Kronik

’Jeg har betalt skat i kommunen, før du fik hår på tissekonen’

Vi har i årevis angrebet sagsbehandleres mulighed for at tage ansvar for de folk, de egentlig skulle hjælpe. I Nakskov fulgte jeg fiskeren Ib til en dokumentarserie, og hans historie er et kafkask eksempel på, hvordan pligtopfyldende sagsbehandlere gør, hvad loven foreskriver, men ikke, hvad der virker
Ib Lybæk Andersens hus var kondemneret, og han ville gerne flytte, men han var rasende, fordi han mente, kommunen ikke ville hjælpe ham.

Koncern TV-

24. april 2015

Ib Lybæk Andersen er gammel fisker. Da jeg mødte ham, boede han på Jødevej i Nakskov i et hus med fugten hængende som tunge dråber i loftet, uden strøm og varme. Ib var førtidspensioneret med en arbejdsskade og boede med sin søn på 16 år og varmede huset ved blandt andet at hælde sprit i en gryde, som han så satte ild til.

Huset var kondemneret, og Ib ville gerne flytte, men han var rasende, fordi han mente, kommunen ikke ville hjælpe ham.

Vi fulgte Ib gennem et år til dokumentarserien På røven i Nakskov, hvoraf første afsnit blev vist i aftes på TV 2. Undervejs i forløbet viste det sig, at Lolland Kommune på trods af en massiv arbejdsindsats var gået skævt af Ib, og at sagen var gået i hårknude.

Ibs historie er karakteristisk for mange af de folk, jeg har mødt. Ib snakkede med mange forskellige kommunale medarbejdere. Det virkede ikke, som om nogen kendte ham fra hans gode sider. Ingen kunne i hvert fald trænge igennem med det helt simple budskab, at man faktisk gerne ville hjælpe. Han blev sendt fra kontor til kontor, og hvis han havde bare den mindste tillid til systemet, før sagen gik i gang, mistede han den undervejs.

De brød et løfte

Fordi Ibs hus var kondemneret, havde han ifølge loven krav på at få anvist en anden bolig. Det havde kommunen også gjort, men Ib syntes ikke, de havde lyttet til ham. Kommunen havde foreslået Ib, at han flyttede ind i et socialt boligbyggeri og tilbød lån til indskuddet. Men Ib ville ikke ind i »en stærekasse«, som han sagde. Ib havde huset fyldt med fiskegarn og grej, han havde samlet gennem et langt liv. Han havde altid boet i hus og kunne ikke se sig selv i en lejlighed.

Ib oplevede kommunen som arrogant, når den kun tilbød ham noget, han ikke ville have.

Efter flere klager og en simpel fejl i kommunens sagsbehandling lykkedes det Ib at overbevise kommunen om, at han måtte finde et hus selv, som han kunne få støtte til at flytte ind i.

Ib finder et hus, som på alle måder passer ham storartet. Det er oven i købet billigere i indskud end den lejlighed, kommunen har tilbudt. Her er en stor garage til fiskegarn og knallert. Indskuddet er på 12.600 kroner, og kommunens folk går aktivt ind i at få huset forbedret og godkendt til genhusning. Så langt så godt. Men så opstår den situation, der får sagen til at kollapse. Kommunen har lovet Ib et lån til indskud til det sociale boligbyggeri, men fordi der er tale om en privat udlejningsejendom, kan kommunen ikke yde lån efter boligstøtteloven, men er forpligtet til at se på Ibs økonomiske situation. Derfor ryger sagen til et andet kontor. Sådan er reglerne, og ingen i det offentlige system kan forklare meningen.

Men kommunens folk anbefaler flere gange i forløbet, at man finder en løsning på Ibs situation. En medarbejder, som Ib taler med, sender sagen videre til et nyt kontor med besked om, at han »bifalder, at der støttes op økonomisk«, og hende, der har brugt uanede kræfter på at få løsningen med Ibs hus i stand, »håber, at man kan bevilge Ib hjælp til indskud«. Men det kan man ikke. Det kontor, som ser på Ibs ansøgning, følger bare loven og siger nej.

Ib føler sig snydt. Først lovede de at hjælpe, og nu vil de alligevel ikke.

Kommunen havde givet et løfte, som de brød.

