Klumme

At piske sin krop med et stykke mørkt chokolade

Den vildeste synd består tilsyneladende i en håndfuld mandler og et stykke mørk chokolade. Måske er den slags kropsfascistiske tvangsneuroser et sidste forsøg på kontrol i en tid, hvor vi er stadig mere bevidste om, at vi ikke er så magtfulde endda?
4. maj 2015

»Hvis der er noget, jeg hader som pesten,« sagde Jens Albinus forleden til Weekendavisen, »så er det påstanden om, at vi kan alt ... at vi bare skal tage os sammen …«

Den folkekære skuespiller talte om »bølger af politisk korrekthed og sundhedsregimer,« f.eks. påstanden om, at vi alle kan få en drømmekrop, hvis vi bare virkelig vil det, og om, at hans shitdetektor slår ud, hver gang han hører nogen begynde at formulere sig »alt for opbyggeligt«.

Hvor blev jeg glad, da jeg læste det interview, for på det seneste har jeg været ved at være gå til af arrigskab over den tsunami af leveregler, som ikke bare formidles via de udskældte dameblade, men også via stort set alle avisers sundhedssider.

Indskudt parentetisk bemærkning: Er De egentlig ikke, kære læser, lykkelig over, at nærværende dagblad aldrig fortæller Dem noget om, hvordan De skal gebærde Dem, hvad De bør spise, eller hvor de bedste tilbud på croissanter er at finde? Jeg kan forsikre om, at mindst halvdelen af fornøjelsen ved at arbejde for en såkaldt intellektuel avis – og lad os nu bare sige sandheden, det er jo det, vi er her i biksen – er, at man ikke bare slipper for at belemre læserne med den slags, men at man heller aldrig har en emsig redaktør i røret, der forlanger en artikel om det.

Nå – tilbage til sporet: Forleden havde jeg en samtale med 350 applauderende venner. Den slags har man på sociale medier. Det kom sig af, at jeg havde ytret følgende: »Den næste person, jeg ser udtale, at ’livet ikke skal være så kedeligt og kontrolleret’, og at vedkommende m/k derfor ’vil insistere på at kunne snuppe en håndfuld mandler og et stykke mørkt chokolade, når det passer mig’, havner ikke blot i min sorte bog for evigt. Nej, jeg vil også insistere på retten til at hænge vedkommende ud som repræsentant for et fænomen så lattervækkende, at jeg lige skal finde på det rette hånlige begreb og tilsvarende grimme adjektiver, før jeg trykker på ’send’-knappen.«

Udsagnet om, at man skulle have lov til at synde med 50 gram mørk chokolade og en håndfuld mandler, som jeg for 27. gang havde set i et magasin samme dag, forekommer muligvis Informations læsere så åbenlyst latterligt, at det ikke er værd at spilde tid på. For hvem tror det? Må udtrykket ’at skeje ud’ ikke nærmest være forbeholdt noget med overdrevent alkoholindtag, sex i rå mængder, narko eller junkfoodorgier? Det indvendte enkelte af mine venner – dem over 60.

Alle i det lidt yngre spelt-/krea-/caffe latte-segment var anderledes med på, hvad jeg talte om. For de/vi har nemlig alle set det igen og igen. Bare for sjov lavede jeg efterfølgende en optælling i antallet af artikler i dansk presse i denne uge med budskabet om, at man bør leve af rå frugt og grøntsager, diverse juicer, rødbeder, fisk, kylling og kål, ikke spise brød, hvidt sukker, pasta, ris eller i det hele taget raffinerede kulhydrater. Jeg nåede op på over 50 På en uge! Og netop ’tilladelsen’ til at synde med, hvad der synes at være de eneste tilladte afvigelser – mørk chokolade og mandler – kører som båndsløjfe.

