Kronik

Drop karikaturen af Danmark vest for København

Hårde hvidevarer på gårdspladsen og huller i taget. Det billede på resten af Danmark bliver kolporteret igen og igen, så man bag voldene kan forsikre sig om, hvor trygt og godt der er i hovedstaden. Jeg begynder at tro, at det skyldes et behov for en sutteklud at trøste sig ved
Hårde hvidevarer på gårdspladsen og huller i taget. Det billede på resten af Danmark bliver kolporteret igen og igen, så man bag voldene kan forsikre sig om, hvor trygt og godt der er i hovedstaden. Jeg begynder at tro, at det skyldes et behov for en sutteklud at trøste sig ved

Ditte Ahlgren/iBureauet

Debat
28. april 2015

KRONIK – Hvad er symbolet på København? Det billede, der samler det hele, så alle kan forstå, hvad vi taler om? Essensen? Hmmm, hvad med billedet af en trappeopgang? Nusset og i elendig forfatning. Blodige kanyler på de nederste trin og måske en enkelt narkoman med det hvide ud af øjnene i et hjørne. Udenfor dunster trafikken forbi og trækker et stresset spor af støj, forurening og ensomhed mellem storbyens sølle eksistenser. Kan du kende billedet? Er det København, så’n lige på kornet?

Nej, vel. Men sandheden er, at dette billede er mindst lige så nuanceret som den Maggi-terning, medierne har kogt på resten af Danmark.

TV 2’s omdiskuterede dokumentarserie På røven i Nakskov er blot seneste eksempel i strømmen af bedrøvende udkantsfortællinger. Et andet er kronikken »Bye, bye bøhland« (Information, den 5. marts) om pendlerfamilien, der gav op over for den mangelfulde infrastruktur og det lave serviceniveau ude på landet og flyttede tilbage til storbyen.

Straks blev der fulgt op med debat i Deadline. Frem bag Adam Holm tonede en triviel variant af den illustration, der ledsager ethvert indslag med epicenter vest for Valby Bakke: en saneringsmoden landejendom med knuste ruder, huller i taget og en kirkegård af hårde hvidevarer på gårdspladsen.

Men drop dog karikaturerne, når snakken falder på det Danmark, der er ved at tippe øst om sin akse. Så kan vi måske tale om det, der faktisk er på spil: steder med puls og potentiale og med masser af samfundsmæssig infrastruktur at finde sammen om.

Eksotiske dyder

Jeg har boet i Varde og Vilnius, i København, Chicago og Århus. Nu har jeg slået mig ned i Aabenraa. Her er faktisk ret fedt. Fede fællesskaber, fede job, fedt for børn og en spytklat fra Hamborg og Flensborg, hvis man trænger til et storbyfix.

Et sted, hvor man kan gøre en forskel. Byen besidder – som de fleste danske købstæder – en række af de »eksotiske dyder«, som Katrine Arnfred besang i sin klumme om Nordvest den 17. marts: Man kender ham, der sidder ved kassen, og her er en skøn blanding af alle samfundslag, uddannelsesmæssige og etniske baggrunde.

Nu bor vi her med spændende og udfordrende akademikerjob og en super folkeskole i cykelafstand, i vores fjing-fjong parcelhus mellem skov og fjord, med den store plæne og de sjove og hjælpsomme naboer, kolleger og kammerater.

Og jeg kan ikke lade være med at fundere over, hvorfor det altid er det samme forsimplede billedbøvs med rustne vaskemaskiner i forgrunden, der dunster op af mediernes nyhedsvulkan, når de skal illustrere et ikke-København.

Jeg begynder at tro, det skyldes et behov for en sutteklud at trøste sig ved.

Når man nu sidder dér i en lille, dyr lejlighed, hvor man skal kæmpe sig op med indkøb og pantflasker og ned for at finde en plet græs uden plads til et slag fodbold. Når ens unger ikke kan løbe frit rundt på stikvejen for at finde ud af, i hvis have de skal lege. Når man føler sig lidt fattig med sit uforpligtende gymnastikklippekort i stedet for at lade ungerne blive del af et foreningsfællesskab, der opdrager til demokrati og glæden ved frihed, ansvar og fællesskab.

Eller når man har græsplænen og stikvejen, men bruger sit liv i et pendlertog eller i kø på Køgebugtmotorvejen for at nå ind til city. Til et job, hvor viften af udfordringer, muligheder og ansvar måske ikke helt er så bred, som man kunne ønske. Så forstår jeg da godt, at man som journalist eller medarbejder i statsadministrationen kan få brug for en sutteklud i form af billedet af det ’derude’. Hårde hvidevarer på gårdspladsen og huller i taget.

