Men hvor smagfuldt er det så lige, at gøre det modsatte: At bruge islamistisk terrorisme mod Danmark, som anledning til at spille et muslimsk offerkort overfor danskerne?

Troels Ingvartsen, Britt Kristensen, Vibeke Rasmussen, Jakob Silberbrandt, Morten Østergaard, Jan Kauffmann, ellen nielsen og Jannik Sørensen anbefalede denne kommentar
Mikkel Bang Jørgensen

Når folk er bange, så er de bange. Uanset om de er bange for at blive chikaneret og overfaldet på gaden, eller om de er bange for terrorangreb. Det er ikke rimeligt at folk skal gå og være bange for hinanden. Den bedste måde at udrydde angst og frygt at at få kendskab til det vi er bange for.
Jeg vil opfordre alle til at hilse på hinanden, smile og invitere hinanden på kaffe - på tværs af nationalitet og religion.
Jeg vil ihvertfald ikke ligge under for hverken religiøse galninge der vil forpeste mit liv, ELLER for mennesker der mener de har ret til at chikanere hverken helt tilfældige mennesker på gaden, eller hele befolkningsgrupper på internettet eller i samfundsdebatten.
JEG har ikke tænkt mig ændre adfærd over for mine medmennesker. Mød andre med venlighed, respekt og værdighed - og så skal du nok få det tilbage.
Det har jeg lært af Gahndi, Mandela og Dalai Lama. Tre mænd der var/er klogere end de fleste af os andre.

Sofie Jørgensen, michael parly pedersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Anders Jensen

Jeg bliver rigtig, rigtig trist til mode, når jeg læser at Usman lærer sit barn at han skal passe på alle etniske danskere, dels er han selv med til at øge polariseringen (3. 4. 5. generation er ikke rigtige danskere), dels fratager han aktivt sønnen samme mulighed for oplevelser med Svend og Oda som han selv havde. Dvs. han øger afstanden.

Damn, jeg bliver trist. Heldigvis har jeg en aftale med en kollega senere i dag. Når jeg skriver kollega, er det fordi jeg tænker på ham som kollega, og ikke som muslim.

”Hvor stor er risikoen for at muslimer i Danmark, børn eller voksne, bliver overfaldet af ikke-muslimer, i forhold til risikoen for overfald den modsatte vej, målt i rå tal fra statistikkerne over kriminalitet og chikane?”

Du sammenligner overfald oftest ifb. med berigelses-kriminalitet med overfald motiveret af had til én bestemt befolkningsgruppe?

”Hvis terrorangrebet skulle give anledning til en uhyggelig voldsbølge vendt mod muslimske borgere, havde der nok været klare tegn allerede. Men vi har ikke hørt om andet end ganske få eksempler på overfusning fra enkelte tosser, som er blevet slået påfaldende stort op.”

Det vil sige du først tager stilling til det, når der foregår en decideret voldbølge? Enkeltsager er OK?

”Terrorangrebet kan i øvrigt ikke reduceres til ”blot” én gal mands værk. Han handlede i nøje overensstemmelse med en terroristisk ideologi, der lader til at være så vidt forgrenet, at selv stærkt marginaliserede personer (eller måske netop sådanne personer) som ham meget let kommer i kontakt hermed. Konkret ved vi i hvert fald, at han i et eller andet omfang fik hjælp fra andre.”

Gerningsmandens profil tyder ikke på at han handlede "i nøje overensstemmelse med" noget bestemt. Det er tydeligt en forstyrret mand, der begik en ekstrem handling. Ikke spontan, det er korrekt, men heller ikke så ”clear cut” som du påstår. For så vidt vides, var han ikke medlem af en organiseret gruppe, eller længervarende tilhænger af en bestemt ideologi.

”Det er tit blevet fremført fra muslimsk side, at lovlydige muslimske borgere ikke har nogen forpligtelse til at tage afstand fra islamistisk ekstremisme, som de ikke har noget med at gøre. Men hvor smagfuldt er det så lige, at gøre det modsatte: At bruge islamistisk terrorisme mod Danmark, som anledning til at spille et muslimsk offerkort overfor danskerne?”