Tal pænt

Ib ringer i raseri til en sagsbehandler og siger: »Jeg har betalt skat i den her kommune, før du fik hår på tissekonen.«

Ibs sprog er skabt af et liv på havet, og føler han sig presset, bliver det ikke bedre. Sagsbehandleren beder Ib om at »tale pænt«, og han svarer igen med eder og forbandelser og kræver, at borgmesteren eller som minimum kommunaldirektøren ringer ham op. Herefter går dialogen i stå. Kommunen afventer, at Ib selv betaler indskuddet og virker i øvrigt opgivende, fordi Ib Andersen har været »meget grov i sin sproglige tone«. Kort tid efter ryger en indberetning af sted til Børn- og ungeforvaltningen i kommunen, fordi det er uforsvarligt, at Ibs søn, Nicolai, bor i ejendommen.

En aktindsigt viser, at i hvert fald seks mennesker i kommunen bruger tid og kræfter på Ibs sag. En af disse har eksempelvis 54 gange i en periode på et år været i gang med Ibs sag og har noteret telefonsamtaler, udarbejdet genhusningstilbud osv. Papirerne viser også, at kommunen gerne vil yde hjælp til huslejen i det hus, Ib selv har fundet, og man tilbyder i overensstemmelse med loven at give huslejestøtte i ti år på samlet 162.800 kr. Ib forstår aldrig, at hvis man oversætter de kommunale ord om indfasningsstøtte, så er der tale om reel hjælp. Ikke til depositum, men til husleje.

Ib afviser i dag, at kommunen nogensinde tilbød at hjælpe med det hus, han selv havde fundet. »De ville kun give penge til lejligheden,« fortæller han.

Der må ikke gå følelser i den

En af dem, jeg har snakket med om Ibs sag, er tidligere formand for socialrådgiverne, Bettina Post. Hun mener, at det er karakteristisk for de sager, hvor det personlige kendskab mellem borger og socialrådgiver ikke er til stede, at sagsbehandleren reagerer hårdere, når borgeren bliver grov i munden. Nutidens sagsbehandlere har tendens til at blive reduceret til administratorer, som sørger for, at lovgivningen og de formelle sagsbehandlingskrav overholdes, mens beslutningerne træffes i nogle visitationsudvalg, som er optaget af økonomi, og som ikke kender borgerne.

Det økonomiske fokus, som har været særlig markant siden kommunalreformen, betyder, at man mange steder organiserer sig på en måde, så sagsbehandler og borger ikke lærer hinanden at kende, for så ’går der følelser i den’. I stedet organiserer kommunerne sig med teams, hvor en gruppe sagsbehandlere har et fælles ansvar for nogle hundrede sager, men hvor ingen rigtig kender borgerne. Borgeren har ikke sin egen sagsbehandler.

»Men al erfaring viser, at det er det modsatte, som virker. Hvis vi skal hjælpe udsatte familier, er det afgørende, at sagsbehandleren kender dem, de arbejder med. Det er jo relationsarbejde dette her,« siger Bettina Post.

En sagsbehandlers kompetence

Ib siger helt fra start, at han kun kan bo i et hus. Kunne man forestille sig et system med en sagsbehandler, der umiddelbart accepterede dette og sagde til Ib: »Det hjælper vi dig med, hvis du selv finder et rimeligt hus, der er til at betale.« En sagsbehandler, som herefter er i stand til at holde sit ord uden at skulle sende sagen videre til et andet kontor, der ikke kender sagen. Eller helt utopisk: Hvad med en sagsbehandler, der har tid til at tage forbi Ib, og som ved, at selv om Ib bander, kan man sagtens lave aftaler?

Det ville kræve, at Ib havde en enkelt sagsbehandler, og at denne faktisk havde noget beslutningskompetence. Det er næsten umuligt at forestille sig at give sagsbehandlerne og kommunens folk den slags arbejdsbetingelser, hvor man ikke detailstyrer deres arbejde væk fra sammenhæng og mening. I stedet bruger man, som i Ibs tilfælde, et hav af ressourcer på at sende sagerne frem og tilbage mellem forskellige kontorer, og i sidste ende er det medvirkende til, at arbejdet spildes.

Ib lever videre i nogen tid i huset på Jødevej. Hans undulat, Marley, klarer fint det dårlige indeklima, men selv får han mere og mere ondt i hovedet. Lægen fortæller ham, at han bliver nødt til at flytte. Ib er stædig. Han vil ikke ind det sociale boligbyggeri. I stedet flytter han ind hos en ven, hvor han midlertidigt kan bo sammen med sin søn.