Det skal bare kolporteres igen og igen, så man kan forsikre sig om, hvor trygt og godt det er at være i hovedstaden. Så man kan bekræfte sig selv i, hvor vigtigt det er under ingen omstændigheder at påvirke beslutningstagerne til at justere strukturerne, så nogen fra slænget kunne risikere at skulle ’derud’. De egentlige rådne bananer er dem, der former centraliseringens selvforstærkende og selvbekræftende uendelighedstegn.

Den relevante debat

På ’kontinentet’ har vi en udfordring i at få mediernes og statsadministrationens positive opmærksomhed. Behovet for tryghed opstår allerede, før eksamenspapiret bliver udleveret på de uddannelsessteder, som medlemmerne af Klub Sutteklud i stigende grad er enige om at klippe ud af Danmarkskortet og patchworke fast på deres eget legetæppe.

Det er ikke sådan, vi får spredt statslige arbejdspladser og videregående uddannelser i hele landet. Tværtimod. Og unge slår sig jo typisk ned, bygger reder og yngler løs dér, hvor de har uddannet sig – hvis der ellers er gode job at få og fede steder at bo.

Den debat, der er relevant for flest borgere og virksomheder, er ikke den om landejendommen med hul i taget. Det er den om byer med 7.000 til 60.000 indbyggere. Købstæder. Er du borgmester sådan et sted og tror, at du har dit på det tørre, fordi du ikke bor lige midt i det billedbøvs fra bøhlandet, der er bagtæppe i Deadline, så tro om igen.

I den debat, vi burde tage, er det din by, der toner frem. Men den illustration fungerer bare ikke som sutteklud. Den er simpelthen for attraktivt et alternativ til city.

80 kvadratmeter i dårlig luft

Uden reformer bliver der højst 10-12 byer tilbage i Danmark. Plus et par svinebaroner med bæltekøretøjer på landet, som er uafhængige af asfalt på vejene, postvæsen, børnehaver og kommunal fodpleje. Skal vi give de resterende landsby-, by og købstadssamfund aktiv dødshjælp i en fart i stedet for at trække pinen i langdrag?

Inklusive min egen solbeskinnede plet? Det ville være at tage konsekvensen af strukturreformen fra 2007 fuldt ud: et fravalg af en bevidst (re) formning af Danmark til fordel for centraliseringens selvbekræftende og selvforstærkende mekanismer.

Men kan det nøgterne beslutningsgrundlag om aktiv dødshjælp overhovedet blive formuleret af dem, der stiver deres verdensbillede af med forestillingen om vaskemaskinekirkegården som ikon for Danmark vest for volden? Næppe.

Måske aner de faktisk svagt deres selvbedrag? I hvert fald er der jo stemmer at høste på resten af Sjælland, Fyn og kontinentet, og mon ikke, det er derfor, de forsøger at forblænde befolkningen med flere blomsterkummer ved indkørslen til vejkantsbyerne.

Men der er selvfølgelig en anden vej, nemlig at vi forholder os aktivt til strukturerne. At planloven og boligbeskatningen bliver bragt i spil. At vi får skabt tidssvarende digital infrastruktur i hele landet og en spredning af uddannelser og statslige styrelser og funktioner.

Det er symptomatisk, at vi nedbringer transporttiden mellem Ålborg og København, før vi lægger skinner ud i Europa, og at statens pulje til kultur i hele landet er mindre end driftsbudgettet til en middelstor kommuneskole. Og at snart sagt halvdelen af de midler bruges i hovedstaden.

Jeg anbefaler reformvejen. Så til dig, der sidder og bander på Køgebugtmotorvejen eller kryber sammen med familien på 80 kvadratmeter i dårlig luft, vil jeg bare sige: Nordvestambienten med solidaritet, mangfoldighed og nærhed findes ikke kun i en enklave hos jer i Udkantseuropa.

Vi har det lige her tæt på Europas dunkende hjerte. Her er bare bedre plads. Også til dig.

Er du snu, slår du til, før boligpriserne stiger.

Charlotte Helt Brunsgaard er cand.mag. og arbejder som Teamleder for Kultur & Fritid i Aabenraa Kommune

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Morten Østergaard

Jeg har vist is nok i maven til ikke at slå til nu, "før boligpriserne stiger".