Jeg er enig, ingen muslimer skal være forpligtet til at tage afstand fra noget de ikke har været en del af (punktum!). Vælger nogle at gøre det fred være med det. Jeg synes til gengæld at det er direkte usmageligt fra din side, at når muslimer lufter deres bekymring om noget, at du så reducerer det til at ”spille offerkortet”. Du glemmer vidst at muslimer er en udsat minoritet i Dk, der i forvejen dæmoniseres og diskrimineres imod.

Christel Gruner-Olesen, Kirsten Svejgaard, Simon-Matti Hørlyck Campbell, Sofie Jørgensen, Rasmus Kongshøj og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jeg er træt at læse, at folk spiller offerkort, når de gør opmærksom på uretfærdigheder, de føler sig udsat for. Det er ikke at være offer, det er at påpege nogle oplevede uretfærdigheder, som vi bør behandle som relevante og tage stilling til. Det er ulideligt, at folk gør sig så kyniske, det er ikke en måde at være menneske på, slet ikke i et så forkælet majoritetssamfund som det, vi har fået.

Kirsten Svejgaard, Rasmus Kongshøj, Simon-Matti Hørlyck Campbell, Sofie Jørgensen og michael parly pedersen anbefalede denne kommentar
Vibeke Andersen

"Denne gang er baggrunden endnu mere alvorlig, synes jeg. Det er de seneste dags overfald på muslimer, særligt et tilfælde hvor et fireårigt barn fik en lussing af en ældre mand, som har tvunget mig til en ny snak."

Det er meget simpelt: Man slår ikke på et fire-årigt barn, basta!

Kirsten Svejgaard, Rasmus Kongshøj, Britt Kristensen, Steffen Gliese, Sofie Jørgensen og Morten Østergaard anbefalede denne kommentar

@Michael Kamp

Det er dig og ikke mig, der ser ud til at drage konklusioner omkring årsagerne til den vold der udøves fra den ene eller den anden side. Og det er dermed dig der må godtgøre din bastante afgrænsning af, hvad der f.eks. er motiveret af had eller berigelse. Lad os endelig tage udgangspunkt i fakta om voldsudøvelsen, frem for fordomme, men også uden forhåndsbestemte snævre rammer for, hvordan disse fakta må fortolkes. Så kan vi måske også bedre se, hvem der med rette kan beskyldes for at være kynisk.

Jeg udtrykker absolut intet der kan tolkes som, at enkeltstående overfald er ok, men påpeger blot proportionsforvrængningen i den ivrige beredvillighed der tilsyneladende foreligger for, at se sådanne som udtryk for en gryende voldelig etnisk forfølgelse. Ikke mindst når det sker på baggrund af et terrorangreb mod netop det folk, der beskyldes for at have mere eller mindre latente tilbøjeligheder til at udøve en sådan forfølgelse.

Det er meget muligt at gerningsmanden var psykisk forstyrret, socialt belastet og måske ikke var medlem af nogen form for gruppe (hvad der jo ikke er helt afklaret endnu). Dette ændrer dog intet ved, at hans gerninger var i nøje overensstemmelse med målene for islamistisk terror: Et angreb på et møde om ytringsfrihed, med deltagelse af en truet karrikaturtegner, samt på en jødisk institution. Om hans baggrund har vi i øvrigt tilstrækkeligt med vidneudsagn til at bekræfte, at han var islamistisk radikaliseret, og med et stærkt had mod jøder.

Jeg glemmer ikke noget, men du synes at ville overse, at vi har en skinger debat om islam i Danmark, hvor der fra begge sider generelt ikke er langt til dæmoniseringer, og beskyldninger om samme.

Morten Østergaard

Mon ikke risikoen for at blive overfaldet SOM muslim trods alt er betydeligt mindre end riskoen for at blive overfaldet AF en muslim.