Lars Borking er tilrettelægger på dokumentarserien ’På Røven i Nakskov’, der har seks afsnit og vises hver torsdag kl. 20.00 på TV 2. Det første blev vist i går. ’På Røven i Nakskov’ er blevet kritiseret for at kaste et negativt lys over Lolland-Falster. Lars Borking giver svar på tiltale i dagens kulturtillæg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brian Pedersen
  • Lone Christensen
  • Ejvind Larsen
  • Steffen Gliese
  • Carsten Mortensen
  • Henrik Christensen
  • Vivi Rindom
  • peder jensen
  • morten andersen
  • Tue Romanow
  • Anne Eriksen
  • lars abildgaard
  • Slettet Bruger
  • Niels Duus Nielsen
  • Lise Lotte Rahbek
Brian Pedersen, Lone Christensen, Ejvind Larsen, Steffen Gliese, Carsten Mortensen, Henrik Christensen, Vivi Rindom, peder jensen, morten andersen, Tue Romanow, Anne Eriksen, lars abildgaard, Slettet Bruger, Niels Duus Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Christensen

Sagsbehandlingen udføres sikkert efter performance-principper, hvor der måles på kvantitative interne processer.
Evt. Luft i økonomien i forvaltningen bruges til at styrke ledelsen. En klassiker i denne New public Manegement tid.

På røven i Nakskov er relevant TV, synes jeg.

Glimrende, og deltagerne stemmes så vidt vides - ikke ud! Dejligt.
Bedre end 2900 happiness og Kongerne fra Marielyst.

Nakskov er garanteret meget mere end blot et tabersted, men der er mange syge og fattige samlet og arbejdsløsheden er høj.

Glæder mig allerede til at se næste afsnit.

Lidt socialrealisme kan sågar påvirke valgkampen, tænker jeg?

God dag der ude

Lene Christensen, Benny Larsen, Karsten Aaen, Felix Austin, Lillian Redam og Mads Madsen anbefalede denne kommentar

Et klassisk eksempel på helt umulig kommunikation. Fortvivlende læsning.

Steffen Gliese, Laurids Hedaa, Preben Haagensen, Christel Gruner-Olesen, Tove Lodal, Jørn Boye, Benny Larsen, Karsten Aaen, Lene Christensen, Janus Agerbo og Felix Austin anbefalede denne kommentar

Jeg ved godt jeg får hug nu men, måske Hr. Ib skulle droppe bajer og cigaretter for en stund, så han kunne få skrabet indskuddet til sit hus sammen, når nu en lejelejlighed ikke er fint nok.
Det burde være muligt at skrabe sammen til et indskud selv, når man får førtidspension, børnepenge og måske boligsikring.
Der er mange der må tage til takke med en 1 værelses på 30M2.

Peter Christiansen, Bo Carlsen, Ole Hansen, Bastian Barx og Jan Mogensen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

En af de mere rørende situationer i udsendelsen, var da Ib og hans søn, næsten som 'Den lille pige med svovlstikkerne', kiggede ind gennem ruderne i det hus, de havde fået øje – og åbenbart senere lovning – på og benovet/begejstret kunne registrere, at huset havde et "tv-køkken" ! Altså et køkken som de to ellers kun havde været i nærheden af via madlavningsprogrammer på tv.

Drømmen om 'villa, vovse og volvo' afløst (vist i øvrigt for længst) af ønsket om et 'tv- og samtalekøkken'.

Men … selvom jeg godt kunne unde Ib og hans søn både et 'tv-køkken' og en ordentlig bolig, må jeg samtidig også ærligt indrømme, at jeg, som potentiel udlejer, efter at have set deres nuværende bolig ville være slemt nervøs for standen af mit hus, hvis de to flyttede ind.

Jørn Andersen, Christel Gruner-Olesen, Kim Houmøller og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
morten andersen

Udmærket artikel som beskriver et system som ikke er udarbejdet efter menneskets hensyn men ud fra økonomiske kalkuler.
Kræver vel nærmest en empatiforstyrrelse ikke at blive berørt af disse historier der skriger til himlen i den måde vi behandler de svageste på.

Steffen Gliese, Steffen Knudsen, Lene Christensen, Carsten Søndergaard, Christel Gruner-Olesen, Lise Lotte Rahbek, Tove Lodal, Jørn Boye, Peter Wulff, Karsten Aaen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Peter Hansen 13:49
Jeg tror ikke kommunen giver boligsikring til et kondemneret hus.
Selv om han sparer op er det jo mange måneder til han kan flytte, og som boligen så ud på tv, ja så burde han være hjulpet til anden bolig, for "alt" for længe siden.