Lise Lotte Rahbek

Hold nu mund !
Vi gider sgu da ikke ha' invasion af cafesegmentet,
som ikke kan få en aften til at gå uden 'kulturtilbud' og som bliver utrygge, hvis ikke de kan mærke menneskermængde indenfor en omkreds af 10 meter.
"Praaaaagtfuldt" og andre overstrømmenheder som kan få en provinsbo til at krumme tæer i dagevis,
og "Ihher , Åhher" - er det ikke rigeligt i sommerferierne og under julens semi-drillerier om storbymennesker overfor provinsbønder.
*dybtsuk*

Brian Pedersen, Flemming Berger, Gert Selmer Jensen, Jørn Andersen, Tue Romanow, lars abildgaard, Anne Eriksen, Jens Thaarup Nyberg og Lars Peter Simonsen anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Det regner skomagerdrenge når det regner i provinsen og det er fordi provinsen netop er provinsen...

Marie Jørgensen

Enig i bedre infrastruktur og uddannelsesmuligheder i andre steder end hovedstaden. Men uhhh ha, man sidder sgu og skammer sig helt over at være storbymenneske, at nyde larm og støj og fuld fart frem, og jeg burde også vide bedre end at nyde diverse "kulturtilbud", som det lyder i en kommentar. Det er skønt, at der er mangfoldighed i andre steder end Nordvest, men nu har jeg selv netop beskæftiget mig med tolerance og tillid mellem mennesker på tværs af kulturer og religioner (med sammenligning af Danmarks største byer og den øvrige del), og der er provinsen sgu ikke prangende - tværtimod. Det kan så helt klart ændres med netop disse forbedringer - ja måske endda også med de frygtelige kulturtilbud. For mig at se handler det nok lidt om at bryde med ligusterhækkekulturen og at indse, at succes ikke nødvendigvis bør projiceres over på store huse, nyslåede græsplæner og familiebiler. Vi er rent faktisk nogen, der, bundærligt, nyder tilværelsen i en lille lejlighed på Nørrebro, hvor der lugter af mad, jeg ikke vidste eksisterede, hvor byen aldrig slukker, og hvor min have er den nærmeste park. Det er jeg ked af, at jeg skal have det dårligt over. Men helt ærligt - byg nogle lede, fede kollektiver i provinsen, åbn op for andre idéer end det traditionelle familieliv og skab rum, hvor man ikke føler, man skiller sig for meget ud - så skal det nok tiltrække nogle flere :-)

Jakob Silberbrandt og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Man vælger selv - også når det drejer sig om at have det dårligt :)
Personligt kan jeg godt undvære bilos, lys 24/7, larm og ventekøer...

Brian Pedersen, Troels Brøgger, Gert Selmer Jensen og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Maria Jørgensen

Årh, jeg bukkede såmænd bare et par af de gængse fordomme om storby og provins
i neon og hang dem op her for at se, om de stadig har effekt.
Effekten er der skam, kan jeg konstatere.

Der findes både kulturtilbud, cafeer, fremmedartet madduft og parker i provinsen. Her er oven i købet alternative bo- og samlivsformer.
Men vi provinsielle mangler at få lov at huse nogle flere af de statslige arbejdspladser og de mennesker, som færdes der og træffer beslutninger om både det ene og andet.
Så jatak til dig.

Ps. Jeg skal nok slukke de fordomsfulde neonrør indimellem.
Ellers får jeg et pokkers bøvl med mine storbyvenner. ;-)

Brian Pedersen, Elisabeth Andersen, Dorthe Jørgensen, Felix Austin, Kristian Rikard og Kjeld Smed anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Hmmm, øst Danmark skulle bare vide, hvad vi i vest Danmark tænker om dem. Det er så noget som dovne, dyre og uduelige for bare at nævne 3 udsagn.

Men det er jo bare sjove historier ikke. Sandheden er, at langt den største part af de værdier dansk økonomi bygger på skabes i industrien i Jylland.

Forær øst Danmark til svenskerne og gør vest Danmark til en tysk delstat. Det ville nok være den bedste fordeling hvad angår mentalitet og værdiger - Hvis svenskerne altså vil have øst Danmark.

Herman Hansen

Øst Danmark er SF og EL land, mens vest Danmark er Venstre land. Sådant trukket lidt skarpt op...

Henrik Bjerre

"Bare det var mig"/"Godt det ikke er mig" journalistikken er jo ikke ny - men den burde vel mere finds I kulørte magasiner.