Så lad mig blot skære det ud i pap og citere min kloge ven, sprogeksperten Martin Lund, som konstaterer: »Det handler dybest set om mennesker, der reklamerer med svagheder, som ikke er svagheder. Derimod er det, at de er opmærksomme på syv eller 12 mandler, jo udtryk for en sygelig grad af kontrol, og kontrol med økonomi, krop og leben er jo det fineste, man kan opnå at vise andre. Sandsynligvis er den implicerede ernæringsmæssige misforståelse kalkuleret ind med fuldt overlæg. Man koketterer med, at noget sundt måske er usundt.«

Herfra spekulerer jeg over, hvad disse kropsfascistiske tvangsneuroser bunder i. Om det er, fordi det moderne menneske i stigende grad er bevidst om, at vi ikke er så magtfulde endda – på trods af netop budskabet om det modsatte? At vi med andre ord til daglig og for det meste som små hamstre er fanget i den strukturelle markedsøkonomiske trædemølle. At vi løber rundt i manegen med pisken over nakken på jobbet og i familien. Så det eneste, der er tilbage, som er vores, er skallen. Kroppen. Den medgørlige. Som vi pisker nonstop. Jeg finder den forklaring plausibel.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent i Washington, DC.

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jan Pedersen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Charlotte Vestergaard
Jan Pedersen, Lise Lotte Rahbek og Charlotte Vestergaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vibeke Mark-Hansen

Helt sikkert, men det er også som om vi har glemt at mennesker ikke er rationelle væsner.

Den adfærd du beskriver minder i høj grad om almindelig neurotisk adfærd - i al simpelhed går det ud på at man "opfinder" problemer, som er lettere at håndtere end de reelle problemer og så bruger man det problemfelt til også at kontrollere andre.

Lad være med at læse alt for damerne og drop facebook, hvis ud ikke vil hvirvles ind i tågen.

Jan Pedersen, Gry W. Nielsen, Gert Selmer Jensen, Rasmus Knus og Daniel Henriksen anbefalede denne kommentar
olivier goulin

..... er, at man ikke bare slipper for at belemre læserne med den slags, men at man heller aldrig har en emsig redaktør i røret, der forlanger en artikel om det.

Det er heller ikke spor nødvendigt. Der er tilsyneladende klummeskribenter, der gerne helt frivilligt skriver om det - eller i det mindste om anti-tesen til det.

/O

Thomas Rasmussen

Det menneske, som tror sig moderne og desuden blander glosen "opbyggelighed" sammen med "indbildskhed", er mig en enorm skuffelse. Så har vedkommende ikke en horisont, der rækker ud over hans/hendes egen generations historie, hvilket nærmest er definitionen på at være udannet.
Ikke noget personligt, AR, emnet er næsten bare for ligegyldigt for begavede mennesker at have en holdning til.
Jeg savner noget genuin intellektuel tyngde fra typer som Albinus, der gennem deres professionelle virke signalerer stort vid. Om de så blev truet på livet, kunne de ikke sige noget som helst originalt.
Som når Lars von Trier åbner munden uden for sit eget revir, filmen. Enkelte fine strøtanker, men glemt i morgen. Som når Carsten Jensen bliver far og pludselig ser alting i klarere lys. Nøj, det er banalt. Som når Sofie Carsten Nielsen i MetroXpress "ser tilbage på sin tid som minister". Uha, nu taler den store rorgænger. Og når Mads Brügger..., ja hvor skal man snart starte?
Ligegyldigt ud over hver tænkelig grænse, hvis du spørger mig.

Laust Holst, Bo Carlsen, olivier goulin og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar
Gert Selmer Jensen

Thomas Rasmussen-23:55-
Du præsenterer "elegant" akademisk arrogance. Og med stil.! Selvom det er uartige udmeldinger
har du langt hen ad vejen ret.! Der er noget "bid".!

randi christiansen

Hold nu kaje hvor er I hellige, den slags observationer siger meget om tidens tendenser og dens mensker - se det store i det små og vice versa. Har informerens intuelle segment aldrig hørt om antropologisk feltarbejde?

Laust Holst

Man får den tanke om Fanden plager Vesten i usædvanlig grad i disse år? Jævnfør Annegrethe Rasmussen ser det ud til at enhver kan blive 'nummer et' bare man 'tager sig sammen'? Eller er hun enig med Jens Albinus i at i en given befolkning da vil rundt halvdelen befinde sig på eller under gennemsnit! Halvdelen på eller over gennemsnit? Med en voldsom repræsentation lige under og over gennemsnit!
Noget der nærmer sig en naturlov, uanset hvor mange der 'tager sig gevaldigt sammen'!