Søren Sørensen

Peter Hansen
"Det burde være muligt at skrabe sammen til et indskud selv, når man får førtidspension, børnepenge og måske boligsikring."

Jeg er nok lidt enig med dig.

Med fare for at dette er endnu et setup til at skabe en ny "Carina", så må jeg give dig ret - en FP samt de tilskud man oppebærer som bopælsforælder (herunder bl.a. boligstøtte, der faktisk er pænt høj når man har hjemmeboende børn) burde ikke gøre det totalt umuligt at skrabe sammen til så lavt et indskud.

Der er nok nogle andre problematikker der også gør sig gældende her, og der burde kommunen jo så kunne gå ind og f.eks administrere pengene (f.eks at give indskuddet som et lån og så indeholde 500 Kr./md), når nu manden selv ikke kan - og det mener jeg burde kunne gøres med henblik på barnets tarv.

(NB, jeg er kh-modtager, så det er ikke fordi jeg tror at penge bare er noget man har på bunden af samfundet, men FP er jo altså lidt mere udbetalt end kh...)

Bastian Barx, Herdis Weins og Peter Hansen anbefalede denne kommentar
Karina Jensen

Det er vel rimeligt, at man i Ibs situation tager imod det foreliggende tilbud i et socialt boligbyggeri. Det handler måske i virkligheden også om det rimelige i, at man fra kommunen og sagsbehandlerens side, bruger uforholdsmæssigt meget krudt på at finde en speciel løsning til Ib, hvor man stiller ham et hus i udsigt. I et system hvor man råber op om manglende ressourcer, burde de i højere grad have stået fast på, at løsningen er et socialt boligbyggeri og sparet tid og penge på unødige specielle tiltag. I Ibs situation, mener jeg at han er heldig med at bo i et land som DK hvor han netop får mulighed for at få den tiltrængte hjælp. Så må man ikke være kræsen.

"Ib siger helt fra start, at han kun kan bo i et hus."

Det han mener er:

"Ib siger helt fra start, at han kun vil bo i et hus."

Peter Christiansen, Bo Carlsen, Erik Jensen , Herdis Weins og Peter Knap anbefalede denne kommentar

Benny Larsen

Huset var vel ikke kondemneret da han i sin tid flyttede ind! Jeg kan både se en radiator og nogle lamper, så der har vel både været varme og strøm engang, så huset er vel blevet kondemneret fordi det ikke er blevet opvarmet, om det er fordi han ikke har betalt for olie og el, eller om det er fordi fyret er gået i stykker og eltavlen sprunget i luften, ved jeg ikke.

Selv om han ikke modtager boligsikring, så har han vel 12-13.000 kr efter skat og ingen udgifter til varme og el, så for mig at se burde han inden for 3 mdr. have til sit hus.

Kommunen har jo tilbudt manden en lejelejlighed, hvilket jo ikke levede op til mandens krav, så kan jeg ærlig talt ikke se at kommunen er forpligtet til at gøre mere. Han kunne da i det mindste takke ja til lejelejligheden som en midlertidig løsning, indtil han havde til indskuddet.

Peter Christiansen, Bo Carlsen, Bastian Barx, Peter Knap og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Søren Sørensen

Ja det lugter lidt af et setup fra Tv2’s side, men det er jo ikke overraskende at de kunne finde på det.

Lars Jorgensen

Jeg skal være den sidste til at kritisere socialarbejderne - langt, langt snarere de vilkår og regler, som de er underlagt. Så denne her er mest for sjov. Men alligevel ikke helt for sjov.

For Jesus' råd om at vende den anden kind til handler netop om - i mine øjne i det mindste - at man bør tilstræbe så meget menneskeligt overskud, at man forstår, at når mennesker vender en eller anden vold mod én, så kommer den vold som regel et helt andet sted fra.

Kort sagt når man vender den anden kind til, så stopper man volden og lægger den død - som man tæmmer en fodbold med fart på.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10204981857718397&id=1...

Steffen Gliese, Henriette Bøhne og Lene Christensen anbefalede denne kommentar

Der er virkelig kommet inhumane personer ind her. Er FN´s menneskerettighedserklæring officielt afskaffet til fordel for deres selvglade vås.