Flemming Berger, Jan Mogensen og Niels Engelsted anbefalede denne kommentar

Så kører fordommene igen.
Jeg er åbenbart den eneste som befinder mig udmærket både i København og i provinsen.
Jeg møder generelt flinke mennesker begge steder.
Men jeg er naturligvis også liberal, og mener mig derfor ikke kaldet til at slynge om mig med min uforgribelige mening om andre mennesker og steder som jeg ikke kender.

@Herman

Bliv du bare derovre og flirt med tysken. I må også gerne beholde jeres svin. Vi er alligevel blevet økologiske vegetarer herovre, og har rigelig succes med at eksportere viden og drive multinationale virksomheder.

Mere seriøst: Det er ikke sandt, at det er større værdiproduktion i Jylland. Faktisk er den væsentligt større i hovedstadsområdet end resten af landet. Se selv på danmarks statistik eller nogletal.dk

Annica pedersen

Hver sin lyst, jeg er egentlig ikke super interesseret i at få alle disse byboer ud på landet, jeg synes ikke de laver andet end at brokke sig over naboens, brændeovn, grill, hund, kat, rygning osv. osv. så bliv i endelig i byerne. Jeg kan såmænd også sagtens undvære div offentlige tjenster men så skal jeg naturligvis heller ikke betale så meget i skat, når vi ikke kan nyde skal vi selvfølgelig heller ikke yde. jeg kan såmænd også godt tage ind og se på en storby en gang imellem, altså en rigtig storby, London, Washington DC eller lignende, men jeg må indrømme at jeg nyder at komme hjem i ødemarken igen.

Man kunne også prøve med anerkendelse istedet for stigmatisering.

Per Hansen, Brian Pedersen, Flemming Berger, Kristian Rikard, Torben R. Jensen og Anne Schøtt anbefalede denne kommentar
Katrine Visby

Det er medierne, der har skabt den opdeling af landet, og givet landområderne navnet "Udkantsdanmark". De billeder, der bliver vist er altid af triste faldefærdige huse og øde veje.
Men der er vel også en smuk natur. I det mindste kan dyrelivet få fred. Der er ikke noget der ikke er så skidt at det ikke er godt for noget.

Den centralistiske udvikling har gjort at der bliver lukket og slukket i de små landsbyer.
Jeg ved ikke hvem det er der kan have interesse i at hænge dele af landet ud på den måde?Boligspekulanterne er ihvertfald glade for ejendomsprisernes himmelflugt i hovedstadsområdet.

Måske en dag har Jylland fået nok.
Tænk hvis de ville løsrive sig fra Danmark og blive tyske og få Berlin som hovedstad i stedet? De føler alligevel ikke at de er med i hvad der foregår i København.
Så ville Danmark pludselig blive meget lille. Hovedstadsområdet skal måske passe på at det ikke lukker sig om sig selv. For det kan være at de andre i landet ikke gider dem mere.

Troels Brøgger, Thomas Toft, Elisabeth Andersen og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Niels Engelsted

I et forsøg på også at mene noget i denne ligegyldige debat, har fundet på dette:
Aabenraa ligger ufatteligt smukt, men navnet er ikke kønt. Er det ikke afbalanceret?

Brian Pedersen, Preben Haagensen og Henrik Bjerre anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Jamen, der er da både rart i Aabenraa i Sønderjylland og Åbenrå i København. Hvert sted til sin tid og sine mennesker.

Niels Engelsted
En ligegyldig debat og alligevel en mening.

Thomas Toft, Felix Austin og Kristian Rikard anbefalede denne kommentar

Det må enten være Team-leader (hvis man nu er for fin til at tale dansk i Aabenraa) eller Holdleder. Hvorfor Teamleder?

Vibeke Rasmussen

Hæ-hæ! Dette var, hvad jeg fandt i stedet, da jeg – forgæves – prøvede at finde ud af, hvor udtrykket 'teamleder' egentlig stammer fra (mit gæt: arbejdsformidlingen?): Begrebet 'Ground Team Leader' bliver 'oversat' til 'Jorden teamleder'. :-}

Vibeke Rasmussen

I øvrigt husker jeg også en Deadline med Udkantsdanmark på programmet. I studiet var to kvinder, én som ikke havde trivedes i provinsen, og en anden som stortrivedes på Djursland. Sidstnævnte gjorde under debatten opmærksom på, at hun i øvrigt blev godt og grundigt provokeret af baggrundsbilledet af en kondemneringsmoden bygning, fordi det langt fra var et retvisende billede af udkanten/provinsen. Hertil svarede værten Niels Krause-Kjær spidst og småfornærmet, at joh men nu der var der jo altså xxx antal kondemneringsmodne bygninger 'derude'. Ja, og garanteret mange gange flere beboede og beboelige! Men det ville naturligvis ikke have passet ind i Deadlines (som altid!) forud fastlagte agenda at vise dét!

