Læserbrev

Hovedbanegården – et ikon i forfald

8. april 2015

Nørreport Station er netop genåbnet som en æstetisk magtdemonstration i det offentlige rum. Men blot en kilometer fra Nørreport ligger Københavns Hovedbanegård med en æstetik i frit fald. Hovedbanegården er i dag et centralt rum i byen helt uden stolthed.

Arkitekten bag Hovedbanegården, Henrich Wenck, sagde ved indvielsen i 1911, at banegården »skulle være passende for Danmark – for vort Lands Forhold og dets Karakter – således, at det sidste Indtryk, som bortdragende Danske fik, var samme, som mødte de ankommende Fremmede«. Men er Hovedbanegården i dag repræsentativ for Danmark, endsige København?

Wencks arkitektur, hans gesamtkunstwerk, er i dag gemt bag shoppingcentrets 21 butikker og en æstetik, der er ude af kontrol. Hovedbanegården er proppet med discount, fastfood og bad taste. Jeg har ikke noget imod discount eller fastfood, men hvorfor er der stort set ikke andet repræsenteret i de engang så stolte rammer?

McDonald’s og 7-Eleven har delt rummet mellem sig, og nu er Dunkin’ Donuts også rykket ind. Et københavnerikon af de store er ødelagt af en ufølsom indretning. Et samlingspunkt gennem generationer, for skoleklasser, elskende og den enlige mor med ungerne på vej til Zoologisk Have sammen med børnenes nye papfar, er devalueret.

Tromlet dansk design

Københavns Hovedbanegård er et udtryk for, at dansk design er blevet tromlet af de store kæder og et resultat af en ledelse, der er ved at forvandle et centralt offentligt rum til en æstetisk losseplads. Billetautomaterne og check-in-standerne for rejsekortet skal selvfølgelig være lette at komme til for de rejsende, men læg mærke til den ufølsomme placering i forhold til rummet. De står der bare og matcher slet ikke Henrich Wencks arkitektur og design. Det er den lette løsning, vi har med at gøre.

Jeg er med på, at Hovedbanegården også ligger under for markedskræfterne. Der er penge for banegårdens ledelse i at ofre de ellers smukke rammer til fordel for bad taste. Men har ledelsen af Hovedbanegården som offentlig aktør ikke et ansvar for at vedligeholde og udbygge det offentlige rum, så det forbliver folkeligt og ikke plat? Hvor dybt skal et så væsentligt rum i byen synke, før nogen – politikerne – griber ind?

Christian Andersen, København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Vibeke Rasmussen
  • Ivan Gullev
Vibeke Rasmussen og Ivan Gullev anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Mortensen

Jeg er som sådan ikke uenig, men internationale kæder kan nu også sagtens tilpasses pænt på Hovedbanegården. Se blot på Starbucks, som efter min mening, er rigtig flot og stemningsfuld med respekt for den oprindelige arkitektur. Ligeledes den netop åbnede MAD, som er rigtig indbydende.

Det største problem er klodserne i midten af hallen med butikker. Utidssvarende størrelser og små gyder, som blot forstærker det rygte, som Hovedbanegården altid har haft.