Steffen Knudsen, Randi Overgård, Lene Christensen, Dorthe Jørgensen, morten andersen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Intet nyt her - udover at emnet er fremme i lyset.
Det hedder ikke færdig med fyrre for ingenting. Og det er ikke noget kinky ...
Man kan ikke lave folk om derefter - thats the point.
Og så er det vist på tide at lovgivningen åbner for, at de almennyttige boligforeninger - evt. med kærlige incitamenter - begynder at se lidt på de 'tomme landboliger'. De har tit allerede en vis erfaring med 'rækkehuse' i villakvarterer, springet er ikke så stort som det synes

Ib Hansen

"Inhumane personer"

Den eneste inhumane person jeg kan se her, er Ib Lybæk Andersen som artiklen omhandler.
Han vil tilsyneladende heller lade sit barn vokse op i en sundhedsskadelig bolig uden varme og lys, fremfor at tage imod det tilbud som Nakskov kommune har givet, han vil åbenbart ikke nedlade sig selv til at bo i en 2-3 værelses "stærekasse"
Jeg vil opfordre Nakskov kommune at videreformidle den bolig som ILA så arrogant har afvist, jeg er sikker på at der en del hjemløse, der vil give sin højre arm for den.

Peter Christiansen, ellen nielsen, Bastian Barx og Jan Mogensen anbefalede denne kommentar

Altså - i de fleste "boligblokke" er der kælderrum, eller man kan leje en garage, der ikke behøver at bruges til bil, men netop kan bruges til opbevaring af ting og sager, altså et slags hobbyrum. Eller hvad med at leje en kolonihave, eller et haveskur hos nogen.
Men jeg har ikke set udsendelsen, dømmer kun ud fra artiklen her.

Lise Lotte Rahbek

Jeg har heller ikke set udsendelsen.

Men jeg kender bestemt til mennesker, som ikke kan bo i lejlighed.
Nej, de er ikke 'almindelige, rationelle og nøjsomme'. Nej, de er ikke taknemmelige og kuede og tilpasingsvenlige. Og nej de, jeg har mødt, kan ikke laves om.
Myndigheder og bedrevidende kan da sagtens slå ud med hænderne og kræve, at de (alle) SKAL være almindelig, rationelle og nøjsomme.
Det ændrer jo ingenting at stille krav, som menneskene ikke kan opfylde. Så ender de bare med at bo i menneske-uværdige omgivelser udenfor myndighedernes og bedrevidendes bevågenhed, som det åbenbart er sket i dette tilfælde.
Hvem havde gavn af det?

David Zennaro, Brian Jensen, Jørn Andersen, Kaj Julin, Steffen Knudsen, Lene Christensen, Carsten Mortensen, Henrik Christensen, Niels Duus Nielsen, Carsten Søndergaard, Hans Larsen, Preben Haagensen, Dorthe Jørgensen, Christel Gruner-Olesen, Tue Romanow og Erik Jensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Jeg vil godt gøre opmærksom på, at rubrikken rimer, hvis man gør sig tilstrækkelig umage med dialekten og lægger trykket korrekt på tissekonen.

Det skal lige med i billedet, at i "udkantsdanmark" er det generelt billigere at bo i hus end at bo i lejlighed. Den "husleje" man betaler for at bo i hus, er ofte mindre end den man skal betale for at leje et værelse i København.

Steffen Gliese, Felix Austin, ellen nielsen og Lene Christensen anbefalede denne kommentar

Hm - sidste nyt kan læses på BT, hvor Ib har fundet et sted og trives...
Ja, jeg kigger på flere aviser, det kan være oplysende.
Lisbeth Zornig Andersen har fundet anledning til at beskrive forholdene i Nakskov - ofte set.

Lene Christensen, Vibeke Rasmussen og Ivan Mortensen anbefalede denne kommentar

Problematikken her beskriver vel meget klart de lidt filosofiske og psykologiske "læresætninger" fra en kvinde, kan ikke huske navnet, som arbejdede med "skæve" børn. Hun brugte sætningerne;Ved at behandle mennesker ens behandler man dem forskelligt, og ved at behandle mennesker forskelligt behandler man dem ens. Det at bruge holdningen: love og regler skal overholdes kommer alle mere eller mindre til at udøve en form for umenneskelighed. Det ligger i det menneskesyn lovgivere og sagsbehandlere har eller skal have. Det ligger implicit i den overbevisning at mennesket til enhver tid vil udnytte et hvert smuthul, hvis ikke alt går efter bogen. Holdningen hos mange af os er vel at hvis han/hun kan få, vil jeg også. Måske eksemplet her viser nødvendigheden af at vi gør en smule op med det menneskesyn. At manden her ikke er som folk er flest er så en anden sag.