Vibeke Rasmussen, Troels Ingvartsen og Arne Hornborg anbefalede denne kommentar
Peter Nielsen

Det er tæt på midnat mens jeg skriver det her....
Det er tæt på middag mens jeg skriver det her:
Frygten for racistisk motiverede overfald mod muslimer i Danmark skal sættes i forhold til racistisk motiverede overfald mod kristne i Danmark.
Den frygt der begrundet eller ubegrundet er blandt muslimer, bør sammenlignes med det forhold at der mindst er lige så stor en procentdel af den muslimske befolkning der ikke lægger fingre imellem når de skal gebærde sig i et overvejende kristent samfund som Danmark. Det er jo ganske almindeligt at unge kaukasiske piger svines til at dumsmarte unge muslimske mænd - hvor trygge mon disse piger føler sig.
Hvis vi skal drage denne sammenligning som den her artikel et eller andet sted lægger op til, så er risikoen for at lide den tort at blive seksuelt svinet til som ung pige noget større end hvad muslimske indbyggere har oplevet og kommer til at opleve.
Der er tumper overalt, men at påstå at det nu er forbundet med risiko at være muslim i Danmark er ubegrundet.
De muslimske samfund der har lukket sig omkring sine egne og ikke er en åben del af det danske samfund - de er den reelle udfordring og det er dér vi ser mange problemer udspringe fra.
Muslimer - tag selv et ansvar for jeres befolkningsgruppe - sørg for egne initiativer og handlinger der er med til at nedbryde de skel der er - tag ansvar for jeres fremtid i Danmark.

Sofie Jørgensen

Er Nationen!s befolkning begyndt at læse Information!? :-(
På den anden side; selvom det er grimt at læse visse kommentarer her på siden, så er der vel håb i det lange løb, hvis nogle af dem også læser andre artikler end dem, de er kommet for at skrive en sviner til...

Christel Gruner-Olesen, Mi Phuna, Rasmus Kongshøj og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Peter Nielsen

Sofie Jørgensen, jeg ved ikke om dit indlæg er møntet på mig, men fred være med det. Jeg synes det er en falliterklæring at påstå at der er et specielt farligt miljø for muslimer i danmark og isolere dette fra resten af virkeligheden. Jeg synes også det er fair at sige at man ikke kan forvente, at samfundet i tid og evighed poster ressourcer i udsigtsløse integrationsprojekter.
Det er ikke forkert at forvente at alle parter tager ansvar og viser interesse i at få integrationen til at lykkes.

Britt Kristensen og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

"Er Nationen!s befolkning begyndt at læse Information!?"

Hvis der med den kommentar henvises til debatten her, er der vist mere tale om, at øhhh … det faktisk er tilladt at have, og at give udtryk for, forskellige opfattelser.

Og gu'sketakoglov for det!

Jens Haushøj, Peter Jensen, Morten Pedersen og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar

'Tør slet ikke tænke på følgerne, hvis der havde været tale om en hel flok terrorister, som havde gennemført et velplanlagt angreb på et trafikknudepunkt med dusinvis, måske hundredevis, af dødsfald til følge. Bare tanken får det til at løbe koldt ned ad ryggen!'
Det vil sandsynligvis komme om 1, 5 eller 20 år, specielt da islam - som trospåkaldelse og konverteringsemne - nu og her om dage har mest attraktion for kriminelle, som det tidligere og stadig har været det for psykisk ustabile og rodløse. Udover naturligvis de meget store segmenter af ældre indvandrere, hvor det har en nostalgisk velkendtheds-værdi, som man ikke skal tage fra dem - men de vil forsvinde og hvad så ? Så er det børnenes tur.
Ja børnene - hvorfor pålægge dem en identitets-forståelse, som er blevet så betændt
- og hvorfor er islam blevet ovennævnte ? Kom ikke med at det er DF's skyld etc. - ingen i det muslimske 'samfund' lytter til hvad DF siger. Hvilke overvejelser mon kronikøren har gjort sig desangående ?