Jakob Silberbrandt, Thomas Toft, Elisabeth Andersen, Dorthe Jørgensen, Karsten Aaen, Helge Sørensen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

Det er for mig en meget svært læselig kronik, med ord jeg ikke kender betydningen som Nordvestambienten, så min kommentar skal jo ses i lyset af mit ringe intellektuelle niveau. Men hoved indtrykket af kronikken er at det er en gang forklædt radikal valggas, f.eks at boligbeskatningen bliver bragt i spil. Charlotte Helt Brunsgaard repræsentere også middelklassen i jylland, der er noget af de mest priviligeret inden for middelklassen, de har relativ lave boligomkostninger, især i forhold til Københavns området. Priserne på det meste er også lidt lavere, så middelklassen i jylland har et langt større rådigheds beløb, end tilsvarende folk i Københavns området. CHB bor i Aabenraa kommune der har stor glæde af den kommunale udligning, som i nogen grad er betalt af folk der ikke råd til samme bolig standard som CHB og mange andre jyder i middelklassen.

Per Langholtz:

Jeg vil mere kalde Teamlederen med det udfordrende akademikerjob fra Aabenraas ordgyderi for trættende at læse. Budskabet forsvinder i ordskvalder, i noget der formentlig skal opfattes som friskfyragtigt. Gad vide om vedkommende også taler sådan?

Jakob Silberbrandt, Flemming Berger, Christel Gruner-Olesen og Per Langholz anbefalede denne kommentar
Kristian Rikard

Modsat Niels Engelsted ser jeg ikke dette som en helt ligegyldig debat. Den er ældgammel
og har på sæt og vis 2000 år på bagen.
Selv om artiklen som sådan lader en del tilbage at ønske, siger den I mine øjne
faktisk noget interessant om, hvorledes vi som individer anskuer verden.

Felix Austin og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Gert Selmer Jensen

Bevar udkantsdanmark.!

Michael Kongstad Nielsen

Der er næppe noget der svinger,
som Bjerringbro by night
hele hovedgaden emmer
af landmænd fit for fight
det si´r sig selv
at hjernedøde bønder
i halvmånens blege skær
fylder gylletanken op
med EU-dollars tilskud
til deres overflod
som får en sølle københavner til at ligne
en pige i flade sko
med stempelkaffe på 5. sal
der er ingenting der maner
som solens første stråler over Østerbro
der først hen under aften når Holmsland Klit
hvor sommerhusene gør sig klar
til endnu en tysk besættelse
og flere EU-dollars i skålen
så den jyske runestav tipper balancen mod vest
og narrer de mindre kloge bøgelyse øer
bananen er ikke rådden, men gylden.
Mens solen går til psykolog
Frit efter C. V. Jørgensen
https://www.youtube.com/watch?v=p7WoOmeLzDc

Troels Brøgger

@Niels Engelsted
Debatten er ikke ligegyldig, den er helt afsindig vigtig......hvorfor mon du ikke kan se det ? Det drejer sig om Danmarks sammenhængskraft.
Som københavner der nu bor på Langeland og er rigtig godt tilfreds er det VILDT forfriskende at se det københavnske medie/akademiker segment få en omgang høvl DE HAR I DEN GRAD FORTJENT DET :)

Thomas Toft, Felix Austin, Elisabeth Andersen og Dorthe Jørgensen anbefalede denne kommentar
Kristian Rikard

Og så bliver der fanget nogle ret så store laks/havørreder fra Bjerringbro og op mod
Tangeværket!

Gert Selmer Jensen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Troels Brøgger

P.S. Jeg elsker at besøge byen, og elskede også min lejlighed på Nørrebro da jeg boede der, så jeg er er ikke ude efter den almindeligt tilfredse beboer i KBH Marie...

Niels Engelsted

Troels,
selvfølgelig fortjener det københavnske medie/akademiker segment at få en omgang høvl, men at kalde det afsindigt vigtigt er da at tillægge københavnere mere betydning end de fortjener. Der er jo ikke noget mere provinsielt end at gøre nar af folk i provinsen.