Henrik Brøndum

@Viggo Okholm

Mener du at velfærden helt skal flyttes tilbage til kirken - og staten ikke længere skal have nogen rolle?

Henrik Brøndum

@Vibeke Rasmussen

Men der er jo Låsby-Svendsen og lignende operatører i den lave ende af boligmarkedet. De har jo ikke haft det bedste ry hidtil - men her ser det ud som om de kunne spille en rolle?

Det er lidt sådan det fungerer her i UK. Mange elendige rønner ejes af private småinvestorer - og huslejen betales af det offentlige. Investoreren har så en vicevært der prøver at undgå at familien synker helt til bunds (fjerner skrald etc.) Småinvestoren og viceværten har en interesse i at det fungerer på et eller andet minimum - hvis lejeren sættes ud, skal boligen gøres i stand igen og der skal findes en ny lejer - det koster huslejetab.

Det er på ingen måde kønt og det er en dårlig plan for lejeboliger som helhed - men kunne måske virke i dette hjørne?

Tidligere Overborgmester i København - Egon Weidekamp - blev konfronteret af en journalist da han var ude at samle ind til den private hjælpeorganisation børnenes kontor: "Jamen der vil altid være en eller anden social tragedie som det offentlige ikke får taget hånd om - derfor står også borgmesteren her med raslebøssen."

Og så over til neo-liberal-basherne!

Efter at have læst fortsættelsen på BT, viser det sig at Ib af "princip" ikke ville låne til et indskud!

Jeg kan forresten hverken li at bo i lejelighed eller hus, jeg kan heller ikke li at gå, cykle, køre i bil, bus og tog, så jeg forventer derfor at der bliver stillet mindst et palæ og helikopter til rådighed for mig.
Og der er ingen der skal stille krav til mig overhovedet og nej jeg er hverken almindelige, rationelle eller nøjsom, jeg skal da bare ha og ha og i skal bare flette næbet for jeg har betalt skat!!

ellen nielsen, Laurids Hedaa, Thomas Holm, Bastian Barx og Jan Mogensen anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

@Peter Hansen

Det er ikke relevant at vurdere hovedpersonens vilje, evner og moralske habitus. Det relevante er hvordan samfundet er indrettet overfor ham og om det kan forbedres en smule. Hvis det er rigtigt at huset varmes op med sprit i et åbent ildsted - så er der en betydelig risiko for at far og søn dør i en brandulykke - det er ikke rart hvis det sker.

Gert Selmer Jensen, Lone Christensen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek og Henriette Bøhne anbefalede denne kommentar
Lars Peter Simonsen

Ingen, heller ikke offentligt ansatte, behøver finde sig i at blive tiltalt respektløst af nogen som de kommer i berøring med i kraft af deres arbejde. Heller ikke af stædige personer der ikke vil acceptere spillereglerne.
Reglerne er som de er, vanvittige og tåbelige, men det er trods alt ikke den enkelte sagsbehandler der har udformet dem. Man kommer ingen vegne med at svine folk til. Min egen, personlige erfaring er, at hvis man taler ordentligt til folk vil de gøre alt i deres magt for at hjælpe. I hvert fald i Kbh's kommune...

Bastian Barx, Jørn Andersen, Jan Mogensen og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar

Hvorfor det, i BT står der han er vellidt og har et stort netværk og så kan han li at fiske, det kan jeg også, dog med stang ikke med net!

Mads Jakobsen

Artiklen og flere indlæg synes at bygge på et par forestillinger. For det første at det offentlige er i stand til, økonomisk, politisk og praktisk, at efterkomme forskellige specielle ønsker blandt klienterne. For det andet at hvis man efterkommer sære ønsker så bliver særlingene tilfredse og lader være med at finde på femten nye bizarre krav.

Sådan er det jo nok ikke.

Men jeg medgiver gerne at offentlige ansatte må kunne tåle at borgerne bruger et vist frisprog uden at det fjerner fokus fra det væsentlige; i dette tilfælde at en ung knægt lever under kummerlige forhold.

Peter Hansen, ellen nielsen og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Lars Peter Simonsen

Hvis jeg var sagsbehandler ville jeg meget ha' mig frabedt at skulle høre på kommentarer om mine kønsorganer fra en kvinde med en beskidt kæft. Det ville helt sikkert ikke føre til nogen som helst handlinger pr. konduite fra min side...

