Klumme

Drømme om partiledersex

En klummeskribent i Ekstra Bladet drømte, hun havde sex med Liberal Alliances partileder. Kunne man forestille sig, at den gik med en kvindelig politisk leder?
Debat
20. april 2015

Ekstra Bladet har en klummeskriver, Lotte Reimar, der beriger læserne med et overblik over sin uge hver søndag. Klummen hedder ’Der er så meget, kvinder ikke forstår’.

Lotte er »selvironisk, erfaren direktør i Running Dinner. 46 år og bor til daglig i 2900 Happiness med sin ’alfahan’, sin søn og sin elevatorvægt«. Hun skriver om, »hvordan livet mest er op ad bakke, når man er tættere på de 50 end de 40 og både skal være succesfuld direktør, nogens mor, nogens veninde og en husmor, der på mystisk vis forvandles til sexgudinde om aftenen«.

Og i sidste uge meddelte hun, at hun havde haft en fræk drøm om Anders Samuelsen. Og Liberal Alliances partileder er da også en nydelig herre i sin bedste alder. Lotte var faldet over et billede af Samuelsen på Instagram og samme nat drømte hun, at hun havde »hed sex med partiformanden!«

Og hun skrev: »Jeg vil bare lige meddele, at det altså ikke kun er dansk økonomi, der kommer i STÆRK vækst, når det er hr. Samuelsen, der får lov til at bestemme! Helledusseda for en svingtur! Ved faktisk slet ikke, om jeg tør stemme på Liberal Alliance efter den omgang!«

Hold da op. Overtegnede går stærkt ind for ligestilling. Og mere sex som princip. Så jeg synes, at Lotte Reimar er frisk sådan at berige Ekstra Bladets læsere med drømme om Samuelsens evner på lagnerne. På partilederens Facebook-side var der også kun thumbs up fra de venner, som kommenterede. Én svingede sig op til at sammenligne ham med »Banderas, Costner og Gosling«.

En anden skrev, at LA tilsyneladende havde fat i Fifty Shades-segmentet. Mens en tredje spåede, at partiformanden ville komme på hårdt personligt arbejde efter weekendens landsmøde, når han skulle øge antallet af kvindelige stemmer med inspiration fra Lotte Reimar.

Så langt, så sjovt. Alligevel er der en ting, der nager mig.

Jeg tvivler stærkt på, at man som mandlig klummeskribent kunne få tilladelse til at skrive noget tilsvarende om en appetitlig kvindelig partileder. Og selv hvis en sådan klumme var sluppet igennem redaktørens nåleøje, er jeg fuldkommen overbevist om, at vedkommende herre ville være blevet anbragt i offentlig gabestok og verbalt kastreret øjeblikkeligt.

Medierne ville have været proppet med »Nu må det være nok«, »Hvor dybt kan man synke« og beklagelser over, at vi kvinder ikke kan slippe for den slags klamme hverdagssexisme, og »Hvornår når vi dertil, hvor en kvinde kan blive bedømt på sin faglighed og de resultater, hun opnår politisk, frem for hvordan hun ser ud?«

Ja, sådan ville det lyde.

Og det er faktisk lidt sørgeligt. Var der tale om en kvindelig politiker, og var reaktionerne ligeledes latter og skuldertræk, ville det for alvor være et tegn på, at vi var nået længere med ligestillingen. For ligesom Ekstra Bladets læsere jo godt ved, at Samuelsen er en seriøs og erfaren partileder med et tilsvarende substansfyldt politisk program, så burde man give kvindelige partiledere eller ministre samme cadeau. Bag brokkeriet, som man hører så ofte, ligger de facto noget rigtig trist: antagelsen om, at kvindelige politikere er så svage, at de skal beskyttes mod den slags griseri; at de er i fare for at blive taget mindre alvorligt, hvis de ser godt ud.