Henrik Brøndum

Jeg synes nu det er en megen sød artikel - men der var en ting jeg ikke forstod - hvad betyder det: " ... at have nogen i røret ..." er det et eller andet frækt?

Steffen Gliese

Når verden kan forekomme at være uhåndterlig, er det med bevidst, politisk handling som baggrund. Havde man udbygget samfundets kontrol med de private virksomheder - i stedet for at opgive - og i stedet øget friheden til almindelige mennesker, havde det ikke set så håbløst ud. Og folks neurotiske overspisning - som jeg for tiden selv lider af - havde ikke været så udtalt.

Lennart Kampmann

@ Henrik Brøndum
Det er et udtryk for at tale i telefon med en person. Så når du har din chef i røret, er det fordi hun ringer og vil have dig til noget.
med venlig hilsen
Lennart

Sören Tolsgaard

Stadig alvorligere livsstilssygdomme florerer balndt stadig yngre årgange. Ikke mindst pga. det stadigt stigende forbrug af raffinerede kuhydrater, som via reklamer for "ungdommelig" livsstil sniges ind i snart sagt alle fødevarer og måltider, til stor skade for folkesundheden. Men det gider klummeskriveren ikke høre mere om, så vi holder en pause, de intellektuelle cirkler skulle jo nødig forstyrres.

Jeg hentede mig lige en håndfuld mandler i køkkenskabet. Og - ikke mørk chokolade, men en håndfuld rosiner. Naturens egne kulhydrater indhyllet i vitaminer og mineraler, hvilket indebærer en uendelig forskel for organismen i det lange løb. Og naturligvis græske sultana-rosiner mens grammofonen spiller Mikis Theodorakis.

Jeg kendte en ung mand, som levede af bolsjer, junk-food og 3 liter cola dagligt. En på mange måder velbegavet computer-nørd. Så mistede han synet og blev lammet. Lægerne kunne ikke stille en diagnose, og aldrig blev han spurgt til sine kostvaner. Han døde 29 år gammel.

Men sådan noget vil vi da ikke høre om, så lad os nu "synde" videre med masser af raffinerede kulhydrater.

Steffen Gliese

Sören Tolsgaard, ekstrem adfærd har ofte uhensigtsmæssige resultater. Nu er den lidt småfede mandekrop ved at blive populær igen - det er formodentlig, fordi mænd er begyndt at opdage, at kvinder finder en hård og kantet muskuløs krop ubehagelig at dunke med. Ligesom buttede kvinder i al stilfærdighed er mere populære blandt de fleste mænd.
Når mænd overtræner, er det som regel af hensyn til andre mænd, både som attraktion og som konkurrence.

Sören Tolsgaard

Peter Hansen, enig: Dyrkelsen af den hårdt trænede krop er gået for vidt i visse kredse, anført af kronprinsen. Nu kan man dårligt klandre Frederik, for som kronarving er han traditionelt adelens og hvad man i oldtiden kaldte krigerkastens spydspids: Den verdslige magthaver.

Ligesom menneskehedens våben bliver stadig mere ekstreme, bliver også de vilkår, som krigerne udsætter sig for, og i stigende grad udsætter civilbefolkninger for. Så vi må bort fra dyrkelsen af det krigeriske instinkt, hvis vi skal blive mere civiliserede. De sociale tendenser tegner dog i høj grad modsat, idet muskuløse superhelte i stigende grad dyrkes og belønnes på almenhedens bekostning. Jeg vil da håbe, at menigmand snart som proklameret kan blive fri for at betale til antenneforeninger, som styres og manipuleres af sportsfanatikere, men jeg tvivler dog stærkt på det, ligesom vi næppe slipper for at betale til DR's fordummende programflader.

Den almene dannelse, som fællesskabet og statsmagten i bedste fald burde fremme, forsømmes eller udliciteres til private aktører, som kun handler for egen vinding. Det foregår altsammen, som vi erfarer, ved et stigende pres på de ubemidlede. Samfundet har mistet den fællesskabsfølelse, som skulle kompensere for den stigende ulighed og konkurrence.