Måske skulle hr. Usman Zahoor Ahmed bare flytte til et land, hvor han kan frygte mindre for sin sikkerhed - mulighederne er legio ...

Vibeke Rasmussen

"Som muslim frygter jeg for min sikkerhed"

Tænk, sådan tror jeg mange jøder har det efter attentatet på synagogens vagtmand. Og med langt større grund.

For mig lyder indlægget her mest af alt, og på en ubehagelig måde, som et forsøg på at bagatellisere attentatet på bl.a. den jødiske vagtmand begået af en muslim, og danske jøders efterfølgende bekymring, for i stedet at gøre sig selv og andre muslimer til de – potentielt – egentlige ofre for forbrydelsen.

"… jeg føler at mit og min families eksistensgrundlag og liv er i fare."

Hvordan er jeres eksistensgrundlag og liv(!) i fare? Hvad præcist får dig til at føle sådan?

"Det er de seneste dages overfald på muslimer …"

Hvilke overfald? Hvor, hvornår, hvem? Og med hensyn til den fireårige – helt bortset fra at det er utilstedeligt og ulovligt at slå børn – hvordan opstod situationen? Havde den noget med etnicitet eller tro at gøre?

Attentatmanden beskrives bagatelliserende som (bare?) "psykisk ustabil" og 'dum'. De myrdede som (bare?) "nogle mennesker", og så påstås det, at attentatet, udført af en muslim på en kristen og en jøde, er noget, som

"alle andre herboende muslimer nu må bøde for i dyre domme.""

Det er godt nok noget af en påstand! Alle? Bøde for? I dyre domme? Præcisering og eksempler kunne ønskes.

"Hvordan forklarer man, at han skal være påpasselig med alle etniske danskere, da de alle potentielt kan forfølge, bande ad eller ligefrem overfalde ham?"

Os og dem, hva'! 'Os' de gode, men forsvarsløse muslimer. 'Dem' de onde vantro danskere. Eller? Og hvis endelig vi skal så langt ud på overdrevet, kan jeg berolige(!) faren med, at jeg som 'etnisk dansk' ikke blot risikerer, men rent faktisk har været udsat for både at blive forfulgt, bandet ad, spyttet på og overfaldet, af andre mig ubekendte etniske danskere. Så din søn behøver såmænd ikke at være hverken mere eller mindre påpasselig end alle (os) andre. Uanset etnicitet.

"Det er måske lidt groft at sige, men jeg er glad for, at angrebet blot var én gal mands værk, og at tabene kan tælles på én hånd."

"Blot" én gal mands værk? Det véd vi jo rent faktisk ikke endnu, og med hensyn til 'tabene' er bare ét drab, som kan tælles på én finger, ét drab for meget! Jeg må indrømme, at det får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig, når jeg læser din lettelse over, at der ikke var flere ofre, ikke fordi du føler empati med de døde eller efterladte, men, som jeg læser dig, fordi du så ville have set dig selv og din søn i større fare!

"Hvor ville jeg ønske, at mine børn kunne opleve, at et liv her ikke kun er forbundet med fare, forsigtighed og evig mistænkeliggørelse …"

Det er jeres liv her jo så heller ikke, vel. Så måske du bare skulle lade være med at forsøge at påvirke din søn i den retning?

"[Nu] må det være på tide, at de folkevalgte – alle sammen – viser deres uforbeholdne støtte til os muslimer …"

Ligesom de viser deres støtte til jøderne? Eller i stedet for? Er indlægget i virkeligheden et udtryk for ønsket om at udkonkurrere jøderne i politikernes bevidsthed? Eller en form for jalousi? Se ikke på dem, se os, hmmm?

"Os 99,99 procent, som intet har med angrebet at gøre, og som aldrig selv kunne drømme om at gøre noget lignende. Vi fortjener ikke denne mistænkeliggørelse."