Jakob Silberbrandt, Flemming Berger, Anne Eriksen, Henrik Bjerre og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Kristian Rikard

Engang i fordoms tid troede jeg naivt, at debatten her på siden hævede sig op over,
hvad der skrives andetsteds. Nu er jeg ikke så sikker mere!

Lise Lotte Rahbek

Fordoms tid eller fordums tid, Kristian Richard ?

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=fordums

Kristian Rikard

Vi kan jo alle kløjs i det :-)

Gert Selmer Jensen

Absolut.! Og man skal hæve sig over, hvad man naivt troede, var ophævet.! Der kan man tage grueligt fejl.!!

Troels Brøgger

Niels, Det er ikke denne hakken frem og tilbage jeg mener er det vigtige, men nærmere det den skal åbne for: Et mod til at tænke strukturelt hvad angår befolkningens fordeling på HELE det danske territorium. Et bevidst politisk modspil fra magten, som sørger for at stoppe den amokløbende urbanisering.

Dorthe Jørgensen

Bare ordet "provinsen"! Vi har én by i Danmark, der kaldes ved navn, København. Resten er så provinsen. Det giver mindelser om det gamle Rom. Én ting er, at københavnerne slynger om sig med ordet. Den arrogance er vi forvænt med. Noget ganske andet er, at det er et fast udtryk i medierne og altid har været det. Der er ingen positiv ladning i ordet "provins". Bare tænk på ordet "provinsiel", som betyder kedelig, småborgerlig, initiativløs. Det er voldsomt irriterende, at f.eks DR bruger det ord i flæng.

Thomas Toft, Felix Austin og Elisabeth Andersen anbefalede denne kommentar
Klaus Brusgaard

Er København ikke der hvor Kastrup ligger? Har været der til et par møder. Har altid mindet mig om en forvokset Tysk provinsby. Men generelt et ret kedeligt sted. Når familien vil fornøjes finder vi kulturen andet steds i landet, eller i rigtige storbyer, og naturoplevelserne er der jo ikke og cafe "oplevelser" finder man jo overalt.

Peter Nielsen

Jeg elsker at være i Købenavn, som gæst. Det er helt sikkert en af de mest behagelige hovedstæder jeg kan komme på. Forskellighed, dynamik, parker, kultur, cafeer, restauranter, you name it. Der er bare noget dejligt over København. Når turen så går rundt på Sjælland så er der jo så meget smuk natur, hyggelige byer - selv strandvejen og alt hvad mange afskyer, er faktisk som besøgende en tur værd. Helsingør er heller ikke dårlig og historien mærkes sammen med en lind strøm af besøgende fra den anden side af sundet. Der er dejligt i København og på resten af Sjælland.
Det er også dejligt i Nordjylland, og med forlov, så er vi vel ikke ret meget dummere end andre. Tag der på mod vest, besøg Hanstholm, Skagen ( uden snobberi), Frederikshavn, Hirtshals, cold hawaii, Mors, Sæby, Mariager, Aalborg, Lille Vildmose, Muldbjergene, Bulbjergene, Råbjerg Mile, Fårup Sommerland, Nordsømuseet, Kunsten. Jo det er satme udkantsdanmark, men jeg vil håbe at flere bare én gang tog på ferie i sit eget land og oplevede de forskellige regioner og hvad de har at byde på. Så slipper vi måske også af med den akademiske stigmatisering....

jens peter hansen

København opfattes kun af tilflyttere og folk der ikke bor i København som én stor by. De har altså et ikke provinsielt forhold til byen, mens rigtige københavnere bor i Gentofte, Østerbro, eller Frederiksberg og definerer sig ved deres postnummer og ikke ved den store by. Som Jakob Haugaard sagde, nåh ja men København ER jo den eneste millionby, hvor der tales dansk. København er på mange måder dejlig, men absolut ligeså provinsiel som de fleste andre danske byer, det er bare lettere at gemme sig.

Niels Engelsted:

'Der er jo ikke noget mere provinsielt end at gøre nar af folk i provinsen'.

Enig. Men er det ikke således, at flertallet af de der bor i Kbh. er fra provinsen? Så ikke underligt at der er så mange provinsielle dér.

Jakob Silberbrandt og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Klaus Brusgaard:

Jeg vil nærmere blot kalde Kbh. for en forvokset provinsby. I alt fald sammenlignet med rigtige storbyer i verden. Det er der sådan set ikke noget ondt i, og hvis man lige er kommet ind fra Ikast eller Nexø, kan Kbh. da godt virke stor.