Og her er vi ude i noget, der faktisk handler om klar diskrimination. For hvis det er ok at skrive sådan om Samuelsen, men ikke om en kvindelig pendant, kan det kun skyldes, at man opfatter mandlige politikere som stærke og kapable, mens de kvindelige er svage ofre, der skal beskyttes. Det er forskelsbehandling. Og det er forkert.

Misforstå mig ikke. Jeg advokerer ikke for, at klummeskribenter skal divertere deres arme læsere i tide og utide med fantasier om den ene eller den anden fremtrædende politiker. Jeg forsøgte selv en gang at skrive i en klumme, at Joachim B. Olsen var en flot fyr. Læserne var ret kolde – hvis man skal sige det pænt.

Og i øvrigt kastede det ikke så meget som en tak eller et Facebook-venskab af sig. Dårlig strategi på alle fronter med andre ord. Det eneste, jeg føler trang til, er at tale for ligestilling: ens vilkår – også her, tak.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent i Washington DC. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Sten Stenbæk

Sådan er det blevet. Hvad der er firgjorthed for kvinden er lummerhed fra manden. Gennemanalyseret for mange år siden af bestselleren: Why Men Are the Way They Are.
Sammenlign også British Airways reklamen der kører for tiden, hvor en kvinde (stewardesse) lægger sin hånd ( i kraftig fokus) på en passagers skulder. Vend rollerne og den bevægelse er pludselig klam. Den kraftige fokus signalerer noget mere en almindelig omsorg for passageren.

Lars Bo Jensen

"For ligesom Ekstra Bladets læsere jo godt ved, at Samuelsen er en seriøs og erfaren partileder med et tilsvarende substansfyldt politisk program, så burde man give kvindelige partiledere eller ministre samme cadeau."

Annegrete. Jeg ved godt at du til daglig arbejder i USA, men ikke hårdere end at du har tid til at læse klummer i EB, så du burde vide bedre end at komme med sådanne uunderbyggede fantasier om substansen af Lars Seirs program, som Samuelsen er frontfigur for.

Claus Jensen, Carsten Søndergaard, Olaf Tehrani, Niels Engelsted, Kim Øverup og Ivan Mortensen anbefalede denne kommentar

Mærkværdigt indslag -
Konsekvensen af vor selvhøjtidelige og selviscenesættende danske samfund??

Som tidligere aktiv radikal, har jeg oplevet AS "live" nogle gange - altså sådan i a anstændighed.
Tro mig, det har aldrig ført til hede drømme.

Carsten Søndergaard og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Gert Selmer Jensen

Der ligger et par sjove bemærkninger, lige på tungen.! Men jeg tror jeg styrer mig.

Niels Engelsted

Annegrethe,
du behøver ikke at udleve dine egne drømme vicariously via søsterklummeskriveren på Ekstrabladet. Henrik Dahl og kuglestøderen er stadig ledige.

Gert Selmer Jensen, B Pedersen, Grethe Preisler, Claus Jensen og Carsten Søndergaard anbefalede denne kommentar

Annegrethe Rasmussen har desværre for sit køn galt fat i problematikken. Det har meget lidt at gøre med, hvem der udstilles som svage, og meget mere at gøre med, hvem der udstiller sig selv som irrationelle magtfetichister.

For selvom ham den arbejdsløse skraldemand, de af og til ser gå forbi uden for porten, også har en flot fysik, har han ikke råd til at iklæde den et dyrt jakkesæt, hvilket i sagens natur gør det uligt meget sværere for ham end den midaldrende, halvlaskede Anders Samuelsen at finde vej både til De damer Reimar og Rasmussens drømme og næsegruse klummer.

Og vi forstår ligeleledes, Lars Bo Jensen 12:11, at løse påstande som "Samuelsen er en seriøs og erfaren partileder med et tilsvarende substansfyldt politisk program" blot er slet skjulte sublimeringer, det tyndest tænkelige intellektuelle alibi for den samme kvindelige drift, som gør Monika Lewinsky uendeligt misundelsesværdig hos nogle, fordi hun engang har haft en præsidentiel cigar oppe i sig.