Henrik Brøndum

@Lennart Kampmann

Tak (jeg vidste ikke de stadig havde den slags gammeldags telefoner i Washington D.C.)

Steffen Gliese

Det er de nødt til, Henrik Brøndum, ellers kan de ikke komme i forbindelse med Rusland.

Gert Selmer Jensen

Putin gider da bare ikke en "smartphone". Han vil hellere ud at fiske, eller "lege" med løver.!
En "Rigtig" dreng.!!

Annegrethe Rasmussen

Tak for debatten.

Har først set disse kommentarer nu. Blot en hurtig betragtning herfra. Klummerne er ikke et udtryk for, hvad "det mest spændende i Washington" er nu (svar til Rasmus Knus). Det er selvføgelig en bevidst ubehagelig bemærkning, men jeg vælger alligevel at besvare den, fordi der fortsat blandt netlæserne hersker en misforståelse om, at mandagsklummen fra mig er analyse eller politik eller features med mere. Klummen må ikke handle om politik. Punktum. Det er et påbud fra redaktionen. Så forvent ikke den slags på det sted. Der er rigeligt med politisk analyse på andre pladser i avisen. Først og fremmest fra avisens fastansatte USA-korrespondent Martin Burcharth. Hvis man gerne vil læse politisk analyse fra min hånd (ren analyse) kan man gå ind på altinget.dk/usa, hvor jeg er tilkyttet som politisk analytiker (eller se Deadline på DR2 af og til). Det er undtagelsen frem for reglen, at jeg laver egentlig politisk analyse i denne avis. Men jeg skriver om samfund, kultur, litteratur, klummer, tendensen i tiden og laver interviews.

Klummen skal være personlig. Den må gerne handle om fænomener i tiden - som denne faktisk gør, hvis man kan både læse og tænke og ikke tror, at noget er 'dameblad' - ak hvilken højrøvet og tanketom nedvurdering - fordi den handler om moderne menneskers forhold til deres krop. Mit bud - det sidste afsnit i klummen - er jo netop et forsøg på at give en forklaring på, at kroppen er blevet så central i det højteknologiske konkurrencesamfund.

Men det kræver naturligvis, at man som læser magter blot en lille abstraktion og ikke tror, at mandler og chokolade f.eks. bare er noget man spiser ...

venlig hilsen

Annegrethe Rasmussen

Steffen Gliese, Gert Selmer Jensen og Jan Pedersen anbefalede denne kommentar
Gert Selmer Jensen

Annegrethe Rasmussen-03:11-
Al respekt for at du melder tilbage i kommentator-tråden.! Gid det var mere brugt.!
Du taler ikke altid til "kernesegmentet", herinde på tråden. Fred være med det. Du skaber
jo debat, og det er jo altid velkomment. Så, kom bare "igen". Ufortrødent.!
Hilsen Gert selmer Jensen.!

Anne Schøtt

Henrik Brøndum
"... at have nogen i røret ..." er det et eller andet frækt?"
Ja, du siger det sådan set selv. Det betyder at have nogen i den anden ende.

Henrik Brøndum

@Peter Hansen

Du tager fejl. Den "småfede mandekrops popularitet" er udelukkende et komplot genereret af dem der ikke kan tage sammen til "the real thing". En slags kropslig gentagelse af det pinlige "følelsernes intelligens" - ren misundelse, taberkult og rønnebær der er sure .

Gert Selmer Jensen

Henrik Brøndum-23:20-
Du kan ligesågodt droppe træningen, og stereoriderne. Det er et overstået kapitel.!
Du skal bare være født "He man", med lidt mave. Så kører det.! Og damerne vipper med øjenbry-
nene.! Yabadabadooo.!

Gert Selmer Jensen

Hej Henrik Brøndum-23:35-
Jo, der er så lige det med "tyngdekraften".! Den er jo ikke vores ven.! I alle henseener. Men vi må jo leve med den.! Og vi kan jo ikke stå på hovedet hele vores liv.! Og jeg synes heller ikke at kvinder,
der har været påvirket af tyngdekraften i mange år, nødvendigvis er skæmmet af denne naturlov.
Tværtimod.!