Klumme

En cyberstalkers bekendelser

Min ekskærestes facebookprofil gjorde mig trist, jaloux og alene. Men min cyberstalking var et nødvendigt onde – den bragte mig tættere på mine indre dæmoner og ud på den anden side
10. april 2015

Jeg slog for nylig op med en kæreste. Vi havde delt seng, tandbørste og computer, og udover hans ånde om morgenen og varmen fra hans ryg kendte jeg også koden til hans facebookprofil. Den havde min computer nemlig husket.

Skulle jeg gå på opdagelse i hans private beskeder? Min indre djævel sagde ja. Det var svært at stå for fristelsen. Faktisk så svært, at jeg fik en it-medarbejder på mit arbejde til at slette koden, inden jeg nåede at give efter.

Men selv om hans beskeder ikke længere var tilgængelige, virkede hans facebookprofil som en magnet på min nysgerrighed. Jeg analyserede, hvem han var blevet venner med, hvad han likede, og hvordan han så ud på sit nye profilbillede. Og jeg strikkede teorier sammen om ham med en ny kæreste.

Mine venner sagde: »Slet ham som Facebook-ven og bloker hans opdateringer.«

Men jeg vidste, at det ikke var løsningen. Der var noget, jeg skulle lære af mine cyberstalkerier.

Jeg er ikke den eneste, der har stået i den situation.

Flere af mine venner fortæller skamfuldt om de mange timer, de bruger på at analysere deres ekskæresters facebookprofiler. Det er blevet nemmere at stalke sin ekskæreste. Engang var man nødsaget til at forfølge ham på gaden – i dag kan man nøjes med at tænde for computeren eller telefonen. Og for mange er fristelsen åbenbart så svær at administrere, at der er designet et utal af apps, som eksempelvis sletter ekskæresten fra google-søgninger eller blokerer udvalgte hashtags eller billeder, der involverer ham og personer af det modsatte køn.

Sociale medier har tilsyneladende gjort det sværere at komme videre. Det mener forfatteren til bogen Winning the breakup in the age of Instagram, Maureen O’Connor, i hvert fald. Ud fra ekskærestens aktivitet på de sociale medier kan man nemlig strikke en masse usunde forestillinger sammen om det nye, fantastiske liv, som man ikke er en del af. Men løsningen er ikke at blokere eller slette venskabet med ham/hende på de sociale medier, siger Maureen O’Connor. For selv om det naturligvis ikke er sundt at bruge flere timer på sin ekskærestes facebookprofil, og selv om cyberstalking nemt kan blive en form for selvpineri, er det ikke løsningen at lade som om, han/hun ikke eksisterer. Frem for at frygte den indflydelse, den selvskabte virkelighed får på ens selvtillid og følelser, bør man se dem i øjnene og lære at administrere dem og se dem for, hvad de er – nemlig selvskabte.

Måske er det med de sociale medier blevet nemmere at skabe skrækscenarier, men for mig blev de en vej til at indse, at mit forhold var slut. De blev en slags dokumentation på, at vi ikke længere var kærester og nu var frie til at gøre, som vi ville.

I den virkelighed, jeg skabte på baggrund af forestillinger om, hvad min ekskæreste foretog sig, følte jeg mig ganske vist trist, jaloux og alene – men i sidste ende bragte cyberstalking mig tættere på mine inderste følelser og dæmoner.

Den virkelighed, vi skaber ud fra de sociale medier, fortæller os noget om os selv. Den afspejler et – måske dårligt – selvværd, et savn eller en frygt, som har bedre af at se dagens lys end at blive blokeret væk.

I virkeligheden handlede mit behov for at stalke slet ikke om min ekskæreste. Det var en manifestation af mit savn og en måde at sige farvel til ham på. Ligesom i det virkelige liv skal vi i dag lære at slå op med hinanden på de sociale medier. Og selv om det umiddelbart ville være rarest bare at kunne blokere den sorg og det savn, der er forbundet med at sige farvel til en, man elsker, kan man ikke slette eller blokere sig ud af sine følelser.

At mærke de følelser er en nødvendig del af det at komme videre – i virkeligheden såvel som på de sociale medier.

Barbara Hilton er studentermedhjælper på Informations debatredaktion.

Klummen er udtryk for klummistens egne holdninger

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvordan kan hendes computer huske hendes ekskærestes password til Facebook? Hvis da ikke hendes ekskæreste har brugt hendes computer? og givet Facebook besked om at huske Facebook passwordet til hans, ekskærestens Facebookprofil?