Poul Sørensen

Jeg tror ikke kommunerne forstår, hvordan en sagsbehandling skal foregå, hvis de skal forstås eller tages alvorligt af borgerne, der er socialt udsatte. Desuden sidder der nogen politikere der tror de er uddannede psykologer, pædagoger, læger og socialarbejdere når de bliver stemt i byrådet.... men så let er det ikke, at få en faglig uddannelse....

Steffen Gliese, Lene Christensen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Henriette Bøhne

Man kan rigtignok leje et gammelt forfaldent hus i udkantsdk til en ganske lav husleje - men de fleste glemmer, at det rask væk koster 3000 - 4000 kr, måske endda mere om måneden at holde et gammelt oliefyr igang eller varme op med el. De stigende energipriser de sidste 10 år har ramt hårdt i denne del af landet. Læg dertil, at hvis du af en eller anden grund er røget i økonomisk insolvens, så kan du ikke få en fast leveringsaftale med noget olieselskab og minimumløn er 700 l, såvidt jeg husker - et eksorbitant beløb som de færreste kontanthjælpsmodtagere ikke har mulighed for at skaffe. Så er man henvist til at købe olie på tankstationen i dunke, hvilket i praksis er både dyrt og uladsiggørligt, hvis man ikke har en bil.

Det er hverken nemt eller billigt at være fattig og ender ofte i mere eller mindre fantasifulde løsninger, så som opvarmning med sprit i en gryde.

Lise Lotte Rahbek

Peter Hansen
Du kunne ikke lade være, skriver du..
Næe, men nu er du jo også en kvik, anonym mand med en ungdommelig og hos mange accepteret flabethed og derfor er det jo helt i orden, at der er ting du bare ikke kan lade være med.
Jeg boede engang som underbo til en narkoman uden fast døgnrytme og med overordentlig højlydt livsytringer
på samme tid, som jeg havde tidligt morgenjob og sen eftermiddagstjans.
Dengang havde jeg indimellem meget svært ved at acceptere 'jeg kunne ikke lade være'-larm på alle tidspunkter på døgnet.

Hvis jeg skulle indfinde mig under den slags naboer igen, så ville åbent spritbål i et ellers stille hus måske være et muligt alternativ.

Lise Lotte Rahbek - jeg har lidt samme erfaring som. Jeg var overbo til en psykisk syg mand, der kunne larme, så jeg, når vækkeuret ringede, højt havde fået 2-3 timer sammenhængende søvn. Og var det ellers op på cyklen tværs gennem Århus på arbejde.
MEN - når Kurt af og til sted ude i blæst/regn/kulde og ikke helt kunne finde ud af, hvor det var , han boede, når han ikke kunne få nøglen i døren - ja så blev han hjulpet af naboerne. Og når han skreg for vildt om natten, så blev der ringet til psykiatrisk skadestue, så han kunne få hjælp og/eller medicin. Så fungerede han lidt endnu. Han var et af ofrene for den dengang nymodens distriktpsykriatri. Jeg tvivler stærkt på, det havde været en lykke for ham at sidde i eget hus, for så havde han da virkeligt kunne gå i hundene. Og i Ibs tilfælde er der også en søn. Har han ikke krav på et hjem, hvor han kan mødes med kammerater, har han ikke krav på ordentlig lys og varme?
Jeg kan ikke komme udenom at synes, Ib virker dum-stædig og krævende. MEN - jeg er også klar over, at vi aldrig får serveret HELE historien i hverken udsendelsen eller artiklen. Den er som regel mere kompliceret.

David Zennaro, Lene Christensen, Peter Hansen, ellen nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Herdis Weins
Jeg er ikke fortaler for, at alle mennesker med udfordringer skal bo i hus for sig selv.
Jeg er heller ikke fortaler for, at alle mennesker skal proppes ind i lejlighedskomplekser.

Jeg peger på, at der er konsekvenser uanset hvad man stille op med mennesker, som fungerer lidt modsat andre eller har store udfordringer. Og at de konsekvenser ikke kun angår menneskene selv, men også deres omgivelser og deres pårørende, og at disse konsekvenser både er økonomiske og menneskelige og evt, fortsætter i videre cirkler (i form af renoveringer af boliger, flytninger, sagsbehandlinger hjemmesygeplejersker, brandvæsen, social isolation, frustrationsniveau hos omgivelserne osv osv osv.)
Det er min oplevelse, at hvis man putter mennesker hen hvor de ikke vil være og ikke passer ind, så bliver prisen dyr i sidste ende. Nogen kommer til at betale.