Nu var det jo faktisk den jødiske synagoge, der blev angrebet og en jødisk mand, der blev likvideret, så hvordan kan det opfattes, som om det i stedet er muslimer, der er ofre for forbrydelsen?

"Det hele skulle nødig ende med, at man efter et eventuelt nyt angreb føler behov for at bevæbne sig, inden man tør bevæge sig uden for en dør."

Men nu tror jeg slet ikke, at vi behøver at vente på et "eventuelt nyt angreb", for at danske jøder skal gøre sig tanker i den retning.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg har lige så svært ved at have medfølelse med Usman Zahoor Ahmed, som han tydeligvis har ved at vise empati med de dræbte ved Krudttønden og synagogen og deres efterladte. Efterladte som, for jødernes vedkommende, har langt større grund til uro og nervøsitet end ham. Med al respekt.

Et velment, uopfordret, muligvis uvelkomment råd til faren: Ud over ikke at gøre din søn unødigt nervøs, paranoid og frygtsom, så lær ham at se sig selv som dansker først, og derefter muslim.

Christian Yde, Jens Haushøj, Peter Jensen, Jesper Hansen, ulrik mortensen og Jan Weis anbefalede denne kommentar

Jeg får desværre ret i mine bange anelser om følgerne af elitens massehysteri efter mordene.
Vi så jo, hvordan hysteriet blev udbredt til skolerne - ikke bare i de øverste klasser.
I overreaktionen ligger en handling, som virker mod sin hensigt.
Roosevelt sagde : Det man skal frygte mest, er frygten selv.
Nu får alle gode kræfter ekstra vanskeligt ved at arbejde præventivt - som f.eks i Aarhus med den såkaldte Aarhus model.
Regeringens milliard plan er øget kontrol i stedet for forebyggelse.
Noget tyder på, at staten er uegnet til opgaven og at forbedringerne skal komme ude i miljøerne - blandt folket - reduktion af den frygt, eliten med Statsministeren i spidsen har skabt.

Paradoksalt nok, findes der næppe mange lande - hvis nogen overhovedet - hvor muslimer kan leve så trygt og sikkert, hvad angår risikoen for vold og overfald, som i netop Danmark.

Jens Juhl Jernsen

Sikkerhedsfrygt

Det nylige dobbeltmord i København er naturligvis genstand for en grundig politiefterforskning, som langtfra er afsluttet endnu. Det har endvidere affødt en række reaktioner fra udenforstående, hvad der godt kan virke noget forhastet. En af de mere besynderlige stod at læse i Information 2. marts. Overskriften lød: ”Som muslim frygter jeg for min sikkerhed”.

Forfatteren til det omfangsrige debatindlæg præsenteres som ”ansat i finanssektoren”, men ikke som havende nogen særlig baggrund inden for psykiatri eller psykologi. Alligevel forklarer han de otte voldsforbrydelser (to drab og seks drabsforsøg) på denne måde: ”en psykisk ustabil mand var så dum at skyde og dræbe nogle mennesker”. I den forbindelse behager han at overse at drabsmanden ikke var alene, men i ledtog med sin lillebror, som nu er blevet varetægtsfængslet og i øvrigt har en alenlang og meget varieret straffeattest, hvoraf en enkelt dom endnu ikke er blevet afsonet. Det drejer sig om indbrud, ulovlig våbenbesiddelse, narko m.v.

At ville forklare storebroderens kriminalitet med at han var ”psykisk ustabil” og dum, turde således være en bagatellisering der vil noget. Tværtimod har han været fornuftig nok til at anskaffe sig en skudsikker vest og til at alliere sig med en kriminel slægtning. Drabene og drabsforsøgene var altså udslag af en særdeles velgennemtænkt plan.

Artiklens forfatter meddeler indledningsvis: ”jeg føler at mit og min families eksistensgrundlag og liv er i fare.” Det virker overdrevent. Hvorfor skulle de muslimske gerningsmænd, som jo nu er neutraliseret, have noget imod ham ham og hans familie? Hvis han holder sig væk fra Synagogen i Krystalgade eller Blågårds Plads, risikerer han ikke at rende på medlemmer af banden Brothas.