Birgitte Simonsen

København er en stor by, men ikke en storby.
Det, der kan irritere mig, er den trang, der er til at sparke nedad fra København mod provinsen. København er hovedstaden og hvad så? I forhold til andre hovedstæder er København lille og noget farveløs.
Da København blev kåret til verden bedste by af livsstilsmagasinet Monocle i 2008, hvad bød overborgmester Ritt Bjerregaard så på? - tja, meget trendy, fadøl og pølser........

Søren Kristensen

Ritt har tilsyneladende fat i den lange ende: Havde besøg af brormand og nevø fra Skotland og hvad handlede deres københavnertime om: øl og hotdogs - men ok, det skulle helst være i Nyhavn. Kender det fra mig selv, for hvad gik jeg efter da jeg var downtown Aberdeen? Fish & chips og det behøvede ikke engang at være noget specielt sted. Der er heller ikke så mange seværdigheder i Aberdeen som i København, men tilbage til emnet: provinsen og den negative omtale. Der skal man nok lige lægge mærke til til at debatten om den negative omtale fylder meget mere end selve omtalen - sikkert fordi det ærgrer mange københavnere, specielt dem med familie eller sommerhus i provinsen, at det overhovedet er kommet på mode at omtale deres elskede provins i så negative vendinger, at der ligefrem er opfundet specielle udtryk til formålet: rådden banan og hvad har vi? Men der er som bekendt sjældent røg, hvis der ikke også er en brand og så gælder det jo bare om at finde ud af hvad der galt og se at få gjort noget ved det og det samme kan man sikkert sige det om København, men det må så blive provinsboernes opgave. Ofte skal der jo folk udefra til ligesom at se hvor der bør sættes ind. Jeg vil dog nævne at gamle røde dobbeltdækkerbus, som fragter turister rundt i København i sommerhalvåret, oser som en i Helsinge. Det kan umuligt være en god forretning på sigt, hverken for ejeren eller byen. Ja, det er typisk, så kom det alligevel til at handle om København.
Nej, der er ikke altid dejligt i byen og det er der heller ikke altid i udkanten og nogle gange kommer det også rigtigt meget an på hvordan man selv har det, der hvor man er.

René Arestrup

Hvis vi lige ser bort fra københavner-arrogance og provinsielle mindreværdskomplekser et øjeblik, er det sgu da et problem, at Danmark er ved at blive fuldstændig skævvredet. Det er for sølle, at den yderste provins kun er et sted for svinebaroner og en stadig mindre håndfuld offentligt ansatte. Potentialet er langt større. Men det kræver naturligvis både visioner og mod at vende udviklingen.

Jakob Silberbrandt, Torben R. Jensen, Felix Austin, Flemming Berger og Thomas Toft anbefalede denne kommentar

Kan berolige alle med, at der her i København og omegn tales rigtigt meget jysk overalt. hvor man kommer.

Henrik Bjerre

@Rene Arestrup

Nu ejer de fleste med magt mere ejendom i de store byer end på landet - så den udvikling sker næppe. Det er stadig muligt at få en toplejlighed i København for 40.000 kr. per. kvm - medens den sagtens koster 300.000 kr. i London.

Michael Kongstad Nielsen

Nu kan hele Danmark jo ikke være én stor by, der skal også være skov og åbent land, strandeng og hede. Det har planloven været med til at sikre med sin opdeling i byzoner, landzoner og sommerhusområder. Nu vil Pape, Løkke og Thorning liberalisere planloven, så der kan komme vækst i udkanterne. En meget dårlig og uansvarlig omgang med vores stakkels fædreland. At tvære byen ud over det hele er ødelæggende, og giver samlet set ringere livskvalitet for alt og alle.

Jakob Silberbrandt, Per Torbensen og Bill Atkins anbefalede denne kommentar
georg christensen

København og vest Danmark er det samme sted, det bør især vores politiske særlinge endelig lære at forstå. Danmark, er med verdens øjne set, ikke andet, som en landsby, så lad os da bare indse dette og kæmpe kampen sammen, for vores fællesværdier, hvis vi har sådanne. Ikke ved, at privatisere og børsnotere hinanden på den andens bekostning, men ved i fællesskab at ny skabe Danmark i "NUTIDEN" for med fortiden som grundlag i fællesskab får skabt et fremtids Danmark i en Globaliseret verden, hvor også vores model åbner for uanede muligheder, hvis bare vi "VIL".