Mht. Ib har jeg som nævnt ikke set udsendelsen og har derfor intet indtryk af personen.

curt jensen, Lene Christensen, Viggo Okholm og Laurids Hedaa anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Jeg vil vædde en kasse øl på, at det ikke var 'tissekone' den førtidspensionerede fisker Ib Lybæk Andersen sagde til sagsbehandleren.

I hvert fald ikke, hvis han er barnefødt i Nakskov og omegn, hvor jeg sled hul på mit første par sko, før min mor fik nok af Lolland og lollikker og lod sig repatriere med mand og barn i de Jyders land, hvor hun selv voksede op i det bakkede landskab på sydsiden af Mariager Fjord.

Henrik Brøndum: Jeg har slet ikke tænkt på kirken i den sammenhæng jeg skrev. Selve historien er jo tragisk, men jeg mener stadig at hvis samfundet kunne acceptere forskellige løsninger i specielle tilfælde uden at alle skulle have det ens, ville meget være nået. Det kræver jo så at os som har sit på det tørre ikke skriger op om regler og rimelighed. Manden her er sikkert kantet, derfor skal han behandles som kantet.

curt jensen, Lene Christensen og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar
ellen nielsen

Lise Lotte R.
Jeg spørger fordi, det vil jeg gerne vide.
Du/Ingen behøver at svare, hvis de ikke ved det
eller synes, at det er irellevant. ..

Lise Lotte Rahbek

Jeg har haft 8 adresser i mit 42 årige lange liv og det har både været i eget hus, andelslejlighed, pensionat, 4 almennyttige, ejer og har kun haft tre steder med det du kalder "jeg kunne ikke lade være mennesker" og det var sjovt nok i andelslejlighed, huset og i én lejebolig.

I andelslejligheden var der fest konstant i opgangen ved siden af, i huset var der nabokrig, blandt flere grundejere, det var så slemt at jeg tilsidst måtte trænge ind på naboens grund og med et jernrør i hånden og lige fortælle ham at det sluttet nu, det var efter at han havde smidt et kanonslag ind i min have som hunden fik fat i, til al held var jeg tæt på hunden, så jeg nåede at få hevet det ud inden kæben røg af.

I den almennyttige, havde kommunen plaseret en mange årig alkoholiger og hjemløs, som ikke var særlig mobil og han havde problemer med at holde nr 1 og 2 indenbords, så udover at han skulle sidde i sit eget lort og pis, så var stanken til tider ganske ulidelig i opgangen, (jeg kastede op en af gangene, på vej op ad trappen)
En dag hvor jeg mødte ham, spurgte jeg indtil hvordan og hvorledes med hjælp fra kommunen og den arme mand svaret at han ikke ville være til besvær. Jeg kontaktede kommunen og fik fortalt dem om situationen, og til min store overraskelse stod der der to fra hjemmeplejen en time senere samme dag og han fik efterfølgende den hjælp han havde brug for.
I opgangen ved siden af blev der solgt stoffer fra stuelejligheden 24/7, og hver gang en kunde bankede på, gik deres hund amok, det fik så deres overbo til at trampe og råbe, hvilket fik hans nabo, altså min underbo til at råbe, det var det rene galehus. Alle andre lejeligheder var fredelige.
I artiklen står der at Ib aldrig har boet i en lejelighed før, så hvordan ved han så at han ikke kan bo i sådan en?
Og når man så samtidig kan læse i BT’s artikel, at det var principielt, ja så står jeg af.

Steffen Gliese

Historien handler jo om, at det ikke helt er gået op for mange - Ib Lybæk, f.eks. - at der er sket en drastisk forringelse af den måde, det sociale system fungerer på: i stedet for at bruge pengene på de klienter, der har brug for en håndsrækning, går det til et utal af specialiserede afdelinger og medarbejdere, imellem hvilke papirerne kan vandre.
Der bør, som Bettina Post siger, være en fast socialrådgiver, en klient kan regne med, som har den samme grad af tavshedspligt som præsten og lægen, og som indenfor en beløbsramme kan deltage i en samtale om hjælp til klienten. Så havde denne sag vel været løst på en formiddag.
Hvad der forpester det sociale arbejde er, at jobformidlingen er blevet kommunal og har fået førsteprioritet. Det er ikke i nogens interesse og er blot med til at øge antallet af sociale klienter.

David Zennaro, Gert Selmer Jensen, curt jensen, Lise Lotte Rahbek og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

Sider