Det der har vakt hans frygt er en episode som har været beskrevet i Ekstra Bladet fornylig. Det drejer sig om en borger ved navn Muhamed Demir – navnet lyder tyrkisk – der ”var ude og handle med sine to børn, da en mand pludselig støder ind i dem. Den fire-årige dreng begyndte at græde, og da det ene øje begynder at blive rødt som efter et slag, gik det op for Muhamed, at der nok havde været tale om et overfald.” (Mine fremhævelser.) Han følger efter manden og konfronterer ham og får så følgende svar:

- Det har han (din søn, red.) godt af!

- I skal bare opføre jer ordentligt, sådan nogle som jer!.”

Som det fremgår, havde faderen åbenbart ikke hørt et slag, og hvem der er ramlet ind i hvem, står heller ikke klart. Den ældre mand har åbenbart ment at sønnen ikke havde opført sig ordentligt, altså havde generet ham.

Det afføder denne karakteristik på facebook: ” - En ekstremistisk kujon, en fej nedrig usling af rang - ja, undskyld mit franske(!), der slår på forsvarsløse små børn, og som nu er anmeldt til politiet!”

Episoden er dermed blæst op til at handle ikke om et enkelt barn, der har været udsat for et muligvis selvforskyldt uheld, men om ”forsvarsløse små børn” i almindelighed. Proportionsforvrængning så det batter.

Informations artikel kører i samme spor. Forfatteren skriver om sin søn: ”Hvordan forklarer man, at han skal være påpasselig med alle etniske danskere, da de alle potentielt kan forfølge, bande ad eller ligefrem overfalde ham?” Her er en enkelt gnaven gubbe i Rødovre-centret pludselig blevet et symbol på alle sine 5 millioner landsmænd.

”Det er måske lidt groft at sige, men jeg er glad for, at angrebet blot var én gal mands værk, og at tabene kan tælles på én hånd.” Tabene bestod i at syv personer blev skudt ned, så der skal en ret stor hånd til.

Afslutningsvis: ”Det hele skulle nødig ende med, at man efter et eventuelt nyt angreb føler behov for at bevæbne sig, inden man tør bevæge sig uden for en dør.”

Tja. Måske skulle ”man” henvende sig på brødrene El-Husseins overskudslager

Peter Jensen - det er skam ikke et teoretisk "offerkort", der spilles her. Nogle "etniske" danskere tænker kun i stereotyper, fordi de ikke formår andet eller vælger bevidst en "dem-og-os"-position, hvilket viser sig gennem, at kan du blive verbalt overfaldet på gaden og bedt om at "skrubbe hjem" af vildt fremmede mennesker, hvis du ser fremmed ud. Hvorfor skulle forfatteren af dette indlæg ikke have ret i, at værre kan tænkes, hvor omstændighederne tillader det? Hvis du mener, at alle danskere er rationelt tænkende mennesker 24/7, må jeg dsværre skuffe dig, da dette ikke er tilfældet.

Lidt korrekturlæsning er altid godt: Peter Jensen - det er skam ikke et teoretisk "offerkort", der spilles her. Nogle "etniske" danskere tænker kun i stereotyper, fordi de ikke formår andet eller bevidst vælger en "dem-og-os"-position, hvilket viser sig gennem, at du kan blive verbalt overfaldet på gaden og bedt om at "skrubbe hjem" af vildt fremmede mennesker uagtet din familie har beoet her i generationer og gerningsmanden ikke kender offeret, hvis du ser fremmed ud. Hvorfor skulle forfatteren af dette indlæg ikke have ret i, at værre kan tænkes, hvor omstændighederne tillader det? Hvis du mener, at alle danskere er rationelt tænkende mennesker 24/7, må jeg dsværre skuffe dig, da dette ikke er tilfældet.