Hilsen: Landsby tossen?

Med ganske få initiativer, der kunne gavne både de der ønsker at bosætte sig i udkanten og samtidig resten, kunne vi vende udviklingen ganske let.
Problemet med skævvridningen er, i modsætning til hvad den indsnævrede horisont i de større byer synes at tyde på, ganske alvorlig.
Ikke fordi at værdierne bliver skabt i udkanten og samlet på Kgs. Nytorv, for sådan har det altid været, men fordi det ikke lader sig gøre ret meget længere, hvis man fortsætter med at flytte forudsætningerne i misforstået effetivitetsiver.

Når det offentlige fjerner alle mulige service organer lige fra ordensmagt til sundhedstilbud, fra undervisning til simple kulturtilbud som biblioteker, så er beskeden klar, selv for de fatsvage:

"Dette område er ikke værd at investere i for stat eller kommune, og derfor vil det være tåbeligt og risikofyldt af erhvervsliv eller private at foretage investeringer."

Derfor dør udkandten, så simpelt er det i virkeligheden.
Udviklingen er os selv og de valg vore politikere foretager.

Fremtiden vil betyde at 2-400 000 menneskers job kommer i fare p.g.a. automatisering og rationalisering.
Politikernes besked til befolkninger er, at vor tilknytning til EU betyder at mennesker på overførselsindkomst SKAL bidrage til eget underhold, hvis det overhovedet lader sig gøre, lide det eller ej.
33% af hver årgang ER ikke "bogligt begavede" og har ikke uanset hvad, udsigt til at få et højuddannet, vellønnet job.

Forudsætter man at vore bindinger til EU umuliggør en mere fornuftig fordelingpolitik end den nuværende, så SKAL alle disse mennesker inden for en kort årrække finde end eller anden form for et lavtlønsjob, som samtidig kan give dem et meningsfuldt liv.

Disse job KAN ikke etableres I centrum af de større byer, p.g.a. alt for høje omkostninger der og lave lønninger VIL ikke kunne give basis for et rimeligt liv der, da leveomkostningerne er for høje i forhold til lønnen.

Der er ikke noget alternativ til at fremme investeringer i serviceorganer og livet i udkanten, hvis ikke storbyernes tilførsel af værdier og det magelige liv uden sociale uroligheder skal undgås.

Det var bare lige det, selvom nogen mener det er ligegyldigt og provinsielt.
Det går jo godt fru Kammerherreinde.

Gert Selmer Jensen

Jeg bor selv i Udkantsdanmark, og nyder det.! Og vil gerne blive ved med at nyde det.
Et "Skrækscenario" kunne være at "bedsteborgerne fra Kbh. /Frederiksberg, pludselig begyndte
at valfarte til disse skønne områder, med Østergaard og Bondam i spidsen. Gud forbyde det.!

Det er typisk, at debatter om København versus provinsen, altid munder ud i påstande om, at hele Danmark bare er en ganske lille udkantsprovins, og København en provinsby.

Men København er så afgjort en storby i international forstand. Og hvis man følger en gængs definition, der sætter grænsen ved mindst 100.000 indbyggere, er Aarhus, Odense og Aalborg også rigtige storbyer. Det er Flensborg, som ellers giver artiklens forfatter et storbyfix, til gengæld ikke. Flensborg har i omegnen af 90.000 indbyggere, hvilket vil sige, at den er en smule større end Esbjerg.

Selvom der selvfølgelig findes storbyer der er meget større end København, så vil en by, der som København har over en million indbyggere, blive betragtet som en ret stor by i de fleste lande, i hvert fald i Europa. København er heller ikke nogen lille hovedstad, men derimod ret typisk for Europa i den henseende. København ligger i samme størrelseskategori, som f.eks. Stockholm, Amsterdam, München eller Prag. Ikke megastore byer, men vist heller ikke byer som vi normalt vil betegne som små.

Danmark er i øvrigt heller ikke noget ekstraordinært lille land. Danmark er en typisk småstat, som der - især efter murens fald - findes en hel del af i Europa, og en del af dem har færre indbyggere end Danmark.

I Danmark har vi en tendens til at dyrke vores lidenhed som en slags religion, og der er næsten ingen grænser for hvor små vi er, når vi selv skal sige det. Selvfølgelig skal vi ikke puste os op til at opfatte os som større end vi er, men det er ikke specielt bedre at gå den modsatte vej.

Sider